26/04/2024

مصاحبه مفصل رافائل نادال در مایورکای اسپانیا بعد از قهرمانی در اوپن آمریکا

  • توسط سروش
  • 13/09/2019
  • 0

رافائل نادال که به تازگی با پیروزی تاریخی پنج سته‌اش برابر دنیل مدودف در فینال یو اس اوپن ۲۰۱۹، نوزدهمین گرند اسلمش را به دست آورده، حالا به مایورکا برگشته تا بعد از دو هفتهٔ سختی که در نیویورک گذراند، اندکی استراحت کند.

مصاحبه مفصل رافائل نادال

در اینجا قصد داریم تا به مصاحبه جالب توجه رافائل نادال پیرو قهرمانی‌اش در یو اس اوپن بپردازیم.

چرا بعد از دیدن خلاصه پیروزی‌ات در یو اس اوپن احساساتی شدی؟

شما باید شرایط ما را درک کنید. سه ساعت پایانی بازی علی‌الخصوص برای من خیلی سخت پیش رفت؛ قاعدتاً باید بازی را می‌بردم اما به یکباره مدودف کنترل بازی را از دست من خارج کرد. شرایط بسیار بحرانی شده بود، زیرا در حالی‌که مرد پیروز میدان بودم، نزدیک بود به بازنده بازی تبدیل شوم. بازی تا ست سوم به خوبی پیش رفت اما بعد از آن مدودف به خودش آمد و تا آخرین لحظۀ بازی، از نظر روحی و جسمی با یکدیگر جنگیدیم.

طی هفته‌های گذشته اظهار کرده بودی که سنت رو به افزایش است، این یعنی احساس پیری می‌کنی؟

نه، احساسی بیشتر از سنم ندارم. ۳۳ سال سن دارم و نمی‌دانم که چه زمانی به آخرین بردم می‌رسم. هرچند به نظرم یکی از سخت‌ترین بخش‌های دوران تنیسم را پشت سر می‌گذارم. نمی‌توان از حقایق چشم پوشید و همچون سال‌های گذشته سنم بازهم افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی باید بیشتر مراقب خودتان باشید، تصمیمات درستی بگیرید و در زمانی که جوان هستید بازی‌های بیشتری انجام دهید، زیرا وقتی سنتان بالا می‌رود باید روی انتخاب‌هایتان دقت بیشتری کنید و به این موضوع بیندیشید که چه تصمیمی به بهتر پیش رفتن دوران حرفه‌ای شما کمک می‌کند.

روز یکشنبه تو ( رافائل نادال ) به اولین تنیسوری تبدیل شدی که بعد از ۳۰ سالگی برنده پنج گرند اسلم می‌شود. هرچند از دید بسیاری از ورزشی‌نویسان این دستاورد بزرگی محسوب نمی‌شود.

سعی می‌کنم تا به حرف دیگران اهمیت چندانی ندهم و از آن‌ها دوری کنم. نه تنها در تنیس، بلکه در زندگی شخصی‌ام هم این رویه را در پیش می‌گیرم و سعی می‌کنم تا با استفاده از نکات مثبت اطرافم به خودم انرژی مثبت تزریق کنم و توانایی‌هایم را به همه نشان دهم.

بدون در نظر گرفتن احساس دیگران، آیا خودت هم بابت آینده‌ات تردیدی داری؟

مثل همه افرادی که در این‌باره صحبت می‌کنند، من هم از این بابت تردیدهایی دارم. با این حال در حال حاضر اینجا هستم و از حضورم در تورنمنت‌های مختلف خوشحالم. تا زمانی که بدنم اجازهٔ تمرینات روزانه و حضور در رقابت‌های تراز اول جهان را بدهد، به بازی کردن ادامه می‌دهم زیرا هنوز برای تنیس بازی کردن اشتیاق دارم.

مربی تو ( رافائل نادال ) کارلوس مویا اظهار کرد که این بزرگترین پیروزی تو از زمان حضورش در کنارت است، آیا با او موافقی؟

هنوز بازی را دوباره نگاه نکردم! (با خنده) وقتی یک طرف مسابقه قرار دارید به قدری عصبی هستید که اجازهٔ لحظه‌ای فکر کردن ندارید و نمی‌توانم در حال حاضر این بازی را مقایسه کنم. دیدار فینال یک گرند اسلم به حدی مهم است که به‌زودی از یادها نمی‌رود. از این رو باید دوباره بازی‌ام را از ابتدا تماشا کنم تا بتوانم در این‌باره نظر دهم.

رافائل نادال

با وجود فصل درخشانی که پشت سر گذاشتی، تاکنون صحبتی درباره بازگشتت به صدر رنکینگ جهانی به میان نیاوردی و در عوض رقابتی بودن مهم‌ترین هدفت بوده است.

رقابتی بودن یکی از بزرگ‌ترین اهداف من در طول فصل است و می‌خواهم تا جایی که امکان دارد در رقابت‌های بزرگ بهترین عملکردم را به نمایش بگذارم. برای دستیابی به این هدف باید تقویم شلوغی نداشته باشم. امسال در ۱۱ تورنمنت شرکت کردم و نمی‌دانم تا پایان سال در چند تورنمنت دیگر حاضر می‌شوم.

از ۱۱ تورنمنتی که شرکت کردی ۱۰ بار به نیمه نهایی صعود کردی و در رم، رولاند گاروس، مونترال و یو اس اوپن هم به قهرمانی رسیدی. خوشحال‌کننده ترین لحظه‌ات در کدام تورنمنت رقم خورد؟

بدون شک بعد از حضور در بارسلونا ریکاوری کردم (نادال پیش از اینکه با نتیجه ۶-۴، ۶-۴ برابر دومینیک تیم ببازد به نیمه نهایی تورنمنت بارسلونا صعود کرد). در بارسلونا عملکرد خوبی از خودم به نمایش نگذاشتم اما پیش از حضور در مونت کارلو تمرینات زیادی کردم و خوشحالم که از نظر روحی خودم را برای حضور در مسابقات بعدی آماده کردم.

گرچه در رنکینگ جهانی نفر اول نیستی اما در جدول کنونی ATP Race to London صدرنشین هستی.

حضور در رنکینگ اول جهانی هدف اصلی من نیست؛ قرارگیری در صدر هر لیستی بسیار خوب است اما در چنین مقطعی نمی‌توانم وقت و انرژی‌ام را صرف رسیدن به آن کنم. اگر بدون فکر کردن به این موضوع طی هفته‌های منتهی به حضورم در زمین به خوبی تمرین کنم شاید رنکینگ یک جهان را به دست بیاورم و اگر چنین اتفاقی نیفتد هم من به سبب بازی‌های خوبی که انجام دادم خوشحالم.

بالاخره بعد از چندین سال در فلاشینگ مدوز به قهرمانی رسیدی، حالا برای ادامه سال چه برنامه‌ای داری؟

خسته‌ام و به نظرم هنوز به طور کامل ریکاوری نشدم. به خانه برگشتم و اندکی ریکاوری کردم و آرام آرام به این روند ادامه می‌دهم. هنوز شانس صحبت با تیمم را نداشتم و این هفته این اتفاق رخ خواهد داد. سپس اگر بدنم آماده باشد در Laver Cup 2019 شرکت خواهم کرد.

بعد از چنین تورنمنت سختی چگونه خودت را از نظر روحی و جسمی ریکاوری می‌کنی؟

با استراحت کردن از نظر روحی ریکاوری می‌شوم زیرا استرس زیادی را طی هفته‌های گذشته داشتم. وقتی در یکی از رقابتی‌ترین تورنمنت‌های سال شرکت می‌کنید بدن شما انرژی زیادی را از دست می‌دهد. حضور در چنین فینال دراماتیکی قطعا شما را از نظر روحی و جسمی خسته می‌کند و نیازمند یک ریکاوری کامل هستید.

رافائل نادال

آیا در کنار ریکاوری جسمی‌ات کار دیگری انجام می‌دهی؟

کار خاصی انجام نمی‌دهم. همانند اوپن استرالیا، رولاند گاروس و ویمبلدون ریکاوری کار می‌کنم و چند روز مانده به مسابقه بعدی خودم را برای حضور در آن آماده می‌کنم. البته سعی می‌کنم تمرینات خانگی‌ام را افزایش دهم تا برای تورنمنت پیش‌رویم آمادگی بیشتری داشته باشم.

مدودف احتمالاً طی سال‌های آینده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استعدادهای دنیای تنیس به افتخارات بسیاری دست می‌یابد، نظرت درباره او چیست؟

تغییر ستارگان دنیای تنیس قابل پیش‌بینی است اما روندی که طی می‌کند اندکی طولانی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. هرچند افرادی چون داوید فرر کنار کشیدند اما ستارگان بزرگی چون نواک جوکوویچ و راجر فدرر طی ۱۴ سال اخیر با کمتر افتی به راهشان در این ورزش ادامه دادند. حالا مدودف، زوروف، خاچانوف، روبلف، فلیکس، برتینی و شاپووالوف خودشان را نشان دادند و طی سال‌های آتی به ده تنیسور برتر جهان تبدیل می‌شوند.

به نظر خودت در تنیس اسپانیا چه جایگاهی داری؟

طی ۳۰ سال اخیر تنیسورهای اسپانیایی به دستاوردهای بسیاری رسیدند و از طرفی تنیسورهای دو رگه هم در این راه کمک بسیاری به ما کردند. بودجه فدراسیون‌هایی که گرند اسلم‌ها در آن برگزار می‌شوند از ما بیشتر است. فدراسیون‌ تنیس ایتالیا و کانادا که برگزار کننده دو مسترز ۱۰۰۰ امتیازی بزرگ هستند (اوپن رم و راجرز کاپ) هم بودجه بیشتری از ما دارند. طی سال‌های اخیر فدراسیون اشتباهاتی داشته و نتوانسته میزبانی تورنمنت‌های سطح بالای جهان را به عهده گیرد. این کار می‌تواند موجب پیشرفت استعدادهای جوان کشور شود، به‌زودی می‌بینیم که جائومه مونار، کارلوس آلکاراز و پدرو مارتینز چگونه در دنیای تنیس ظاهر می‌شوند.

تو ( رافائل نادال ) علاوه بر بازیکنان اسپانیایی برای تمامی بازیکنان نسل آیندهٔ تنیس الهام‌بخش هستی و واکنش‌هایت در تورنمنتی مثل یو اس اوپن خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد.

همیشه به این موضوع فکر نمی‌کنم اما قطعاً حواسم به آن است. همواره تلاش می‌کنم تا کار درستی انجام دهم و درس‌هایی که خانواده‌ام به من آموختند را به دیگران یاد دهم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار