29/03/2024

نواک جوکوویچ: در صورت تشدید آتش سوزی،بهتر است اوپن استرالیا عقب انداخته شود

  • توسط مینا
  • 06/01/2020
  • 0

نواک جوکوویچ که هم‌اکنون مشغول رقابت در تورنمنت ATP Cup در کشور استرالیا است، نگرانی‌های خود بابت آثار آتش‌سوزی‌های بزرگ و مخرب این کشور را به گوش همه رساند. جوکوویچ گفته اگر وضعیت شهر ملبورن نیز رو به وخامت بگذارد شاید بهتر باشد که مسئولان برگزاری تورنمنت گرند اسلم اوپن استرالیا به تأخیر انداختن آن رویداد فکر کنند.

مصاحبه نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ با هفت قهرمانی در بخش مردان مسابقات تنیس اوپن استرالیا از این نظر رکورددار است. تنیسور صرب در مجموع ۱۶ قهرمانی گرند اسلم دارد. دوره جدید مسابقات اوپن استرالیا از تاریخ بیستم ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. اما آتش‌سوزی‌های وحشی بخش‌هایوسیعی از کشور استرالیا را به کام خود کشیده‌اند. این فاجعه بزرگ تاکنون ۲۳ کشته برجای گذاشته است و خانه‌های ۱۵۰۰ نفر نیز نابود شده است. کیفیت هوا در برخی از شهرها مثل سیدنی، ملبورن و پایتخت کشور یعنی کانبرا تحت تأثیر قرار گرفته و برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

نواک جوکوویچ، شنبه شب و در شهر بریزبین استرالیا در جریان اولین دوره از مسابقات ATP Cup کوین اندرسون از آفریقای جنوبی را با نتایج ۷-۶ (۵)، ۷-۶ (۶) از پیش رو برداشت تا پیروزی صربستان در دیدار اول مرحله گروهی را قطعی کند. این نخستین مسابقه تنیس جوکوویچ در فصل ۲۰۲۰ بود. جوکوویچ گفته است که تیم مدیریت برنامه‌های خودش درباره تأثیر این آتش‌سوزی‌های بزرگ مخصوصاً در شهرهای سیدنی و ملبورن با فدراسیون تنیس استرالیا صحبت کرده است. در شهر سیدنی هم‌اکنون بازی‌های یک گروه از ATP Cup در جریان است و همچنین از چند روز دیگر بازی‌های مرحله گروهی نیز در همان شهر برگزار خواهد شد. جوکوویچ در یک نشست خبری گفت که به تأخیر انداختن شروع تورنمنت اوپن استرالیا به خاطر شرایط نامناسب کشور منطقی است:

البته به نظر من عقب انداختن اوپن استرالیا آخرین گزینه موجود است. من فکر می‌کنم مسئولان تنیس استرالیا هرکاری خواهند کرد تا در روزهای برگزاری مسابقه و زمان آغاز آن هیچ تغییری ایجاد نشود. اما اگر کار به جایی برسد که این آتش‌سوزی‌ها روی سلامت بازیکنان تأثیر بگذارد، من فکر می‌کنم که ما باید به‌طور جدی به عقب انداختن تورنمنت فکر کنیم. مسئولان برگزاری مسابقات قطعاً شرایط آتش وحشی را روزانه و در حین تکامل آن بررسی می‌کنند. اگر وضعیت آتش به همین صورت ادامه داشته باشد و کیفیت هوا در ملبورن یا سیدنی تحت تأثیر قرار بگیرد، فکر کنم فدراسیون تنیس استرالیا احتمالاً مجبور می‌شود تا قوانینی را درباره آن وضع کند. این کار برای آنها دشوار خواهد بود زیرا برنامه‌ریزی باید با درنظر گرفتن خود ورزش انجام شود و مسابقات اوپن استرالیا نیز در زمان مشخصی آغاز خواهد شد پس مسائل مختلفی باید درنظرگرفته شوند. همچنین خطر سلامت برای من و هرکس دیگر یک تهدید است.

نواک جوکوویچ همچنین گفت که انجمن بازیکنان تور تنیس مردان در صورت وخیم‌تر شدن وضعیت، قطعاً در این رابطه جلسه خواهد داشت. جوکوویچ گفته است که در گذشته نیز بازیکنان با مشکل کیفیت پایین هوا در برخی تورنمنت‌های در کشور چین و جاهای دیگر روبه‌رو بوده‌اند اما مشکل استرالیا یک چیز دیگر است.

نواک جوکوویچ

او گفت:

من هرگز در گذشته تجربه مشابهی با این وضعیت را نداشتم. من امیدوارم که این آتش‌سوزی فروکش کند و این وضعیت کاملاً موقت باشد.

همچنین در شهر سیدنی نیز وضعیت ATP Cup چندان جالب نیست. کوین اندرسون، بازیکن شماره ۵ سابق رنکینگ ATP که در فینال مسابقات تنیس ویبلدون ۲۰۱۸ برابر جوکوویچ شکست خورده بود و از یک مصدومیت طولانی‌مدت به میادین بازگشته است، گفته که بازیکنان اخیراً درباره محدوده‌های امن وضعیت کیفیت هوا نگران بوده‌اند اما هیچ محدوده‌ای در نظر گرفته نشده است. اندرسون در این رابطه گفته است:

پیش از هر چیز باید این را بگویم که واضخ است تمام این اتفاقاتی که اکنون در حال رخ دادن هستند ناراحت‌کننده‎‌اند. تنها کافیست در استرالیا باشید تا بفهمید که ابعاد این فاجعه چقدر است. قطعاً فاصله ما از این آتش‌سوزی مهم است و کیفیت هوای ما و توانایی بازی کردن نیز باید درنظر گرفته شود. بدیهی است که این شرایط خطرناک است. فکر می‌کنم کیفیت هوا یکی از نگرانی‌هایی است که ما در یکی از تورنمنت‌هایی آسیایی که در آن به میدان می‌رویم مطرح است و ما در رابطه با آن در انجمن بازیکنان صحبت‌هایی انجام داده‌ایم. کیفیت هوا از زمانی به بعد ناسالم می‌شود. امیدوارم که مشکلی پیش نیاید اما اگر آتش خطرناک‌تر شود پس به نظرم لازم است که درباره آن و خطراتی که ایجاد می‌کند گفتگوهایی انجام شود.

بازیکنان تنیس، دیگر ورزشکاران و چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها در میان هزاران فردی قرار دارند که برای مقابله با این آتش‌سوزی کمک‌هایی را ارائه کرده‌اند. نیک کیریوس که خود همراه با تیم ATP Cup استرالیا در بریزبین حضور دارد به ازای هرکدام از ضربات ایس خود که در دو تورنمنت ATP Cup و اوپن استرالیا در ماه ژانویه بزند، ۲۰۰ دلار استرالیا به قربانیان این فاجعه کمک خواهد کرد. با توجه به بادهای قدرتمند و دمای بالا، مسیر این آتش وحشی حداقل به سه ایالت گسترش یافته است. این آتش‌سوزی در حالی ادامه دارد و شدت می‌گیرد که همین حالا نیز لقب بدترین آتش‌سوزی تاریخ استرالیا را به خود اختصاص داده است. نخست وزیر کشور، اسکات موریسون اعلام کرد که سه هزار نیروی ذخیره ارتش برای حمایت از هزاران آتش‌نشان که هم‌اکنون در مناطق مستقر هستند فراخوانده شده‌اند. خطر آتش‌سوزی روز شنبه در تمام استرالیا زمانی بیش از پیش افزایش یافت که دمای هوا در کانبرا از ۴۳ درجه سلسیوس عبور کرد و در مناطق غربی بیرون شهر سیدنی به عدد بی‌سابقه ۴۸.۹ درجه سلسیوس رسید. این آتش‌سوزی که از ماه سپتامبر آغاز شده تاکنون حدود ۵ میلیون هکتار از زمین‌های کشور استرالیا را سوزانده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار