25/04/2024

پنج سرویس تنیس برتر زنان

  • توسط ملیسا
  • 22/06/2019
  • 0
سرویس تنیس

بسیاری از تنیسورهای تور WTA (انجمن تنیس زنان) از سرویسهای خود به عنوان ابزاری بعد از فورهندها و بک‌هندهایشان استفاده می‌کنند. اما برخی از تنیسورها نیز هستند که سرویسهای آنها مزیت رقابتی کاملا متفاوتی به آنها می‌دهد. کیفیت لازم برای زدن سرویس تنیس اول کاملا با آنچه که برای سرویس دوم نیاز است متفاوت می‌باشد.

خصوصیات اصلی سرویس تنیس

قدرت در سرویس

در میان تمام خصوصیت‌های لازم برای یک سرویس، قدرت بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. اهمیت این شاخص آنقدر بالاست که در بسیاری از تورنومنت‌ها سرعت هر سرویس با استفاده از رادارهای مخصوص اندازه‌گیری شده و بلافاصله به نمایش در می‌آید. قدرت بالای سرویس به تنهایی می‌تواند پاسخ‌دادن به سرویس را با دشواری همراه کند زیرا باعث می‌شود که پذیرنده سرویس زمان بسیار کمی برای آماده‌سازی خود و تنظیم راکتش برای دریافت توپ داشته باشد. اگر قدرت در زدن سرویس را با جاگذاری خوب نیز همراه کنید، بدون شک می‌توان ادعا کرد که سرویسهای قدرتمند به هیچ‌وجه قابل بازگشت نخواهند بود.

دقت در سرویس

بهترین سرویسها همیشه قویترین‌ آنها نیستند. جاگذاری دقیق می‌تواند یک سرویس با قدرت متوسط را نیز به شدت مؤثر کند به عبارت دیگر نقطه تماس در یک سرویس دارای اهمیت بسیار است زیرا می‌تواند چنان زاویه‌ای برای توپ ایجاد کند که دفع آن به شدت مشکل شود.

پنهان‌سازی در سرویس

دقت در زدن سرویس چندبرابر مؤثرتر خواهد بود اگر دریافت‌کننده ضربه نتواند تشخیص دهد که توپ در چه محلی فرود خواهد آمد. برخی از تنیسورها به صورت عمدی هدف خود برای نشاندن توپ در زمین حریف را پنهان می‌کنند. آنها این کار را از طریق روش‌هایی چون نگاه‌کردن به یک سو و زدن ضربه به سوی دیگر انجام می‌دهند.

چرخش در سرویس

تنیسورهای معدودی سرویس اول خود را به شکل ساده می‌زنند، اما بسیاری دیگر در سرویس اول خود از متداول‌ترین شکل چرخش در ضربه یعنی ترکیب تاپ‌اسپین و اسلایس استفاده می‌کنند. البته تاپ‌اسپین در این ترکیب از اهمیت بالاتری برخوردار است چون برای به ثمررساندن سرویس در سرعت‌های بالاتر نقش بیشتری را ایفا می‌کند. اسلایس هم پاسخ‌دادن به سرویس را برای حریف دشوار می‌کند زیرا تنیسور از طریق اسلایس می‌تواند مسیر صاف توپ را به یک مسیر پیچشی و غیر قابل پیش‌بینی تبدیل کند اما صرفا با این تکنیک شما نمی‌توانید توپ را به آن نقطه‌ای که مدنظرتان است فرود بیاورید. به همین دلیل است که هیچگاه پیشنهاد نمی‌شود که از اسلایس در زدن سرویس به تنهایی استفاده شود چون نتیجه کار در اکثر موارد با شکست همراه خواهد بود.
حال به بهترین سرویسهایی که توسط تنیسورهای زن انجام شده اشاره می‌کنیم:

 

سرنا ویلیامز

شماره ۱: سرنا ویلیامز

ویلیامز در بین تمام تنیسورهای زن دنیا صاحب بهترین سرویس اول است. متوسط سرعت سرویسهای ویلیامز به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و سرویسهای وی رتبه سوم سریعترین سرویسهای تاریخ تنیس را به خود اختصاص داده است. برای مثال در مسابقات آزاد استرالیا در سال ۲۰۱۳، وی توانست سرویسی با سرعت ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت کند. سرنا همچنین این توانایی را دارد که سرویسهایش را به شکل شگفت‌انگیزی به نقطه‌ای که مدنظرش است بنشاند. جالب اینجاست که وی از این توانایی در مهمترین امتیازها بهره می‌برد. وی پرتاب‌های کاملا مطمئن و سیالی دارد.

 

شماره ۲: زابینه لیزیکی

لیزیکی با سرویسی با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت که در مسابقات Bank of the West در سال ۲۰۱۴ به ثمر رساند، صاحب عنوان سریعترین سرویس در تاریخ تورهای WTA است. سرویس اول زابینه همیشه قدرتمندترین سلاح وی در رویارویی با حریفانش به حساب می‌آمده است.

 

شماره ۳: ونوس ویلیامز

سرویس ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت ونوس ویلیامز که در مسابقات آزاد آمریکا در سال ۲۰۰۷ انجام شد پیش از سرویس لیزیکی، سریعترین سرویس تاریخ تنیس زنان نام گرفته بود. سرویس اول ونوس همیشه با قدرت ویران‌کننده‌ای همراه است اما این قدرت تاحد زیادی به خاطر قد و قدرت بالای وی نشأت می‌گیرد تا اینکه از فرم بینظیری که خواهرش دوست دارد حاصل شود و در نتیجه ضربات وی همیشه هم مطمئن نیست. ونوس همراه در سرویس اول فشار بیشتری را احساس می‌کند زیرا سرویس دوم وی سلاح اصلی او به حساب می‌آید.

 

شماره ۴: سامانتا استوزر

سرویس اول استوزر آنقدر سریع نبوده که در فهرست سریعترین سرویسهای تاریخ قرار بگیرد اما ضربات وی قدرت متوسط بی‌نظیری داشته و به شکل بسیار خوبی می‌تواند سرویسهایش را در زمین حریف به ثمر برساند. سرویس اول سامانتا روزهای خوب و بد زیادی داشته است اما وی سرویسهای پیچشی به مراتب بهتری داشته است تا بتواند به سرویس دوم خود اتکا کند.

 

شماره ۵: تلفیقی از تنیسورهای حال حاضر WTA

آخرین موردی که قصد معرفی آنرا داریم به یک فرد تعلق ندارد و چند تنیسور در آن شرکت دارند. هیچ یک از آنها دارای قابلیت خاص و منحصربفردی نبودند که به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. سرویسهای کوکو وانده‌وگ با سرعت ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت در میان ده سرویس سریع تاریخ تنیس زنان قرار دارد و تاکنون توانسته یکی از بیشترین امتیازات سرویس را از آن خود کند. جولیا جورجس نیز با سرویسی با سرعت ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت، مورد مشابهی است و تاکنون توانسته امتیازات سرویس (Ace) متعددی را در مقابل تنیسورهای نه‌چندان معروف به دست آورد. تنیسور بعدی مدیسون کیز است که با سرویس ۱۹۷ کیلومتر بر ساعت خود و جمع امتیازات سرویس بالا دردسرهای زیادی را برای رقبای خود بوجود آورده است. سرویس‌های پترا کویکووا آنقدر زیاد نیست اما اگر با فرم خوبی زده شود آنرا به یکی از دشوارترین سرویس‌های تورنومنت تبدیل می‌کند و زمانیکه بقیه بازی وی با این سرویس‌ها همراه شود، می‌تواند بر هر رقیبی فائق آید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار