29/03/2024

تنیس لندن | پیروزی زورف مقابل مدودف و صعود به نیمه نهایی

  • توسط مینا
  • 16/11/2019
  • 0

الکساندر زورف ، برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در مسابقات فینال‌های Nitto ATP لندن، هنوز هم فرصت دارد.

صعود الکساندر زورف به نیمه نهایی تنیس لندن

سید هفتم قهرمانی رقابت‌های امسال نیتو لندن، برای دومین سال متوالی توانست به مرحلۀ نیمه نهایی این تورنمنت صعود نماید. الکساندر زورف در این راه و در سومین دیدار گروهی خود رودروی دنیل مدودف قرار گرفت و در یک ساعت و ۲۰ دقیقه موفق به شکست این تنیسور روس شد. ساشا در این مسابقه با حساب ۲-۰ و با نتایج ۶-۴ و ۷-۶ (۷-۴) مقابل دنیل مدودف به پیروزی رسید تا پشت سر استفانوس تسیتسیپاس، به عنوان تنیسور شمارۀ دوم گروه آندره آغاسی به دور نیمه نهایی راه یابد. زورف عصر روز شنبه و برای صعود به دیدار پایانی مسابقات لندن باید به مصاف دومینیک تیم برود که به عنوان سرگروه راهی این مرحله شده است. تسیتسیپاس ۲۱ ساله هم رودروی راجر فدرر کهنه‌کار و با تجربه قرار می‌گیرد تا در پایان شب هفتم این رقابت‌ها، تکلیف فینالیست‌های این تورنمنت هم مشخص گردد. با برد الکساندر زورف، رافائل نادال نیز نتوانست به جمع چهار تنیس باز پایانی این بازی‌ها راه یابد و در گروه خود سوم شد. هر چند به نظر می‌رسد رافا به مهم‌ترین خواسته‌اش یعنی پایان بردن سال به عنوان تنیسور شمارۀ یک جهان دست یافته باشد. ساشا پس از صعود به دور نیمه نهایی مسابقات فینال‌های تور جهانی تنیس، اظهار داشت:

سالن O۲ ویژه‌ترین صحنه برای من است. اینجا مکانی است که من بهترین تنیس خودم را به نمایش می‌گذارم و جو موجود در اینجا به گونه‌ای است که ما در هیچ جای دیگر دنیا همانند آن قادر به بازی نخواهیم بود. برای ما تنیسورها، اینجا خیلی خاص است. هنوز هم باید پیشرفت کنم. در حال حاضر در نیمه نهایی هستم، اما باید بدانید که رسیدن به این مرحله آسان به دست نیامده است. من باید بهترین تنیسم را بازی کنم تا شانسی (برای حضور در فینال) داشته باشم. این مهم نیست که من در پایان هفته برنده یا بازنده شوم. البته بدیهی است که من می‌خواهم برنده باشم و مجدداً در اینجا به قهرمانی برسم، اما داشتن تجربه‌ای ارزنده از شرکت در چنین تورنمنت بزرگی، بهترین دستاورد من از حضور در لندن خواهد بود.

این دیدار، ششمین جدال دو تنیسور آلمانی و روس حاضر در این مسابقات بود که ساشا با برد امشب خود توانست به پنجمین پیروزی‌اش مقابل مدودف برسد. مدودف به هیچ وجه آن فروغ چند ماه پیش و بردهای متوالی‌اش را در تورنمنت لندن نداشت. تنیسور ۲۳ سالۀ روس‌ها که سید سوم قهرمانی این بازی‌ها به حساب می‌آمد، با سه باخت متوالی از گردانۀ این مسابقات کنار رفت. اتفاقی که کمتر کسی پیش‌بینی آن را می‌کرد و مدودف در اولین حضورش در مسابقات پایان فصل فینال‌های لندن، نتوانست دستاورد خاصی داشته باشد. حال او با استراحت و ریکاوری لازم که انجام خواهد داد، باید خودش را برای فصل جدید مسابقات تنیس در سال ۲۰۲۰ آماده سازد. هر چند او هنوز هم با رکورد ۵۹ پیروزی و ۲۱ شکست، آمار بیشترین برد را در بین تنیسورهای حرفه‌ای مرد به خود اختصاص داده است. اما روز شنبه، ساشا جدال سختی با دومینیک تیم اتریشی خواهد داشت.

الکساندر زورف

تیم در مرحلۀ گروهی فراتر از انتظارات ظاهر شد و موفق به شکست دو ضلع بیگ تری حاضر در این مسابقات یعنی نواک جوکوویچ و راجر فدرر شد. هر چند در بازی آخر که برای او حالتی تشریفاتی داشت، مغلوب متئو برتینی ایتالیایی شد. الکساندر زورف و دومینیک تیم تاکنون هفت بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که سهم تنیسور اتریشی از این تقابل‌ها پنج پیروزی بوده است. آخرین دیدار بین زورف و تیم به مسابقات اوپن فرانسه در سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد که دومینیک تیم در مرحلۀ یک چهارم پایانی با حساب ۳-۰ پیروز این دیدار شده بود. به همین جهت، ساشا هم برای تکرار عنوان قهرمانی‌اش در سال گذشته و هم انتقام مسابقات رولان گاروس از انگیزۀ بالایی در جدال با تیم برخوردار خواهد بود. زورف پنجمین تنیسور فعالی است که در حال حاضر موفق شده پشت سر هم به دو نیمه نهایی مسابقات پایان فصل ATP راه پیدا کند. پیش از او تنیسورهایی چون راجر فدرر، رافائل نادال، نواک جوکوویچ و استن واورینکا موفق به انجام این امر مهم شده بودند. زورف دربارۀ رویارویی با دومینیک تیم در مرحلۀ نیمه نهایی می‌گوید:

او تابدین‌جا تنیس باورنکردنی را به نمایش گذاشته و فراتر از انتظارات ظاهر شده است. شاید مسابقاتی که او در اینجا انجام داده، بهترین بازی‌هایی باشد که از دومینیک دیده‌ام. بردن بزرگانی چون راجر فدرر و نواک جوکوویچ در میادین تنیس بسیار اتفاق ویژه‌ای است که او به خوبی موفق به انجام آن شده است. بردن این دو تنیسور آن هم پشت سر هم، واقعاً کار بسیار دشواری است. دیدارم برابر دومینیک بسیار سخت خواهد بود و من مشتاقانه منتظر آن هستم. صادقانه بگویم من از حضور در نیمه نهایی خوشحالم و از اینجا به بعد باید منتظر باشیم تا ببینیم چه چیزی در انتظارمان خواهد بود.

ست اول دیدار ساشا و دنیل در حالی آغاز شد که زورف موفق شد در همان گیم نخست، گیم سرو مدودف را بریک نماید و در ادامه با حساب ۲-۰ از رقیب روس‌اش پیش بیفتد. هر چند با گذشت بازی، مدودف توانست با سرویس‌هایش، کمی خودش را نزدیک‌تر سازد اما این زورف بود که با درصد خطاهای کمتر و بردن رالی‌ها موفق شد ست نخست را با حساب ۶-۴ به سود خودش تمام کند. در ست دوم، این دنیل بود که گیم نخست را به نام خود به ثبت رساند. دو تنیسور بازی نزدیکی را به نمایش گذاشتند تا جایی که برای مشخص شدن برندۀ مسابقه کار به تای بریک کشیده شد. در تای بریک، ساشا عملکرد بهتری داشت و با امتیاز ۷-۴ برنده این دست و کل بازی شد. نکتۀ مثبت بازی‌های دنیل مدودف در این تورنمنت، سرویس‌های خردکنندۀ او بود. در این مسابقه هم دنیل هنر سرویس‌اش را به رخ کشید و توانست ۱۰ ضربۀ ایس را به ثبت برساند که این آمار برای تنیسور آلمانی به ۸ ضربۀ ایس می‌رسید. ساشا در سرویس‌های نخست و دنیل در سرویس‌های دوم یا برگشتی عملکرد بهتری داشت تا در نهایت و پس از جدالی نزدیک به ۸۰ دقیقه، زورف بتواند مدودف را از پیش رو بردارد و به نیمه نهایی راه یابد. زورف در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت:

دنیل چیزی برای از دست دادن در این دیدار نداشت و راحت‌تر از من بازی می‌کرد. البته برای من این یک شانس خوب بود، چون به نظرم او انگیزۀ لازم را برای این مسابقه نداشت. دنیل تاکنون بهترین فصل خود را گذرانده و فکر می‌کنم که او سال بعد نیز به همین شکل خطرناک باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار