19/04/2024

آموزش تنیس | قهرمانی در تنیس استعداد ذاتی می‌خواهد یا تمرین؟

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 02/12/2020
  • 0
قهرمانی در تنیس

شاید تیتر این مقاله سوال شما عزیزان نیز باشد که آیا قهرمانی در تنیس را فقط با تمرین می‌توان به‌دست آورد یا استعداد نیز در این میان مهم است؟ تنیس فارسی، بهترین سایت خبری ورزش تنیس برای پاسخ به این سوال به ترجمه‌ مقاله‌ای پرداخته که در سایت خبری «تنیس‌مایندگیم» منتشر شده و اکنون ترجمه‌ این مقاله‌ در اختیار شما قرار دارد.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: مهارت‌ها و تکنیک‌های پایه‌ای تنیس

چطور است که کسی قهرمان تنیس می‌شود؟ قهرمانیِ تنیس محصول تمرین و داشتن مربی خوب است یا توانایی‌های ذاتی هستند که تعیین می‌کنند چه‌کسی قهرمان تنیس شود و چه کسی نشود؟

یادتان می‌آید وقتی دانش‌آموز بودید همیشه چندتا بچه زرنگ بودند که توی ریاضیات قوی بودند؟ اینها زودتر از بقیه به جواب می‌رسیدند. آیا آن‌ها بیش از بقیه‌ی بچه‌های کلاس ریاضی تمرین می‌کردند؟ نه، آن‌ها یک استعداد خدادادی داشتند. درس ریاضی به‌خاطر «تمرینات»ی که داشت این استعداد خدادادی آن‌ها را یک پله بالاتر می‌برد. در واقع آنان این توان را داشتند که ریاضیات پیشرفته بخوانند و یاد بگیرند ولی بقیه همان ریاضیات ساده را هم بعد از ده‌ها بار توضیح یاد نمی‌گرفتند.

قهرمانی در تنیس

انتخاب بهترین مربی تنیس برای کودکان

به‌نظر من قهرمانیِ تنیس هم همین‌طور است، فقط خیلی پیچیده‌تر. یک نابغه‌ی ریاضی موقع حلِ معادلاتْ خوش می‌درخشد ولی ممکن است در زبان خارجه و تاریخ و دروس دیگر ضعیف باشد… تربیت بدنی که جای خود دارد. کسی هم که سودای قهرمانیِ تنیس در سر دارد باید در خیلی از مهارت‌ها بالاتر از سطح عادی باشد. چند تا از آن مهارت‌ها اینها هستند:

مهارت‌های فیزیکی: سرعت، استقامت، سرعت واکنش، هماهنگی، تعادل پویا، هماهنگی دست و چشم، قدرت؛

مهارت‌های تکنیکی: فورهند، بک‌هند، سرویس، ضربه‌ی والی، اورهد (ضربه در حالی‌که توپ بالای سر است)، بازگشت سریع، شوت‌های دیگر (اسلایس، لاب، دراپ‌شات)، فهم استراتژی‌های تنیس و توان به‌کار بردن آن‌ها، بازی هجومی، بازی دفاعی، توانایی بازی در مقابل حریفان مختلف (حریفی که از عقب زمین ضربات سنگین می‌زند [aggressive baseliners]، حریفی که از عقب زمین یک‌دفعه می‌آید لب تور [net rushers]، حریف چپ‌دست)، بازی جلوی تور، بازی در زمین‌های مختلف، توان بازیِ تای‌بریک، مقابله با انواع شوت‌ها؛

قهرمانی در تنیس

با مقالات آموزشی تنیس فارسی همراه باشید: ترفندهای آموزشی سرویس زدن در تنیس

مهارت‌های ذهنی: تمرکز، کنترل احساسات، کنترل فکر، نا امید نشدن، تشویق و اعتمادبه‌نفس، انگیزه، مهارت‌های حل مساله.

پس اگر دنبال قهرمانیِ تنیس هستید باید از قبل در مواردی که گفته شد استعدادی خداداد (یا پتانسیل‌هایی) داشته باشید. فقط از طریق تمرین و مربی خوب است که بازیکن می‌تواند آن‌چیزی که به‌طور ذاتی در وجودش هست را محقق کند. ولی اگر در بیشتر مواردی که بالاتر گفتیم استعداد کافی نداشته باشید نمی‌توانید تنیسور مطرحی شوید، و اصلا مهم نیست روزی چند ساعت تمرین می‌کنید و مربی‌تان کدام آدم بزرگ است.

چرا قهرمانی تنیس ، علاوه بر تمرین، ذات هم می‌خواهد؟

کافی است به آکادمی تنیس بولِتیِری نگاه کنید. این آکادمی بی‌شک یک برنامه‌ی فوق‌العاده دارد و صدها تنیسور جوان از سراسر جهان (بله، از تایلند تا اسلوونی) به آنجا می‌آیند تا برای مدتی در آن تمرین کنند. ولی این جوان‌ها در رنکینگ جهانی کجا قرار دارند؟ آدم وقتی امکانات این آکادمی را می‌بیند انتظار دارد که شاگردان آن در تورهای ATP (مردان) و WTA (زنان) دایما قهرمان شوند. ولی خیر. چون این بچه‌ها فاقد استعداد خداداد هستند یا در یک یا چندتا از مهارت‌های مهمْ استعداد طبیعی ندارند تمرین کردن با بهترین مربیان و در بهترین شرایط هم نمی‌تواند باعث رشد زیاد آنان شود.

آیا تجهیزات دست دوم تنیس نیاز ما را برطرف می‌کند؟

قهرمانی در تنیس

به‌عبارت دیگر، توانایی‌های هر بازیکن حد و مرزهایی دارد و وقتی او به این حد و مرز برسد دیگر بیش از آن نمی‌تواند رشد کند. به‌همین ترتیب، سرعت بازیکن هم حد و مرز دارد و هیچ تمرینی نیست که بتواند از اینجا به بعد سرعت او را افزایش دهد (منظور از سرعت، نسبت عضلات تندحرکت به عضلات کندحرکت است که کاملا ژنتیکی است). مثلا لیندسی داوِنپورت هرگز نمی‌تواند به‌قدر جاستین هنین سریع باشد، حالا هرقدر هم که می‌خواهد تمرین کند و زیر نظر بهترین مربیان کار کند. سرعت پایین او را مهارت‌های خارق‌العاده‌ای مثل زمان‌بندی، درک حرکت توپ، قدرت و مهارت‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم پر می‌کنند.

کسی که دنبال قهرمانی تنیس است لازم نیست آدم کاملی باشد ولی باید بر بیشتر مهارت‌ها تا حدود ۹۰٪ تسلط داشته باشد. پس تا استعداد نباشد کسی تنیسور مطرحی نمی‌شود. مربی و تمرین و تجربه فقط می‌توانند این استعدادها را شکوفا کنند نه بیشتر.

خلاصه بازیکنی که در بیشتر مهارت‌های مهم تنیس مثل مهارت‌های فیزیکی و ذهنی و تکنیکی و استراتژیکْ استعداد خداداد دارد می‌تواند با کمکِ مربی باکیفیت و تمرینات کافی به قهرمانیِ تنیس در سطح جهانی برسد. ما نمی‌گوییم چنین کسی حتما قهرمان جهان می‌شود، فقط می‌گوییم چنین احتمالی وجود دارد. ولی بازیکن بی‌استعداد یا بازیکنی که بر برخی از مهارت‌های پیشگفته تسلط ندارد هرگز نمی‌تواند یک تنیسور جهانی شود، حالا هرقدر می‌خواهد تمرین کند و بهترین مربیان را داشته باشد.

قهرمانی در تنیس

بله، قهرمانیِ تنیس در سطح جهانی تنها راه خوشبختی و شکوفایی فردی نیست. همین‌که در شهر، منطقه یا کشور خودتان هم تنیسور خوبی باشید دستاورد بزرگی است، چون حد و اندازه‌تان همین است. نکته‌ی مهم آن است که استعدادها و توانایی‌های خود را به‌طور واقع‌بینانه بسنجید و سپس اهدافی واقع‌بینانه تعیین کنید، اهدافی که وقتی به آن‌ها رسیدید به شما احساس رضایت و البته اعتمادبه‌نفسِ تعقیب اهداف بالاتر را بدهد.

قوانین امتیازدهی در مسابقه تنیس

آخرین و مهم‌ترین نکته:

قهرمانیِ تنیس همه‌چیزِ زندگی نیست. تنیس فقط یکی از بی‌شمار کارها و فعالیت‌هایی است که شما می‌توانید انتخاب کرده و در آن رشد کنید و به دیگران کمک کنید.

منبع: tennismindgame

با «تنیس فارسی» اطلاعات خود درباره‌ی این ورزش را به‌طور حرفه‌ای ارتقا دهید
این سایت خبری تنیس بهترین مقالات و تحلیل‌های آموزش تنیس را در اختیار شما قرار می‌دهد

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار