28/03/2024

اعلام رده‌بندی جهانی تنیس؛ نواک جوکوویچ بار دیگر تنیسور شماره ۱ جهان شد

  • توسط مینا
  • 03/02/2020
  • 0

نواک جوکوویچ بعد از کسب هشتمین قهرمانی تنیس اوپن استرالیا در رده‌بندی دوشنبه ATP عنوان تنیس شماره ۱ جهان را پس گرفت و اولین عنوان قهرمانی گرند اسلم سوفیا کنین موجب شد تا او با صعود به رتبه هفتم جهان بالاترین رتبه دوران زندگی تنیس خود را تجربه کند و در فهرست تنیسورهای زن آمریکایی به بهترین تنیسور تبدیل شود.

نواک جوکوویچ تنیسور شماره یک مردان شد

نواک جوکوویچ روز یکشنبه و در ملبورن پارک در فینال مسابقات تنیس ست اول را ۶-۴ پیروز شد اما ست دوم را با نتیجه ۴-۶ واگذار کرد. ست سوم نیز با شکست ۲-۶ او همراه بود اما در ست‌های چهارم و پنجم به ترتیب با نتایج ۶-۳ و ۶-۴ توانست بر حریف خود غلبه کند. این پیروزی به این تنیسور ۳۲ ساله صربستانی اجازه داد تا یک رتبه در جهان بالا بیاید و جای رافائل نادال را در صدر جدول رده‌بندی تصاحب کند.

رافائل نادال در سن ۳۳ سالگی و در ماه نوامبر از نواک جوکوویچ پیشی گرفته بود و به مسن‌ترین بازیکنی تبدیل شده بود که در انتهای سال عنوان تنیسور شماره ۱ جهان را در اختیار می‌گیرد اما وی یک سال پس از شکست از نواک جوکوویچ در فینال، با حذف در مرحله یک چهارم نهایی تنیس اوپن استرالیا توسط دومینیک تیم این رنکینگ را از دست داد. این دویست و هفتاد و ششمین برتری هفتگی نواک جوکویچ است که در محاسبه رنکینگی که از دهه ۱۹۷۰ آغاز شد سومین میزان طولانی‌مدت برتری در تاریخ است. راجر فدرر با ۳۱۰ هفته برتری صدرنشین تاریخ است و پس از او پت سمپراس با ۲۸۶ هفته برتری حضور دارد. اگر نواک جوکوویچ بتواند در هفته اول اکتبر تنیسور شماره ۱ جهان باقی بماند از راجر فدرر عبور خواهد کرد. جوکوویچ که در نیمه‌نهایی راجر فدرر را در ملبورن پارک شکست داد در این باره اظهار داشت:

مطمئناً این یکی از ۲ هدف بزرگ من است. منظورم این است که نمی‌خواهم پنهان‌کاری کنم.

کسب رکورد دیگر؟ او می‌تواند در زمینه بیشترین عنوان قهرمانی معتبر از راجر فدرر و رافائل نادال عبور کند. فدرر با ۲۰ عنوان قهرمانی و رافائل نادال با ۱۹ عنوان اول و دوم هستند و حالا نواک جوکوویچ ۱۷ عنوان قهرمانی را در کارنامه دارد. در این رنکینگ، رافائل نادال تنیسور شماره ۲ جهان و راجرر فدرر تنیسور شماره ۳ است و دومینیک تیم با یک پله صعود در رتبه چهارم قرار دارد و دنیل مدودف، نائب قهرمان تنیس اوپن آمریکا در رتبه پنجم جای گرفته است.

نواک جوکوویچ

بیشترین صعود جدول در میان ۱۰۰ تنیسور اول به تنیس سندگرن، یک تنیسور آمریکایی تعلق دارد که به لطف صعود به مراحل یک چهارم نهایی از رنک صدم به رنک چهل و چهارم صعود کرده است. او راجرر فدرر را در این مرحله به زحمت انداخت، ۷ بار او را در امتیاز پایانی بازی نگه داشت اما موفق نشد که یک پیروزی مقابل او کسب کند. سوفیا کنین، تنیسور ۲۱ ساله که در فلوریدا زندگی می‌کند به جوان‌ترین زنی تبدیل شد که از زمان کسب عنوان ماریا شاراپووا در سال ۲۰۰۸ توانسته تنیس اوپن استرالیا را فتح کند. او در فینال شنبه مقابل گابرین موگوروزا، دارنده ۲ عنوان قهرمانی رقابت‌های معتبر، ست اول را با نتیجه ۴-۶ واگذار کرد اما در ۲ ست بعدی به ترتیب با نتایج مشابه ۶-۲ به برتری رسید. بعد از سرنا ویلیامز در سال ۱۹۹۹، کنین جوان‌ترین بازیکن آمرکایی است که در اولین حضور خود در میان ۱۰ تنیسور برتر جای می‌گیرد. با توجه به این‌که ویلیامز با باخت در راند سوم مسابقات تنیس اوپن استرالیا در رتبه نهم جهان باقی ماند، کنین از بازیکنی که او را الگوی خود قرار داده بود عبور کرد. کنین در این باره گفت:

من بازی‌های سرنا را تماشا کرده‌ام و پیگیر عملکرد او و همه گرند اسلم‌هایی که در آن‌ها پیروز شد بوده‌ام. احساس خاصی است که حالا از او بالاتر هستم. هیجان بسیار بالایی دارم. نمی‌توانم برای رقابت منتظر بمانم، حضور در یک تیم در کنار او در فد کاپ.

اش بارتی بعد از باخت به سوفیا کنین در مرحله نیمه‌نهایی در رده‌بندی تنیسورهای زن آمریکایی همچنان در رتبه اول حضور دارد. سیمونا هالپ که توسط موگوروزا حذف شد از رنک سوم به رنک دوم آمده است و جای خود را با کارولینا پلیسکوا عوض کرد. نائومی اوساکا، قهرمان مسابقات تنیس ۲۰۱۹ ملبورن بعد از شکست در راند سوم مقابل کوکو گوف، تنیسور ۱۵ ساله از رتبه چهارم به دهم سقوط کرد. گوف نیز از رتبه ۶۷ به ۵۱ صعود کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار