18/04/2024

۳۰ نکته جالب درباره مسابقات تنیس ویمبلدون

  • توسط سروش
  • 30/06/2019
  • 0

رقابت های تنیس ویمبلدون یکی از چهار مسابقه جایزه بزرگ دنیای تنیس به شمار می رود که از روز دوشنبه در کشور انگلستان کار خود را آغاز می نماید.

رکورد های ثبت شده در رقابت های تنیس ویمبلدون

رقابت های ویمبلدون تنها مسابقه گرند اسلمی است که برروی زمین چمن انجام می گیرد و ۱۳۳ اُمین دوره آن در سال ۲۰۱۹ انجام خواهد گرفت. در ادامه این یادداشت سعی داریم تا شما را با ۳۰ نکته جالب به همراه آمار و ارقام ثبت شده در این مسابقات آشنا سازیم.

۱. ویمبلدون در واقع قدیمی ترین تورنمنت تنیس جهان به حساب می آید. اولین دوره این مسابقات در سال ۱۸۷۷ یعنی ۱۴۲ سال پیش برگزار گردید. این مسابقات در باشگاه ALL England در ویمبلدون لندن برگزار می‌شود.

۲. از سال ۱۸۸۴، رقابت های انفرادی زنان نیز به این تورنمنت در کنار مسابقات دوبل مردان اضافه گشت.

۳. مسابقات تنیس ویمبلدون شامل پنج بخش مسابقات انفرادی مردان، مسابقات انفرادی زنان، مسابقات دوبل مردان، مسابقات دوبل زنان و مسابقات دوبل میکس (مردان و زنان با هم) می باشد.

۴. رقابت های ویمبلدون دو بار در زمان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

۵. در مورد جوایز این گرند اسلم باید گفت که در بخش مردان به قهرمان این مسابقات یک جام نقره اهدا می شود. جامی که ۴۷ سانتی متر ارتفاع و ۱۹ سانتی متر نیز قطر دارد. از نخستین دوره برگزاری این بازی ها یعنی سال ۱۸۷۷ به قهرمان این جام نقره داده می شود، هرچند جام اصلی در خود باشگاه باقی می ماند و قهرمان یک جام مشابه را هدیه می گیرد. در قسمت زنان، به قهرمان یک سینی نقره اهدا می شود که ۴۸ سانتی متر قطر دارد.

۶. کل جایزه مسابقات تنیس ویمبلدون بالغ بر ۳۴ میلیون پوند بوده که از این مقدار به نفر اول رقابت های انفرادی مردان و زنان، ۲.۲۵ میلیون پوند داده می شود. نفر دوم نیز ۱.۱۲۵ میلیون پوند دریافت خواهد کرد.

تنیس ویمبلدون راجر فدرر

۷. راجر فدرر رکوردار عنوان قهرمانی در بخش انفرادی مردان با ۸ قهرمانی است. پنج قهرمانی فدرر به صورت متوالی و در طول سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ بوده است. او با قهرمانی در سال ۲۰۱۷، رکورد قبلی که در اختیار «ویلیام رِنشاو» و «پیت سمپراس» بود را شکست.

۸. در بخش زنان نیز مارتینا ناوراتیلوا از جمهوری چک با ۹ قهرمانی، رکوردار بخش انفرادی زنان در مسابقات جایزه بزرگ ویمبلدون بوده است.

۹. موفق ترین بازیکن مرد در مسابقات تنیس ویمبلدون ، ویلیام رِنشاو با ۱۲ قهرمانی (۶ قهرمانی در بخش انفرادی و ۶ قهرمانی در رقابت های دوبل) است.

۱۰. ویلیام رِنشاو با شش قهرمانی پیاپی در مسابقات ویمبلدون از این نظر رکوردار است. او در بین سال های ۱۸۸۱ تا ۱۸۸۶ موفق شد به شش قهرمانی متوالی این رقابت ها دست یابد.

۱۱. تاد وولدبریج و مارک وولدفور به همراه برادران دوهرتی (ریجینالد و لارنس) با ۵ عنوان قهرمانی در بخش دوبل مردان، رکوردار هستند.
۱۲. در طول تاریخ تنها دو تنیسور مرد بریتانیایی موفق به کسب عنوان قهرمانی در بخش تک نفره مسابقات ویمبلدون شده اند؛ فرد پری در سال ۱۹۳۶ و اندی ماری در سال ۲۰۱۳. گفتنی است، ویرجینیا وید نیز تنها زن انگلیسی است که فاتح مسابقات ویمبلدون شده است.
۱۳. آخرین مردی که قهرمان ویمبلدون شده، نواک جوکوویچ از صربستان و آخرین زن هم آنجلیک کربر بوده که هردوی این قهرمانان در سال ۲۰۱۸ به این افتخار دست یافتند.
۱۴. جالب است بدانید بیشترین ماده خوراکی که تماشاگران در حین برگزاری مسابقات ویمبلدون مصرف می کنند، توت فرنگی است. بیش از ۳۱ تن توت فرنگی در طول دو هفته برگزاری این رقابت ها توسط تماشاچیان، خورده می شود.
۱۵. در سال ۲۰۰۹ و برای جلوگیری از بارش باران و توقف مسابقات، زمین شماره یک یا مرکزیِ تنیس ویمبلدون دارای سقف متحرک شده است.

۱۶. بد نیست بدانید از سال ۱۹۶۳ به تنیسورها پیشنهاد شد که برای این رقابت ها لباس سفید بپوشند. از سال ۱۹۸۶ به بعد، طبق قوانین ویمبلدون، پوشیدن پیراهن سفید، اجباری شد.

۱۷. اولین پخش تلویزیونی این مسابقات، از سال ۱۹۳۷ و توسط شبکه BBC انجام پذیرفت.

۱۸. طبق قوانین ویمبلدون، ارتفاع چمن های این مسابقات باید ۸ میلی متر باشد و ناظران این دیدارها سخت گیری بالایی در این مورد دارند.

۱۹. احترام به خانواده سلطنتی، شامل ملکه انگلیس و شاهزاده ولز اجباری بوده و هر تنیسوری اگر آن ها در بین حضار ببیند، باید به آن ها تعظیم کند.

تنیس ویمبلدون

۲۰. تا قبل از سال ۱۹۸۶، توپ به کار رفته در مسابقات ویمبلدون سفید بود که برای دیده شدن هرچه بهتر در تصاویر تلویزیونی از آن سال توپ های زرد رنگ در این رقابت ها به کار گرفته شد.

۲۱. با ۱۲ قهرمانی در بخش دوبل زنان، الیزابت رایان از آمریکا رکوردار قهرمانی در این بخش به شمار می رود. پس از این تنیسور، بیلی جین کینگ با ۱۰ قهرمانی در مسابقات دوبل در جایگاه دوم قرار می گیرند.

۲۲. بیلی جین کینگ و مارتینا ناوراتیلوا هر کدام توانسته اند در مجموع بخش انفرادی و دوبل، ۱۶ قهرمانی در رقابت های ویمبلدون به دست آورند و از این نظر در این مسابقات تاریخساز هستند.

۲۳. بیشترین تعداد بازی در قسمت مردان، مربوط به «ژان بروتا» از فرانسه است که در بخش انفرادی توانسته ۲۲۳ بازی را انجام دهد. در قسمت زنان این رکورد مختص به مارتینا ناوراتیلوا با ۳۲۶ بازی است.

۲۴. «بوریس بکر»، جوان ترین قهرمان بخش آقایان است که با ۱۷ سال و ۲۲۷ روز در سال ۱۹۸۵ به مقام قهرمانی ویمبلدون رسید. پیرترین تنیسور مرد قهرمان ویمبلدون نیز با ۴۱ سال و ۱۸۲ روز، «آرتور گور» بوده که در سال ۱۹۰۹ به مقام قهرمانی رسید. اما در بخش بانوان این رکورد دست نیافتنی تر بوده است. جوانترین بانویی که توانسته به مقام قهرمانی ویمبلدون برسد، «لُتی دُد» بوده که تنها ۱۵ سال و ۲۸۵ روز سن داشته و در سال ۱۸۸۷ به این افتخار بزرگ نائل گردید. پیرترین بانوی قهرمان ویمبلدون هم خانم «شارلوت کوپر» بوده که با ۳۷ سال و ۲۸۲ روز در سال ۱۹۰۸ به این افتخار رسید.

۲۵. ایالات متحده آمریکا، کشوری است که تنیسورهای آن بیشترین موفقیت را در مسابقات ویمبلدون تجربه کرده اند. ۳۳ قهرمانی در بخش تک نفره آقایان و ۵۰ قهرمانی در بخش تک نفره بانوان که در مجموع این کشور را با ۸۳ قهرمانی رکوردار ویمبلدون ساخته است.

۲۶. رکورد سریع ترین سرویس تاریخ مسابقات ویمبلدون متعلق به تنیسوری از کشور آمریکا به نام تیلور دنت بوده است. سرویس او ۲۳۸ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است. در مسابقات زنان نیز این رکورد متعلق به ونوس ویلیامز است که سرعت توپ او ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت بوده است.

۲۷. بیشترین سرویس در طول تاریخ برگزاری این رقابت ها در طول یک بازی متعلق به جان ایسنر از آمریکا بوده که ۱۱۳ سرویس از ۱۲۳ توپ را به ثمر رساند.

۲۸. طولانی‌ترین رقابت ویمبلدون در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت و در طی آن جان ایزنر آمریکایی و نیکولاس مائوت از فرانسه به مصاف هم رفتند که این دیدار ۱۱ ساعت و پنج ‌دقیقه به طول انجامید و در سه روز برگزار شد. این در حالی است که پیش از آن ها رکورد طولانی ترین دیدار ویمبلدون در سال ۲۰۰۸ و بازی رافائل نادال و راجر فدرر به ثبت رسید. دیداری که چهار ساعت و ۴۸ دقیقه طول کشید.

۲۹. جوان ترین کسی که تاکنون در این رقابت ها حاضر بوده، متعلق به دختری ۱۳ ساله به نام میتا کلیما بوده است.

۳۰. در آخر اینکه ۵۴ هزار و ۲۵۰ توپ در طول دو هفته برگزاری مسابقات ویمبلدون استفاده می گردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار