28/03/2024

نواک جوکوویچ: اگر قهرمان مسابقات لندن شوم، نتیجۀ خارق‌العاده‌ای خواهد بود

  • توسط مینا
  • 04/11/2019
  • 0

نواک جوکوویچ ، قهرمان آخرین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی سال شد تا جدال او با رافائل نادال برای پایان رساندن فصل به عنوان مرد شمارۀ یک دنیا، جذاب‌تر از هر زمان دیگری دنبال شود.

مصاحبه نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ با قهرمانی در مسابقات مسترز رولکس پاریس، به سی و چهارمین قهرمانی خود در این رقابت‌های ۱۰۰۰ امتیازی در برسی فرانسه دست یافت تا تنها یک قهرمانی با رکوردار این مسابقات، یعنی رافائل نادال فاصله داشته باشد. با این قهرمانی، که پنجمین عنوان جوکر در مسترز پاریس به حساب می‌آید، اختلاف این تنیسور صرب با نادال به ۶۴۰ امتیاز کاهش یافت تا رقابت‌های فینال‌های لندن حساس‌تر از هر زمان دیگری دنبال گردد. این مسابقات که با حضور هشت تنیسور نخبه و برتر دنیا از دهم تا هفدهم نوامبر در سالن سرپوشیدۀ O۲ شهر لندن برگزار می‌گردد، تکلیف نفر نخست رده‌بندی مردان در سال ۲۰۱۹ را مشخص خواهد کرد. اگر نادال می‌توانست به فینال پاریس راه یابد و در ادامه به قهرمانی برسد، تمام رویاهای جوکوویچ برای پایان بردن سال به عنوان نفر نخست نقش برآب می‌شد، اما حالا با قهرمانی نوله در این مسابقات، تورنمنت لندن آخرین شانس فاتح شانزده گرند اسلم تاریخ به حساب می‌آید. نواک جوکوویچ خود دراین‌باره می‌گوید:

من از این هفته در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار خواهم گرفت. البته بازهم در تورنمنت لندن باید به پیروزی برسم تا شانس صدرنشینی در رنکینگ را داشته باشم. من در گذشته نیز سابقۀ بازی در این مسابقات را داشته‌ام و بازهم دوست دارم در اینجا بازی کنم. با توجه به اینکه امسال، رقیبم (نادال) هم با انگیزۀ بالایی در این تورنمنت حاضر خواهد شد، از این رو کار برای من به مراتب سخت‌تر شده است. شما در اینجا باید با بازیکنانی رودرو شوید که همگی جزو ۱۰ نفر برتر رنکینگ هستند. اگر با این شرایط در پایان بتوانم در لندن به قهرمانی برسم، مطمئناً نتیجۀ خارق‌العاده‌ای برایم رقم خورده است.

اگر نادال برای نخستین بار می‌توانست فاتح مسابقات مسترز پاریس شود، بدون حتی انجام یک بازی در تورنمنت لندن، می‌توانست به راحتی و برای پنجمین بار سال را با رتبۀ شمارۀ یک دنیا به پایان برساند. بدین ترتیب او می‌توانست در کنار تنیسورهایی چون نواک جوکوویچ، راجر فدرر و جیمی کانرز قرار بگیرد که موفق به انجام این کار مهم شده‌اند. اما رافا به دلیل مصدومیتی که از ناحیۀ شکم و پیش از بازی مقابل دنیس شاپووالف در دور نیمه نهایی به آن دچار شده بود، موفق به صعود به دیدار پایانی مسابقات پاریس نشد. جوکوویچ در ادامۀ صحبت‌هایش اظهار داشت:

من از اینکه او مصدوم شده است، ناراحت شدم. این چیزی نیست که شما بخواهید برای رقیبتان رقم بخورد. نَه تنها برای رافا بلکه برای هر ورزشکار دیگری. من به خوبی می‌دانم که در حال حاضر او چه احساسی دارد. بدیهی است که من خود نیز در دوران ورزشی‌ام، آسیب‌های اساسی دیده‌ام. امیدوارم که او به خوبی بتواند خود را برای مسابقات لندن آماده سازد و در آنجا بازی کند. زیرا با عدم حضور رافا، شرایط این مسابقات و جدال برای کسب ردۀ نخست دنیا نیز دست‌خوش تغییراتی خواهد شد. او یک قهرمان فوق‌العاده است و من احترام زیادی برای او قائلم.

نواک جوکوویچ

فاتح شانزده گرند اسلم دنیای تنیس، در ادامه می‌افزاید:

اکنون برایم فرضیات و اینکه چه چیزی در آینده رقم خواهد خورد، امکان‌پذیر نیست. من فقط باید بازی خودم را انجام دهم و در لندن منتظر بمانم تا ببینم که آیا می‌توانم به هدفم برسم یا نه. حدس فرضیات در مورد شرایط نادال و دیگران به نظرم کار درستی نیست.

جوکوویچ هفتۀ جالبی را در برسی پاریس گذراند. در اوایل مسابقات، او به گفتۀ خودش کمی بیمار بود و در مسابقات ابتدایی با اختلاف کمی توانست بازی‌ها را به سود خودش به پایان برساند. اما در ادامه، جوکر با ارائه مسابقاتی جذاب، دیدنی و بدون آنکه ستی را از دست بدهد، برای پنجمین بار موفق به قهرمانی در این رقابت‌ها شد. او با این قهرمانی، به رکورد پنج قهرمانی دومینیک تیم در فصل جاری مسابقات تنیس دست یافت و در صورت قهرمانی در لندن می‌تواند رکوردار تعداد عناوین در سال ۲۰۱۹ لقب گیرد. جوکوویچ در دیدار پایانی مسابقات پاریس با اقتدار و در ۶۶ دقیقه توانست نسخۀ دنیس شاپووالفِ کانادایی را درهم بپیچد تا در چهارمین رویارویی که مقابل این تنیسور جوان و ۲۰ ساله قرار می‌گیرد، به چهارمین برد متوالی خود نیز برسد. شاپووالف هم که برای نخستین بار طعم حضور در فینال یک مسترز را می‌چشید، به دومین بازیکن جوان NextGenATP در فصل جاری مسابقات تنیس تبدیل شد که موفق به حضور در فینال یک تورنمنت ۱۰۰۰ امتیازی شده است. در مسترز رولکس شانگهای، استفانوس تسیتسیپاس یونانی هم توانسته بود به فینال این مسابقات صعود کند. جایی که او با شکست برابر دنیل مدودف روس، از کسب اولین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها بازماند. جوکوویچ در پایان مصاحبه‌اش می‌گوید:

فکر نمی‌کنم تفاوت زیادی میان بازی این تنیسورهای جوان وجود داشته باشد. بازیکنان نسل جدید بعضاً همانند زورف هستند که چند سال قبل موفق به قهرمانی در مسترزها شده است. بنابراین و به نظرم این اتفاق که ما در آینده شاهد شکوفایی این بازیکنان جدید باشیم، بارها اتفاق خواهد افتاد. نسل جدید، ستاره‌های خوبی در دل خود دارد. بازیکنانی نظیر مدودف، خاچانوف، زورف، دومینیک تیم و تسیتسیپاس. حتی تنیس‌بازانی چون دنیس (شاپووالف) و فلیکس (الیاسیم) هم توانسته‌اند به جمع بیست بازیکن برتر رنگینگ راه یابند. اکنون این بچه‌ها دریافته‌اند که توان مقابله با نام‌های بزرگ در تنیس را به‌خوبی دارند و می‌توانند بدون ترس خاصی برای تصاحب جام و عنوان به تورنمنت‌ها قدم بگذارند. مسئله فقط زمان و کسب تجربۀ بیشتر است و فکر می‌کنم در نهایت این به سود ورزش تنیس خواهد بود.

با همۀ این تفاسیر و تعریف‌های نوله از بازیکنان جوان، اما هنوز سه ضلع فدرر، جوکوویچ و نادال توانسته‌اند عناوین برجستۀ سال همچون گرند اسلم‌ها را تصاحب کنند و جدال صدرنشینی نیز فعلاً در اختیار جوکوویچ و نادال خواهد بود. اینکه در پایان مسابقات لندن چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد و سال ۲۰۱۹ را چه کسی با رتبۀ نخست رنکینگ ATP به پایان می‌رساند، فقط زمان پاسخگوی پرسش‌های ما خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار