24/04/2024

13 مورد از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل

  • توسط آزاده یوسفی
  • 26/09/2019
  • 0
13 مورد از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل

بازیکنان تنیس سینگل به مراتب بیشتر از بازیکنان تنیس دوبل در معرض فشار های فیزیکی و روحی هستند و هرگونه ضعف در چنین بازیکنانی، باعث از دست دادن امتیاز آنها و پیشی گرفتن حریف مقابل خواهد بود. بدین منظور استفاده از برخی استراتژی های بازی تنیس سینگل توسط این بازیکنان امری حیاتی می باشد.

در بازی سینگل همه چیز بستگی به بازیکن دارد. این قضیه از دو جنبه مثبت و منفی قابل تحلیل می باشد. جنبه مثبت این داستان در این است که بازیکن سینگل به دلیل عدم وجود یار در کنار خود، هیچ گونه نگرانی بابت وجود ضعف در یار خود ندارد. جنبه بد این داستان نیز این است که در بازی سینگل فشار روی بازیکن بالا بوده و هیچ نیروی کمکی در زمین جهت پوشش نقاط ضعف بازیکن وجود نخواهد داشت.

در این مقاله در ارتباط با 13 مورد از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل بحث شده است که حاصل سال ها تجربه در بازی های مختلف و مسابقات سینگل می باشد. این استراتژی ها کاملا تجربی و شخصی بوده و بدیهی است که موارد بیشماری برای بازگو کردن وجود دارند. اما ما در اینجا سعی کردیم به مهم ترین آنها اشاره کنیم.

مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل

1- پایداری در بازی ( بازی مستمر) امری حیاتی است.

پایداری در بازی ( بازی مستمر) امری حیاتی است.

تاکید بر تأثیر گذاری بالای استمرار در بازی تنیس بسیار دشوار بوده و این امر از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل به شمار می آید. به میزانی که توپ در زمین گردش داشته و بازی مستمری انجام دهید، در واقع حریف را وادار می سازید تا در طول زمین حرکت کرده و این امر شانس خطای وی در طول بازی را افزایش می دهد.

هرچند در ظاهر این قضیه امری بدیهی است، اما بسیاری از بازیکنان در طی بازی سعی می کنند از ضربه های سنگین و امتیاز گیرنده استفاده کنند و مستمر بودن بازی را نادیده می گیرند و در بسیاری از مواقع این امر موجب شکست آنان می شود.

2- ارتباط بین استراتژی شما و حریف مقابل

استراتژی و تاکتیک های مورد استفاده در بازی توسط بازیکنان، ارتباط مستقیمی با حریف مقابل دارد. دو دسته از بازیکنان تنیس شامل بازیکنان به اصطلاح hard-hitters و pushers می باشند.

بازیکنان hard-hitters به بازیکنانی اطلاق می شود که از ضربه های قوی و قدرتمندی برخوردارند، ولی اغلب در هنگام زدن ضربه دچار خطا می شوند. بنابراین شما می بایست تا جایی که امکان دارد در مقابل چنین بازیکنانی سر سخت بوده و بازی مستمری داشته باشید و سعی کنید به نحوی بازی کنید که خطاهای آنان در مجموع بیشتر از خطاهای شما باشد.

بازیکنان pushers بازیکنانی هستند که اغلب در خط انتهای زمین ایستاده و ضربه های آرام تری می زنند. ضربه های این بازیکنان اغلب برش دار بوده و به آنان زمان مناسبی برای ریکاوری کردن می دهد. خارج کردن این بازیکنان از موقعیت قرار گرفته در زمین بسیار سخت می باشد. در صورتی که در مواجه با این افراد قرار گرفتید می بایست یک بازی مستمر داشته و سعی کنید با ضربه های خود آنان را از موقعیت فعلی شان خارج نمایید. بسیاری از این بازیکنان از ضربه های ضعیفی در بک هند خود برخوردارند.

3- روی بک هند حریف بازی کنید

3- روی بک هند حریف بازی کنید

اکثر بازیکنان در برخی از ضربه های خود ضعیف تر از دیگری عمل می کنند. اگر حریف شما به طور نسبی از فورهند قوی برخوردار است، ولی در بک هند خود ضعیف می باشد، بازی را روی بک هند وی ادامه دهید. در این حالت حریف دچار خطا شده و از بازی نا امید می شود؛ چرا که فرصتی برای زدن ضربه های قوی خود که در این مثال فورهند می باشد، پیدا نمی کنند. به کارگیری بک هند ضعیف حریف یکی دیگر از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل می باشد.

4- نقاط ضعف حریف را شناسایی کنید

یکی دیگر از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل شناسایی نقاط ضعف و قوت حریف می باشد. در ارتباط با انواع ضربه های حریف خود تحقیق کنید. حریف شما از چه ضربه های قدرتمندی برخوردار است؟ پاسخ وی در قبال ضربه هایی همچون آبشار یا والی چیست؟ نحوه مقابله او با ضربه های چرخشی به چه صورت است؟

برای برنده شدن در بازی تنیس لازم است کنترل بازی را به دست بگیرید. یکی از روش های به دست گیری کنترل بازی استفاده از نقاط قوت خود در برابر نقاط ضعف حریف می باشد.

5- روی ضربه های خود متمرکز شوید

شما در طول بازی تنیس در تلاشید علاوه بر ایجاد ضربه های قوی ، توپ را داخل زمین حریف نگه دارید تا بدین وسیله بازی مستمری داشته باشید. استفاده از ضربه های عمیق اما هدفمند می تواند بسیار اثر بخش بوده و حریف را به چالش بکشاند به ویژه اگر این گونه ضربه ها به پشت او پرتاب شود. همچنین پرتاب توپ به پشت سر حریف باعث می شود شما در برگشت توپ شانس زدن ضربه نت داشته باشید و امتیازی به دست آورید.

6- استفاده از ضربه کراس کورت ( ضربه ضربدری از زمین خود به زمین حریف)

 

هنگامی که توپ به سمت شما پرتاب می شود، راحت ترین ضربه برای برگشت توپ به همان سمتی است که توپ از آنجا ارسال شده است. بدین معنی که ضربات کراس کورت راحت تر از ضربات مستقیم انجام میگیرد. اگر حریف شما از فورهند قوی تری نسبت به شما برخوردار است، باید تلاش کنید که کراس کورت روی فورهند او انجام ندهید و در این شرایط سعی کنید بازی را به پشت سر او یا بک هند وی ادامه دهید. نحوه برگشت توپ و استفاده از ضربه کراس کورت خود نیز از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل می باشد که با شناخت حریف راحت تر انجام میگیرد.

7- عدم استفاده از ضربه Down the Line از خط انتهای زمین

استفاده از این مدل ضربه زمانی که حریف شما از فورهند قوی برخوردار است بسیار نامناسب است. این امر به بازیکن حریف شما این امکان را می دهد تا از ضربه کراس کورت در برگشت توپ استفاده کند و این امر منجر می شود تا شما مجبور شوید برای زدن ضربه و برپشت توپ طول زمین را بدوید. بدیهی است که بعضی اوقات لازم است که شما از این ضربه استفاده کنید تا حریف را در زمین بدوانید.

8- در خط انتهای زمین، در مقابل حریف خود به صورت مورب بایستید

یک تصور اشتباه در بسیاری از بازیکنان تنیس این است که بعد از زدن هر ضربه به مرکز خط انتهای زمین بر می گردند. برگشت به مرکز زمین کاملا بستگی به این موضوع دارد که ضربه حریف شما از کدام بخش زمین زده می شود. شما باید به صورت مورب در مقابل حریف بایستید، و تنها استثنا زمانی است که آنها از مرکز زمین ضربه خود را ارسال می کنند. اگر حریف مقابل شما از گوشه سمت راست زمین خود ایستاده و ضربه می زند، شما می بایست در سمت چپ زمین بایستید و برعکس. نحوه ایستادن بازیکن در زمین در مقابل حریف خود از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل می باشد.

9- توپ را دنبال کنید

اکثر موقعیت های ایستادن بازیکنان تنیس در گوشه های زمین است. دنبال کردن توپ به این معناست که اگر به گوشه راست زمین حریف ضربه می زنید می بایست خود نیز به سمت راست مرکز زمین حرکت یا به سمت چپ مرکز زمین حرکت کنید، در حالی که به گوشه چپ حریف ضربه می زنید. به طور معمول موقعیت شما می بایست در نیمی از نت و خط سرویس باشد.

10- زمانی که حریف شما تحت فشار است بازی را در راستای نت ادامه دهید

- زمانی که حریف شما تحت فشار است بازی را در راستای نت ادامه دهید

اگر حریف شما با برگشت ضربه های منتهی به خط انتهای زمین مشکل دارد و به طور مثال در زدن ضربه های بک هند خود تقلا می کند، بهتر است در نزدیکی نت ایستاده و ضربه های خود را دقیقا در همان نقطه ای که حریف با آن دچار خطا و مشکل می شود ادامه دهید. شما باید تلاش کنید در چنین شرایطی از ضربه هایی استفاده کنید که نقاط ضعف وی را در برگیرد و باعث امتیاز دهی به شما شود.

11- ضربه های خود را زمانی که در نت هست زاویه دار کنید

اگر شما در موقعیت نت ایستاده اید و حریف شما در خط انتهای زمین می باشد، بهتر است از ضربه های عمیق و حمله وار در گوشه های زمین استفاده کنید. همچنین در این شرایط می توانید از ضربه های زاویه دار و کات دار برای بالا بردن احتمال خطای وی استفاده نمایید. ضربه های کات دار در طول بازی و در موقعیت های مناسب از مهمترین استراتژی های بازی تنیس سینگل می باشد.

12- سرویس های پیچیده بزنید

سرویس های پیچیده بزنید

حتی اگر جز آن دسته از بازیکنانی هستید که در زدن سرویس مهارت کافی دارید، حریف شما بعد از چندین ضربه از تکنیک شما مطلع شده و در بهترین موقعیت ممکن برای برگشت توپ می ایستد. یک سرویس پیچیده شامل تنظیم محل برخورد، سرعت و چرخش دار بودن توپ می تواند حریف را دچار سردرگمی نموده و کار او را برای برگشت توپ سخت تر نماید.

13- با تقویت نقاط ضعف خود بیشتر از تمرکز روی نقاط قوت خود می توانید بهبود یابید

باید توجه داشته باشید که کدام یک از ضربه های حریف، بیش از بقیه ضربه های وی باعث حرکت بیشتر شما در زمین بازی می شود. به عبارتی این گونه ضربه ها معمولا ضربه هایی هستند که شما در آنها ضعیف هستید. شما باید به بررسی و به تمرین و تقویت این ضربه ها بپردازید. در صورتی که روی نقاط ضعف خود کار کنید بازی شما بسیار بهبود می یابد. سپس می توانید روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار