18/04/2024

مشاهیر تنیس قهرمان قهرمانان

  • توسط ملیسا
  • 10/06/2019
  • 0
انتخاب راکت تنیس مناسب

ورزش تنیس در طی سال‌ها، اسطوره‌های بسیاری را در رده‌های آقایان و خانمها به خود دیده است. بعضی از آن‌ها به دلیل سهمی که در ورزش داشته‌اند، به تالار مشاهیر تنیس راه پیدا کرده‌اند. در اینجا درباره دوران حرفه‌ای و آمار آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

راد لیور(تنیس)

مشاهیر تنیس

راد لیور که متولد استرالیا است، بزرگترین بازیکن تنیس در تاریخ این ورزش است. تنیس در خون او جاری بود، زیرا مادرش بازیکن حرفه‌ای تنیس بود. او به خصوصیات تهاجمی و چابکی مشهور بود. او از این دو خصوصیت کیفی برای غلبه بر رقبا استفاده می‌کرد. نام خودمانی “راکت” توسط کاپیتان تیم دیویس کاپ روی او گذاشته شده بود.
راد یک رکورد منحصر به فرد در رسیدن به جایزه بزرگ (گرند پریکس) دارد؛ یک بار در سال 1962 و دومین بار در سال 1969 . جایزه بزرگ یعنی بدست آوردن همه چهار عنوان اصلی در یک سال. به طور کلی، او 228 عنوان حرفه‌ای را که شامل 20 عنوان گرند اسلم از انواع مختلف است در اختیار دارد. او فینالیست 14 گراند اسلم بود و 11 بار قهرمان شد که در آن زمان یک رکورد به حساب می‌آمد.

بیورن بوری


بوری یک بازیکن سوئدی بود که انبوه جمعیت را به دلیل توانایی خود در زمین بازی و سبک زندگی خارج از زمین بازی به سوی خود می‌کشاند. نام خودمانی او “مردی یخی” بود که دلیل آن، روحیه خونسرد در تمام موقعیت‌ها بود. او 64 عنوان حرفه‌ای را کسب کرد که شامل 11 عنوان اصلی بود.
بوری، 41 درصد از تورنمنت‌های تک نفره گرند اسلم را که در آنها شرکت نمود، به دست آورد و 90 درصد از این مسابقات را پیروز شد. او برای سه دوره متوالی هم برنده تنیس آزاد فرانسه و هم ویمبلدون شده است. علاوه بر این، او موفق به کسب سه گرند اسلم بدون از دست دادن حتی یک ست شده است.

ویجه آمرتراژ


ویجه آمرتراژ، تنها تنیسور هندی است که در بین 20 رتبه برتر جهان در بخش تکنفره قرار گرفته است. او به شکست دادن بازیکنان رتبه برتر مانند راد لیور، بیورن بوری، جیمی کونورز و جان مکانرو در مسابقات مختلف مشهور است.
او دارای 29 عنوان حرفه‌ای بوده و تنها بازیکن هندی است که دو بار به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات ویمبلدون و آزاد آمریکا در تک‌نفره، و نیمه نهایی دو‌نفره مردان رسیده است. جالب است که او هنوز به تالار مشاهیر راه پیدا نکرده است.

جان مکانرو


او در آلمان غربی متولد و در نیویورک، ایالات متحده آمریکا رشد کرد. او در سن هشت سالگی شروع به بازی تنیس نمود و دارای یک رکورد منحصر به فرد در رسیدن به نیمه نهایی ویمبلدون به عنوان جوانترین بازیکن قرن می‌باشد.
او به دلیل اشتیاق زیاد و تهاجمی بودن در ورزش مشهور بود و برای هر امتیاز مبارزه می‌کرد. در بسیاری از موارد، کار او به جر‌و‌بحث با داور و رفتار بد در زمین ختم می‌شد. علی رغم این نکات منفی، بازی او استثنایی بود و در کل دوران حرفه‌ای خود، 17 عنوان مهم را به دست آورد.

جیمی کانرز

کانرز یک تنیسور آمریکایی چپ دست بود. او در سال 1974 رتبه اول رده‌بندی را به خود اختصاص داد. کانرز به مانند مکانرو  تهاجمی بود و هرگز برای رفتار خود در میدان، احساس بدی نداشت. به گفته هم‌تایانش، او یاغیترین بازیکن تاریخ تنیس بود. کانرز در دوران حرفه‌ای خود، 125 عنوان را کسب کرد. ده مورد از آنها عناوین اصلی بودند.

استفان ادبرگ


ادبرگ یکی دیگر از اسطوره‌های سوئدی تنیس بود. لازم به ذکر است که مهارت او در ضربات سرویس و والی بسیار استثنایی بود و او را به شش عنوان اصلی در بخش تک‌نفره نائل ساخت. والیهای بک‌هند او که در طول بازی دیده می‌شد، دقیق و زیبا بودند. ادبرگ در دوران حرفه‌ای خود موفق به کسب 59 عنوان شد که 9 مورد آنها عناوین اصلی بودند.

بوریس بکر


اگر مکانرو جوان ترین بازیکن در رسیدن به نیمه نهایی یک گرند اسلم بود، بکر این رکورد را بهبود بخشید و جوان‌ترین برنده یک عنوان اصلی در سن 17 سالگی شد. این رکورد بعدها توسط مایکل چنگ از ایالات متحده شکسته شد.
بکر که متولد آلمان بود، در سال 1984 شروع به بازی تنیس حرفه‌ای کرد. در کوتاه مدت، او با سبک بازی خود از تعادل، چابکی و دقت به همراه قدرت مشهور شد. او در دوران حرفه‌ای خود موفق به کسب شش عنوان اصلی در بین 64 عنوان شده است.

پیت سمپراس


این ستاره تنیس با یک اتفاق بزرگ در صحنه بین‌المللی ظاهر شد. او در سن 19 سالگی آقاسی را در فینال تنیس آزاد ایالات متحده شکست داد. از آن زمان تا به حال، هیچ وقفه‌ای در پیشرفت برای این قهرمان نبوده است. البته، تعدادی آسیب‌دیدگی، دوران حرفه‌ای او را چندین مرتبه مختل کرد. او رکورد بیشترین تعداد عناوین اصلی ( 14 ) را در اختیار داشت که در حال حاضر با رافائل نادال برابر بوده و توسط راجر فدرر شکست شده است (17 ). سمپراس 66 عنوان را در کل دوران حرفه‌ای خود به دست آورد.

جیم کوریه


کوریه چهار قهرمانی عنوان اصلی را در اختیار داشت و در هنگام بازی تنیس، یک جنگنده واقعی بود. این برای او به راحتی بدست نیامد، زیرا می‌بایست سخت کار می‌کرد تا بتواند در برابر تعدادی از بهترین بازیکنان تاریخ پیروز شود.
کوریه که متولد فلوریدا، ایالات متحده بود، یک شاهکار نادر را از خود به جا گذاشت: او جوان‌ترین بازیکن تاریخ در رسیدن به فینال همه چهار گرند اسلم بود. او در آن زمان 22 ساله بود. کوریه در طول دوران حرفه‌ای خود 29 عنوان را کسب کرد.

آندره آقاسی

آقاسی فروزان‌ترین بازیکن در تاریخ تنیس بود. او در بازی خود و در فعالیت‌های خارج از زمین، جذابیت و ظرافتی خاص داشت.
آقاسی در دروان حرفهای 21 ساله خود، افت و خیزهای فراوانی را تجربه کرد که هم باعث مشهوریت و هم سرافکندگی وی شدند. او طی دوران حرفه‌ای خود، هشت تورنومنت اصلی و در مجموع 61 عنوان را بدست آورد.

راجر فدرر

این بازیکن سوئیسی همانند ساعت‌های ساخت کشور خود، شیک و مد روز است. او هماکنون رکورددار بیشترین قهرمانی در مسابقات گرنداسلم است.
فدرر در دوران حرفه‌ای 14 ساله خود 86 عنوان کسب کرده است. با افزایش سن و فشار برای انجام بازی، در میانه دوران حرفه‌ای او افتی در فرم و رده‌بندی اش به وقوع پیوست. فدرر با جنگندگی و سخت‌کوشی، در رتبه بندی‌ها صعود کرد و در حال حاضر رتبه سوم را در جهان دارا می‌باشد.

رافائل نادال


شاید فدرر در دوران جدید، بهترین در جهان باشد، اما یک اسپانیایی از زمان ورود به صحنه بین‌المللی، دوران سختی را به او تحمیل کرد. او یکی از جوانترین تنیسورها بود که برنده گرنداسلم شد و رکورددار قهرمانی در مسابقات رولاندگاروس است.
رافائل نادال در قهرمانی در تورنومنت‌های اصلی در کنار فدرر قرار دارد. نادال 14 عنوان اصلی و در کل 67 عنوان را پیروز شده است. او اکنون در رتبه هفتم رده‌بندی جهان قرار دارد. آسیب‌دیدگی‌های مکرر، اخیرا او را دور از فرم بازی قهرمانی قرار داده است. این موضوع منجر به افتی در فرم او و رتبه‌بندی جهانی‌اش شد.

بیلی جین کینگ


بیلی جین کینگ، ملکه ویمبلدون است زیرا که 20 عنوان را به دست آورده است. کینگ در کالیفرنیا ایالات متحده متولد شد و در داخل و خارج از زمین بازی فوق‌العاده بود. او اولین بازیکن زن بود که عنوان ورزشکار سال را از مجله Illustrated به خود اختصاص داد.
او به عنوان یک همجنس‌گرا، در طول دوران بازی خود برای حقوق دگرباشها مبارزه کرد. او به پیروزی در برابر بابی ریگز در بازی “نبرد جنسیت‌ها” مشهور بود. کینگ در مجموع 140 عنوان و از جمله 39 تورنومنت اصلی را به دست آورد.

مارگارت اسمیت کورت


مارگارت کورت، تنها بازیکن تاریخ تنیس است که چندین گرنداسلم را در تمامی دسته‌ها کسب کرده است. رکورد پیروزی او 92 درصد با در نظر گرفتن بازی‌های آماتور و حرفه‌ای است که در نوع خود، یک رکورد محسوب می‌شود.
او بدون شک مسلط‌ترین بازیکن تاریخ است. کورت 64 عنوان اصلی و در مجموع 118 عنوان را داراست. او همچنان رکورد بیشترین عناوین اصلی را در بخش انفرادی دارد و اشتفی گراف فقط با یک عنوان کمتر، با 23 عنوان پشت سر او قرار دارد.

مارتینا ناوراتیلووا


این بانوی بزرگ فقط برای بازی در زیباترین ورزش راکتی متولد شده است. مارتینا ناوراتیلووا برای ایالات متحده بازی می‌کرد، هر چند او در چکسلواکی متولد شد. تنیس شور و عشق او بوده و اکثرا در پیروزی کامیاب بود.
مارتینا ناوراتیلووا در طول سال‌ها حکمران این ورزش در رده بانوان بود. او شکست‌ناپذیر و به وضوح بهترین در تاریخ بود. او همچنان رکورددار کسب بیشتری عناوین حرفه‌ای در رده خانم‌ها است. آمار سرسام‌آور 369 عنوان حرفه‌ای شامل 57 عنوان اصلی که در کنار 64 عنوان مارگارت کورت قرار دارد. او 18 عنوان اصلی را در انفرادی و مابقی را در بخش دونفره به دست آورد. بر اساس آمار و ارقام، او حقیقتا بزرگترین بازیکن تنیس در تمام دور ان‌هاست.

اشتفانی گراف


زیبایی یک ورزش این است که یک اسطوره همیشه توسط دیگری جایگزین می‌شود. اشتفانی گراف، متولد آلمان، دوران حرفه‌ای خود را در سطح بینالمللی در سال 1986 با پیروزی برابر کریس اورت آغاز کرد. او دارای دو رکورد منحصر به فرد است. اول، قرار داشتن در کنار مارگارت کورت در تعداد کسب عناوین اصلی انفرادی ( 23 ) و دوم، تنها بازیکن تنیس در بین مردان و زنان که حداقل چهار بار گرنداسلم را بدست آورده است. تعداد کل عناوین حرفه‌ای او 118 است. او که از طرف طرفدارانش اشتفی نام داشت، اساساً بهترین بازیکن در هر زمینی بود.

مونیکا سلش


مونیکا سلش برای ایالات متحده بازی می‌کرد، در حالی که متولد یوگسلاوی بود. فورهند و بک‌هند‌های او در تنیس بسیار قوی بود. او ترسناک‌ترین حریف اشتفی گراف بود. سلش در شش رویارویی خود با گراف، پا به پای او پیش رفت. با این حال، دوران حرفه‌ای او پس از یک رویداد عجیب در زمین بازی که در آن یک تماشاگر به او از پشت چاقو زد، کوتاه شد. او پس از این آسیب‌دیدگی به زمین مسابقه برگشت، اما این مدت زیاد نبود و بازنشسته شد. دستاورد دوران حرفه‌ای او 9 عنوان اصلی و 59 عنوان در مجموع بود.

مارتینا هینگیس


هینگیس همیشه به عنوان جوان‌ترین تنیسور پیروز در یک عنوان اصلی شناخته خواهد شد. او تنها 15 سال داشت که عنوان ویمبلدون دونفره را کسب کرد. هینگیس همچنین جوانترین عنواندار اصلی جوانان در سن 12 سالگی در سال 1993 است.
او یکی از بزرگترین تنیسورهاست که همراه با گراف، سلش، جنیفر کاپریاتی، ساباتینی و آرانچا سانچز ویکاریو بازی کرده است. او مجموعا 80 عنوان را به دست آورده است که 16 عنوان از آنها اصلی هستند.

سرنا ویلیامز


سرنا ویلیامز، خواهر جوانتر در بین خواهران ویلیامز، یک اسطوره زنده است. او 20 عنوان اصلی انفرادی و 13 عنوان اصلی دونفره را کسب کرده است.
او تا به امروز 90 عنوان را به دست آورده و همچنان نیز پیش میرود. سرنا فورهند قدرتمندی داشته و در گوشه‌های انتهایی زمین بازی می‌کند. او همچنین ضربات سرویس قدرتمندی را می‌زند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار