28/03/2024

نواک جوکوویچ ، قهرمان مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی پاریس شد

  • توسط سروش
  • 04/11/2019
  • 0

نواک جوکوویچ ، مرد شمارۀ یک تنیس جهان از صربستان، با پیروزی برابر دنیس شاپووالف از کانادا برای پنجمین بار به عنوان قهرمانی مسابقات مسترز رولکس پاریس دست یافت.

قهرمانی نواک جوکوویچ در مسترز پاریس

با قهرمانی جوکوویچ در آخرین مسترز سال، سی و چهارمین قهرمانی این تنیسور صرب در رقابت‌های مسترز ۱۰۰۰ امتیازی، در پاریس به دست آمد. او که با این عنوان به نفر دوم در تعداد قهرمانی مسترزها رسیده است، تنها یک عنوان با رافائل نادال با سی و پنج قهرمانی در جایگاه نخست فاصله دارد. اما در عصر روز یکشنبه به وقت ایران و در بازی پایانی مسابقات مسترز رولکس پاریس، نواک جوکوویچ از صربستان مقابل دنیس شاپووالف از کانادا قرار گرفت. جوکوویچ با پیروزی مقابل گریگور دیمیتروف بلغار و شاپووالف نیز به دلیل مصدومیت رافائل نادال اسپانیایی در مرحلۀ نیمه نهایی، گام به دیدار پایانی این تورنمنت گذاشته بودند. در این دیدار که یک ساعت و هفت دقیقه به طول انجامید، نواک جوکوویچ موفق شد در دو ست پیاپی و با نتایج ۶-۳ و ۶-۴ دنیس شاپووالف را از پیش‌رو بردارد و برای پنجمین بار به مقام قهرمانی مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی پاریس در بِرسی دست یابد. این پنجاهمین فینال جوکر در برابر نخستین فینال دنیس شاپووالف جوان و ۲۰ ساله در مسترزها بود که عنصر تجربه در کنار مهارت باعث شد تا تنیس باز صربستانی در این دیدار پیروز و به مقام قهرمانی برسد.

جوکوویچ حال تنها یک هدف بزرگ دیگر در سر دارد و آن نیز پایان بردن سال ۲۰۱۹ به عنوان نفر نخست رنکینگ می‌باشد. تنها یک هفتۀ دیگر به شروع مسابقات فینال‌های Nitto ATP در شهر لندن باقی‌مانده است و نوله اختلافی معنادار با نفر اول انتخابی این تورنمنت یعنی رافائل نادال دارد. البته با این قهرمانی و عدم صعود نادال به دیدار پایانی مسابقات پاریس، اختلاف این دو تنیسور صاحب‌نام از ۱۲۸۰ به ۶۴۰ امتیاز کاهش یافته است، ولی باز هم ستارۀ صرب‌ها باید به امتیازات لازم در تورنمنت لندن که از دهم تا هفدهم ماه نوامبر در سالن O۲ شهر لندن برگزار می‌گردد، دست یابد. با کسب ۱۰۰۰ امتیاز مسابقات پاریس، شمار امتیازات جوکوویچ در جدول مسابقات Nitto ATP Finals به ۸,۹۴۵ امتیاز رسیده که همانطور که گفته شد او با نفر نخست یعنی نادال (۹,۵۸۵) در ردۀ نخست، ۶۴۰ امتیاز فاصله دارد. هر چند مطمئناً رافائل نادال با عزمی راسخ گام به مسابقات لندن خواهد گذاشت و این را در مصاحبه پس از مصدومیتش در دور نیمه نهایی رقابت‌های پاریس، اذعان کرده بود.

نواک جوکوویچ

اما در دیدار پایانی مابین نواک جوکوویچ و دنیس شاپووالف، تنیسور صرب از همان ابتدا بازی را با قدرت آغاز کرد و توانست در گیم‌شماری با حساب ۳-۰ از رقیب جوان‌اش پیش افتد. جوکوویچ در گیم دوم با بریک کردن گیم سرو شاپووالف قدرت خودش را به این تنیس باز ۲۰ ساله نشان داد و در ظرف تنها ۳۰ دقیقه پیروز نخستین ست این بازی شد. در ست دوم اما برخلاف ست اول و تا قبل از گیم چهارم بازی نزدیکی را از هر دو بازیکن شاهد بودیم. جوکر و شاپو هر دو در گیم‌شماری به تساوی ۳-۳ رسیدند که در گیم چهارم باز هم نوله بود که توانست گیم سرو حریفش را بریک نماید و از این گیم به بعد بود که تنیسور صرب باردیگر تسلط بالایش را بر شاپووالف دیکته کرد. در نهایت این ست نیز با برد نواک جوکوویچ همراه بود تا مرد شمارۀ یک دنیا در آستانۀ یکی از حساس‌ترین تورنمنت‌های دوران بازیگری‌اش به قهرمانی مسابقات پاریس برسد. با این قهرمانی، نواک جوکوویچ تعداد عناوین خود در سال ۲۰۱۹ را تا به اینجا به ۵ قهرمانی رساند تا از این حیث با دومینیک تیم اتریشی برابری کند.

جوکوویچ با قهرمانی در برسی، هم به ۱۰۰۰ امتیاز این مسابقات دست یافت و هم به جایزۀ ۹۹۵,۷۲۰ یورویی این رقابت‌ها. شاپووالف نیز با کسب ۶۰۰ امتیاز این مسابقات به عنوان نفر دوم، می‌تواند با جهشی خوب خود را از جایگاه ۲۸ به رتبۀ ۱۵ در جدیدترین رنکینگ مردان برساند. در انتها توجه شما را به بازیکنانی که بیشترین قهرمانی را در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی به دست آورده‌اند، جلب می‌کنیم.

۱. رافائل نادال: ۳۵ قهرمانی
۲. نواک جوکوویچ: ۳۴ قهرمانی
۳. راجر فدرر: ۲۸ قهرمانی
۴. آندره آغاسی: ۱۷ قهرمانی
۵. اندی ماری: ۱۴ قهرمانی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار