29/03/2024

کوری گوف ، ستاره‌ای که تازه متولد شده است

  • توسط ملیسا
  • 08/12/2019
  • 0
کوری گوف
 کوری گوف توانست به یکی از پدیده‌های بی‌نظیر این روز‌های تنیس بدل شده و عنوان نخست فدراسیون تنیس زنان (WTA) را به خود اختصاص دهد، اما کوری “کوکو” گوف در سن ۱۵ سالگی تازه در ابتدای جاده موفقیت قرار دارد.
او که در ابتدای فصل یک بازیکن واقعا گمنام بود، با عملکرد بی‌نظیرش تبدیل به بهترین بازیکن لیگ جوانان شده و توانست وارد رقابت‌های معتبری، چون ویمبلدون و آزاد آمریکا شود. وی آنقدر خوب کار کرد که توانست توجه تمام جهان را به خود جلب کرده و یک شبه ره صد ساله را طی کند و موجی از شگفتی را بین منتقدین به راه بیاندازد.
او در لینز اتریش توانست در سه ست متوالی، قهرمان اسبق آزاد فرانسه یعنی یلنا اوستاپنکو را شکست داده و پس از پانزده سال پس از تنیسور زن چک، نیکول وایدیسووا، به جوانترین قهرمان WTA بدل شود.
گوف پس از پیروزی خود در یک مکالمه تلفنی را گزارشگر CNN این جمله را به زبان آورد: «این پیروزی واقعا دیوانه‌کننده بود».

ونوس و سرنا

ونوس و سرنا ویلیامز که هر دوی آن‌ها اسطوره‌های گوف هستند، در ۱۷ سالگی موفق به کسب عنوان قهرمانی WTA شدند.
گوف در اواخر سال ۲۰۱۸، در فهرست ۷۰۰ نفر اول جهان جای داشت، اما همین ماه پیش با جهشی خیره‌کننده به رتبه ۷۱ دست یافت و مسیرش به سوی ورود به چهار گرنداسلم معتبر دنیا را هموار ساخت. او در ماه ژانویه در اولین گرند اسلم خود یعنی مسابقات آزاد استرالیا شرکت خواهد کرد.
گوف پس از پیروزی در لینز درحالیکه چک ۴۳،۰۰۰ دلاری به مناسبت کسب مقام قهرمانی را در دست داشت به گزارشگر ما گفت: «مطمئنا هدف اصلی من در آغاز سال این بود که در فهرست ۱۰۰ نفر اول دنیا قرار بگیرم و حداقل در یکی از گرنداسلم‌ها شرکت کنم».

ویمبلدون، آزاد آمریکا و کوری گوف

کوری گوف

کوری گوف که توانسته بود در سن ۱۴ سالگی عنوان قهرمانی جوانان رولاند گاروش را کسب کند، این شانس را به دست آورد که در ماه ژوئن در مسابقات انتخابی ویمبلدون نیز شرکت کند. او با عملکرد خارق‌العاده‌اش توانست جواز حضور در مسابقات را به دست آورده و تبدیل به جوانترین بازیکن تاریخ شود که موفق به حضور در رقابت‌های آزاد می‌شود.
اینجا بود که تابستان بی‌نظیر وی شروع شد.
گوف در اولین دیدار موفق شد که در راند اول اسطوره خود یعنی ونوس ویلیامز را شکست دهد، اما در یک دیدار دیدنی مغلوب سیمونا هالپ رومانیایی شد.
درخشش وی در ویمبلدون باعث شد که مجوز حضور در مسابقات آزاد آمریکا را کسب کرده و در آنجا پیش از آنکه به قهرمان سال ۲۰۱۸، نائومی اوساکای ژاپنی شکست بخورد تا راند سوم نیز پیش رفت.

مأموریت با موفقیت انجام شد

موفقیت کوری گوف آنقدر چشمگیر بود که باعث میشله اوباما نیز زبان به تحسین وی گشود. گوف در ادامه گفت: «من امسال تقریبا به تمام اهدافم دست پیدا کردم و حالا هم فقط برای بهترکردن آن‌ها بازی می‌کنم».
حالا تصویر وی بر روی جلد مجله Teen Vogue نقش بسته بود و او را به یکی از چهره‌های محبوب در آمریکا بدل کرده بود. «من واقعا به سال بعد فکر نمی‌کردم، و آن هم به خاطر امسال است. زیرا تمام اهدافی که امسال به آن‌ها دست پیدا کردم جزو اهداف دوساله من بودند».
پیروزی وی در لینز اتریش بسیار دارای اهمیت بود، چون او دور آخر مسابقات انتخابی را به تامارا کورپاش آلمانی که در رتبه ۱۲۴ جهان قرار داشت با نتیجه ۲-۶، ۴-۶ واگذار کرده بود.

بازنده خوش‌شانس

از قضا شانس نیز با گوف یار بود، چون ماریا ساکاری یونانی به دلیل مصدومیت از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد و همین فرصت باعث شد که گوف همچون یک بازنده خوش‌شانس به مسابقات اصلی راه یابد.
گوف که کیکی برتنز هلندی را در یک چهارم نهایی شکست داده بود گفت: «در آغاز تورنومنت من آن اعتمادبنفس لازم را نداشتم، اما پس از امروز احساس می‌کنم که هر روز حالم بهتر می‌شود و اعتمادبنفس بیشتر و بیشتری کسب می‌کنم».
از آنجاییکه که گوف ۱۵ سال بیشتر نداشت به خاطر قانون محدودیت سنی WTA (AER) نتوانست در یک سری از مسابقات شرکت کند. این قانون دو دهه پیش به خاطر جلوگیری از بازنشستگی زودهنگام تنیسور‌ها وضع شد.
بر اساس این قانون، گوف تنها مجاز به شرکت در ۱۴ مسابقه بود. از آنجاییکه مسابقه در لینز، دهمین تورنومنت وی به حساب می‌آمد، او فقط چهار رویداد دیگر پیش رو داشت تا اینکه در ماه مارس وارد ۱۶ سالگیش شود. پس از آن می‌توانست در هر تعداد مسابقه‌ای که می‌تواند شرکت کند تا اینکه در ۱۸ سالگی به آزادی کامل در حضور در مسابقات دست پیدا کند.

هنوز راه زیادی در پیش است

هر چه بیشتر بازی کند، بهتر هم خواهد شد. گوف گفت که دوست دارد سالش را با بازی‌کردن در مسابقات WTA در لوکزامبورگ به پایان برساند.
وی در ادامه گفت: «بهترشدن همیشه یک فرایند مستمر است فقط به این خاطر که من در تور WTA واقعا تازه‌وارد هستم. چون به اندازه هیچ یک از تنیسور‌های تور بازی نکرده‌ام و مسلما اعتمادبنفسم به اندازه آن‌ها بالا نیست، اما فکر می‌کنم که هر چه بیشتر بازی کنم، اعتمادبنفس بیشتری نیز کسب خواهم کرد و تجربه‌ام نیز بالاتر خواهد رفت».
اگرچه گوف در مقابل اوستاپنکوی فوق تهاجمی بازی هوشمندانه‌ای از خود نشان داد و قدرت و تکنیک را با هم در آمیخت، اما دست آخر این تنیسور لاتویایی بود که در ست آخر با نتیجه ۰-۵ بازی را به نفع خود به پایان رساند.
در انتهای این بازی گوف مقهور قدرت اوستاپنکو شد و بازی را از لحاظ احساسی واگذار کرد. با این حال گوف پس از صحبت با پدر و مربی‌اش، کوری گوف، در خلال تعویض زمین، توانست از لحاظ روحی آمادگی لازم را به دست آورد.

آینده درخشان

پدر گوف که همراه با همسرش، کندی گوف، به فلوریدا آمده بودند به او گفت: «قرار نیست با سرعت از خط پایان رد شوی، بلکه باید با تمأنینه و آهسته بر روی آن قدم بزنی».
گوف گفت: «او سعی داشت مرا آرام کند، چون می‌دانست عصبی شده‌ام و نزدیک خط پایان هستم و باید کار را تمام کنم. او به من گفت که باید به دنبال توپ بروم و ضرباتم را تمام و کمال بزنم»؛ و او این کار را در بازی بعد انجام داد و در سومین مچ پوینت پیروزی را در آغوش گرفت. در این بازی پیش از آنکه ناامیدی او را شکست دهد، فناوری چشم عقاب او را نجات داد و ضربه او را موفق اعلام کرد.
اوستاپنکو در جشن پیروزی به او گفت: «تو آینده درخشانی داری و بسیار خوشحالم که این پیروزی را با تو جشن می‌گیرم».
گوف اضافه کرد: «هفته که گذشت واقعا باورنکردنی بود و بدون شک یکی از بزرگترین دستاورد‌های من تا بحال بوده است».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار