25/04/2024

نحوه مقابله با ضربه لاب در تنیس

  • توسط مریم
  • 31/12/2019
  • 0

قبل از اینکه نحوه مقابله با ضربه لاب و لابر را توضیح دهیم، تعریفی از این نوع ضربه خواهیم داشت. در تنیس حرفه ای انواع ضربه دارای نام‌های متفاوتی هستند. «لاب» عنوانی است که برای یکی از این نوع ضربات انتخاب شده است. هنگامی که فرد به زیر توپ تنیس ضربه می زند، توپ ارتفاع زیادی پیدا می کند و در اغلب موارد در انتهای زمین فرود می آید. چنین ضربه ای را لاب می گویند. به فردی هم که از ضربات لاب به صورت عمده استفاده می کند، «لابر» می گویند. دفاع از ضربات لاب و برگشت آن‌ها کار ساده ای نیست، چراکه اگر توپ به زمین برخورد کند، در بار دوم ارتفاع زیادی پیدا کرده و برگشت آن عملاً غیرممکن می شود.

با وجود اینکه دفاع از ضربه لاب کار دشواری است اما کسی نگفته که غیرممکن است. در این مطلب نحوه مقابله با لاب را به سادگی به شما آموزش می دهیم. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

استفاده از استراتژی مؤثر برای مقابله با ضربه لاب

نحوه مقابله با ضربه لاب در تنیس

ورزش تنیس یک ورزش مبتنی بر استراتژی است. اگر بتوانید استراتژی مؤثر و کارآمد را به کار بگیرید، می توانید به سادگی با ضربات لاب مقابله کنید. البته ضربه لاب یک ضربه کارآمد در تنیس است و ممکن است تعداد زیادی از تنیس بازان حرفه ای نیز از آن در مسابقات خود استفاده کنند. در این مطلب قصد نداریم استفاده از ضربه لاب را محکوم کنیم. از دید ما ضربه لاب در برخی شرایط بسیار مفید و کاربردی بوده و می تواند جریان بازی را به نفع شما تغییر دهد. دقیقاً به دلیل اهمیت این نوع ضربه است که ما مقاله ای جهت مقابله با آن نوشته ایم.

بهترین نوع مقابله با ضربه لاب در نهایت به ضربه والی از طرف شما ختم می شود. از این رو باید ضربه والی شما نسبتاً خوب باشد. در غیر این صورت نمی توانید به درستی از لاب دفاع کنید. ضربه والی نیز به ضربه ای گفته می شود که قبل از برخورد توپ با زمین زده می شود. بدین ترتیب که توپ به سمت زمین شما می آید؛ قبل از اینکه توپ برای بار اول به زمین برخورد کند، با راکت خود محکم به آن ضربه می زنید. ضربات والی نیازمند دقت و قدرت بالا هستند. اگر ضربه لاب حریف به زمین برخورد کند، برگرداندن و دفاع مقابل آن بسیار دشوار خواهد شد. از این رو روی ضربه والی خود کار کنید.

دور از تور جایگیری کنید

به ناحیه بین خط سرویس و عرضی اصطلاحاً ناحیه بی طرف یا «ناکجاآباد» (No Man’s Land) می گویند. دلیل این نام‌گذاری نیز واضح است. معمولاً تنیس باز حرفه ای هنگام بازی ضربات خود را در این ناحیه فرود می آورد. هنگامی که توپ تنیس در این ناحیه فرود می آید و شما نیز در این ناحیه حضور دارید، توپ به نزدیک پای شما برخورد کرده و ضربه زدن به آن بسیار دشوار می شود.

بر خلاف معمول، در مقابله با ضربه لاب باید جایگاه شما در همین ناحیه باشد. رالی های شما باید در این ناحیه باشد. البته مطالب و مقالات دیگری در سطح اینترنت پیدا می شود که به شما توصیه می کند نزدیک به تور بازی کنید. پیشنهاد ما دقیقاً بر خلاف این است. رالی های شما باید در زمین بی طرف باشد. به تصویر زیر نگاه کنید.

هنگامی که شما در ناحیه های قرمز حضور دارید، رقیب شما بهتر می تواند ضربه لاب بزند. اگر روی خط عرضی جایگیری کرده باشید، توپ حریف حدود 4.5 متری تور فرود آمده و شما پس از برخورد توپ با زمین باید سعی کنید به آن ضربه بزنید. تمام این مدت حریف شما در حال بازیابی و جایگیری مجدد است.

هنگامی که بسیار به تور نزدیک باشید، ضربه لاب آن‌ها از بالای سر شما عبور کرده و جایگیری شما برای برگشت توپ بسیار دشوار خواهد بود. در این مواقع بازیکنان حرفه ای هم گاهی اوقات در مقابله با لاب با مشکل مواجه می شوند.

اگر مسابقات تنیس را دنبال کنید، رالی های جذاب آن‌ها را مشاهده کرده اید. هنگامی که یکی از بازیکنان برای بازی و دفاع نزدیک تور می آید، چند ضربه اول مشکلی نیست اما کافی است بازیکن دیگر یک ضربه لاب به توپ بزند. در اغلب موارد حریف قادر به برگشت توپ نیست و در جای خود بی تحرک خواهد شد.

به همین دلیل بازی در ناحیه بی طرف برای مقابله با لابرها بهترین گزینه شما خواهد بود. هنگامی که در این ناحیه حضور دارید، برگرداندن لاب با یک ضربه والی قدرتمند پاسخگو خواهد بود. البته ضربات لاب ارتفاع زیادی دارند. ضربات لاب ممکن است تا 5 متر هم بالا بروند.

نوع دیگری از ضربات تنیس، ضربه هلالی نام دارد. این ضربه مشابه ضربه لاب است اما ارتفاع کمتری پیدا می کند و حدود 2 الی 2.5 متر از زمین ارتفاع دارند. حریف شما ممکن است در اکثر موارد از ضربه هلالی استفاده کند. به همین دلیل اگر در ناحیه بی طرف جایگیری کنید، بهترین موقعیت را برای زدن ضربه والی خواهید داشت. ضربات والی قدرت و سرعت بسیار بیشتری از ضربات معمولی دارند. هنگامی که توپ با زمین برخورد کند، بخشی از انرژی گرفته می شود و سرعت کمتری پیدا می کند. بنا بر قانون سوم نیوتن، ضربه شما نیز قدرت و سرعت کمتری نسبت به ضربات والی خواهد داشت. از این رو باید روی ضربات والی خود کار کنید.

نحوه حرکت توپ و آستانه ضربه حریف را پیدا کنید

کسانی که بیشتر از ضربات لاب استفاده می کنند، کمتر پیش می آید که شوت های بی نقصی داشته باشند. بهترین ویژگی آن‌ها را می توان سرعت پا و در جریان نگه داشتن توپ دانست. با دقت و تحت نظر داشتن لابر می توانید سمت قوی او را پیدا کنید.

طبق تجربیات ما، بیشتر لابرها از ضربات بَک هند استفاده می کنند. احتمالاً این مسئله به استراتژی تنیس تک نفره مربوط است. در تنیس تک نفره عمده ضربات افراد فورهند است. هر فرد سعی بر این دارد که با ضربه فورهَند توپ را به ناحیه بَک هند حریف بفرستد. هنگامی که حریف توپ را به شکل ضعیف جواب داد، ضربه تمام کننده نیز بر خلاف تمام ضربات دیگر، بَک هند خواهد بود. بر این اساس بیشتر ضربات لاب بَک هند خواهد بود.

با این وجود شما باز هم باید ضربه را تحت نظر داشته باشید و به این قاعده کلی اکتفا نکنید. لابرها جدای از ضربه هلالی از یک ضربه دیگر به نام اسلایس نیز زیاد استفاده می کنند. معمولاً اسلایس فورهند آن‌ها به چشم می آید. دقت کنید که حریف شما بیشتر از کدام‌یک از ضربات نامبرده استفاده می کند و آن را به خاطر داشته باشید.

آستانه ضربه اصطلاح عجیبی به نظر می رسد و چندین مورد را در بر می گیرد. حریف شما قبل از اشتباه یا ارسال توپ ضعیف چند بار می تواند به درستی به توپ ضربه بزند؟ 3، 4، 5 یا 20 ضربه بدون خطا می زنند و سپس مرتکب اشتباه می شوند؟ البته این عدد همیشه یکسان نیست و مقصود ما یک بازه تقریبی است. نحوه بازخورد آن‌ها با ضربات شما چگونه است؟ ضربات نزدیک به زمین آن‌ها را با مشکل مواجه می کند؟ ضربات با ارتفاع بالا مشکل اصلی آن‌ها است؟ سؤالاتی از این دست را باید در ابتدای مسابقه پاسخ دهید و آستانه و ویژگی های حریف خود را شناسایی کنید.

استراتژی نهایی شکست لابر

اکنون که محل استقرار در زمین، نقاط ضعف و قوت حریف و نحوه ضربه زدن شما را بررسی کردیم، استراتژی شکست لابر را سر هم خواهیم کرد تا پیروز از زمین مسابقه خارج شویم.

  • ابتدا سرویس بزنید.
  • یک ضربه قدرتمند (پس از برخورد توپ با زمین) به سمت ضعیف حریف خود بفرستید.
  • در ناحیه بی طرف مستقر شده و بازی را در دست بگیرید.
  • ضربه هلالی حریف را توسط والی قدرتمند پاسخ دهید.
  • موقعیت خود را اندکی تنظیم کنید.
  • ضربات هلالی حریف را مرتب با والی پاسخ دهید تا یک ارسال ضعیف از حریف دریافت کنید.
  • به محض پاسخ ضعیف از حریف، به سمت تور دویده و کار را با یک والی قدرتمند تمام کنید.

مشکلات احتمالی در اجرای استراتژی

گاهی اوقات همه چیز عالی پیش می رود. پاسخ ضعیفی از حریف ارسال می شود. منطقه بی طرف را رها کرده و به سمت تور می دوید. یک والی قدرتمند که فکر می کنید تمام کننده است را به توپ می زنید. با این وجود حریف شما با مهارت آن را به گوشه زمین شما پاسخ داده و امتیاز را از آن خود می کند. گاهی اوقات این اتفاق می افتد و نمی توان کاری انجام داد. این مسئله شما را عصبی نکند. احتمال دارد حریف شما 8، 9 یا 10 لاب را پیروز شود اما شما نیز می توانید 12 یا 13 والی تعیین کننده را به ثمر رسانده و نتیجه بازی را به نفع خود تغییر دهید.

به احتمال زیاد چند ضربه والی را از دست خواهید داد. در تنیس این اتفاق می افتد و اگر شما در زدن ضربات والی تبحر نداشته باشید، این مسئله واضح تر خواهد بود. تا زمانی که والی های موفق و دارای امتیاز شما از خطاهای شما بیشتر است، به زدن ضربات والی ادامه دهید. همچنین نیاز دارید که از ضربه اسمش نیز استفاده کنید. اگر دقت اسمش شما بالا نیست، مشکلی وجود ندارد. به زدن ضربه اسمش ادامه دهید تا حریف شما تحت فشار قرار گیرد.

اگر ضربات والی شما بسیار بد است و پی در پی آن‌ها را از دست می دهید، بدون شک با مشکل مواجه خواهید شد. اگر گاهی اوقات چند والی را از دست می دهید و هنوز هم والی های قدرتمند و کارساز در چنته خود دارید، مشکلی نیست؛ اما اگر بیشتر ضربات والی شما از دست می رود و در حال واگذار کردن بازی هستید باید استراتژی خود را تغییر دهید. اگر نمی توانید از روی خط عرضی حریف لابر خود را شکست دهید و چشم امید شما به این استراتژی است، روی ضربات والی خود بیشتر کار کنید. چندین ساعت به صورت مدام روی والی های خود کار کنید تا به سطح تسلط کافی برسید.

نتیجه گیری

این استراتژی روی بزرگ‌ترین نقاط ضعف لابرها تمرکز دارد. اگر بازی خود را به درستی انجام دهید و استراتژی را به شکل صحیح اجرا کنید، حریف شما به احتمال زیاد شکست می خورد.

ناحیه بی طرف برای مقابله با لابر فوق العاده است اما به شرطی که مطمئن باشید که او قادر به زدن ضربه تاپ اسپین نیست. در صورتی که حریف شما از ضربات هلالی به همراه ضربات تاپ اسپین زیاد استفاده می کند، او را یک لابر ندانید. این سبک بازی از حوصله این مقاله خارج است و خود یک عنوان جداگانه طلب می کند.

استفاده مکرر از ضربات والی قدرتمند و دقیق باعث تحت فشار قرار دادن حریف شده و تمرکز او را خواهد گرفت. حریف زمان کافی برای برنامه ریزی ضربه خود نخواهد داشت و ضربات او عمدتاً ضعیف و بدون هدف خواهد بود. در صورت ادامه این استراتژی حریف شما به شدت تحت فشار قرار می گیرد و به این باور می رسد که نمی تواند امتیاز جاری را از آن خود کند. بدین ترتیب شما بر زمین چیره شده و امتیازها را یکی پس از دیگری به نفع خود تصاحب خواهید کرد.

نظر شما در خصوص ضربات لاب و لابرها چیست؟ آیا این استراتژی را در مقابله با لابرها مؤثر می دانید؟ از دیدگاه شما نقاط ضعف لابرها در چیست؟ استراتژی دیگری برای مقابله با آن‌ها سراغ دارید؟ آیا تابه‌حال با یک حریف لابر روبرو شده اید؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود نیز در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار