26/04/2024

رافائل نادال با پیروزی برابر برتینی حریف مدودف در فینال یو اس اوپن شد

  • توسط سروش
  • 07/09/2019
  • 0

رافائل نادال ، قهرمان سه دوره یو اس اوپن با پیروزی بامداد روز شنبۀ خود باید در فینال به مصاف مرد شماره پنج جهان دنیل مدودف برود.

صعود رافائل نادال به فینال اوپن آمریکا

رافائل نادال موفق شد تا با نتایج ۷-۶، ۶-۴ و ۶-۱ زیر نور ورزشگاه آرتور اش مقابل متئو برتینی که برای اولین بار به نیمه نهایی یک گرند اسلم صعود کرده بود به پیروزی برسد. رافا در این‌باره گفت:

در ست اول اندکی ناامید شدم زیرا چندین برک پوینت داشتم و او هیچ برک پوینتی نداشت. اما با این وجود کار به تای بریک کشیده شد. هرچند در تای بریک خوش شانس بودم چراکه او با نتایج ۵/۲ و ۴/۰ پیش بود ولی خوشبختانه به بازی برگشتم. در ست دوم هم موفق شدم تا سرانجام او را برک کنم و بازی را کاملاً به دست گیرم.

مدودف در مسابقات ATP Tour امسال به ۵۰ پیروزی رسیده در حالی‌که نادال ۴۶ برد در کارنامه دارد؛ همچنین هر دوی آن‌ها در تابستان موفق به قهرمانی در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی زمین‌های سخت شدند. نادال که برای بیست و هفتمین بار به فینال یک گرند اسلم صعود می‌کند، در فینال راجرز کاپ مونترال، مدودف را شکست داده بود اما این تنیسور روس چند هفته بعد در مسترز سینسیناتی جبران کرد و نخستین قهرمانی‌اش در این سطح را جشن گرفت. نادال درباره مصاف با مدودف گفت:

او قدم به قدم پیشرفت کرده و تابستان فوق العاده‌ای را پشت سر گذاشته است و حالا بعد از قهرمانی در سینسیناتی و رسیدن به فینال مونترال و واشنگتن در اینجا فینالیست شده است. او بهترین تنیسور رقابت‌های این تابستان تور بود و سخت‌ترین حریف ممکن برای من در فینال است. نیاز دارم تا بهترینِ خودم را به نمایش بگذارم اما در فینال یک گرند اسلم نمی‌توان انتظار حریف آسانی داشت. رسیدن امروزم به اینجا بعد از مشکلاتی که در ابتدای فصل با آن درگیر بودم معنای زیادی برایم دارد.

رافائل نادال در دیدار نیمه نهایی مقابل برتینی شانس بیست و چهارم قهرمانی قرار گرفته بود که پیش از این به یک چهارم نهایی یک گرند اسلم هم صعود نکرده بود. این تنیسور ایتالیایی در تای بریک ست اول، دو ست پوینت به دست آورد اما نادال با دفاع خوبش از هر دوی آن‌ها جان سالم به در برد. نادال از زمان ورودش به نیویورک رویایی ظاهر شده و تنها در دور چهارم یک ست به مارین چیلیچ کروات باخته است. نادال ۳۳ ساله حالا پنجمین فینالش در فلاشینگ میدوز را تجربه خواهد کرد:

پیش از بازی کردن در فینال نمی‌توان خیلی خوشحال بود زیرا ممکن است در فینال بازنده باشید. با این حال می‌خواهم از این لحظات لذت ببرم. هرچند مهم‌ترین بازی من روز یکشنبه خواهد بود و تلاش می‌کنم تا به ۱۰۰ درصد آمادگی‌ام برسم. خارج از این‌ها خیلی خوشحالم که دوباره به فینال یک گرند اسلم در فلاشینگ میدوز رسیدم و این اهمیت بسیاری برایم دارد.

رافائل نادال

برای پنجمین بار رافائل نادال تنها عضو بیگ تری است که به نیمه نهایی یک گرند اسلم می‌رسد؛ او در هر چهار مورد قبلی به قهرمانی رسیده است (رولاند گاروس ۲۰۱۰، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و یو اس اوپن ۲۰۱۷). برنده ۱۸ دوره گرند اسلم‌ها در نخستین مصافش با برتینی موفق شد طی دو ساعت و ۳۵ دقیقه او را شکست دهد. نادال بازی بسیار خوبی انجام داد و با ۳۱ ضربه وینر (بدون بازگشت)، ۱۸ خطا و ۱۷ بار امتیازگیری از ۲۱ شانسی که روی تور برایش ایجاد شد، رقیب ایتالیایی‌اش را از پیش‌رو برداشت. بعد از دبل فول مرد شماره یک دنیای تنیس در آغاز تای بریک ست اول، برتینی بازی را به دست گرفت و با نتیجه ۴/۰ از نادال پیش افتاد اما این تنیسور باتجربه اسپانیایی مثل همیشه به سختی تلاش کرد و به بازی برگشت. در حالی‌که بازی ۶/۴ دنبال می‌شد، برتینی دو ست پوینت دیگر به دست آورد اما با برخورد بک‌هندهایش به تور این شانس‌ها را از دست داد. بعد از این نادال به بازی برگشت و با دو خطای دیگر از سوی قهرمان سه دوره رقابت‌های ATP Tour، بعد از ۷۳ دقیقه نبرد سخت برنده ست اول بازی شد. وی افزود:

هدفم این بود که با سروم، نتیجه بازی را از ۴/۰ به ۴/۱ تبدیل کنم، البته که بازی ۵/۰ شد و کارم اندکی دشوارتر شد. سپس هدفم در آن لحظه گرفتن اولین امتیاز و کسب یک امتیاز در سرو او برای ۵/۲ کردن بازی بود. با این وجود در شرایط سختی قرار داشتم زیرا با وجود کسب دو امتیاز در سروم نتیجه ۵/۴ می‌شد و حریفم به دو سرویس برای پیروزی احتیاج داشت. اما از ۴/۰ تا ۵/۴ شرایط بازی کاملاً تغییر کرده بود و حریفم زیر فشار قرار داشت. زمانی که بازی ۶/۴ بود خوش شانس بودم که بازنده نشدم، زیرا در آن لحظات چندین حمله خوب را انجام داد و موفق شدم بدون اشتباه آن‌ها را برگردانم. در مجموع خیلی خوش شانس بودم که ست اول را با برد تمام کردم.

برتینی در زمان استراحت بین دو نیمه روی صندلی نشسته بود و با لبخند تلخش حسرت از دست رفتن شانس پیروزی برابر نادال را می‌خورد. نادال در ست دوم کنترل بازی را به دست گرفت و در شرایطی که نتیجه ۳-۳ دنبال می‌شد، رقیبش را برک کرد. در ادامه نادال موفق شد با پیروزی در این ست خیالش را اندکی راحت کند. قهرمان ۸۳ دوره رقابت‌های تور هرگز در این بازی برک نشد و حتی حریفش برک پوینت هم به دست نیاورد. برتینی هم خوب کار کرد و از ۱۰ برک پوینت نادال، ۹ تای آن را مهار کرد. این تنیسور ایتالیایی در دو ست ابتدایی ۳۰ ضربه وینر (بدون بازگشت) از جمله ۱۶ ضربه قدرتی فورهند در کناره‌ها زد، اما نادال با ۱۵ خطایی که در این مدت زمان کرد ابتکار عمل را به دست گرفت. رافا برای پیروزی در دو ست ابتدایی به بیش از دو ساعت زمان نیاز داشت اما در ست سوم کار برتینی را در ۳۱ دقیقه تمام کرد. او در این ست دو بار حریفش را برک کرد و بازی تهاجمی‌تری از خودش به نمایش گذاشت. حالا نادال در یازدهمین تورنمنت امسالش به پنجمین فینالش صعود می‌کند.

برتینی بعد از بازی گفت:

پیروزی در ست نخست اهمیت بالایی داشت. به ویژه در برابر تنیسوری چون او بعد از شکست در یک ست نمی‌توان به سادگی به بازی برگشت. با اینکه در سروهایم شانس زیادی برای پیروزی داشت اما احساس می‌کنم بازی خوب و شجاعانه‌ای انجام دادم و در امتیازات مهم بازی هم خوب عمل کردم. بازی کردن با رافا در نیمه نهایی و زمین اصلی به نظرم بسیار خوب بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار