16/04/2024

یادداشت: بررسی خاموشی ناگهانی ورزش تنیس و ابهام در تورهای مردان و زنان

  • توسط مریم
  • 29/04/2020
  • 0

آخرین وضعیت تعطیلی ورزش تنیس به دلیل ویروس کرونا و اتفاقاتی که رخ داده است.

تعطیلی ورزش تنیس

ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعدازظهر به وقت محلی بود که هواپیمای پترا کویتووادر فرودگاه شهر لس آنجلس به زمین نشست. قهرمان ۲ دوره مسابقات تنیس ویمبلدون کیف خود را جمع کرد و به سمت ماشین رفت تا به ایندین ولز برود و اولین رویداد زمین‌های سخت سال ۲۰۲۰ آمریکای شمالی را در مسابقات تنیس اوپن BNP پاریباس ایندین ولز تجربه کند. کویتووا در اولین ساعت از سفر ۳ ساعته‌اش به پالم اسپرینگ کالیفرنیا قرار داشت که از مارجین بال، مدیربرنامه‌های خود پیامی دریافت کرد و پس از او کتی اسپلمن، مدیربرنامه رسانه‌ای او نیز به این تنیسور گفت که به دلیل ویروس کوید ۱۹ مسابقات تنیس ایندین ولز لغو شده است. کویتووادر ایمیلی که برای ESPN ارسال کرد در این باره نوشت:

خبر بسیار عجیب و غریبی بود.

اسپلمن که مدیربرنامه‌های سیمونا هالپ نیز به شمار می‌آید چند ساعت زودتر رسیده بود و درست بعد از رسیدن او شایعات در این باره به اوج رسید. اسپلمن در این باره گفت:

قبل از اعلام رسمی خبر شایعاتی مبنی بر لغو رقابت‌ها در ایندین ولز به گوش می‌رسید و بیشتر به این خاطر بود که تست کرونای یکی از ساکنان کوچلا ولی مثبت اعلام شده بود. ناگهان شایعات بیشتر رنگ حقیقت به خود گرفت. کل مسابقات برنامه‌ریزی شده، همه بسترها آماده بود و همه رسیده و بسیاری از بازیکنان در محل بازی حاضر شده بودند. این خبر مانند آب سردی بر پیکر همه ما بود. ملاقات‌های زیادی در مکان بازی‌ها انجام شده بود و تمامی بازیکنان در حال خوش و بش با یکدیگر بودند. ما دیدیم که افراد یک به یک از آن ملاقات خارج می‌شوند و سپس خبر لغو رقابت‌ها به سرعت بسیار زیاد در حال انتشار بود. در آن زمان شوک بزرگی به من وارد شد چراکه این اولین تورنمنتی بود که لغو می‌شد و همه بازیکنان در محل بازی‌ها حاضر بودند. بله، همه از شنیدن این خبر تعجب کرده بودند و می‌گفتند ما این همه راه تا اینجا آمدیم. در آن لحظه اصلاً به این فکر نمی‌کردیم که وضعیت تا چه حد جدی است.

سرعت اخذ این تصمیم همه را شگفت‌زده کرد. چند روز قبل، مسئولان مسابقه اعلام کرده بودند که با توجه به همه‌گیری این ویروس اقدامات ویژه‌ای را مدنظر دارند. توپ‌جمع‌کن‌های دختر و پسر باید دستکش به دست می‌کردند و نباید حوله‌های بازیکنان را لمس می‌کردند و به بازیکنان نیز توصیه شده بود که از هواداران برای امضا خودکاری نگیرند. بسیاری از بازیکنان در شکبه‌های اجتماعی از این موضوع باخبر شدند و به همین خاطر از شنیدن شفاهی این خبر تعجب نکردند. دیگو اسچوارتزمن در حساب توئیتر خود نوشت:

بهتر بود که وقتی همه ما بازیکنان در این محل حاضر بودیم، مسئولان تور ATP درباره تعلیق چنین مسابقاتی بیشتر با بازیکنان مشورت می‌کردند. خواندن چنین خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی و واتس آپ واقعاً مأیوس‌کننده است.

ورزش تنیس

هالپ به دلیل مصدومیت زانو از این رقابت‌ها کنار کشید و بنابراین در خانه‌اش در رومانی به سر می‌برد. اما کویتووا و بسیاری از تنیسورهای دیگر در آمریکا ماندند تا مطلع شوند که آیا مسابقات تنیس اوپن میامی نیز کنسل می‌شود یا خیر. باغ مسابقات تنیس ایندین ولز سریعاً درهایش قفل شد و خبرنگاران و عکاسان اجازه حضور در آن را نیافتند و بازیکنان و مربیان در برزخ قرار گرفتند و نمی‌دانستند که بمانند یا سریعاً به خانه‌های خود بازگردند. کویتووا در این باره گفت:

حتی اگر هیچ تورنمتنی برگزار نمی‌شد، ما اهداف بازاریابی بسیاری داشتیم و کارهای زیادی نیز باید انجام می‌دادیم. علاوه بر آن باید می‌ماندیم و منتظر بودیم تا از سرنوشت مسابقات تنیس اوپن میامی آگاه شویم.

برای چند لحظه این طور به نظر می‌رسید که مسابقات تنیس اوپن میامی ممکن است برگزار شود. در چند روز پس از آن مذاکرات در پشت صحنه ادامه داشت اما در تاریخ ۱۱ مارس سازمان بهداشت جهانی تصمیم خود را در رابطه با ویروس کوید ۱۹ اعلام کرد. در تاریخ ۱۲ مارس، حتی رویداد مسابقات قهرمانی گلف در منطقه‌ای نزدیک به ساگراس در حال آغاز شدن بود که مسئولان ATP برای ۶ هفته تورها را به حالت تعلیق درآوردند. مسابقات تنیس میامی، هیوستون، ماراکچ، مونت کارلو، بارسلونا و بوداپست همگی لغو شد. کویتوواد ایندین ولز به همراه دیگران در حال انجام کارهای تبلیغاتی برای WTA، ویلسون و نایکی بود اما به محض این‌که خبر لغو مسابقات تنیس اوپن میامی را شنید ترتیب پرواز به خانه‌اش را داد. او در این باره گفت:

در آن چند روز کوتاه، همه چیز تغییر کرد و جهان بلافاصله تعطیل شد. ما باید به خنه برمی‌گشتیم و به خاطر این‌که راه ارتباطی ما به پراگ بسته شده بود باید با ماشین تا وین می‌رفتیم.

همینطور که بازیکنان برای پرواز به خانه تقلا می‌کردند، مسئولان مسابقات در پشت صحنه در حال رایزنی بودند. استیو سیمون، عضو اجرایی WTA با ارسال ایمیلی به ESPN نوشت:

لغو مسابقات ایندین ولز تصمیمی بزرگ بود و ما بزرگی این تصمیم و تأثیری را که روی تصمیمات دیگر داشت را بررسی کرده بودیم. هر آن‌چه که برای تورنمنت لازم بود را آن‌ها انجام دادند و در مورد انجام اقدامات در صورت برگزاری نیز صحبت‌هایی انجام گرفت اما در پایان به این اجماع رسیدیم که بهترین تصمیم عدم برگزاری این بازی‌هاست. بعدها معلوم شد که تصمیم درستی اتخاذ شده بود. سپس یک تلاش متمرکز و هماهنگ برای القا و آموزش فرهنگ مقابله با این بیماری در میان همه اعضا به وجود آمد. جهان پس از تصمیم ما تغییر کرد و مجبور بودیم بسیار سریع و مؤثر با بازیکنان، مسئولان تورنمنت، شرکا، کارکنان و هواداران ارتباط داشته باشیم.

آندره آ گادنزی، سرپرست جدید ATP گفت بازیکنان و مدیران ایده برگزاری بازی را به دقت مورد بررسی قرار داده بودند. گادنزی به رادیو تنیس ATP گفت:

این مسئله چیزی بود که در ایندین ولز درباره آن صحبت کرده بودیم زیرا بازیکنان به محل بازی‌ها رسیده بودند و ما اما نمی‌توانستیم سلامت بازیکنان را در این مکان تضمین کنیم، نه تنها آن‌ها بلکه توپ‌جمع‌کنها، خط نگه‌دارها، فیزیوتراپ‌ها و همه آن‌هایی که در مکان بازی‌ها حضور داشتند سلامتشان در خطر بود.

در حالیکه نهادهای ATP و WTA در مورد برنامه‌هایشان صحبت می‌کردند، رویدادها به تعویق می‌افتادند و به تاریخ جدیدی منتقل می‌شدند و در یکی از شوکه کننده‌ترین تصمیمات اعلام شد که مسابقات رولند گاروس از تاریخ برگزاری معمول خود که به فاصله ماه‌های می تا ژوئن برگزار می‌شد به تاریخ ۲۰ سپتامبر تا ۴ اکتبر منتقل شده است. این بدان معنی بود که این مسابقات به فاصله فقط یک هفته بعد از پایان مسابقات تنیس اوپن ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود و شیوه اعلام این خبر برای دیگر مسابقات گرند اسلم و همچنین ATP و WTA خوب نبود. سیمون در این باره گفت:

درست است که هیچ پیشرفت قابل توجهی در تصمیمات نداشتیم اما از این دوران گذر کردیم و به عقیده من در برهه فعلی با رفتار کاملاً سازنده‌تر و جامع‌تری با یکدیگر در حال همکاری هستیم.

هالپ، قهرمان مسابقات رولند گاروس در سال ۲۰۱۸ مانند دیگر تنیسورها از شنیدن خبر تعویق این مسابقات شگفت‌زه شد. این تنیسور در گفتگو با رسانه ESPN درباره تعویق رقابت‌های رولند گاروس گفت:

البته شنیدن خبر انتقال این بازی‌ها به ماه سپتامبر یک شوک بود. بسیاری از مردم نسبت به انتقال این رقابت‌ها به ماه سپتامبر و تصادف تقویمی آن نگران هستند اما صادقانه بگویم به عقیده من حتی اگر بتوانیم امسال هر مسابقه تنیسی را برگزار کنیم امری فوق‌العاده را انجام دادیم. هنوز تا ماه سپتامبر فاصله زیادی داریم و به نظر من اگر بتوانیم مسابقه تنیسی را امسال برگزار کنیم باید این امر را جشن گرفت.

یک روز بعد، نهاد ATP و WTA اعلام کرد که همه مسابقات ورزش تنیس حداقل تا تاریخ ۷ ژوئن لغو شده‌اند. تقریباً تمام توجهات معطوف به مسابقات ویمبلدون شد. در این زمان، چون بریتانیا روندی تدریجی را در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی طی می‌کرد، ایده لغو بازی‌های ویمبلدون هنوز به ایده مسئولان خطور نکرده بود. بجز در جریان دو جنگ جهانی، این رویداد مشهور از زمان اهدای اولین جام قهرمانی‌اش در سال ۱۸۷۷ همه ساله برگزار می‌شد. در نهاد All England Club مسئولان از ماه ژانویه راه‌حل‌های احتمالی مانند برگزاری بازی‌ها پشت درهای بسته، انتقال تاریخ بازی‌ها به زمان دیگر و حتی تغییر فرمت رقابت‌ها در حال بحث بود. با آغاز ماه مارس یک منبع آگاه به رسانه ESPN گفت که انتقال تاریخ برگزاری بازی‌ها مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. احتمال لغو بازی‌ها بیشتر و بیشتر شد. اما وقتی تصمیم گرفته شد که هیچ مسابقه ویمبلدونی در سال ۲۰۲۰ برگزار نشود باز هم یک شوک عمیق جهان تنیس را در بر گرفت. اسپلمن در این باره گفت:

روز ناراحت‌کننده‌ای بود. واقعاً وقوع چنین امری برای مسابقات تنیس ویمبلدون غیرقابل باور است. به عقیده من اگر می‌توانستیم مسابقه‌ای را در سال جاری برگزار کنیم آن مسابقه باید تنیس ویمبلدون می‌بود اما هنوز هم این سؤال مطرح است که با توجه به نگرانی‌های بلندمدت آیا اصلاً مسابقه تنیس دیگری در سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد یا خیر. اگر ویمبلدون می‌تواند لغو شود، پس مسابقات دیگر را چگونه می‌توانیم برگزار کنیم؟

برخلاف مسابقات رولند گاروس، ویمبلدون در تماس با دیگر مسئولان اداری است و همه آن‌ها می‌دانند که این مسابقات از چه اهمیت بالایی برخوردار است. سیمون افزود:

ما چند هفته بعد از اعلام این تصمیم به طور پیوسته با مسئولان برگزار کننده تنیس ویمبلدون در ارتباط بودیم و همکاری خوبی پیرامون این تصمیم ناگهانی انجام گرفت. ما موافق بودیم که این یک همکاری و خوش‌آمد فوق‌العاده بود که تیم‌های حاضر در ویمبلدون، ATP، ITF و دیگر گرند اسلم‌ها داشتند و باید هم همین طور رفتار می‌کردیم. باور دارم که همه ما نتایج مثبتی را دیدیدم که ماحصل همکاری در اعلام این خبر بود.

هالپ، مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها نیز گفت:

همه باید سر خود را بالا بگیرند. ما لغو مسابقات ویمبلدون را تا حدودی پیش‌بینی می‌کردیم. باشگاه به من ایمیل خوبی زد و دلایل پشت این اتخاذ تصمیم را تشریح کرد.

نهاد The All England Club در ساعت ۴ بعدازظهر آن روز از این‌که اجازه داد همه سهامداران قبل از اتخاذ تصمیم از مفاد آن آگاه شوند ناراحت بود. همچنین لغو مسابقات تنیس ویمبلدون این معنی را داشت که تمامی مسابقات چمن این فصل تنیس لغو شده‌اند. در تاریخ ۱۱ آوریل، نهاد Tennis Canadaاعلام کرد که مسابقات مردان و زنان راجرز کاپ که قرار بود در ماه آگوست برگزار شود به سال ۲۰۲۱ منتقل شده است. مسابقات تنیس اوپن ایالات متحده آمریکا طبق برنامه باید در تاریخ ۲۴ آگوست برگزار شود و رقابت‌های تنیس اوپن فرانسه چند روز بعد از این مسابقات برگزار می‌شود اما با عدم اطمینان روزافزون ناشی از گسترش این پاندمی هیچ‌چیز قطعی در این باره نمی‌توان گفت. کویتووادر جمهوری چک خود را قرنطینه کرده و زیاد به این مسئله فکر نمی‌کند. وی در این باره گفت:

وقتی مسابقات ویمبلدون لغو شد، مسلماً روز ناراحت‌کننده‌ای بود. همه می‌دانند که مسابقات ویمبلدون برای من بسیار خاص است. این تورنمنت به من انگیزه داد تا چند سال پیش به ورزش تنیس بازگردم و همیشه برای من برجسته‌ترین رقابت سال به حساب می‌آید. بنابراین بدون شک از شنیدن این خبر ناامید شدم. بعد از آن، با لغو تمامی مسابقات چمن به این نتیجه رسیدم که بهتر است به زمان بازگشت به مسابقات تنیس فکر نکنیم و به جای آن بگذاریم زمان این مهم را برای ما رقم بزند.

در عین حال مقامات رسمی مسابقات تنیس اوپن ایالات متحده آمریکا این هفته گفتند که بعید است بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود و صحبت درباره برگزاری بازی‌ها همچنان ادامه دارد. بازیکنانی نظیر کویتووا و هالپ و بسیاری از بازیکنان مرد تنیس ترجیح دادند که بدون تمشاگر بازی نکنند اما براساس گفته‌های گادنزی هیچ گزینه را نمی‌توان نادیده انگاشت. گادنزی در این باره اظهار داشت:

به عقیده من برای تنیس وقوع چنین امری بسیار دشوار است زیرا این افراد از سراسر جهان برای مسابقات سفر می‌کنند و افراد محلی نیستند و این واقعاً چالش‌برالنگیز است. ما گزینه‌هایمان را بررسی می‌کنیم و یکی از این گزینه‌ها برگزاری بازی‌ها پشت درهای بسته است. اما سلامت و ایمنی در درجه اول اهمیت قرار دارند. اگر ما بتوانیم پشت درهخای بسته رقابت‌ها را برگزار کنیم و سلامت و ایمنی همه افراد تضمین شود پس این کار را انجام خواهیم داد. اگر نه، به نظر من شاید بهترین تصمیم این باشد که منتظر بمانیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار