29/03/2024

نکاتی پیرامون چگونگی شکست موانع ذهنی تنیس

  • توسط مریم
  • 14/09/2019
  • 0
موانع ذهنی تنیس

اغلب بازیکنان تنیس با موانع ذهنی تنیس و قدرت آنها در جلوگیری از تمرکز آشنا هستند و حداقل نیمی از بازیکنان در مسابقات با این موانع دست و پنجه نرم می کنند. از گوران ایوانیسویک (Goran Ivanisevic) و جانا نواتنا (Jana Novotna) در مسابقات ویمبلدون تا دختری هشت ساله که برای تمام ضربه ها در اولین مسابقه خود استرس دارد و وحشت می کند، قدرت ذهن مانع بزرگی در راه پیروزی است و درواقع اصلاً اهمیتی ندارد که در چه سطحی قرار گرفته باشید شما نیز ممکن است به چنین دردی گرفتار شوید. تنیس برای روانشناسان ورزشی حکم معدن طلا را دارد. بسیاری از بازیکنان ساعاتی طولانی در مطب آنها به دنبال راهی هستند تا بتوانند بر این مصائب فایق بیایند.

پنج نکته برای کنترل و شکست موانع ذهنی تنیس

در این مقاله می خواهیم نکاتی را در اختیارتا قرار دهیم که با توجه به آنها و به کار گرفتنشان می توانید تا حد زیادی بر این موانع ذهنی پیروز شوید و اجازه ندهید حاشیه ها شما را از تمرکز به بازی و روال کار خود دور نماید.

«فقط توپ»

این عبارت کوتاه درمیان تمامی ابزار ذهنی برای کنترل موانع می تواند بهترین گزینه به حساب بیاید و حداقل می تواند موقتاً بسیاری از موانع را که باعث می شوند ضربات شما آنطور که باید در زمین تنیس حرکت نکند، کنار بزند. در هر حالی که هستید، ناراحت، عصبانی، نگران و یا اینکه تنها حواستان کمی پرت است و نمی توانید تمرکز کنید، برای جلوگیری از بروز موانع ذهنی در طول مسابقه این جمله را با خود تکرار کنید و تمرکز خود را به جایی که باید معطوف نمایید «توپ»

تمرکز در زمان پاسخگویی به ضربات سرویس

احتمالاً زمانی که برای پاسخ به ضربات سرویس آماده میشوید سخت ترین زمان برای تمرکز کردن باشد. توپ در دستان حریف شما است پس ذهنتان به خوبی زمانی پیدا می کند تاحواس شما را به جای توپ  به چیزی دیگری جلب نماید. موانع ذهنی تنیس در این لحظه که نمتوانید تمرکز خود را به توپ معطوف کنید جلوه گر می شوند و در یک آن حواس شما آنچنان از بازی دور می شود که می‌توانید فیلمی را برای تماشا کردن انتخاب کنید و ناگهان خود را در برابر توپی که با سرعت  نود متر بر ساعت به سمتتان می آید خواهید دید. در چنین مواقعی ترکیبی از سه تاکتیک زیر، می‌تواند کمک کند تا از این حواس پرتی جلوگیری کنید.
در زمان آماده شدن حریفتان تلاش کنید بر موضوعی مانند رشته های راکتتان که به بازی شما مربوط می‌شود تمرکز نمایید.
زمانی که حریف شما توپ را پرتاب میکند تا ضربه خود را بزند حواستان را به بیرون آمدن توپ از دست او بدهید و در ذهن خود همراه با پرتاب او کلمه توپ را فریاد بزنید.
زمانی که حریف می خواهد ضربه را بزنید در انتظار زدن ضربه باشید و با گفتن فعل «بزن» او را تا زدن ضربه همراهی کنید، پس از آن با گفتن «زمین بخور» منتظر برخورد توپ با زمین باشید و سپس با چرخش خود برای زدن ضربه پاسخ دوباره با گفتن «بزن» خود را تشویق نمایید تا با تمرکز کافی ضربه خوبی را در پاسخ به سرویس حریفتان بزنید.
حلا توپ دوباره در آسمان به پرواز در آمده و می توانید با گفتن « فقط توپ» تمرکز خود را روی توپ حفظ نمایید.
تاکتیک اول در یعنی «فقط توپ » تقریبا برای تمامی بازیکنانی که از آن استفاده می‌کنند عملی و کارآمد بوده است. اما تاکتیک دوم یعنی «بزن، زمین بخور، بزن» هرچند در میان بسیاری از بازیکنان کارآمد بوده برای برخی نیز نه تنها کمکی نکرده بلکه موجب حواس پرتی بیشتری نیز شده است.

از تحلیل بیش از حد خودداری کنید

در میانه مسابقه احتمال آنکه بیش از حد به تحلیل بازی بپردازید وجود دارد و این کار می‌تواند باعث شود تا ضرباتتان آنطور که باید به پرواز درنیاید. با اینکه تحلیل بازی یکی از المان های مؤثر در بهبود بازی به شمار می رود، تحلیل بیش از حد، به یکی از موانع ذهنی تنیس تبدیل خواهد شد. با اینحال نمیتوان کاملاً نیز از تحلیل بازی غافل بود. اگر اشتباهاً توپی را از دست داده اید، باید ببینید اشتباهتان کجا بوده و حواستان باشد که دوباره مرتکب آن اشتباه نشوید اما تمام این تحلیل ها باید در کسری از ثانیه انجام شود نه بیشتر از آن. اینکه یکبار دیگر همان ضربه را به شیوه درست آن به کار ببرید نیز فکر بدی نخواهد بود. دور از انتظار نیست که در چنین ضربه ای دوباره موقعیت برای بروز آن اشتباه به وجود بیاید اما مشکلی نیست به کار خود ادامه دهید و روش درست را برای ضربه خود به کار ببرید.
با این کار اصولاً روش درست را در زمان درست اجرا خواهید کرد.

قابلیت انعطاف و عکس العمل در شرایط بحرانی

اگر برای بازی از یک سبک خاص پیروی می کنید و استراتژی های موجود، چندان باعث پیشرفت شما نشده بهتر است به فکر باشید تا با انعطاف پذیری، شرایط را قبول کرده و در جهت بهبود اوضاع تغییر مسیر دهید. یکی از فاکتورهای کلیدی در سلامت عمومی روان، احساس قدرت برای پذیرش و انتخاب راه های متفاوت در عملکردهای شخصی می باشد. اگر برای بازی خود برنامه یا نقشه اولیه، ثانویه و … داشته باشید ناخودآگاه احتمال عدم موفقیت نقشه اول خود را به صفر می رسانید. اغلب شکست هایی که بازیکنان متفاوت تجربه می کنند به این دلیل است که دانسته یا ندانسته بخشی درون آنها نا امید شده و دست از تلاش برداشته است اما تا زمانی که طرح و برنامه دیگری برای بازی داشته باشید مسلماً ناامید نخواهید شد و به تلاش ادامه می دهید.
بازی در تمام نقاط زمین و زدن تمام ضربه های تنیس را در تمامی مدل های موجود یاد بگیرید. …… تنوع و تسلط به بازی خلاقیت می بخشد و ‌علاوه بر آن جذابیت بیشتری برای بازیکنان به همراه خواهد داشت.
با اعتماد به نفس ظاهر شوید
سعی کنید آگاه، پرانرژی، با اعتماد به نفس و خوشحال به نظر برسید. تظاهر به این مسائل در واقع کمک بسیار بزرگی برای این است که واقعا همین احساس را داشته باشید و همگان را مشتاق خود خواهید کرد. ……

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار