24/04/2024

شروع مقتدرانه نواک جوکوویچ در مسابقات فینال‌های Nitto ATP لندن

  • توسط مینا
  • 11/11/2019
  • 0

مسابقات فینال‌های تور جهانی تنیس در سال ۲۰۱۹، با برد آسان نواک جوکوویچ برابر متئو برتینی آغاز گشت.

شروع مقتدرانه نواک جوکوویچ در تنیس لندن

در افتتاحیه تورنمنت Nitto ATP Finals که از روز یکشنبه (۱۰ نوامبر) در سالن سرپوشیدۀ O۲ شهر لندن برگزار شد، نواک جوکوویچ از صربستان مقابل متئو برتینی از ایتالیا قرار گرفت که در پایان این تنیسور صرب و بخت شمارۀ دو قهرمانی این مسابقات بود که توانست به پیروزی برسد. جوکوویچ در دیداری که ۶۴ دقیقه به طول انجامید، موفق شد در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۲ و ۶-۱ برابر برتینی به پیروزی برسد تا قدرتش را در شروع این بازی‌ها به رخ بکشد. نوله برای ششمین تاج‌گذاری خود در این مسابقات تلاش می‌کند تا به رکورد راجر فدرر از این حیث دست یابد. با این پیروزی، جوکوویچ اختلاف خودش با نادال را در رتبه‌بندی رنکینگ مردان به ۴۴۰ امتیاز کاهش داد تا همچنان امیدوار به بازپس‌گیری‌ جایگاهش در صدر رده‌بندی مردان و پایان بردن سال به عنوان مرد شمارۀ یک دنیا شود. تنیس باز ۳۲ سالۀ صرب برای تحقق این امر مهم، حداقل باید به فینال تورنمنت فینال‌های تور جهانی تنیس، برای ششمین بار در عمر حرفه‌ایش برسد.

بدین ترتیب او می‌تواند با رکورد پیت سمپراس که از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ مرتباً به مدت شش سال در فینال این مسابقات حضور داشته است، برابری کند. مهم‌ترین رقیب جوکوویج در این راه رافائل نادال است که از روز دوشنبه کار خود را با بازی مقابل الکساندر زورف در گروه آندره آغاسی آغاز می‌کند. زورف آلمانی، قهرمان سال گذشته این مسابقات به حساب می‌آید. نواک جوکوویچ تاکنون و در مسابقات این فصل تورهای حرفه‌ای تنیس توانسته به رکورد ۵۴ پیروزی و ۹ شکست برسد. در این مدت او موفق به کسب پنج قهرمانی از جمله دو عنوان در گرند اسلم‌های اوپن استرالیا (با پیروزی برابر رافائل نادال) و ویمبلدون (با پیروزی برابر راجر فدرر)، فتح دو مسترز ۱۰۰۰ امتیازی اوپن مادرید (با پیروزی برابر استفانوس تسیتسیپاس) و مسترز رولکس پاریس (پیروزی مقابل دنیس شاپووالف) و قهرمانی در اوپن ۵۰۰ امتیازی راکوتن ژاپن (با پیروزی برابر جان میلمن) شده است.

نواک جوکوویچ

تنیسور صرب در بازی برابر برتینی، موفق شد پنج بار گیم سرو حریفش را بریک نماید و در شش گیم این مسابقه را به پایان برساند. متئو برتینی اولین ایتالیایی از سال ۱۹۷۸ و زمان کورادو بارازوتی است که توانسته به این تورنمنت راه یابد. متئو در جدال مقابل جوکوویچ موفق شد همانند حریف صاحب نام خود چهار بار سرویس‌هایش را مستقیماً تبدیل به امتیاز نماید اما در نواختن سرویس‌های اول و دوم (برگشتی) توفیق خاصی نداشت. متئو در سرویس‌های نخست و برگشتی‌اش به ترتیب در ۴۷% (۱۶ از ۳۴) و ۲۹% (۴ از ۱۴) موفق عمل کرد در صورتی که این آمار برای جوکوویچ در سرویس‌های ابتدایی و بازگشتی‌اش به ۷۵% (۱۸ از ۲۴) و ۷۵% (۱۲ از ۱۶) می‌رسید.

متئو برتینی سال ۲۰۱۹ را در حالی شروع کرد که حتی در بین ۵۰ تنیسور برتر رنکینگ نیز قرار نداشت، اما در ادامه و با درخشش در تورنمنت‌های بزرگ توانست هم در بین بازیکن برتر دنیا بایستد و هم مجوز حضور در فینال‌های تور جهانی تنیس در لندن را به دست آورد. این بازیکن ایتالیایی تاکنون توانسته به رکورد ۴۲ پیروزی و ۲۲ شکست در فصل جاری مسابقات تنیس برسد. وی همچنین موفق به دو قهرمانی در مسابقات اشتوتگارت آلمان و بوداپست مجارستان شده و در گرند اسلم یو اس اوپن هم برای نخستین بار توانست به مرحلۀ نیمه نهایی صعود کند. برتینی در پایان دیدارش مقابل جوکوویچ اظهار داشت:

مسابقۀ فوق‌العاده‌ای بود. برای نخستین بار بود که برابر جوکوویچ قرار می‌گرفتم و تجربۀ بسیار ارزنده‌ای برای من بود. من قبلاً مقابل فدرر و نادال نیز بازی کرده بودم که از رویارویی با آن‌ها درس‌های زیادی آموختم. در بازی امروز، هردوی ما تنیس سریعی را به نمایش گذاشتیم که خب حریفم به مراتب از من بهتر کار کرد. به همین دلیل کسب امتیاز از نواک سخت بود، اما فکر می‌کنم در مجموع تنیس خوبی را بازی کردم. منظورم از بابت نتیجه نیست، بلکه نمایش خودم برابر او بود که از بازی‌ام راضی بودم. من احساس اعتماد به نفس بسیار خوبی دارم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار