20/04/2024

راجر فدرر به نخستین پیروزی‌اش در مسابقات فینال‌های لندن دست یافت

  • توسط سروش
  • 13/11/2019
  • 0

سومین روز از مسابقات فینال‌های تور جهانی تنیس، امروز در گروه بیورن بورگ برگزار شد و راجر فدرر به نخستین برد خود در این رقابت‌ها دست یافت.

پیروزی راجر فدرر برابر متئو برتینی

راجر فدرر که در اولین دیدار خود در این مسابقات مقابل دومینیک تیم از اتریش شکست خورده بود، در دومین مسابقه‌اش رودروی متئو برتینی از ایتالیا قرار گرفت. این دیدار به نوعی مصاف شکست‌ خورده‌های روز نخست این رقابت‌ها به حساب می‌آمد. تنیسور سرشناس سوئیسی، پس از پایان دیدار اولش گفته بود که دیگر اجازۀ شکست در این تورنمنت را ندارد و فقط برای برد به میدان می‌رود. فدرر در مسابقه‌ای که ۷۸ دقیقه به طول انجامید موفق شد در دو ست پیاپی و با نتایج ۷-۶ (۷-۲) و ۶-۳ مقابل برتینی به پیروزی برسد تا همچنان امیدهایش را برای صعود از گروه بیورن بورگ زنده نگه دارد. راجر فدرر پس از پایان این بازی و با حالتی شوخی به خبرنگاران گفت:

عادت کرده‌ام که همیشه شرایط سخت را تبدیل به وضعیتی عادی کنم. سال گذشته نیز دقیقا همین شرایط در لندن اتفاق افتاد و در بازی نخستم (مقابل کی نیشیکوری از ژاپن) شکست خوردم. اما در ادامه بازگشت خوبی داشتم و توانستم با دو برد به نیمه نهایی صعود کنم. بنابراین من از تجربۀ خوبی در چنین شرایطی برخوردارم. از نحوۀ بازی امروزم رضایت کامل دارم و خوشحالم که به پیروزی رسیدم. متئو مانند همیشه با سرویس‌هایش کار را برای هر تنیسوری سخت می‌کند و امروز هم چنین شرایطی حکفرما بود. در این دیدار سرویس‌ها و ضربات خوبی به توپ وارد نمودم و فکر کنم همین ضربات در برد امروزم بسیار تاثیرگذار بود. امیدوارم بتوانم این وضعیت را حفظ کنم و حتی در بازی بعدی‌ام نیز بهتر از این مسابقه کار کنم.

فدرر ۳۸ ساله در دومین رویارویی‌اش برابر برتینی به دومین پیروزی خود دست یافت. پیش‌تر این دو تنیسور در سال جاری و مسابقات گرند اسلم ویمبلدون مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند که فدرر در آن دیدار موفق به برد ۳-۰ برابر متئو برتینی شده بود. استاد سوئیسی، بیشتر از هر بازیکن دیگری توانسته در مسابقات پایان فصل تنیس مردان به پیروزی و کسب جام برسد. او با ۵۸ برد و کسب ۶ جام، پرافتخارترین تنیسور حاضر در این تورنمنت شناخته می‌شود. فدرر همیشه در دومین دیدارش در مسابقات فینال‌های پایان فصل تور جهانی تنیس موفق عمل کرده و به رکورد ۱۷ پیروزی و ۰ شکست رسیده است. این به خوبی نشان می‌دهد که فدرر تبحر بسیار بالایی در این مرحله و در مجموع مراحل گروهی این مسابقات داشته است. راجر فدرر در ادامۀ صحبت‌هایش می‌گوید:

دلیلی نمی‌دیدم که پس از باخت برابر دومینیک تیم خود را حذف شده بدانم. همۀ ما به اینجا آمده‌ایم تا هر کدام حداقل سه بازی در لندن انجام دهیم و از تمام توانایی‌هایمان در این تورنمنت بهره ببریم. این بزرگترین هدف پایانی هر تنیسوری است که در این مکان حضور داشته باشد و در آنجا به بازی بپردازد. پس از دیدار نخستم، یک روز مرخصی داشتم و در آن روز روش‌های زیادی برای خلاصی از آن شکست وجود داشت. وقتم را با فرزندانم و خانواده‌ام گذراندم و سپس برای این بازی آماده شدم. در حال حاضر برد امروز، مهم‌ترین اتفاق برای من بوده است.

راجر فدرر

نتیجۀ این دیدار، تاثیر بسیار زیادی در نحوۀ بازی دومینیک تیم خواهد گذاشت. وی در صورت پیروزی برابر نواک جوکوویچ، به صورت قطعی به مرحلۀ نیمه نهایی راه پیدا می‌کند. دومینیک می‌خواهد به اولین نیمه نهایی‌اش در مسابقات نیتو لندن راه پیدا کند و در این راه او جدال سختی برابر مرد شمارۀ دو تنیس جهان و قهرمان پنج دورۀ این رقابت‌ها خواهد داشت. تیم قصد دارد اولین اتریشی لقب بگیرد که موفق شده گام به دیدار نیمه نهایی مسابقات پایان فصل تور جهانی تنیس مردان بگذارد؛ چرا که مراحل نیمه نهایی و فینال از سال ۱۹۷۲ به این تورنمنت اضافه گشته است. برتینی هم که در دو دیدار گذشتۀ خود شکست خورده، هنوز امیدوار است که بتواند به یک پیروزی در این مسابقات برسد. اگر او بتواند آخرین دیدارش مقابل دومینیک تیم را با موفقیت پشت سر بگذارد، اولین ایتالیایی تاریخ لقب خواهد گرفت که توانسته در چنین تورنمنی به یک پیروزی دست یابد.

در دیدار فدرر و برتینی، استاد سوئیسی با تکیه بر سرویس‌های قدرتمندش که در این سال‌ها نقطۀ قوت او به شمار آمده است، به پیروزی برسد. تنیس باز ۳۸ سالۀ سوئیسی در این بازی موفق شد ۹ ضربۀ ایس بزند و در ۷۸% (۳۵ از ۴۵) از سرویس‌های نخستش نیز موفق عمل کند که این آمار برای تنیسور جوان ایتالیایی به ۶ ضربۀ ایس و موفقیت در ۷۰% (۳۱ از ۴۴) سرویس‌های ابتدایی می‌رسید. فدرر همچنین در سرویس‌های دوم و برگشتی نیز عملکرد بهتری داشت و در این آیتم نیز ۶۸% از این ضربات را تبدیل به امتیاز نمود که آمار متئو برتینی به ۵۳% ختم می‌شد. ست نخست این دیدار بسیار نزدیک و پایاپای دنبال می‌شد به طوری که دو تنیسور به هیچ وجه تا تساوی در گیم ششم و کشیده شدن بازی به تای بریک برتری خاصی نسبت به یکدیگر نداشتند. البته فدرر اولین بریک پوینت خودش را توانست در گیم ششم این ست به دست آورد. در تای بریک، تجربۀ فدرر به کار او آمد و موفق به پیروزی در این ست شد. ست دوم اما حکایتی دیگر داشت و استاد سوئیسی در همان گیم نخست، موفق شد گیم سرو حریف جوانش را بریک نماید و در ادامه با ارائۀ یک بازی برتر، برتینی را در این ست و کل بازی شکست دهد.

در طول این فصل و در رویدادهای مختلف، ۲۸ بار مسابقات راجر فدرر به تای بریک کشیده شده است که از این بین فدرر ۲۱ بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته است. دیدار سوم و پایانی راجر فدرر در مرحلۀ گروهی مسابقات نیتو لندن مقابل نواک جوکوویچ صرب خواهد بود. آخرین باری که این دو تنیسور مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند به ماه جولای و دیدار پایانی مسابقات گرند اسلم ویمبلدون باز می‌گردد که جوکوویج در یک بازی پنج گیمه و بسیار تماشایی و خاطره‌ساز توانست از سد فدرر بگذرد تا برای شانزدهمین بار فاتح یک گرند اسلم شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار