29/03/2024

چگونه درخشش متئو برتینی و فونینی در سال ۲۰۱۹، منجر به ظهور تنیس ایتالیا شد؟

  • توسط سروش
  • 08/12/2019
  • 0

فابیو فونینی و متئو برتینی در سال ۲۰۱۹، درخشش فوق‌العاده‌ای را از خودشان در میادین تنیس به نمایش گذاشتند. آن‌ها پس از چندین دهه، موفق شدند بار دیگر نام کشور ایتالیا را در جهان تنیس، زنده سازند.

درخشش متئو برتینی و فابیو فونینی

در ۱۴ می ۲۰۱۷ و در دور نخست مسابقات مسترز رم، فابیو فونینی که در آن تاریخ در جایگاه شمارۀ ۲۹ جهان قرار داشت، مقابل متئو برتینی ۲۱ ساله قرار گرفت. مسابقه‌ای که روی کاغذ، شاید چندان مهم و خاطره‌ساز به نظر نمی‌رسید. فونینی در ظرف ۷۱ دقیقه و با نتایج ۶-۱ و ۶-۳ توانست برابر برتینی که در ردۀ ۲۴۹ رنکینگ جهانی مردان قرار داشت به پیروزی برسد و به دور دوم صعود نماید. فابیو در ادامه نیز درخشان ظاهر شده و موفق به شکست شمارۀ یک جهان در آن زمان یعنی اندی ماری بریتانیایی می‌گردد. این یک شروع خوب برای نمایش توانمندی‌های تنیس ایتالیا در عرصۀ جهانی بود. متئو برتینی با آن روحیۀ شاد همیشگی‌اش در حالی که لبخندی برروی لب دارد، با ما از آن مسابقه سخن می‌گوید:

من بازی را با یک خطای دوبل شروع کردم. در نزدیک تور، عملکرد کندی داشتم ولی در مجموع خوب بودم.

شاید کمتر کسی حتی به ذهنش نیز خطور می‌کرد که این دو بازیکن ایتالیایی، دو سال بعد بتوانند در بین ۱۰ تنیسور برتر رنکینگ قرار گیرند و موفق به شکست بزرگان دنیای تنیس شوند. حال برتینی و فونینی در قالب تیم ملی تنیس ایتالیا در تورنمنت جدید ATP Cup که از سوم تا دوازدهم ماه ژانویه در سه شهر کشور استرالیا برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند. پیش از فصل ۲۰۱۹، تنها دو مرد ایتالیایی در طول تاریخ، سابقۀ حضور در بین ده نفر برتر رنکینگ را داشتند. چهار تنیسور اهل کشور ایتالیا که تاکنون موفق به قرار گرفتن در بین ۱۰ نفر برتر رنکینگ مردان شده‌اند، عبارتند از:

۱. آدریانو پاناتا (رتبۀ شمارۀ ۴) – ۲۳ اگوست ۱۹۷۳

۲. کورادو بارازوتی (رتبۀ شمارۀ ۷) – ۶ مارس ۱۹۷۸

۳. فابیو فونینی (رتبۀ شمارۀ ۹) – ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹

۴. متئو برتینی (رتبۀ شمارۀ ۹) – ۲۸ اکتبر ۲۰۱۹

متئو در ادامه دربارۀ رشد چشمگیر او و فونینی در سالی که گذشت، می‌گوید:

این اتفاقی دیوانه‌وار است. زیرا من و فابیو مجبور بودیم مدت زیادی صبر کنیم. فابیو به شکل دیوانه ‌کننده‌ای در مسابقات مسترز مونت کارلو خوش درخشید و در آنجا به مقام قهرمانی رسید. او خیلی خوب بازی کرد و می‌توانم بگویم قبل از من به دنبال این دستاورد مهم بود. فابیو دید حرفه‌ای خوبی به مسائل دارد و پس از قهرمانی در مونت کارلو، هدف بعدی‌اش را حضور در بین ۱۰ تنیسور برتر انتخاب کرده بود. بنابراین من برای او بسیار خوشحال هستم و به خودمان افتخار می‌کنیم.

اما تنها برتینی و فونینی نیستند که تنیس ایتالیا را در کانون توجهات قرار دادند. در زمان برگزاری مسابقات مسترز رم در سال ۲۰۱۷، تنها سه ایتالیایی در بین ۱۰۰ تنیسور برتر جهان قرار داشتند. در حالی‌که در پایان سال ۲۰۱۹، شمار این بازیکنان به هشت نفر رسیده است. از جملۀ این تنیسورها می‌توان به لورنزو سونگو، مارکو سیچیناتو، آندریاس سپی، جانیک سینر، استفانو تراواگلیا و سالواتورو کاروسو اشاره کرد. ایتالیا با حضور این هشت تنیسور در بین ۱۰۰ نفر برتر، در کنار ایالات متحدۀ آمریکا در جایگاه سوم ایستاده است. فرانسه با ۱۲ و اسپانیا با ۱۰ تنیسور به ترتیب در رده‌های اول و دوم از این حیث قرار گرفته‌اند. برتینی، فونینی، تراواگلیا، پائولو لورنزی و سیمون بلولی سعی خواهند کرد تا در ماه ژانویه به ایتالیا در مسابقات ATP Cup کمک نمایند. ترکیب پنج نفرۀ تنیس ایتالیا در گروه چهارم این رقابت‌ها که در شهر پِرت استرالیا برگزار می‌گردد، قرار گرفته‌اند و آن‌ها می‌کوشند تا موجبات صعود تیم ملی کشورشان از دور گروهی را پدید آورند.

متئو برتینی

متئو برتینی دربارۀ حضور ایتالیا در این رویداد جدید می‌گوید:

وقتی به همراه یک تیم در چنین تورنمنت‌هایی حضور می‌یابید، اوضاع به‌کلی فرق می‌کند. به‌نظرم باید انرژی بیشتری به خرج دهیم تا به موفقیت برسیم.

لورنزی که در ۱۵ دسامبر، ۳۸ ساله می‌شود، به تازگی از جمع ۱۰۰ تنیسور برتر دنیا خارج شده و تا ردۀ ۱۱۶ نیز سقوط کرده است. اما این تنیس باز کارکشته تاکنون موفق به ۲۱ قهرمانی در مسابقات چلنجر کاپ شده و هنوز هم به عنوان یک لیدر و راهنما می‌تواند مسیر درستِ بازیکنان تازه‌کار ایتالیایی را به آن‌ها نشان دهد. او در بسیاری از روزهای سال با جانی سینر به تمرین مشغول است، بازیکنی که حدوداً نصف سن او را دارا می‌باشد. پائولو لورنزی می‌گوید:

من همیشه دوست دارم با ایتالیایی‌های جوان، تمرین زیادی داشته باشم. زیرا آن‌ها برای یادگیری و فعالیت در تنیس، اشتیاق فراوانی دارند. من دوست دارم با بازیکنان جوان و تنیسورهایی که در آینده موجب درخشش ایتالیا می‌شوند، بازی کنم.

جانیک سینر درصدر فهرست بازیکنان آینده‌دار تنیس ایتالیا قرار گرفته است. این نوجوان ایتالیایی، سال گذشته در جایگاه بالاتر از ۷۵۰ قرار داشت، اما با درخششی که او در تورنمنت‌های حرفه‌ای و چلنجر ATP در سال ۲۰۱۹ به دست آورد، توانست با جهشی خیره کننده خود را به ردۀ ۷۸ دنیا برساند. ایتالیایی‌های جوان به نوعی دنباله‌روی تنیسور جوان و موفق استرالیایی، الکس دی مینور هستند که در مسابقات فینال‌های Next Gen ATP موفق شد نام خود را برسر زبان‌ها بیندازد و حال آن‌ها می‌خواهند این موفقیت‌ها را در سال ۲۰۲۰ رقم بزنند. به اعتقاد آندریاس سپی، حضور موفق نوجوان ۱۸ ساله‌ای همچون جانیک سینر، به شوق روزافزون ایتالیایی‌ها پس از درخشش تنیسورهایی چون برتینی و فونینی می‌افزاید. او دراین‌باره می‌گوید:

این در واقع چیزی است که هر ملتی به دنبال آن است و می‌خواهد به چشم ببیند. یک بازیکن جوان خوب که از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است و حتی می‌تواند در چنین سن و سالی فاتح یک گرند اسلم شود. سینر هنوز ۱۸ سال دارد و در بلند‌مدت او می‌تواند به راحتی در جمع ۱۰ تنیسور برتر دنیا قرار گیرد.

دو تنیس باز زیر ۱۸ سال دیگر ایتالیایی نیز وجود دارند که در بین ۴۰۰ بازیکن رنکینگ قرار گرفته‌اند و آن‌ها هم راه جانیک سینر را ادامه می‌دهند. لورنزو موستی با جایگاه شمارۀ ۳۶۲ و جولیو زپیری با رنکِ شمارۀ ۳۸۳. ایتالیا همچنین از سال ۲۰۲۱ به بعد میزبان مسابقات بسیار معتبر فینال‌های پایان فصل مردان خواهد بود و تا آن زمان انتظار دارد تا نخبه‌های جوان این کشور، با کسب تجربۀ بیشتر در میادین بزرگ تنیس، به خودباوری و رشد کافی برسند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار