29/03/2024

چگونگی کسب درآمد تنیسورهای حرفه ای

  • توسط آزاده یوسفی
  • 24/02/2020
  • 0
کسب درآمد تنیسورهای حرفه ای

آیا تا به حال با این سوال روبه رو شده اید که تنیسورهای حرفه ای چگونه زندگی می کنند؟ بر خلاف بسیاری از ورزشکاران حرفه ای در سراسر جهان، بسیاری از تنیس بازان قرارداد برای بازی در تیم یا گارانتی خاصی ندارند. بنابراین به طور معمول، این افراد چگونه زندگی خود را می گذرانند؟

تنیسورهای حرفه ای با ورود به مسابقات و بازی در آنها، دریافت جوایز و امضای قراردادهای مختلف کسب درآمد می کنند. تقریبا همیشه کل درآمد یک بازیکن بر اساس رتبه بندی آن ها و میزان موفقیت آن ها در یک دوره پایدار مشخص است. هر بازیکن در تور حرفه ای مبلغ مختلفی کسب می کند و درآمد این بازیکنان سال به سال متفاوت است.
اختلاف بین بازیکن برتر و رده های پایین تر بسیار گسترده است. به طور مثال، بین ژانویه 2017 تا جون 2018، راجر فدرر مبلغ هنگفتی به میزان 77.2 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد.

در همان زمان بازیکن شماره 98 ( از سپتامبر 2018) در جهان به نف ام گیدو آندروزی کمتر از 300.000 دلار درآمد از طریق جایزه کسب نمود. از مقایسه بین فدرر و آندوزی می توان دریافت که تفاوت بین درآمدهای به دست آمده فدرر تقریبا 255 برابر مقدار آندروزی است.

مسابقات

مسابقات

تنیسورهای حرفه ای می توانند تمام وقت زندگی خود را صرف بازی های تورنومنتی کرده و از آن کسب درآمد کنند. اما این قضیه بیشتر شامل بازیکنانی است که در فهرست 100 نفر بهترین های جهان قرار دارند. بازیکنان خارج از این فهرست اغلب به مسابقات کوچک تر به نام ها Futures یا Challengers روی می آورند. این گونه مسابقات فقط بخشی از آن چه که مسابقات و رویدادهای بزرگ تر هزینه می کنند را هزینه می کنند.

به عنوان مثال بسیاری از مسابقات کوچک تر همانند Futures به برنده مبلغ 15.000 دلار جایزه می دهند. اما در سال 2018 و در مسابقات US Open برنده مبلغ 3.8 میلیون دلار را کسب نمود. تنها صعود به دور اول بازی به معنای تضمین 54000 دلار بود. به این معنا که اگر در سال 2018 ورود به ایالات متحده امریکا را به دست می آوردید، و اولین و تنها بازی خود را از دست می دادید، تقریبا به اندازه 4 برابر نسبت به مسابقات Futures یا Challengers پول از دست میدادید.

بیشتر هواداران به این موضوع واقف نیستند که بازیکنان خارج از لیست 100 نفری برتر این رشته ورزشی در حال تلاش برای کسب درآمد هستند. درست است که افرادی مانند آندروزی همان طور که گفته شد ممکن است در طول سال در اثر بردن مسابقات جایزه ای به مبلغ 300.000 دلار دریافت کنند ولی توجه داشته باشید که این مبلغ پس از پرداخت بدهی ها، هزینه مربی خصوصی، هزینه خانه، هزینه تجهیزات ورزش تنیس و غیره ممکن است در بهترین شرایط به تنها 50000 دلار برسد.

پول و جایزه در مسابقات

پول جایزه از طریق سیستم شایستگی در مسابقات پخش می شود. اصولا هرچه بیشتر در مسابقات شرکت کنید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. به عنوان مثال، بیایید به پول جایزه برای مسابقات US Open نگاهی بیاندازیم.

پول و جایزه در مسابقات

باید اضافه کنم که هر مسابقه دیگری در تور حرفه ای دارای یک شکل مشابه است، به طوری که برای هر پیروزی که در نظر گرفته شده، پول جایزه به طور قابل توجهی بالا می رود.
معتبر ترین مسابقات جهان در چهار دسته زیر قرار دارند: Australian Open, French Open, Wimbledon and the U.S. Open
تنیسورهای حرفه ای و برندگان در این مسابقات می توانند بین 2.65 و 4 میلیون دلار درآمد کسب کنند. هر مسابقه جایزه مختص به خود را داراست. برنده هر مسابقه نیز 2000 امتیاز کسب می کند که در بخش رده بندی مسیری طولانی را طی خواهد کرد. برنده شدن در یکی از این مسابقات مهم، یک عامل موفقیت بازیکن در تور محسوب می شود که در مورد بازیکن زن یا مرد صادق است.

همچنین یک مسابقه دو هفته ای هر ساله در نوامبر و در لندن برگزار می شود که به آن فینال ATP می گویند. به طور معمول 8 بازیکن برتر مرد تنیس واحد شرایط آن هستند. تیم های دوبل مردان( 8 برتر جهان) نیز در این مسابقات شرکت می کنند. در بازی سینگل اگر یک بازیکن در مسابقات با شکست رو به رو شود می تواند امتیاز 1500 در رده بندی ها به همراه تقریبا 2.7 میلیون دلار جایزه را کسب کند. که این مبلغ خیلی بدی برای تنها یک هفته نیست.

سومین مسابقه پر مخاطب تنیس Master 1000s نام دارد. 9 مسابقه از این مسابقات وجود دارد که در امریکا، کانادا، چین، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه برگزار می شود. مسابقات Master 1000s مبلغ متفاوتی بین 1 تا 1.4 میلیون دلار به برندگان اهدا می کند. این مبلغ یک مبلغ بسیار عالی برای مسابقات است.

در ردیف بعدی مسابقات، مسابقات جهانی ATP تور سری 500 می باشد. همانند دیگر سطوح بازی، بسته به مسابقات مبالغ جایزه متفاوت است. محل برگزاری این مسابقات در سراسر جهان است. برنده یک مسابقه از این سری مسابقات می تواند بین 354000 دلار تا 733000 دلار جایزه کسب کند. حداقل چهار مورد از این مسابقات در طول سال برگزار می شود.

پول و جایزه در مسابقات تنیسورهای حرفه ای

ردیف بعدی مسابقات جهانی ATP تور سری 250 است. برندگان این مسابقات معمولا 100.000 دلار با خود به خانه می برند. در کل 40 مسابقه وجود دارد که در سراسر جهان برگزار می شود. بازیکنان سطح پایین وارد این مسابقات می شوند تا امتیاز و پول به نسبت خوبی را کسب کنند.
بازیکنان برتر همانند فدرر و نادال به طور معمول در این مسابقات حضور نمی یابند؛ مگر آنکه پول تشویقی زیادی به آن ها پیشنهاد شود.

هزینه های نمایشگاه تنیسورهای حرفه‌ ای

تنیسورهای حرفه ای و بازیکنان بسیار محبوب مانند فدرر و نادال معمولا فقط برای حضور در مسابقات، هزینه نمایشگاه را پرداخت می کنند. بسته به مسابقات، هزینه نمایشگاه فدرر بین 1-2 میلیون دلار متغیر است. به عنوان مثال، او می تواند بیش از یک میلیون دلار برای شرکت در مسابقات سطح 250 یا 500 سفارش دهد. برای سایر تورنمنت ها ، مانند IPTL در سال 2014 و جام لور در سال 2018 ، دو میلیون دلار درخواست کرد.

همچنین 10 بازیکن برتر این بازی از نمایشگاه وجهی دریافت می کنند، اما نه به اندازه فدرر ( به جز نادال و جوکوویچ). تنیس تیم جهانی، جام حذفی ، دبی و سایرین حاضر هستند که به بازیکنان بزرگی که وارد قرعه کشی اصلی می شوند، مبلغ دلار بالایی بپردازند.

به یاد دارم در روزهایی که آندره آگاسی (یک تنیسور سابق عالی) مبلغی از نمایشگاه دریافت کرده بود تا بتواند در مسابقات ناچیزی شرکت کند که هیچ کاری به آن اهمیت نمی داد. گاهی اوقات حضور پیدا می کرد، در دور اول باخت و با یک چک سنگین به خانه می رفت. در حالی که بازیکنان امروز به ظاهر غرور بیشتری دارند، ممکن است این سناریو اتفاق بیفتد.

بازیکنان محبوب و درجه یک می توانند مبلغ زیادی را برای بازی در مسابقات نمایشگاه سفارش دهند. چرا که نه؟ نامهای بزرگ طرفداران بیشتری را به خود جلب می کند و پول بیشتری به دست می آورد. حتی تنیسورهای حرفه ای بازنشسته هم اکنون درآمد کسب می کنند. مدار تنیس سری Invesco QQQ بسیاری از نام های بزرگ تنیس گذشته را در خود جای داده است. بازیکنانی مانند جان مک مینرو ، پیت سامپراس و آگاسی پس از سال های بازنشستگی، همه در این مدار به خوبی رقابت کرده اند. به نظر می رسد که پایان دادن به پولی که یک تنیسور محبوب می تواند کسب کند وجود ندارد.

پاداش یا حق امتیاز

پاداش یا حق امتیاز

اگر یک تنیسور حرفه ای مرد بتواند در 12 رده بندی برتر جهان قرار گیرد، ATP حداقل 160،000 دلار چک جایزه سودآور خواهد داشت. و اگر آن بازیکن بتواند در جمع 8 بازیکن برتر قرار بگیرد، می تواند در مسابقات معتبر ATP که هر سال در ماه نوامبر در O2 Arena برگزار می شود، شرکت کند.

در اینجا، 8 بازیکن برتر و 8 تیم برتر دونفره در قالب روبن دور برای کسب جایزه در بین میلیون ها نفر رقابت می کنند. به سادگی و به هنگام برنده شدن در یک مسابقه، یک بازیکن 203،000 دلار درآمد دارد (در سال 2018). اگر یک بازیکن بتواند در تمام مسابقات خود (در پنج مسابقه) برنده شود ، 2،712،000 دلار دریافت می کند. در بازی های دو نفره ، برنده هر 5 مسابقه 517000 دلار درآمد کسب می کند. اگر بازیکنی به مسابقات دعوت شود و در یک مسابقه برنده نشود، باز هم 203000 دلار کسب درآمد برای وی تضمین شده است. در بازی های دوبل ، مبلغ تضمینی 100000 دلار است.

بسیاری از بازیکنان دو نفره در بازی های دوبل وجود دارند که تمام وقت در تور حرفه ای به سر می برند. فقط به موفقیت 15+ سال برادران برایان نگاه کنید. در حالی که بازیکنان تک نفره واقعی خیلی بیشتر کسب می کنند، 8 تیم برتر دو نفره عملکرد خوبی دارند. نقطه ضعفی که در بازی های دو نفره وجود دارد این است که پول جایزه بین دو نفر تقسیم می شود.

در بین بهترین بازیکنان تنیس، به ویژه در جمع 8 نفر برتر، واقعا قدرت بازی های خود را دارد. تصور کنید بازیکن شماره 9 جهان هستید. شما به معنای واقعی کلمه شانس ورود به مسابقات را از دست می دهید که در آن می توانید 1500 امتیاز و 2.7 میلیون پول نقد کسب کنید. این یک دلیل اصلی است که چرا چهار بازیکن برتر چند ساله در این بازی (که به عنوان چهار بزرگ مشهور شناخته می شوند: فدرر ، نادال ، جوکوویچ و اندی موری) بیشتر از بازیکنانی که در رتبه های زیر آنها قرار دارند کسب می کنند.

معاملات تایید شده

معاملات تایید شده از جانب اسپانسرها اغلب از جایزه دریافتی بازیکنان برتر تنیس بیشتر است. ماریا شاراپووا، که 11 سال ورزشکار برتر بوده است، این کار را به دلیل معاملات سودآور خود انجام داد( نه پول جایزه اش). در سال 2018 ، شاراپووا تقریباً 1.3 میلیون دلار جایزه و 9.5 میلیون دلار چک تأیید کسب کرده است که به دلیل تعلیق دارویی وی در سال گذشته بسیار پایین است.

فدرر تاکنون گران ترین تنیسور است. در طی یک دهه گذشته، او فقط 60 میلیون دلار در سال فقط از حامیان مالی می گیرد! این امر به دلیل جایگاه ثابت وی در سطوح بالای تنیس، کسب امتیاز بیشتر از هر بازیکن دیگری در تاریخ و چهره و شهرت عالی او است. اگر به سطوح فدرر برسید، معاملات و محصولات تایید تقریبا نامحدود است.

معاملات تایید شده

اما در مورد بازیکنان با رتبه و سطوح پایین تر چگونه است؟ برخی از این بازیکنان با شرکت های راکت، پوشاک و کفش قراردادهای موافقت نامه ای دارند. تقریبا در بین 100 بازیکن برتر نوعی قرارداد تایید وجود دارند، حتی اگر در مقایسه با فدرر بسیار اندک باشند. حداقل این بازیکن در حال دریافت راکت ، لباس، کفش یا موارد دیگر از اسپانسرهای خود است.
سن بازیکن می تواند بر معاملات تایید تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال، شرکت ها مایل به پرداخت پول بیشتری به تنیسورهای جوان هستند که پتانسیل زیادی را نشان می دهند، حتی اگر رتبه بالایی نداشته باشند. این برای اسپانسر کمی خطرناک است، اما اگر این بازیکن جوان، ستاره تنیس شود می تواند میلیون ها دلار برای اسپانسر درآمدزایی داشته باشد.

دنیس شاپووالوف از کانادا، ستاره تنیس جوان است. به طور معمول ، بازیکنی مانند شاپووالوف یک قرارداد تأیید 5 رقمی را امضا می کند که به موجب آن می تواند مبلغ مشخصی را برای شکستن 100 بازیکن برتر بدست آورد و مبلغ بیشتری برای ترک 50 نفر برتر باشد.

سخن انتهایی

نکته آخر این است که تنیسورهای حرفه ای برخی از ورزشکارانی هستند که جز پر درآمد ترین ورزشکاران در مسان ورزشکاران دنیا هستند. اگر بتوانید به طور مداوم در سطوح بالایی تنیس بمانید و تصویری تمیز و خوب داشته باشید، ثروت زیادی به دست خواهید آورد.

تنیس ورزشی بسیار جذاب است و واقعا مبتنی بر سیستم شایستگی است. هرچه بیشتر برنده شوید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. جذابیت آن برای در راس قرار گرفتن این است که چه چیزی باعث جذب بازیکنان زیادی می شود و آنها را در مدار نگه می دارد. از هزاران تنیسور بزرگ جهان ، فقط حدود 90 نفر می توانند از این طریق درآمد کسب کنند. و برای خانم ها نیز تقریبا همین است، زیرا پول جایزه تقریبا برابر است. اگر آرزو دارید که یک تنیسور حرفه ای شوید سریعا دست به کار شوید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار