29/03/2024

10 درس که در تنیس و زندگی روزمره ما مشترک هستند

  • توسط مریم
  • 28/06/2019
  • 0
شباهت های تنیس و زندگی

درس های مشترک تنیس و زندگی

  1. شروع هر کاری در زندگی مانند اولین باری ست که پا به زمین مسابقات می گذارید، ممکن است تشویق هایی که می شنوید به خاطر شما باشد، شاید هم نباشد.

در هر حالت تمام سعیتان را بکنید. اجازه ندهید افکار دیگران درباره شما یا نبودن مشوق و طرفدارهایتان باعث زمین خوردن شما شود. احساس خوبیست که طرفدارانتان در کنار شما باشند اما نبودن آنها نیز نباید شما را از مسیرتان منحرف نماید. گاهی انسانها عملکرد خود را براساس افکار و ایده های دیگران تنظیم میکنند، شما اینکار را نکنید از هرآنچه ممکن است شما را از راه خود منحرف کند بگذرید و در هر حالی، بازیتان را به بهترین نحو ادامه دهید. چه در تنیس و چه در زندگی هر دو بیش از حضور تماشاچیان و طرفداران به بازیکن خود نیاز دارد.

  1. گاهی زندگی منصفانه نیست

بگذرید، حرکت کنید و در لحظاتی که احساس میکنید زندگی به شما سخت میگیرند باقی نمانید اجازه ندهید عملکردهایتان تحت تاثیر چنین لحظاتی قرار بگیرند. گاهی داور زندگی به اشتباه سوت خود را به صدا در می آورد و از شما خطا می گیرد، هرچند میدانید اشتباه شده اما نمیتوانید کاری کنید تا اوضاع را تغییر دهید فقط یک تصمیم گیری ساده می تواند این شرایط را عوض کند: بازی خود را خراب کنید و زندگی حال و آینده خود را تحت تاثیر قرار دهید یا آن را قبول کنید و اجازه ندهید که یک اشتباه، حرکات و عملکرد شما را ضعیف کند.

پت سمپراس

پت سمپراس

  1. اگر در کاری ضعف دارید، آنقدر تمرین کنید تا آن را بهبود ببخشید.

جا نزنید. دقیقاً مانند بازیکنانی که در ابتدا روی ضربات سرویس یا بک هند مشکل داشتند اما با گذر زمان به طرز عجیب و حیرت آوری آن ضربات را بهبود بخشیدند. تصور کنید در ریاضیات، طراحی یا ارائه در عموم مشکل دارید، بر روی آنها تمرکز و تمرین کنید، هر آنچه را که احساس میکنید برای انجام دادن و پیشرفت در آن زمینه ها نیاز دارید برای خودتان مهیا کنید و دست از تلاش برندارید. از نتیجه ای که می گیرید شگفت زده خواهید شد. تنها چیزی که در این راه باید داشته باشید تلاش و توان است با درگیر کردن این دو قدرت فوق العاده و تمرین مستمر شاهد پیشرفت های بسیاری خواهید بود.

  1. تکیه بر توانایی ها و قدرت ذاتی تنها میتواند شما را از هدف دور کند.

هرکسی در زمینه ای استعداد دارد، تفاوتی ندارد در تنیس و زندگی مهارت ها و نقاط ضعف متفاوتی داریم که باید آنها را بشناسیم. شما ممکن است سرور بسیار خوبی باشید و رقبای شما توانایی فوق العاده ای در ضربات فورهند داشته باشند. اما در نهایت کسی برنده بازی ست که از توانایی های خود استفاده می کند و جدای از آن توانایی های خود را در موارد و حرکاتی که در آنها مهارت چندانی نداشته نیز افزایش داده است، یعنی دقیقاً همان کسی که توانسته با اراده و پشتکار نقات ضعف خود را به نقات قوت تبدیل نماید.

نواک دجوکویک

نواک جوکویچ

  1. زبان بدن شما در آغاز هر پروژه و مسابقه ای در تنیس و زندگی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و این موضوع نه تنها بر تصویری که حریفتان از شما میسازد تاثیر خواهد گذاشت، بلکه در عملکرد خود شما نیز موثر است.

دقیقاً از زمان گرم کردن بازیکنان، می توان تشخیص داد که چه کسی اعتماد به نفس خوبی دارد و چه کسی برنده احتمالی مسابقه است.

رافائل نادال

رافائل نادال

  1. نکته مهم دیگری که وجود دارد هوش احساسی شماست. اهمیت این مساله اگر از مهارت های شما بیش تر نباشد، کمتر از آن نیز نخواهد.

باخت بیشتر بازیکنان تنیس در زمین بازی  نه به دلیل عدم توانایی و قدرت آنها در تکنیک های بازی، بلکه به دلیل عدم توانایی آنها در کنترل فشاری ست که در بازی متحمل میشوند. عدم توانایی در بالانس و کنترل احساسات در لحظات نهایی و حساس بسیار مهم است و به همین دلیل همواره باید توجه خاصی به احساسات شخصی خود داشته باشید تا منجر به تصمیمات اشتباه یا تزلزل در عملکردتان نشود.

  1. هرگز باخت خود را توجیه نکنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که پس از باخت در مسابقه، درگیر توجیه کردن خود شوید. دفعات زیادی در تنیس و زندگی وجود دارند که نتوانسته ایم به اهداف و خواسته هایمان دست پیدا کنیم. بهتر است در چنین شرایطی به جای شکایت کردن از عالم و آدم و انداختن تقصیر به گردن هر عامل بیرونی که در تیررس مان قرار دارد، اشتباهات خود را بپذیریم، شرایط و مواردی که میتوانست تحت کنترل قرار بگیرد را بررسی کنیم و در دفعه بعدی اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

آندره آغاسی

آندره آغاسی

  1. قرار نیست همیشه در اوج باشید

در هر حالتی که حساب کنید امکان ندارد که همیشه در جایگاه اول قرار بگیرید. اشخاص دیگری نیز در تنیس و زندگی وجود دارند که از شما بهتر باشند. پس خود را از فشار توقع بهترین بودن، راحت کنید تنها وظیفه شما این است که تمام تلاش خود را بکنید تا در هر کاری بهترین خود را به نمایش بگذارید. تلاش و کوشش شما بهترین ابزاری ست که تحت کنترل دارید.

سرنا ویلیامز - کارا بلک

سرنا ویلیامز – کارا بلک

  1. اجازه ندهید موفقیت یا موقعیتی که به دست آورده اید، بر روی رفتارتان تاثیر منفی بگذارد. با تمام اطرافیان و کسانی که با شما کار میکنند با احترام برخورد کنید.

درست است که شما در مرکز این محور قرار دارید، اما اشخاصی که با شما کار میکنند در تنیس و زندگی، هر کدام به نحوی در موفقیت شما تاثیر گذارند. پس وظایف آنها را به خودشان واگذار کنید و همانگونه که دوست دارید با شما برخورد شود با آنها برخورد نمایید.

  1. آخرین و مهمترین نکته، از کاری که انجام میدهید، لذت ببرید.

زمانی که زمین میخورید، لبخند بزنید، اگر امتیازی را تصادفاً به دست آورده اید آن را تصدیق کنید، زمانی که حریفتان به خوبی از پس ضرباتتان برآمده او را تشویق کنید و بالاخره اگر دوست دارید هنگامی که بازی به نفع شما تمام شده است گریه کنید. لحظات را در تنیس و زندگی قنیمت بدانید و از آنها همانطور که دوست دارید لذت ببرید. به قدرت کار و بازی خود ایمان داشته باشید اما هرگز از تمرین بر روی نقاط ضعف و بهبود بخشیدن آنها غافل نشوید. فراموش نکنید پیروزی نهایی از آن کسی ست که از تلاش برای پیشرفت و بهبود نقاط ضعف خود نمی هراسد و قدرت آن را دارد که نقاط ضف را به نقاط قوت خود تبدیل نماید.

راجر فدرر

راجر فدرر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار