24/04/2024

چطور بهترین راکت تنیس را انتخاب کنیم – قسمت دوم

  • توسط محمد رضا شیری
  • 28/11/2019
  • 0

در قسمت اول: نظراتی را در مورد راکت تنیس یا توضیحات کارخانه ساخت آن خواندیم، دو نکته از اهمیت بسیاری برخوردار بود: قدرت و کنترل. در ادامه مطلب به توضیح قدرت و کنترل، نکات تکنیکی و ویژگی هایی که هنگام خرید یک راکت باید به آنها توجه داشته باشید، میپردازیم.

بازیکنی که میخواهد ضربات سریع و بلند داشته باشد به راکتی با مشخصات زیر نیاز دارد:

 

قابلیت پیش بینی ضربات:

بازیکنانی که ضربات محکم و صاف میزنند به قابلیت پیش بینی (تشخیص) نیاز دارند چون زاویه های غیرقابل تشخیص آخرین چیزی است که آنها برای رد کردن توپ از تور با فاصله کم نیاز دارند.

راکتی که سر میخورد یا میچرخد برای بازیکنی با ضربات سنگین و چرخش توپ بسیار دردسر ساز خواهد بود، چون زمانی که بازیکن به توپ در جهت بالا ضربه میزند تا در توپ چرخش ایجاد کند اگر راکت هم بچرخد نه تنها توپ در مسیر بالاتری قرار میگیرد بلکه تماس سیمکشی با توپ را هم کاهش میدهد. با ارتفاع زیاد و چرخش کم توپ فراتر از چیزی که برنامه ریزی کرده بود می رود. به علاوه، اگر میخواهید در توپ چرخش ایجاد کنید نمیتوانید از انحراف ناخواسته جلوگیری کنید. برای چرخش توپ، توپ به فشار سیم کشی در بالای محور فرضی نیاز دارد، در طول محور فرضی دسته تنیس به سمت پایین بچرخد و در نقطه ای پایین تر از راکت جدا شود. برای بازیکنی که ضربات چرخشی میزند انحراف بالا – پایین راکت در موفقیت ضربات بسیار اهمیت دارند، و خیلی از بازیکنان که ضربات چرخشی میزنند از این مشکل با عنوان جایی برای خطا یاد میکنند. در نهایت ضربه آنها تا خط سرویس پیش میرود تا به خط انتهایی برسد، اما اگر این ضربات جلوتر بروند بسیار باشکوه تر میشوند.

درمورد قاب (فریم دور)، اگر سفت تر باشد قابلیت پیش بینی را افزایش میدهد. کشش شبکه سیمی هم اگر سفت تر باشد باز این عامل را افزایش میدهد چون توپ سریعتر از سیم کشی سفت جدا میشود و بازیکن شانس کمتری دارد تا غیرعمدی زاویه راکت را تغییر دهد. اگر با راکتی با قاب سفت محکم ضربه بزند، بازوی او نیز شدت ضربه را احساس میکند. که این موضوع محدودیت مهمی برای میزان قابلیت پیشبینی تعیین میکند.

توپ و تور

نسبت قدرت محدود شده:

هر بازیکن برای زدن ضربه چرخشی محدودیتی دارد که در ضربات معمولی امکان پذیر میشود، اگر راکت نیروی بیشتری به ضربه چرخشی بازیکن وارد کند، ضربه بسیار بلند میشود. تحقیقات آزمایشگاهی اخیر نشان داده است که بین راکت و سیم کشی در زمینه مقدار چرخش توپ ، تفاوت آنچنانی وجود ندارد. سیم کشی محکم، بافت ناهموار، و فواصل سیم ها ماثر هستند اما نه بیشتر از 10% و قاب راکت حتی کمتر در چرخش توپ تاثیر دارد. نکته ی مهم برای پیدا کردن بهترین نسبت چرخش قدرت راکت است نه پتانسیل ایجاد چرخش آن در توپ.

برای بازیکنی با ضربات صاف، نسبت قدرت به چرخش مانند نسبت قدرت به دقت است. در سرعت وارد شده به توپ، بازیکنی که ضربات صاف میزند باید با راکت قوی تر توپ را با فاصله کم از تور رد کند. اگر بازیکنی به اندازه قدرت، قابلیت پیش بینی را به دست آورد، زدن ضرباتی با فاصله کم از تور کار سختی نخواهد بود چون راکتی با قابلیت پیش بینی کنترل بهتری در ارتفاع ضربات به بازیکن میدهد.

جرمی که میشود مانور داد:

بعد از تمامی صفات منفی در مورد راکت های سبک حالا نوبت به خوبی های آنها رسیده است: با آنها راحت تر میشود سریع در موقعیت واکنش به ضربه حریف قرار گرفت و سریع تر ضربه زد. مظمئنا بازیکنان راکتهای خیلی سنگین را دوست ندارند چون دست و پا گیر هستند اما برای بازیکنان بزرگ سال با قدرت بدنی بالا، راکت های خیلی سنگین در بازار فعلی تقریبا نایاب هستند.

امنیت بازو:

آسیب دیدگی آرنج

وزن راکت و شدت سفت بودن آن بر سلامت بازو تاثیر دارد. زمانی که سر یک راکت سبک در واکنش به ضربه ای خارج از محور فرضی میچرخد، نیروی ایجاد شده از طریق دسته راکت به بازو منتقل میشود. همچنین راکت تنیس سبک نیروی کمتری از فشار توپ را جذب میکند، چه در طول محور باشد چه نباشد. نیروی حاصل از چرخش راکت یا شک وارده از شذت ضربه هردو باعث آسیب دیدگی آرنج (آرنج تنیس) یا آسیب های دیگری میشوند. به عبارتی قاب منعطف یک راکت این مشکلات را کاهش میدهد چون نیرو ها را در مدت زمان بیشتری وارد بازو میکند و به علاوه از شدت نیرو در بازو میکاهد اما بدی این نوع راکت این است که بعد از هر ضربه بیشتر به عقب و جلو حرکت میکند. هرچند با چشم غیرمصلح نمیتوان این لرزش را احساس کرد اما بازیکنی که به این نوع راکت عادت ندارد کاملا این لرزش ها را احساس میکند. این لرزش ها تا به حال باعث آسیب دیدگی نشده اند ، اما برای بازیکنانی که متوجه این لرزش ها میشوند، نا راحتی که از این لرزشها دارند بیشتر آزارششان میدهد به نسبت صدایی که ایجاد میکنند.

پس چه نوع راکتی ایده آل است؟

برای بازیکنی که تا اندازه ای از ضربات کوتاه و آهسته استفاده میکند، راکت هایی که اخیرا وارد بازار شده اند بسیار سفت هستند. زمانی که حرکت دادن یک راکت تنیس سخت باشد مسئله وزن و تعادل مطرح میشود، اما راکت هایی که اخیرا وارد بازار شده اند برای بازیکنان بزرگسال با قدرت بدنی معمولی سنگین (با سر سنگین) نیستند. بازیکنانی که تقریبا از ضربات کوتاه و آهسته استفاده میکنند به راحتی با راکت هایی حدود 11 اونس (هر اونس معادب 31 گرم) میتوانند بازی کنند. همینطور میشود در بین راکت هایی با وزن 320 تا 340 هم دنبال یک راکت مناسب بود اما نباید به عنوان راکت اصلی از آنها استفاده کرد.

برای بازیکنی که از ضربات بلند و سریع استفاده میکند چه نوع راکتی مناسب است؟

وزن و تراز:

بیشتر افراد باغ با قدرت بدنی متوسط اگر از راکت هایی حدودا 11 اونس با تراز 1تا 2 اینچ استفاده کنند برایشان مشکلی پیش نخواهد آمد. راکت های 11 اونسی برای سهولت در استفاده معمولا سر سبکی دارند، اما سبکی بیش از حد تمام مشکلاتی که درموردشان صحبت کردیم را به وجود می آورد. برای هر 1/10 اونس بالای 11 اونس، چیزی بالغ بر 1/8 اینچ (یک امتیاز) باید به وزن سر اضافه شود، اگر چه بسیاری از بازیکنان قوی تر تراز بیشتری را ترجیح می دهند. یک بازیکن قدرتمند به راحتی میتواند از راکتی که به خوبی تراز شده و بالای 12 اونس استفاده کند، و بیشتر بازیکنان حرفه ای به صورت دستی وزن راکتهایشان را اضافه میکنند که معمولا با وزن اضافه شده به سر راکت، بیشتر از 12 اونس میشود.همیشه دقت کافی برای وزن و تراز راکت نیاز است.

راکت تنیس

 

سختی یا سفتی راکت تنیس:

همانطو که قبلا هم گفته شد توانایی شما در ایجاد ضربه ای با چرخش کافی در توپ (یا فاصله ی کم از تور) برای کنترل قدرت راکت که توپ را خیلی دور ت نفرستد، اصلی ترین مواردی هستند که نوع دسته تنیس و شدت سختی آنرا تعیین میکنند. برای بازیکنان حرفه ای که بدون عادت کردن به راکتهایی که در طول سالها از آنها استفاده میکردند و اخیرا وارد دنیای تنیس شده اند، بیشتر راکتهایی که در بازار وجود دارند به نسب یک راکت ایده آل برای بازیکن حرفه ای بسیار انعطاف پذیر هستند و سر سبکی دارند. بازیکنان تمایل دارند از راکتی که به آن عادت کرده اند استفاده کنند و بیشتر بازیکنان حرفه ای به راکتهای انعطاف پذیر که تولید کننده ها وارد بازار کرده اند عادت دارند. راحت بودن یا نبودن یک راکت بای بازیکن به این مسئله بستگی دارد که آیا آن بازیکن از انحراف راکت انعطاف پذیر رنج میبرد یا نه. البته در موضوع قابل پیش بینی بودن ضربات بیشتر بازیکنان حرفه ای، از راکتهای سفت تر با تراز بهتر و حتی در مواردی سنگین تر بهره بهتری خواهند برد.

با یک راکت که وزن آن حدود 11.5 اونس است، تعادل آن در حدود 6 (ترجیحا کمتر) حتی سفتی 70-75، بازیکنان پیشرفته می توانند آزادانه حرکت کنند، و قدرت نسبتا زیاد راکت با زاویه ای که توپ را در مسیر خود می فرستد جبران میشود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار