26/04/2024

بررسی تصویری ضربات فورهند رافائل نادال

  • توسط مریم
  • 07/07/2019
  • 0
بررسی ضربات فورهند رافائل نادال

رافائل نادال در ضربات فورهند خود از روشی بیرحمانه با تاپ اسپین های قدرتمند استفاده می کند و برای زدن چنین ضرباتی به راکتی نیاز دارد که بتواند آن را به سرعت حرکت دهد و مستقیماً ضربه را به توپ بزند. گریپ نادال در ضربات فورهند، مابین سمی وسترن و فول وسترن (Semi-Western and full Western) است، استفاده می کند این گریپ می تواند تاپ اسپین را تقویت نماید و درنتیجه بدون چرخش خاصی توپ را به آنسوی زمین بفرستد و ضربه تاپ اسپین را برای توپ هایی که در ارتفاع بالا قرار می گیرند ساده تر می نماید.

گریپ، بک سویینگ و ایستادن

گریپ نادال در ضربات دوانوارد (ضرباتی برای گرفتن توپ در ارتفاع نزدیک به زمین) شیب راکت را در بک سویینگ بیشتر می کند. همانطور که او در حال چرخیدن به سمت جلو است، رشته های راکت نیز به حالت عمودی در می آیند. در این لحظه حالت ایستادن رافائل بین نیمه باز و کاملاً باز است و با این کار انرژی چرخشی قابل توجهی به حرکت نوسانی خود می دهد، درحالی که هنوز زاویه دید جلوی خود را به طور کامل نبسته و می تواند از میان زاویه موجود در پاها دید خود را تا حدی حفظ کند.

چرخش ابتدایی

ضربه فورهند - رافائل نادال

ضربه فورهند – رافائل نادال

پیچ و تاپ تیشرت نادال در عکس بالا می تواند انعطاف پذیری فوق العاده بالاتنه او را به تصویر بکشد. قرار گرفتن راکت در زیر توپ این اجازه را به او می دهد تا توپ را برای ایجاد یک ضربه تاپ اسپین به بالا هدایت کند. در این موقعیت پاهای نادال به سمت بالا کشیده می شود تا او را در این حرکت برای زدن یک تاپ اسپین موفق یاری نماید.

دراین وضعیت نادال سعی دارد سر خود را به طور کاملاً ثابت روی توپ نگه دارد و این کار با توجه به اینکه تمام بدن او به سمت تور کشیده می شود، فوق العاده سخت است. یکی از این خطرات تمایل ناخودآگاه بدن به تغییر وضعیت سر از مسیر دید توپ قبل از ضربه زدن به توپ است. راکت نادال هنوز به سمت پشت و عقب تر از ساعد او قرار دارد. شتاب او در حرکت رو به جلو از موقعیت کنونی تا رسیدن به نقطه ای که ضربه خود را باید به توپ بزند باعث می شود تا قدرت قابل ملاحظه ای به ضربات فورهند او اضافه شود.

لحظه قبل از برخورد توپ

قبل از برخورد

دقیقاً قبل از ضربه به توپ، راکت نادال در حدود 6 اینچ پایین تر از توپ قرار گرفته است و این نشانه ایست برای اینکه درک کنیم چقدر سریع سر راکت را به سمت توپ سوق می دهد. خواب رو به عقب راکت نادال که در تصویر قبل دیدیم، حالا به سرعت در حال تغییر جهت خود رو به جلو است. از آنجایی که این چرخش قدرت زیادی را می طلبد بعید نیست باعث این تغییر حالت در چهره نادال شده باشد!

لحظه برخورد

برخورد توپ و راکت

برخورد توپ و راکت

در لحظه برخورد، شیب قسمت رشته ای راکت نادال که در بک سویینگ میدیدیم به طرز عالی و تحسین برانگیزی به حالت عمودی در می آید. همانطور که در تصویر معلوم است در این شرایط رافائل گریپ 4/3 وسترن خود را در ارتفاعی کاملاً مناسب با ارتفاع توپ و در فاصله خوبی نسبت به بدن خود گرفته است.

بعد از زدن ضربه

پس از ضربه

پس از ضربه

در لحظه بعد از زدن ضربه، راکت نادال تا جایی که میتواند همراه توپ جلو می رود و سپس به سمت بالا کشیده میشود. این موضوع در واقع دلیل دیگری بر سنگینی ضربه تاپ اسپین او می باشد. او از تمام المان هایی که به ضربه اش قدرت بیشتری می دهد استفاده می کند تا قدرت پرواز، فرود و برخواست مجدد توپ در زمین حریف را به اوج خود برساند و با این کار مخالفان خود را ناراحت می کند.

پایان مشابه در اغلب ضربه ها

رافائل نادال - ضربه فورهند

رافائل نادال – ضربه فورهند

نادال پس از زدن ضربه، راکت را به سمت بالا می کشد و کمی به سوی دیگر سر خود کج میکند و همچنان نگاه خود را به نقطه برخورد توپ و راکت میدوزد رافائل اغلب ضربه های خود را با این روش به پایان می رساند. نقطه تعادل او اغلب در پای پشتی است و بیشتر ضربه های فوهند خود را با تکیه به این حالت به پایان می رساند.

بررسی چند حالت دیگر برای پایان ضربات فورهند

کشیدن راکت به پشت در راستای جهت ضربه

رافائل نادال - ضربه فورهند

رافائل نادال – ضربه فورهند

نادال از این حالت بیش تر در ضربه های فورهند با ضربات تاپ اسپین قوس دار یا ضربه فورهند داخل به خارج استفاده می کند. راکت او در حالت پایانی قبل (تیتر قبلی) نهایتاً به چنین حالتی می رسد چراکه نادال پس از قرار دادن راکت در بالای سر خود، آن را میچرخاند و به این حالت می رساند.

چرخش راکت دور بدن

رافائل نادال - ضربه فورهند

رافائل نادال – ضربه فورهند

رافائل هنگامی که توپ را دورتر پرتاب میکند و در همین حالت از تاپ اسپین کمتری نیز استفاده می کند، پرتاب خود را اینگونه به پایان می رساند. این حالت که در تصویر نیز آن را مشاهده می کنید مسلماً کمترین خطر را در بین بقیه حالات برای شانه او خواهد داشت.

روش های ایستادن برای پاسخگویی به ضربه

توپ با ارتفاع پایین و استایل ایستادن مربعی

روش ایستادن - نادال

روش ایستادن – نادال

حریف های باهوش رافائل سعی می کنند ضربه هایی بزنند که برای او توپ هایی در ارتفاع پایین تولید کند. پاسخگویی به اینگونه ضربه ها با گریپ 4/3 وسترن، سخت تر است و هر چقدر توپ پایین تر باشد، رافائل فضای کمتری برای بالا کشیدن توپ و تولید ضربه تاپ اسپین را خواهد داشت. اما رافائل در اینگونه لحظات از ترفند خوب خم کردن زانو استفاده میکند و در واقع استایل ایستادن مربعی او در چنین مواردی به جای ایستادن نیمه باز یا باز به هیچ عنوان تصادفی نیست.

با حالت ایستادن مربعی، رسیدن به توپی که ارتفاع پایینی دارد و حرکت رو به جلو قبل از زدن ضربه بسیار آسان است. این کار کمک می کند قبل از آنکه توپ ارتفاعش را کمتر کند، به آن رسیده و ضربه خود را بزنید.

حالت کشیده دفاعی در ضربات فورهند

روش ایستادن - نادال

روش ایستادن – نادال

نادال یکی از سریع ترین بازیکنان حال حاضر است و پرتاپ توپی که از ضربات تاپ اسپین او دور بماند، کار ساده ای نیست. تصویر بالا مربوط به همان رافائلی است که پیشتر گفته شد نمیتوان به آسانی او را به تله انداخت، که مجبور شده است به این شکل برای گرفتن توپ خود را بکشد و در حالت دفاعی خود را به توپ برساند.

اگر رافائل نادال تنها اندکی کمتر در حالت کششی قرار گرفته بود، می توانست این ضربه را به جای یک ضربه تدافعی به یک هجوم واقعی و باور نکردنی تبدیل نماید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار