29/03/2024

مسابقات فینال‌های لندن؛ از تاریخسازی متئو برتینی تا حذف نواک جوکوویچ

  • توسط سروش
  • 15/11/2019
  • 0

روز پنجم مسابقات فینال تور جهانی تنیس، با اتفاقات مهمی در لندن و گروه بیورن بورگ پیگیری شد. حذف نواک جوکوویچ صربستانی و برد تاریخساز متئو برتینی از جملۀ این حوادث مهم بوده است.

حذف نواک جوکوویچ از تنیس لندن

چهار تنیسور گروه بیورن بورگ در آخرین بازی‌هایشان در مرحلۀ گروهی تورنمنت فینال‌های Nitto ATP لندن، در روز پنج‌شنبه (۱۴ نوامبر – ۲۳ آبان) به مصاف یکدیگر رفتند که اتفاقات مهم و سرنوشت سازی را در این روز رقم زدند. در اولین بازی، متئو برتینی ایتالیایی به مصاف دومینیک تیم رفت که در پایان این برتینی بود که توانست با پیروزی مقابل رقیب اتریشی‌اش برای کشورش ایتالیا دست به تاریخسازی بزند. متئو برتینی که قبل از این مسابقه، به عنوان اولین تنیسور حاضر در این رقابت‌ها، صعودش به مرحلۀ نیمه نهایی مسجل شده بود، در آخرین بازی دور گروهی‌اش برابر برتینی قرار گرفت که در دو بازی گذشته‌اش متحمل دو شکست شده بود. برتینی اما در این دیدار که ۷۶ دقیقه نیز به طول انجامید، توانست در دو ست متوالی و با نتایج ۷-۶ (۷-۳) و ۶-۳ برابر دومینیک تیم به پیروزی برسد تا اولین برد خود در مسابقات لندن را دشت نماید. با این پیروزی، متئو برتینی اولین تنیسور ایتالیایی تاریخ لقب گرفت که توانسته در این رقابت‌ها به پیروزی برسد. برتینی پس از پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت:

من واقعاً به خودم و بیش از آن به تیمم، خانواده‌ام و دوستانم افتخار می‌کنم. این یک فصل غیرقابل باور برای ما بود. در ابتدای فصل، اصلاً انتظار نداشتم که در این جایگاه قرار گیرم. امیدوارم که سال آینده نیز بتوانم در اینجا حضور داشته باشم.

برتینی با یک پیروزی و دو شکست، این هفته و مسابقات پایان فصل لندن را به اتمام رساند. دومینیک تیم هم با دو پیروزی که مقابل نواک جوکوویچ و راجر فدرر به دست آورده بود، موفق به حضور در مرحلۀ نیمه نهایی شده بود. تنیس باز ایتالیایی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

من همیشه مقابل تیم، بازی‌های بزرگی را برگزار کرده‌ام. در ست اول و در هنگامی که بازی به تای بریک کشیده شد، توانستم از نظر ذهنی در سطح خوبی قرار گیرم و یک بازی عالی را به نمایش بگذارم. بنابراین از بابت عملکردم در این مسابقه، بسیار خوشحالم.

متئو برتینی به عنوان آخرین تنیسور و سید هشتم وارد این تورنمنت شده بود. بازیکنی که در شروع فصل، حتی در بین ۵۰ تنیسور برتر رنکینگ نیز جایی نداشت. او در سال جاری، موفق به کسب دو قهرمانی در مسابقات بوداپست مجارستان و اشتوتگارت آلمان شد و اولین نیمه نهایی‌های عمر ورزشی‌اش را در رقابت‌های گرند اسلم یو اس اوپن و همچنین مسترز رولکس شانگهای چین تجربه نمود. در دیدار تیم و برتینی، هر دو تنیس باز موفق شدند، پنج ضربۀ سرویس خود را مستقیماً تبدیل به امتیاز نمایند و برتینی در ۸۵% و تیم هم در ۷۰% از سرویس‌های نخست‌شان موفق عمل کردند.

متئو برتینی

اما در دومین دیدار گروه بیورن بورگ، شاهد جدالی بسیار حساس و البته تماشایی، بین دو افسانۀ حال حاضر دنیای تنیس بودیم. مصاف نواک جوکوویچ و راجر فدرر. دیداری که همیشه باعث جذب علاقه‌مندان به این رشتۀ ورزشی شده و جزو مسابقات کلاسیک ATP به حساب می‌آید. اما در دیدار این دو تنیس باز مطرح جهان، نواک جوکوویچ در حالی رودروی فدرر قرار گرفت که احتیاج مبرمی به پیروزی در این بازی داشت تا بتواند به مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات فینال‌های Nitto ATP صعود کند و همچنان امیدوار به کسب صدرنشینی رنکینگ تنیس مردان باشد. اما همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، او در این راه به سد بسیار محکمی به نام راجر فدرر برخورد کرده بود. مسابقه‌ای که در نهایت با شکست جوکوویچ برابر فدرر نیز همراه شد تا تمام امید و آرزوهای تنیسور صرب برای پایان بردن فصل در جایگاه نخست نقش بر آب گردد.

در این دیدار که یک ساعت و ۱۴ دقیقه به طول انجامید، راجر فدرر سوئیسی موفق شد در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۴ و ۶-۳ مقابل جوکوویچ به پیروزی برسد. با این برد، راجر فدرر نَه تنها برای شانزدهمین بار (از ۱۷ دورۀ حضورش) توانست به مرحلۀ نیمه نهایی فینال‌های تور جهانی تنیس صعود کند، بلکه به نوعی هم موفق به گرفتن انتقام دیدار پایانی مسابقات گرند اسلم ویمبلدون از رقیب قدیمی و همیشگی‌اش، نواک جوکوویچ شد. جالب است بدانید که این اولین پیروزی راجر فدرر در چهار سال گذشته برابر جوکوویچ و در پنج رویارویی قبلی بود که این دو تنیسور مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند. آخرین بار پیش از این دیدار، فدرر در سال ۲۰۱۵ و همین رقابت‌های فینال‌های Nitto ATP در لندن بود که توانسته بود با نتیجۀ ۲-۰ و در بازی پایانی جوکر را شکست دهد تا به مقام قهرمانی این تورنمنت برسد. راجر فدرر پس از پایان این بازی و صعود به مرحلۀ نیمه نهایی اظهار داشت:

در چنین فضای عالی‌ای و رقابت با یک حریف فوق‌العاده که در لندن با او مواجه می‌شوید، همه چیز برای شما خاص خواهد شد. از این شبِ به‌خصوص، نهایت لذت را بردم و توانستم تنیس بسیار خوبی را به نمایش بگذارم. من باورنکردنی بازی کردم و در مقابل نواک، شما باید به همین شیوه مسابقه دهید. بنابراین مطمئنم این یک دیدار جادویی بود.

این برد نَه تنها باعث حذف جوکوویچ و پایان رویای او برای ششمین تاج‌گذاریش در پایان فصل گشت، بلکه سبب شد تا رافائل نادال به عنوان مرد شمارۀ یک دنیای تنیس، سال را به پایان برساند. در واقع این پیروزی، بیشتر از آنکه برای فدرر مفید باشد، برای تنیس باز اسپانیایی حائز اهمیت بود و او صرفنظر از هر نتیجه‌ای که در این تورنمنت رقم بخورد، جایگاهش به عنوان تنیسور شمارۀ یک رنکینگ، تضمین شده خواهد بود. حال ماتادور می‌تواند برای پنجمین بار در کنار نواک جوکوویچ، راجر فدرر و جیمی کانرز قرار گیرد که توانسته‌اند سال را با رتبۀ اولی دنیا به پایان برسانند. بدین ترتیب با پایان مسابقات گروه بیورن بورگ، راجر فدرر سوئیسی پشت سر دومینیک تیم به عنوان نفر دوم به مرحلۀ نیمه نهایی صعود کرد و حال باید منتظر نفر نخست گروه آندره آغاسی باشد که به احتمال فراوان، استفانوس تسیتسیپاس جوان خواهد بود. نواک جوکوویج هم در پایان این مسابقه گفت:

او از همه لحاظ بهترین بازیکن زمین بود و کاملاً شایستۀ این پیروزی بود. راجر عالی سرویس زد و با تحرک‌های خوبی که در طول زمین داشت، توانست سرویس‌های مرا برگشت دهد. او همه چیز را به درستی انجام داد.

بدین ترتیب در چهل و هشتمین مصاف مابین این دو تنیسور بزرگ، فدرر موفق شد به ۲۲امین برد خود دست یابد تا با ۲۶ پیروزی جوکوویچ برابر خودش، تنها چهار برد فاصله داشته باشد. تنیسور ۳۸ سالۀ سوئیسی در پایان اظهار داشت:

فکر می‌کنم به طور کلی سوار بر بازی بودم و سرویس‌های خوبی در طول مسابقه زدم. یک پیش‌بینی عالی و یک برنامۀ واضح داشتم تا در پایان به پیروزی رسیدم. امیدوارم این آخرین دیدار من و نواک نباشد، اما اگر این اتفاق هم رخ دهد، امشب ارزشش را داشت و عملکرد من در این دیدار، عالی بود.

نواک جوکوویچ

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار