19/04/2024

نواک جوکوویچ :تنیس باعث می‌شود شخصیتتان را از میان برد و باخت ها رشد دهید

  • توسط سروش
  • 17/08/2019
  • 0

نواک جوکوویچ ۸۷۲ پیروزی در تورنمنت های مختلف ATP به نام خود ثبت کرده و در سابقه ۱۶ ساله خود در ATP به پیروزی عادت کرده است. اما در عین حال که شکست ها به ندرت برای این تنیسور صرب اتفاق می‌افتند، جوکوویچ معتقد است باخت ها بیش از هر چیزی به او شکل می‌دهند.

نواک جوکوویچ معتقد است باخت ها در پیشرفت تاثیر دارد

وی در مصاحبه ای گفته است:

ورزش و تنیس به شما اجازه می‌دهد، شخصیتتان را از میان پیروزی ها و شکست ها رشد بدهید. زمانی که یک مسابقه را می‌برید، این برد به نوعی محو می‌شود. زمانی که یک مسابقه تنیس را می‌بازید، این شکست برای مدت زمان بیشتری با شما باقی می ماند و شما را به عنوان یک انسان و ورزشکار تعریف می‌کند.

نواک جوکوویچ که تا پیش از این مصاحبه آخرین برد خود را روز سه شنبه در تنیس سینسیناتی کسب کرده بود، با پیروزی برای سم کوئری مسیر خود برای دفاع از عنوان قهرمانی در این رقابت ها را آغاز نمود. این اولین مسابقه جوکوویچ پس از پیروزی یک ماه پیش برابر راجر فدرر در فینال تنیس ویمبلدون بود. نفر شماره یک فعلی رنکینگ تنیس، لحظات تلخی را نیز پشت سر گذاشته است. او در نُه فینال گرند اسلم، ۱۶ فینال تورنمنت های هزار امتیازی ATP و دو مسابقه قهرمانی در Nitto ATP Finals شکست خورده است. اما مثل فدرر، جوکوویچ نیز راه هایی برای ادامه دادن به مسیر، پس از تجربه لحظات سخت پیدا کرده تا بتواند خودش را مجددا در مسیر پیروزی قرار بدهد. نواک در ادامه صحبت هایش گفت:

موضوع این است که چطور بر یک شکست غلبه کنید و اجازه بدهید که از نظر روحی روانی و احساسی شما را قوی تر کند یا اینکه به آن شکست اجازه دهید شما را کنترل کند و به زمین بزند. ورزش این درس های زندگی را در لحظاتی کوتاه از زمانی که بر روی زمین تنیس می‌گذرانید، ارائه می‌کند.

نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ هیچ فشار مضاعفی برای دفاع از عنوان قهرمانی خودش در سینسیناتی احساس نمی‌کند. بخشی از آن به این خاطر است که دفاع از عنوان قهرمانی همیشه عضوی از دوران حرفه ای جوکوویچ بوده است و بر روی مثبت گرایی که او را احاطه کرده تاثیر گذاشته است. او موفقیت هایش به عنوان یک ورزشکار حرفه ای را به خاطر حمایت پدر و مادرش در بچگی می‌داند. به عنوان یک بزرگسال، او می‌تواند بر روی حمایت همسرش، یلنا یا مربی که ۱۳ سال با او کار کرد، ماریان وایدا حساب باز کند. حتی با وجود آن که وایدا این هفته در سینسیناتی حضور نخواهد داشت یک شخص قابل اعتماد دیگر و البته قهرمان ویمبلدون، گوران ایوانیسویچ جای او را گرفته است. تنیسور صرب از این موضوع آگاه است که حتی بزرگ شدن با وجود حمایت والدینش، شانس به دست آوردن این پیروزی ها در تورهای ATP کم است. اما او فکر می‌کند اگر به رویاهایش در تنیس دست نمی‌یافت، آن تشویق ها کمکش می‌کردند تا در زمینه ای دیگر به جایی برسد:

چیزی که در سیستم تنیس دانشگاهی موجود در آمریکا از آن خوشم می‌آید، این است که چه در زمان برد و چه در زمان باخت، شما همیشه احساس می‌کنید که بخشی از تیم هستید. احساس می‌کنم فشار بالایی بر روی شانه های بازیکنان جوان وجود دارد که به آن ها می‌گوید حتما باید گرند اسلم ها را ببرند یا در رده بندی ۱۰ نفر برتر قرار بگیرند.

جوکوویچ در ۱۲ ماه اخیر رکورد ۵۵ پیروزی و ۸ شکست را ثبت کرده و به خوبی خود را در نوک هرم قرار داده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار