26/04/2024

بیوگرافی و آنالیز بازی خوان مارتین دل پوترو

  • توسط مریم
  • 04/11/2019
  • 0
خوان مارتین دل پوترو

خوان مارتین دل پوترو بازیکن حرفه ای و جهانی تنیس اهل آرژانتین است که بیشترین شهرت خود را مدیون بازی قدرتمند و پیروزی غیرمنتظره اش در سال ۲۰۰۹ می باشد.

مختصری از زندگینامه دل پوترو

دل پوترو در سال ۱۹۸۸ در شهر تاندیل آرژانتین، در خانواده ای ورزشکار متولد شد و کودکی خود را با بازی تنیس و فوتبال آمریکایی گذراند. استعداد او خیلی زود شکوفا شد و نوجوانی او را مملو از موفقیت های کوچک و بزرگ نمود.

در سال ۲۰۰۲ زمانی که هنوز به چهارده سالگی نرسیده بود برنده جایزه توپ نارنجی گردید. یکسال بعد در پانزده سالگی، اولین پیروزی خود را در رقابت ستارگان تنیس آینده، برابر بازیکنان بزرگسال تجربه کرد.

به عنوان یک بازیکن حرفه ای خیلی سریع توانست رنکینگ خود را بالا ببرد. در سال ۲۰۰۵ در رویداد ورزشی چلنجر پیروز شد و در پایان سال در میان ۲۰۰ بازیکن برتر تنیس قرار گرفت. مارتین دل پوترو از آن پس موفقیت های بسیاری را در رزومه خود ثبت نمود.

در ژانویه سال ۲۰۱۰ بالاترین رتبه ای را که تا آن زمان کسب کرده بود به دست آورد و بر جایگاه چهارم رنکینگ جهانی تنیس تکیه زد. او همچنین در نه مسابقه دیگر از سری مسابقات تور ای تی پی پیروز میدان بود.

ناگفته نماند که بزرگ‌ترین موفقیت او پیروزی در مسابقات آزاد امریکای سال ۲۰۰۹ و کسب یکی از عناوین گرند اسلم بود. سال 2010 بیشتر برای درمان آسیب دیدگی مچ دست گذشت و به همین دلیل نتوانست عنوان مسابقات آزاد امریکای سال گذشته خود را تثبیت نماید.

آنالیز بازی خوان مارتین دل پوترو

دل پوترو بازی فوق العاده ای داشت و ثابت کرده بود که هر لحظه آمادگی رقابت با برترین بازیکنان تنیس را دارد و همین امر بررسی جزئیات نحوه بازی او را دلپذیرتر می کند.

  1. تکنیک ها

فورهند

فورهندهای دل پوترو به واقع خطرناک هستند. گریپ مورد استفاده دل پوترو به او این اجازه را می دهد تا ضرباتی صاف و محکم را نمایش دهد که به خوبی می تواند در طول زمین به حرکت دربیاید.

این ضربات نفوذی باعث می‌شود بتواند در برابر بازیکنان ماهری مانند راجر فدرر رافائل نادال و نواک جوکوویچ قد علم کند.

این بازیکنان مطرح دونده های خوبی نیز هستند و به همین دلیل، بازیکنانی که از چنین قابلیتی محروم باشند تقریباً هیچ شانسی در مقابل آنها نخواهند داشت.

با وجود تفاوت هایی که در ضربه فورهند بازیکنان ماهر دیده می شود وجه تشابه تمامی آنها در وضعیت بدنی آنها زمان استفاده از این ضربه است و هیچ کس نمی تواند با چنین موضوعی مقابله کند.

دل پوترو نیز مانند سایر بازیکنان مطرح روند صعود و سقوط توپ را از نظر میگذراند و در تمام مدت نگاه خود را به توپ دوخته و راکت را در سمت راست بدن و روی موقعیت بک سویینگ نگاه می دارد.

نکته دیگر این که گریپ مورد استفاده او باعث پاسخ مناسب و ارسال نفوذی توپ به زمین حریف با قدرت و سرعت کافی خواهد شد.

بک هند

علاوه بر ضربات فورهند، دل پوترو از ضربات بک هندی عالی نیز برخوردار است. دقت و قدرت او در زدن این ضربات به حدی فوق العاده است که می توان بک هندهای او را یکی از قدرتمندترین ضربات بک هند دودستی قلمداد کرد.

دل پوترو با در دست گرفتن راکت با هر دو دست ضربه بک هنذ خود را شروع می کند و سپس با استفاده از چرخش بالاتنه و پاشنه پا، خود را هرچه سریعتر به موقعیت دریافت توپ می رساند. دست ها و بازوان او همان کاری را که در فورهند انجام می دهند در بک هند نیز انجام خواهند داد.

او در این ضربات نیز می تواند همانند فورهند، ضربه ای عمقی و نفوذی به نمایش بگذارد. حرکت کمانی و بالا رونده این ضربات همان المانی است که باعث نفوذ عالی این ضربات در زمین تنیس می شود.

اسلایس

اسلایس بک هندهای او بسیار محکم و قدرتمند است و خوان مارتین مداوماً در بازی خود از این ضربات استفاده می کند و از آنجایی که با ضربات بک هند دو دستی به خوبی از پس دفاع در زمین بر می آید، کمتر از حالت های تدافعی استفاده می کند.

والی

او هنگام دریافت توپ های کوتاه از سمت حریف اصراری بر حمله های نزدیک به تور ندارد، از فورهند برای والی استفاده می کند اما ضربات بک هند او به مراتب حالت شناور بیشتری را به خود می گیرند.

سرویس

ضربات سرویس خوان مارتین دل پوترو نیز ضرباتی قوی و قدرتمند هستند که با تغییر ورود او به جمع بازیکنان حرفه ای، مدام درحال پیشرفت هستند. سابقاً سرعت ضربات او نهایتاً به 115 متر بر ساعت می رسید اما در حال حاضر دیدن ضرباتی با سرعت 125 یا 130 متر بر ساعت، مسئاله عجیبی نیست.

او ظاهراً تمایل بیشتری به استفاده از اینگونه سرویس ها نسبت به ادامه بازی در بیس لاین دارد. این موضوع برای بازیکنان جوانی که عادت دارند به جای استفاده از سرویس های نفوذی، امتیازها را از ضربات بیس لاین کسب نمایند تحول بزرگی به حساب می آید.

حقیقت این است که همیشه حرکات دل پوترو با گذر زمان تغییر می کرد، اما اخیراً حرکات و ضربات او به شدت پیشرفت کرده است و نتایج، خود گویای این حقیقت هستند.

تنها چیزی که در ضربات سرویس هنوز میتواند بهتر شود، چرخش شانه در جهت مخالف هدف است. کلید سرویس های عالی دل پوترو این است که زاویه زیادی بین پاشنه ها و شانه خود ایجاد نمی کند.

  1. تاکتیک ها

قد بلند دل پوترو باعث می شود نتواند آنطور که باید در زمین بدود. برخورداری از توانایی کنترل بازی حریف، دیکته ادامه رالی و دواندن حریف در زمین تا حد امکان، هدفی است که او در بازی های خود دنبال میکند. این کار تاکتیک فوق العاده ای است که او با توجه به مهارت ها و نقاط ضعف خود از آن بهره می جوید.

سرویس های قدرتمند با ضربات مستقیم فورهند او را به تهدیدی برای بازیکنان برتر تبدیل می کند. توانایی زدن چنین ضرباتی امتیاز بالایی در برابر اغلب بازیکنان حرفه ای می باشد. خوشبختانه دل پوترو ابزار تکنیکی خوبی برای به زدن این ضربات در دست دارد.

  1. وضعیت فیزیکی

خوان مارتین دل پوترو حرکات خوبی را با توجه به قد خود ( ۱۹۸ سانتی متر) به اجرا می گذارد. بازیکنان آرژانتینی به داشتن شخصیتی سخت کوش مشهورند و دل پوترو نیز از این خصوصیت آنها بی نصیب نمانده است.

با توجه به قد بلند و وضعیت فیزیکی بدن او باید از این خصیصه برای پرهیز از آسیب های جدی بپرهیزد!

  1. وضعیت ذهنی

تنها مانعی که می‌تواند بر سر راه حضور دل پوترو در میان ۵ بازیکن برتر جهان قرار بگیرد، چیزی نیست مگر وضعیت ذهنی او

مسلماً او از نظر ذهنی، انسان ضعیفی نیست اما ما او را با بازیکنانی مانند فدرر، نادال و جوکوویچ مقایسه میکنیم که ذهن بسیار قوی و پیچیده ای دارند.

 اگر او باور دارد که می‌تواند بر بهترین بازیکنان تنیس جهان غلبه نماید، بی شک روزی زمان پیروزی او خواهد رسید.

رتبه بندی

در ادامه با نتیجه گیری از آنچه گفته شد، مهارت های خوان مارتین دل پوترو را رتبه بندی کرده و توضیحات مختصری پیرامون آن می دهیم.

  1. تکنیک ها
  2. وضعیت فیزیکی
  3. تاکتیک ها
  4. وضعیت ذهنی

رتبه بندی مهارت های این بازیکن به خصوص برای سه المان اول کار دشواری است. او با بهره گیری از سرویس های قوی، ضربات فورهند و بک هند حساب شده بر رقبای خود چیره می شود و به همین دلیل اولین رتبه را به مهارت های تکنیکی او اختصاص داده ایم.

وضعیت فیزیکی او نیز مشخصا در هرچه قدرتمندتر زدن ضربات بی تاثیر نیستند و به علاوه او از نظر تاکتیکی بازیکن بسیار باهوشی می باشد اما وضعیت ذهنی او بخشی است که هنوز می تواند روی آن کار کند.

توصیه هایی از یک مربی

دل پوترو باید به شدت تمرین های خود را ادامه دهد تا همواره وضعیت فیزیکی بدن خود را در موقعیتی مناسب و سلامت نگاه دارد. چنانچه بتواند سلامت خود را حفظ نموده و وضعیت ذهنی خود را ارتقا دهد، هیچ مانعی نخواهد توانست جلوی راه او را برای ورود به جمع پنج بازیکن برتر جهان بگیرد.

همچنین با تمرین روی ضربات والی بک هند، می تواند بخش قدرتمند دیگری را به بازی های خود اضافه نماید. بازی قدرتمند او باعث می شود فرصت های خوبی برای نزدیک شدن به تور و حمله خوب داشته باشد و بدون شک این بخش می تواند نقش خوبی در افزایش قدرت بازی او ایفا نماید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار