26/04/2024

رافائل نادال با پیروزی برابر دنیل مدودف، قهرمان تنیس اوپن آمریکا شد

  • توسط سروش
  • 09/09/2019
  • 0

رقابت‌های گرند اسلم یو اس اوپن آمریکا در سال ۲۰۱۹ با قهرمانی رافائل نادال به طور رسمی پایان پذیرفت. تنیسور سرشناس اسپانیایی، موفق به فتح نوزدهمین گرند اسلم دوران ورزشی خود شد. او حالا در یک قدمی رکورد راجر فدرر قرار دارد.

قهرمانی رافائل نادال در اوپن آمریکا

در این دیدار بسیار جذاب و تماشایی که چهار ساعت و ۴۹ دقیقه نیز به طول انجامید، رافائل نادال اسپانیایی با حساب ۳-۲ و با نتایج ۷-۵، ۶-۳، ۵-۷،۴-۶ و ۶-۴ توانست از سد دنیل مدودف روس عبور کند تا برای چهارمین بار قهرمان رقابت‌های یو اس اوپن شود. شاید به جرات بتوان گفت، تماشاچیان حاضر در استادیوم آرتور اش در مجموعۀ فلاشینگ میدوزِ شهر نیویورک، یکی از جذاب‌ترین مسابقات تاریخ ورزش تنیس را به چشم دیدند. دنیل مدودف، مرد شمارۀ ۴ دنیای تنیس، پس از آن‌که دو ست نخست را به حریف قدرتمند خود واگذار کرد، برگشتی خیره‌کننده به بازی داشت و توانست ست‌های سوم و چهارم را با پیروزی پشت سر بگذارد تا همه چیز برای تعیین قهرمانِ یکصد و سی و نهمین دورۀ این مسابقات به ست پنجم کشیده شود. در ست پنجم نیز ابتدا این دنیل مدودف بود که بازی را همانند دو ست قبل بهتر شروع کرد و در گیم‌شماری با حساب ۱-۰ جلو افتاد. اما جدال پایاپای این دو تنیسور همچنان به قوت خود باقی بود تا نتیجه در گیم‌شماری در عدد ۲ به تساوی برسد. در ادامه این نادال بود که با تکیه بر تجربۀ بالای خود توانست در ست پنجم با حساب ۵-۳ از رقیب روس خود پیش افتد. مدودف توانست در گیم بعد به پیروزی برسد تا نتیجه همچنان ۵-۴ به سود تنیسور اسپانیایی باشد.

سرانجام در گیم ششم، این رافا نادال بود که توانست در امتیاز پایانی و زمانی که مدودف توپ خود را به اوت زد، پیروز شود تا در جدالی سخت و ماراتن ‌وار با گذر از مدودف ۲۳ ساله که تا بدین جا فصل رویایی را در سال ۲۰۱۹ پشت سر گذاشته است، فاتح آخرین گرند اسلم سال شود. این دومین پیروزی متوالی نادال در دومین رویارویی او با مدودف بود. نادال در ماه گذشته و با پیروزی ۲-۰ برابر این تنیس‌باز روس، موفق به فتح مسترز ۱۰۰۰ امتیازی راجرز کاپ شده بود. مدودف در این دیدار با ارائه یک بازی تهاجمی و سرویس‌های فوق‌العاده‌اش بارها نادال را به زحمت انداخت و در بسیاری از آیتم‌های این مسابقه حتی از حریف سرشناس خود نیز پیش بود. تلاش دنیل مدودف در بازی پایانی و آن هم مقابل یکی از بهترین‌های تاریخ تنیس، ستودنی است؛ چرا که او برگشت فوق‌العاده‌ای به این مسابقه و آن هم پس از دو ستی که به نادال واگذار کرده بود داشت. اگر مدودف موفق به پیروزی و قهرمانی در این دیدار می‌شد، پس از سال ۱۹۴۹ به اولین تنیسوری تبدیل می‌گشت که پس از اینکه در دو ست ابتدایی شکست می‌خورد، توانسته به قهرمانی برسد. اتفاقی که به هر حال رخ نداد و مدودف در یک قدمی کسب اولین گرند اسلم خود ناکام ماند. او در این دیدار توانست ۱۲ امتیاز مستقیم از سرویس‌هایش به دست آورد که این آمار برای نادال تنها به ۵ امتیاز می‌رسید. مدودف همچنین در سرو پوینت‌های خود در این مسابقه نیز برتری محسوسی نسبت به نادال داشت (۱۰۸ به ۱۰۶).

رافائل نادال

سلطان زمین‌های خاک رس و رکوردار قهرمانی در مسترزها، در این مسابقات و پیش از دیدار فینال تنها یک ست آن هم برابر برتینی ایتالیایی واگذار کرده بود و چهرۀ خسته رافا پس از پایان دیدار نهایی، نشان از بازی پرفشار و سنگین او در مواجهه با مدودف می‌داد. رافائل نادال با این قهرمانی به نوزدهمین گرند اسلم دوران ورزشی خود نیز دست یافت تا فاصله‌ خود با بهترین تنیسور مرد از این حیث (راجر فدرر با ۲۰ گرند اسلم) به یک عدد کاهش یابد. وی همچنین توانست فاصله‌اش با نواک جوکوویچ را نیز به ۳ گرند اسلم افزایش دهد تا در آینده‌ای نزدیک رقابتی جذاب بین او و جوکر برای حمله به رکورد ۲۰ قهرمانی فدرر را شاهد باشیم. ۱۹ قهرمانی نادال در گرند اسلم‌ها شامل: ۱ قهرمانی در اوپن استرالیا، ۱۲ قهرمانی در اوپن فرانسه (رولاند گاروس)، ۲ قهرمانی در ویمبلدون و ۴ قهرمانی در یو اس اوپن می‌باشد. با غلبه بر مدودف، این تنیسور اسپانیایی به دوازدهمین پیروزی متوالی خود در مسابقات تورATP دست یافت و در پنج تورنمنت گذشته‌ای که نادال پشت سر گذاشته وی موفق به ثبت رکورد ۲۶ پیروزی و ۱ شکست شده است.

نادال در فصل جاری و در تورنمنت‌هایی چون رم، مسترز راجرز کاپ، اوپن فرانسه و اوپن آمریکا توانسته به قهرمانی برسد و در ویمبلدون نیز به مرحلۀ نیمه نهایی این مسابقات صعود نماید. رافائل نادال با این قهرمانی توانست همچنان امیدهای خود برای کسب جایگاه نخست رده‌بندی جهانی ATP را نیز زنده نگه دارد. او با کسب چهارمین قهرمانی‌اش در یو اس اوپن، صدر نشینی‌اش نسبت به جوکوویچ را در رقابت‌های ATP Race لندن به ۱۹۶۰ امتیاز افزایش داد. از هنگامی که شکل و فرم مسابقات یو اس اوپن به طور کلی تغییر یافته است، نادال با کسب چهارمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها در کنار جان مک انرویِ آمریکایی در جایگاه دوم پرافتخارترین تنیسورهای این جام قرار گرفت. راجر فدرر از سوئیس، آندره آغاسی و جیمی کانرز از آمریکا با ۵ قهرمانی توانسته‌اند عنوان پرافتخارترین تنیسورهای مرد این گرند اسلم را به خود اختصاص دهند. حال نادال که با ۱۲ قهرمانی در اوپن فرانسه و زمین‌های خاکِ رس رولاند گاروس پیشتاز مطلق است، می‌تواند در سال‌های آینده و با گذر از این سه تنیسور سرشناس، در مسابقات اوپن آمریکا نیز رکوردار شود. تورنمنت بعدی که نادال در آن شرکت خواهد کرد، رقابت‌های مسترز رولکس شانگهای چین خواهد بود و او می‌تواند با قهرمانی در این مسابقات ۱۰۰۰ امتیازی، باز هم فاصلۀ امتیازی خود را با جوکوویچ صدر نشین در رده بندی ATP کمتر از قبل سازد.

رافائل نادال

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار