18/04/2024

چگونه راکت تنیس انتخاب کنیم؟

  • توسط آزاده یوسفی
  • 16/03/2020
  • 0
چگونه راکت تنیس انتخاب کنیم؟

آیا از راکت تنیس مناسب استفاده می کنید؟ برای خرید یک راکت تنیس چیزی بیشتر از گریپ وجود دارد. پس از تحقیقات زیاد و پرس و جوهای به عمل آمده به این نتیجه رسیده ایم که در مورد راکت فاکتورهای زیادی برای انتخاب وجود دارد. وزن راکت ، جنس راکت، مقاومت رشته ها و قدرت و کنترل عواملی جهت انتخاب راکت مناسب تنیس می باشند.

این عوامل یک راکت تنیس را خاص می کنند و تعیین کننده این هستند که قرار است به چه مدت زمانی در کنار یک بازیکن دوام آورند.
با استفاده از فاکتورهایی که در ادامه در ارتباط با هر یک صحبت می کنیم نگاه شما برای همیشه به خرید و استفاده از راکت تنیس عوض خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

1- انواع راکت تنیس

وقتی دقت می کنید متوجه می شوید که انواع مختلفی از راکت ها وجود دارند. در این قسمت به انواع راکت ها و توضیحات مربوط به آن می پردازیم.

راکت های قدرتی

راکت های قدرتی تنیس، همان طور که از نام آنها پیداست برای بازیکنانی ساخته شده است که قصد دارند تهاجم و عملکرد بیشتری در زمین داشته باشند. در دنیای تنیس خرید یک راکت قدرتی چیزی بیش از یک حرکت لاکچری برای برد در مسابقات است. عملکرد یک راکت قدرتی این است که به شما کمک کند تا با افزایش نیرو هرچه سریع تر به توپ ضربه بزنید.

به طور کلی راکت های قدرتی برای بازیکنان تازه واردی که هنوز مهارت های خود را در بازی تنیس به دست نیاورده اند بهترین انتخاب می باشد. یک راکت قدرتی تنیس بیشترین کنترل را برای شما به همراه دارد. به همین علت است که انتخاب چنین راکتی برای بانوان، آقایان و کودکانی که قدرت زیادی برای ضربه زدن ندارند بسیار مناسب است.

ویژگی های کلی یک راکت قدرتی تنیس عبارت است از: قاب سفت، وزن سبک، اندازه فریم بزرگ، قسمت سر بزرگ. سر بزرگ در چنین راکت های موجب ایجاد قدرت بیشتر شده در حالی که افزایش دسته راکت نیز باعث کنترل آن شده است. قاب سخت و ساختار سبک این راکت نیز باعث افزایش سرعت بدون به خطر انداختن جسم بازیکن می شود.

تمام این ویژگی ها باعث شده اند تا یک بازیکن بتواند به طور همزمان سرعت، قدرت و کنترل را در اختیار داشته باشد.

راکت های کنترلی تنیس

راکت های کنترلی تنیس

راکت های کنترلی تنیس برای افرادی ساخته شده است که می خواهند کنترل بیشتری در مقایسه با قدرت داشته باشند. زمانی این گونه راکت ها مفید واقع خواهند شد که بازیکن از قدرت بدنی مناسب و شدیدی برخوردار باشد و چرخاندن و حرکت دادن راکت برای وی دشوار نباشد. راکت کنترلی تنیس همان چیزی است که اکثر بازیکنان حرفه ای و نیمه حرفه ای از آن استفاده می کنند.

با این حال به شما پیشنهاد می کنیم قبل از امتحان کردن راکت های کنترلی تمام جوانب لازم و نقاط مثبت و منفی را در نظر داشته باشید.
ویژگی های یک راکت کنترلی عبارت است از: قاب انعطاف پذیر، دارای وزن سنگین، بدنه و سر کوتاه.

اندازه کوچک این راکت باعث شده تا کنترل بیشتری روی آن وجود داشته باشد و در عین حال قدرت را افزایش می دهد. احتمال خطا با استفاده از چنین راکت هایی کمتر شده است. کم تر بودن طول راکت باعث شده تا قابلیت انعطاف پذیری و کنترل نوسانات بازیکن بیشتر شود.

راکت های تنیس تویینر

راکت های تویینر جایگاهی بین راکت قدرتی و راکت کنترلی دارند. بدین معنی که در این گونه راکت ها همزمان یک قدرت تهاجمی همراه با کنترل وجود دارد. گفتنی است که این گونه راکت ها برای عملکرد همه جانبه عالی هستند.

اگر به دنبال ترکیبی از قدرت و کنترل هستید؛ به ویژه اگر جز بازیکنان تفریحی می باشید این گونه راکت ها بسیار مناسب و ایده آل می باشند. همچنین برای مبتدیان و بازیکنان جوان تری که می خواهند تجربیات متفاوتی داشته باشند استفاده از این راکت توصیه می شود.

ویژگی های این نوع راکت عبارت است از: قاب با اندازه متوسط، ساختاری با وزن متوسط، بدنه و سری متوسط.

2- الگوی رشته ای باز یا بسته؟ تفاوت؟

هر دو نوع الگوی رشته ای مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند که می بایست در انتخاب آن دقت نمود. بنابراین به شرح هر کدام به طور جداگانه می پردازیم:

الگوی رشته ای باز

الگوی رشته باز رشته های متقاطع کمتری را ارائه می دهد. این یک الگوی رشته ای نسبتا باز و انعطاف پذیر می باشد که باید بدان توجه نمود. همچنین ، الگوی رشته ای باز فضای بیشتری بین رشته ها فراهم می کند، که این قضیه یک امکان ایده آل برای کنترل چرخش می باشد.

بازیکنان وقتی می خواهند چرخشی در توپ ایجاد کنند، ترجیح می دهند از یک راکت تنیس با الگوی باز استفاده کنند. همچنین در این حالت در صورت تماس توپ با هسته از قدرت بیشتری برخوردار می شود. به طور طبیعی، این نوع الگوی ها انعطاف پذیرتر و قابل بازی سازی هستند. این نیرو و چرخش زیادی برای حرکت به جلو ایجاد می کند که نقطه قوت مهم آن است.

با این حال ، نقطه منفی استفاده از یک راکت تنیس با الگوی باز نیز این است که رشته ها بعد از استفاده مداوم ، مستعد گسیختن هستند و به دلیل فاصله رشته ای وسیع تر در این نوع راکت ها، برای زدن ضربه های تهاجمی ایده آل نیستند.

الگوی رشته ای بسته

الگوی رشته ای بسته رشته های متقاطع را افزایش می دهد. تاثیر این قضیه بر عملکرد آن است که کنترل و پایداری جهات را به همراه دارد. شاید تاثیر کمی بر قدرت داشته باشد اما به طور ویژه روی کنترل تاثیر دارد.

بازیکنانی که ممکن است راکت کنترلی را انتخاب کنند از الگوی رشته ای بسته استفاده می کنند. اما خرید یک راکت تنیس با الگوی بسته نه چندان در مورد عملکرد بلکه در ارتباط با دوام آن می باشد.

به دلیل فاصله کم بین رشته ها، این نوع راکت ها بهره وری بیشتری داشته و ماندگار ترند. همین قضیه باعث می شود تا یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید راکت در بین مبتدیان، نیمه حرفه ای ها و حرفه ای ها باشد.

الگوی رشته ای بسته

3- انتخاب رشته تنیس با جنس مناسب

رشته های تنیس یا از روده طبیعی و یا از مواد مصنوعی تشکیل شده اند. رشته های مصنوعی شامل چندین نوع مانند نایلون ، پلی استر یا کولار می باشند. انتخاب درست رشته تنیس با ماده تشکیل دهنده مناسب می تواند یک پروسه کاملا گیج کننده باشد، اما با دانستن اطلاعات زیر شاید بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید.

رشته ها با جنس روده طبیعی

آسانترین راه برای شروع انختاب نوع تنیس با توجه به رشته های آن، توجه به طبیعی بودن رشته ها می باشد. رشته های روده طبیعی معمولا ساختار نامعقولی دارند. آنها با کمک یک فرایند پیچیده از روده گاو ساخته شده اند.

راکت های ساخته شده از روده طبیعی با دوام ترین و موثر ترین راکت های مورد استفاده بازیکنان حرفه ای تنیس می باشد. این گونه راکت ها احساس کنترل فوق العاده ای ایجاد می کنند که دیگر راکت ها با جنس مصنوعی رشته، از آن برخوردار نیستند. همچنین این جنس رشته ها برای افزایش چرخش، انعطاف پذیری و نیرو بسیار مفید می باشند.

رشته های مصنوعی

استفاده از راکتی با رشته های مصنوعی، طلب تطبیق پذیری و بهره وری دارند. رشته های مصنوعی می توانند از جنس نایلون، کولار و یا پلی استر باشند. این رشته ها برای استفاده طولانی مدت مقرون به صرفه می باشند.

اگر با استفاده از راکتی با رشته های طبیعی راحت نیستید، می توانید از راکتی با رشته های مصنوعی استفاده کنید که این قضیه کاملا قابل درک است. قیمت و کیفیت رشته های مصنوعی به سختی کاهش می یابد. و قطعا برای بازی های رقابتی بسیار جذاب هستند.

4- گریپ ایده آل

گریپ یک راکت متناسب با دست شما تهیه می شود. و تعجب آور نیست که هر فردی سایز دست متفاوتی دارد. بنابراین پیدا کردن گریپ ایده آل چندان ساده نیست.
راکت های مدرن تنیس با یک گریپ استاندارد برای بازیکنان ارائه می شوند. استفاده از نمودار یا جدول گریپ ها در هنگام خرید روش مناسبی برای صرفه جویی در وقت و پول شماست.

در نهایت به یک راکت تنیس نیاز دارید تا بتوانید با آن در طولانی مدت بازی کنید. گریپ باعث ایجاد گرما و رطوبت نمی شود و همچنین باعث آسیب دیدن مچ نمی شود. برای پیدا کردن یک گریپ مناسب باید تمامی این عوامل را در نظر بگیرید.

روش های متعددی برای اندازه گیری دستان شما وجود دارد تا از طریق آن راکت درست را انتخاب کنید. برای اندازه گیری می بایست دست غالب خود را مد نظر داشته باشید.

5- اندازه سر راکت

5- اندازه سر راکت

برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند قبل از انتخاب گریپ، اندازه سر را انتخاب کنند. انتخاب درست سر راکت یکی از نکاتی است که اگر به درستی انتخاب شود مزایای بیشماری را به همراه دارد. قاب راکت و رشته ها، سایز سر راکت را تشکیل می دهند و این امر مسئول قدرتی است که سر راکت می تواند تولید کند با ناحیه بزرگ یا کوچک.

بدیهی است که اندازه سر بزرگ راکت به معنای داشتن فضای بزرگ تر است و عملکرد آن چشمگیر است چرا که سر راکت در تنیس باعث می شود توپ آسان تر به وسط قاب برخورد کند.

طبق تحقیقات انجام شده ، اندازه استاندارد یک راکت تنیس بین 85 تا 135 اینچ مربع است. این محدوده به سه دسته قابل توضیح تقسیم می شود: راکت های oversize ، mid-plus، mid-size .

راکت های oversize ، بالای 105 اینچ مربع، راکت های mid-plus بین 95 تا 105 اینچ مربع قرار داشته و راکت های mid-size کمتر از 95 اینچ مربع قرار دارند.
یک راکت بزرگ تنیس برای مبتدیان و برای بهره گیری از قدرت بیشتر و کنترل کمتر مناسب می باشند. راکت های mid-size کنترل زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که برای تنیس بازان باتجربه عالی هستند و راکت های mid-plus ترکیبی از راکت های بزرگ و متوسط است که ترکیبی از قدرت و کنترل را برای عملکرد بی نظیر ارائه می دهد.

وقتی نوبت به انتخاب اندازه درست سر می رسد ، ممکن است بخواهید به قدرت و برخورد سطح راکت نگاهی بیندازید. این تنها دو عاملی هستند که در عملکرد سر راکت تنیس نقش دارند.

6- سبک و سنگین بودن

توجه به وزن هنگام انتخاب راکت تنیس بسیار مهم است. راکت تنیس از لحاظ وزن به سه دسته تقسیم بندی می شود: سنگین، متوسط و سبک وزن که هر کدام از این سه، ویژگی ها و جوانب مثبت و منفی خود را دارا می باشند.

گفته می شود، بهترین راه برای اندازه گیری راکت تنیس استفاده از نقطه تعادل آن است. این قضیه توسط بسیاری از بازیکنان حرفه ای در صنعت تنیس اثبات شده و دقیق می باشد. اما سوالی که مطرح است این است که چگونه نقطه تعادل را اندازه گیری کنیم؟

نقطه تعادل تنیس همان جایی است که تنیس در آن مکان در متعادل ترین حالت ممکن قرار می گیرد. میتوانید این کار را با قرار دادن راکت تنیس روی یک میله یا چوپ مستقیم انجام دهید. این اندازه گیری به شما می گوید که راکت دقیقا چقدر سبک یا سنگین است.

– اگر نقطه تعادل در قسمتی بیش از نیمی از راکت بود، این نوع راکت سبک وزن محسوب می شود.
– اگر نقطه تعادل کمتر از نیمی از راکت باشد، راکت سنگین شمرده می شود.
– و اگر نقطه تعادل در جایی بین این دو نقطه باشد، راکت دارای وزن متوسط می باشد.

به طور کلی راکت های تنیس سبک وزن، قابلیت ارتجاعی و تحرک بیشتری را ارائه می دهند که برای مبتدیان یک راکت ایده آل است. علاوه بر این به شما کمک می کنند راکت را سریعتر با نیروی بدنی کمتری بچرخانید. با این حال برای بازیکنان حرفه ای از دوام و جذب کمتری برخوردار باشند.

راکت های تنیس با وزن متوسط مطابق سبک بازی و مهارت یک بازیکن متوسط است. این راکت ها ترکیبی از قدرت و کنترل را ارائه می دهند. با این حال این نوع راکت ها برای بازیکنانی که خواهان قدرت یا کنترل از راکت خود هستند، ایده آل نیستند.

راکتهای تنیس سنگین هر سه فاکتور قدرت، کنترل و تعادل را در اختیار بازیکن قرار می دهند. بازیکنان پیشرفته بیشترین بهره را از استفاده از راکت های سنگین می گیرند. با این حال، این راکت ها نسبت به دو نوع راکت سبک وزن و وزن متوسط کمتر توسط بازیکنان مورد استفاده قرار می گیرند و تنها به استفاده تنیسورهای پیشرفته محدود می شوند.

6- سبک و سنگین بودن

7- در نظر گرفتن وزنه های نوسان

وزن راکت و وزن نوسانات(تاب خوردن) دو عامل مختلف و متفاوت می باشند که می بایست هر دو را مد نظر قرار داد. وزن نوسان در هر نقطه از 0 تا 1000 متغیر است، که به شما می گوید راکت شما فقط در هنگام نوسان چه مقدار احساس سبک یا سنگینی دارد. این قضیه ربطی به وزن راکت ندارد.

بسیاری از بازیکنان به وزن ناشی از نوسانات بیش از وزن اصلی راکت توجه می کنند. اگر وزن چرخش راکت شما زیاد است، به این معنی است که راکت سنگین تر است. از طرفی اگر وزن چرخش شما پایین باشد(جایی بین 280 تا 350) همان چیزی است که اکثر راکت ها از آن برخوردارند.

8- کشش رشته

در تنش رشته یک راکت تنیس 3 تغییر وجود دارد: کم ، بین و زیاد. این سطح فشار یا فشرده سازی ساختار رشته راکت را توضیح می دهد. اگر به صورت دستی در حال خرید راکت خود در یک فروشگاه محلی هستید ، این اولین کاری است که می توانید بر اساس سبک بازی و سطح مهارت خود جستجو کنید.

شما فقط می توانید تنش رشته ای مناسب راکت را با استفاده از مواد رشته و سرعت چرخش راکت تعیین کنید. عملکرد کلی یک فشار کم رشته این است که قدرت و چرخش بیشتری را ارائه می دهد. این حتی یک حس نرم تر و راحت تر نیز دارد. از طرف دیگر تنش رشته بالا مانور و تعادل بیشتری را ارائه می دهد.

هر چیزی کمتر از 50 پوند به عنوان کشش کم در نظر گرفته می شود ، در حالی که هر چیزی بالاتر از 60 پوند تنش بالایی دارد. ضریب درونی چیزی است که در جایی از 50 تا 60 پوند است.

فاکتور مهم بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد سنج رشته ای است که ضخامت رشته های مورد استفاده را اندازه گیری می کند. این امر تأثیر مستقیمی بر احساس و چرخش راکت تنیس شما دارد.

8- کشش رشته

9- طول راکت تنیس

طول ایده آل راکت تنیس شما باید مابین 27 تا 28 اینچ باشد. می توان گفت که راکت های 29 اینچی راکت های تنیس طولانی هستند. اگر می خواهید قدرت و کنترل بیشتری اضافه کنید ، انتخاب یک راکت تنیس 27 اینچی بهترین است.
این اندازه گیری سنتی برای راکت های تنیس برای مبتدیان ، نیمه حرفه ای ها و حرفه ای ها است. این اندازه گیری کل از پایه راکت شما تا بالای سر است.

10- انعطاف پذیری و سختی راکت

سفتی و انعطاف پذیری تأثیر قابل توجهی در عملکرد راکت دارد. این نشان می دهد که یک راکت تنیس در هنگام نوسان چقدر پر انرژی است. به علاوه ، این کنترل ریسندگی ، کشش و قدرت را تحت تأثیر قرار می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار