20/04/2024

آموزش تنیس | پنج مرحله یادگیری تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 28/11/2020
  • 0
تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

به گزارش تنیس فارسی، یادگیری تکنیک‌های تنیس یکی از مهمترین مواردی است که باید در آموزش خود از همان ابتدا باید به آن توجه نمایید. هیچ تمرینی بدون داشتن هدفی بزرگتر و البته برنامه‌ ریزی شده منجر به موفقیت نخواهد شد و شما به عنوان یک مبتدی باید نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام دهید.

ورود به سایت بتکارت

تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان شامل چه مواردی است؟

بیشتر بدانید: آیا تجهیزات دست دوم تنیس نیاز ما را برطرف می‌کند؟

چون در ابتدا شناخت و مهارت چندانی از توپ تنیس و نحوه کار با آن برای مبتدی وجود ندارد پس در اوایل یادگیری، افراد مبتدی باید در فاصله کوتاه تر و با سرعت کمتری به بازی بپردازند. ما به این نوع بازی مینی تنیس (تنیس کوچک) می گوییم که دقیقا از پشت خط سرویس بازی می شود.

بازی کردن به این شیوه در فاصله کوتاه و با سرعت پایین به مبتدی اجازه می دهد تا تصور و برآورد درستی از قدرت توپ ونحوه ضربه زدن به آن را به دست آورد و در ابتدا شتاب توپ را در حین ضربه زدن چندان احساس نکند. از طرفی این شیوه به نوعی الزام آور هم هست زیرا وقتی ما بازی تنیس را به شیوه خاصی اصلاح میکنیم، درواقع تکنیک های ضربه زدن را هم اصلاح کرده ایم.

انتخاب بهترین مربی تنیس برای کودکان

تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

یکی از اشتباهات متداول در آموزش تنیس به مبتدیان این است که تکنیک اصولی ضربه دریافت را همان ابتدا آموزش می دهند و این کار به معنی این است که به بازیکن نحوه ضربه زدن به توپ و بازگشت دادن بی نقص توپ آموزش داده شود.
به این ترتیب، بازیکن نیاز به قدرت و سرعت چرخش بسیار زیادی دارد تا بتوان این نوع ضربه را به توپ در آن فاصله نزدیک بزند و درنتیجه کنترل توپ بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین ما باید از همان دقیقه اول در زمین بازی از دستورالعمل های بخصوص برای آموزش صحیح و درست تنیس به مبتدی ها استفاده کنیم .

مبتدی ها با دنبال کردن این پنج درس به شکل قدم به قدم و پیوسته، قادر خواهند بود که به سرعت در یادگیری تنیس پیشرفت کنند و همزمان با یادگیری، از بازی کردن نیز لذت ببرند.

بیشتر بخوانید: ۵ روش برای حرفه‌ای شدن در تنیس که باید بدانید

1- بازی از نقطه برخورد و پیشروی به جلو

تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

نحوه زدن ضربه فوردهند: در ابتدا بجای آموزش ضرابت حرفه ای و کسب آمادگی برای ضربات با چرخش کامل و چرخش به سمت پشت، ما درواقع فقط راکت تنیس را تا حدودی پشت توپ و درنقطه برخورد مورد انتظار قرار می دهیم.
ابتدا ممکن است احساس کنید که در این موضع قدرت کافی برای ضربه زدن ندارید اما خیلی سریع متوجه خواهید شد که حتی با کوچکترین حرکت راکت، حتی تا حد چند اینچ به سمت توپ تنیس، قادر خواهید بود که به آن ضربه ای وارد کنید که شتاب کافی برای عبور از تور وسط زمین را بگیرد و به سمت حریف تان روانه شود.

ضربه زدن به توپ در زمان مناسب و در نقطه برخورد درست، کلید یادگیری تکنیک های درست و هماهنگ در تنیس است. اگر در ابتدای یادگیری تنیس بر این پارامترها در بازی تمرکز شود تا اینکه بر روی مکانیک ضربات توجه شود، به هر مبتدی در ورزش تنیس کمک می کند تا خیلی زود توانایی های خود را بهبود بخشد و بتواند بدون اشتباهات چندان زیادی به بازی بپردازد.

در این مرحله اول، شما مجبور نیستید که روی تکنیک های حرفه ای تمرکز کنید بلکه تنها کافی است دست تان را به طرف جلو دراز کنید و توپ را به سمت دیگر زمین هدایت کنید.

اولین تمرینات برای تنظیم تکنیک ها در زدن ضربات فورهند، بک هند با یک دست و بک هند با دو دست کاربرد دارد.

در تمامی موارد، مبتدیان ابتدا از نقطه ضربه زدن به توپ شروع می کنند و به سادگی در جهت بالا و به سمت جلو حرکت می کنند تا به توپ کمی ارتفاع و تغییر مسیر بدهند.

همه‌چیز در مورد سرویس زدن در ورزش تنیس

2- بازی از نقطه ضربه زدن به توپ و اضافه کردن حرکت مکمل

تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

حرکت مکمل فورهند (ادامه حرکت قوسی راکت پس از ضربه فورهند) : زمانی که شما بعد از تمرینات کافی تونستید به راحتی با ضربه شروع و ضربه به جلو به درستی بازی کنید، ما می توانیم تکنیک پایه ای بعدی را به حرکات شما اضافه کنیم.
در ضربات فورهند و بک هند دو دستی، نحوه انجام حرکت اضافی راکت یکسان است. به این شکل که راکت تا رسیدن به بالاتر از خط شانه بدن پس از ضربه به توپ ادامه می دهیم. لبه راکت باید با شانه تماس پیدا کند و انتهای دسته تنیس به سمت تور نشانه رود.
در مورد ضربه بک هند با یک دست، بدن باید به شکل یکطرفه بماند و بازوی دستی که راکت را دارد کاملا کشیده شود و راکت هم در وضعیت عمودی قرار بگیرد طوری که انتهای آن به سمت زمین اشاره کند.

بیشتر بخوانید: ماهیت ورزش تنیس چیست؟

اکنون شما باید همچنان بازی مینی تنیس را ادامه دهید و فقط با قرار دادن راکت در نقطه ضربه آمادگی کسب کنید و تنها همین تکنیک حرکت مکمل ضربات را به مهارت کنونی خود بیافزایید تا با تمرین، این حرکت در ناخودآگاه تان حک شود.
این دو مرحله برای یادگیری اولین درس های ورزش تنیس توسط مبتدیان بسیار مهم است زیرا باعث تمرکز آنها بر روی مهم ترین و چالش برانگیزترین بخش ورزش تنیس یعنی رویایی با توپ و قرار گرفتن در فاصله ایده آل توپ تا بدن می شود. این شیوه کارآمدترین و راحت ترین روش در بازی تنیس است.

تنها زمانی که بازیکن در بازی مینی تنیس با تکنیک های ضربه زنی اصلاح شده مهارت کافی پیدا کند، ما به مرحله بعدی پیشرفت در بازی تنیس و کسب مهارت در یادگیری تکنیک ضربه به توپ و پاسخ اصولی می رویم.

برترین شرکت‌های سازنده توپ تنیس (بخش اول)

3- اضافه کردن گام قیچی

تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

حرکت قیچی مبتدی: یک حرکت قیچی نوع اصولی حرکت پاها است که باید در هر دریافت ضربه توپ به کار برده شود.
این حرکت یک جهش سریع است که شما کمی به سمت بالا می پرید و پاهایتان را در هوا از هم باز می کنید و در همین موقعیت و فاصله پاها از هم بر روی زمین فرود می آیید که پاها به خوبی و به طور مناسب از هم فاصله دارند. این حرکت کمک می کند تا در هر مسیری بتوانید به سرعت تغییر جهت دهید.
نکته کلیدی برای گام قیچی این است که زمانبندی درستی داشته باشید؛ به این معنی که شما باید دقیقا زمانی که تشخیص می دهید که توپ به چه سمتی در حال حرکت است، پاهایتان را به شکل قیچی روی زمین فرود بیاورید. اگر بتوانید زمان درست را تشخیص دهید، خواهید فهمید که می توانید به شکل انفجاری به سمت توپ حرکت کنید.

4- افزایش فاصله زمین بازی و اضافه کردن آمادگی برای ضربه

یک مبتدی قبل از افزایش فاصله و بازی در تمام عرض طول زمین، باید برای مدتی در فاصله سه چهارم تور وسط زمین بازی کند به این شکل که فقط در درون خطوط اصلی زمین حرکت کند و ضربات خود را در ناحیه سرویس حریف هدف بگیرد.
این تمرین باعث می شود که همچنان با سرعت پایین به بازی بپردازد و زمان کافی برای ارزیابی بهتر توپ داشته باشد تا بتواند توپ را بدون شتابزدگی حرکت دهد. در این مرحله، ما تکنیک دیگری را برای هر ضربه اضافه می کنیم و آن تکنیک، آمادگی است.

  • ضربه فورهند

بازیکن باید برای این ضربه از دست غیرمسلط خود استفاده کند و زمانی که حرکت معروف به چرخش واحد خود را انجام می دهد، دست خود را روی انتهای راکت و به اصطلاح حلق راکت قرار دهد. «چرخش واحد» به معنی این است که کل بدن از جمله بازوها به شکل یکسان و واحد حرکت می کنند.

ما به سادگی به یک طرف می چرخیم و درحالی که سر و صورت مان به سمت جلو است، هر دو بازوی خود را به همان طرف دراز می کنیم. از آنجا، دست غیرمسلط خود را رها می کنیم، به راکت اجازه می دهیم که به پشت بدن ما بیفتد و سپس راکت را از مسیر موقعیت های شناخته شده قبلی یعنی نقطه ضربه زدن و حرکت مکمل ضربه، به طرف جلو می کشیم.

بیشتر بخوانید: آموزش بازی و چگونگی استفاده از ضربه های مختلف

تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

  • بک هند با دو دست

آمادگی ضربه بک هند: ما دقیقا به همان شیوه ای که برای زدن ضربه فورهند را آماده می شویم، ضربه بک هند را می زنیم زیرا بک هند دقیقا یک ضربه فورهند با دست غیرمسلط است. ابتدا بدن خود را به یک طرف می چرخانیم درحالی که سرو صورت مان به سمت جلو است. ما همچنین نیاز داریم که در حین چرخش، نحوه گرفتن راکت توسط دست غیرمسلط را تنظیم کنیم و آن را از نحوه گرفتن فورهند ایسترن در جهت کانتنتال تغییر دهیم.

ما همچنین در این حرکت، دست غیرمسلط خود را از بالای دسته راکت به سمت پایین دسته و درحین تنظیم نحوه گرفتن آن سر می‌دهیم. این حرکت تاحدودی پیچیده باید به مدت زمان قابل توجهی تمرین شود تا بتوان آن را به سرعت و به شکل کاملا ناخودآگاه انجام داد. از آنجا به بعد ما دوباره اجازه می دهیم که راکت به سمت پشت بدن ما قرار گیرد. سپس ما راکت را در راستای همان نقطه ضربه به توپ و حرکت چرخشی مکمل آن که قبلا روی آن مهارت و تسلط پیدا کرده ایم می کشیم.

  • ضربه بک هند با یک دست

در این ضربه نیز ما چرخش واحد را انجام می دهیم اما باتوجه با اینکه دست غیرمسلط بر راکت را بالای دسته راکت نگه می داریم. باز به راکت اجازه می دهیم که اصطلاحا بیفتد یعنی سر آن رو به پایین باشد و سپس دست غیر مسلط را دقیقا قبل از اینکه راکت شروع به حرکت به سمت نقطه برخورد و حرکت چرخشی مکمل برود، آزاد می کنیم.

در تنیس فارسی بخوانید: آشنایی با زمین تنیس و تجهیزات آن

5- بازی از پشت خط انتهای زمین تنیس

تکنیک‌های تنیس برای مبتدیان

در حین مدت زمانی که شما مینی تنیس را تمرین می کنید و از وسط زمین بازی به توپ ضربه می زنید، به مرور به سرعت توپ عادت می کنید و برای یادگیری تکنیک های جدید و اضافه کردن آن به مراحل قبلی آمادگی پیدا می کنید.
بهترین راه برای افزایش قدرت ضربات تان این است که فقط به بدن تان اجازه دهید تا عادی ترین و طبیعی ترین راه خود را برای جمع کردن بیشترین قدرت و نیرو پیدا کند.
به این ترتیب، شما به راحتی و خیلی طبیعی می توانید با اضافه کردن کمی چرخش بیشتر به بدن تان و شاید کمی هم چرخش به سمت پشت، با قدرت بیشتری به توپ ضربه بزنید و آن را به سادگی به زمین مقابل و به سمت حریف روانه کنید.

امیدار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
همچنین شما عزیزان می‌توانید از سایر مطالب آموزشی، دانستنی‌های دنیای تنیس و اخبار روز دنیای تنیس
در سایت تنیس فارسی استفاده نمایید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار