24/04/2024

توضیح مختصر از نحوه امتیازدهی تنیس برای مبتدیان

  • توسط محمد رضا شیری
  • 28/06/2019
  • 0
نحوه امتیازدهی تنیس

یاد گرفتن نحوه امتیازدهی تنیس  آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. در ساده ترین شکل ممکن به شرح زیر است:

  • چهار امتیاز برنده بازی
  • شش بازی برنده ست
  • دو (یا در شرایطی سه) ست برنده مسابقه

اما یادگرفتن شمردن امتیاز ها – و بخاطر سپردن آن ها در یک مسابقه سرعتی – برای مبتدیان دلهره آور است. به خواندن ادامه دهید، متوجه تمام نکات خواهید شد.

نحوه امتیازدهی تنیس: شروع یک بازی

با برنده شدن شیر یا خط با سکه یا چرخاندن راکت میتوانید انتخاب کنید که سرویس میزنید یا سرویس را دریافت میکنید. اگر شما زدن سرویس را انتخاب کنید حق انتخاب زمین با رقیب است. احتمالا این حق انتخاب یک فرصت خوب به نظر می آید اما اگر در سمتی از زمین قرار بگیرید که آفتاب به چشمتان بتابد، موقعیت شروع بازی قطعا روی نتیجه تاثیر میگذارد.

برای زدن سرویس، در سمت راست انتهای زمین باید قرار بگیرید که خط انتهای زمین نامیده میشود (بیس لاین). اگر سرویس اول را شما بزنید، رقیب باید توپ را با یکبار برخورد به هر قسمت از زمین شما برگرداند. سپس شما و رقیبتان به زدن توپ ادامه میدهید – که با نام والی شناخته میشود – تا زمانی که یکی از شما توپ را از دست بدهد، یعنی یا توپ بیشتر از یکبار با زمین برخورد داشته باشد یا از خطوط زمین بیرون برود. بازیکنی پوینت می گیرد که توپ رقیب چندین بار به زمین برخورد کند یا از زمین بیرون برود.

جدول امتیاز ها در تنیس

امتیاز گیری

اگر امتیاز اول را کسب کردید در سرویس بعدی باید آن را اعلام کنید:” 15 – لاو”. لاو مساوی با صفر است، و 15 مساوی با یک است. سرویس زن – در این مثال شما – همیشه امتیازش را اول اعلام میکند. تا دو امتیاز بعدی، امتیاز ها با 15 جمع میشوند، از بعد آن  10- یس هستند، میدانم که با منطق جور در نمی آید اما این ورزش به این صورت است.

تا زمانی که یکی از بازیکن ها برنده بشود سرویس زدن ادامه دارد. اگر رقیب شما در سرویس بعدی امتیازی به دست بیاورد، شما قبل از شروع نوبتتان باید “15 – آل” رو اعلام کنید، به این معنی که نتیجه مساوی است. اگر امتیاز بعدی هم برای رقیب باشد شما هنگام سرویس زدن باید “15-30” را اعلام کنید.

دو امتیاز اختلاف

چگونه در تنیس برنده مشخص میشود؟ ساده است: یکی از دو بازیکن باید با دو اختلاف پیروز شود. در نظر بگیریم که امتیاز شما 40 به 30 است و رقیب امتیاز بعدی را کسب میکند یعنی مساوی میشوند که شما باید “40-آل” را اعلام کنید، که به دوس Deuce معروف است. سپس تا زمانی که یکی از شما با اختلاف دو امتیاز پیروز شود به بازی ادامه میدهید.

در بازی های تلویزیونی، این نقطه ای است که در آن شما متوجه خواهید شد که صفحه رتبه بندی تغییر می کند. امتیازات دیگر محاسبه نمیشوند. در عوض، یا یکی از آنها در امتیاز اضافی است (برای مثال یک امتیاز از آن دو امتیاز را گرفته است) یا هردو مساوی هستند.

به همین دلیل است که گاهی به نظر می آید که یک بازی قرار است تا ابد طول بکشد. تا زمانی که یک بازیکن به دو امتیاز اختلاف برسد بازی ادامه خواهد داشت، که همین موضوع باعث هیجان انگیز شدن تنیس میشود. به محض برنده شدن شش بازی، یک ست را میبرید اما هنوز کار تمام نشده است.

شروع یک ست جدید

اگر ست قبلی با مجموع بازی های فرد تمام شود، دو بازیکن برای شروع ست جدید زمین را عوض میکنند. در واقع بعد از هر ست که با مجموع بازی فرد تمام شود زمین باید عوض شود. اگر شما اولین سرویس را زده باشید، رقیبتان ست جدید را شروع میکند.

در بازی های حرفه ای مردان باید برای پیروز شدن در کل مسابقه شما برنده ی سه ست از پنج ست باشید.

در بازی های حرفه ای زنان برنده باید دو ست از سه ست را پیروز شود. اگر مبتدی هستید، یک لطف در حق خود انجام دهید: فرقی ندارد که زن باشید یا مرد اما تعیین کنید که برنده باید دو ست از ست را پیروز شود. پاهای خسته – و آرنج که در خطر بیماری آرنج تنیس است – از شما تشکر خواهند کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار