28/03/2024

آموزش تنیس | عدم تعادل در تنیس یا اثر ترازو چگونه است؟

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 06/12/2020
  • 0
عدم تعادل در تنیس

با عدم تعادل در تنیس یا اثر ترازو آشنا هستید؟ در این مطلب مهم تنیس فارسی که در راستای آموزش تنیس است همراه ما باشید تا این موضوع مهم را برای شما شرح دهیم.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: مهارت‌ها و تکنیک‌های پایه‌ای تنیس

عدم تعادل در تنیس و یا اثر ترازو به چه حالتی گویند؟

گاهی درک نحوه تغییر امتیاز و مسابقه تنیس خیلی سخت می‌­شود. چطور ممکن است دو بازیکنی که به نظر مساوی شده‌اند، دو ست با امتیاز ۶ به ۱ و ۱ به ۶ داشته‌­اند. آیا برای داشتن چنین نتیجه‌­ای نباید امتیاز ست‌­ها ۶ به ۴ و ۵ به ۷ یا چیزی شبیه این بوده باشد؟

و چطور ممکن است که شما در مسابقه خیلی خوب پیش رفته باشید و از نظر امتیاز جلوتر از رقیب باشید ولی ناگهان همه­ چیز عوض شود. رقیب شما از شما جلو بزند و شما که عقب افتاده‌­اید در عجب بمانید که چه اتفاقی افتاده و چطور همه­‌چیز به این سرعت تغییر کرده است. آیا معمولاً این اتفاق بعد از بردن ست اول می­‌افتد؟

دلیل این اتفاق را من اثر ترازو می‌­نامم. ترازویی را تصور کنید که در هر کفه، وزنه یک کیلوگرمی گذاشته‌­اید. ترازو در حال تعادل است. اگر در یکی از کفه‌­های ترازو یک وزنه ۵ گرمی بگذاریم چه اتفاقی می‌­افتد؟ آیا آن کفه فقط یک ذره پایین­تر می‌­رود؟ نه، کلاً پایین می‌­رود.

عدم تعادل در تنیس

فقط وزن کوچکی اضافه شد که در مقایسه با وزنه کلی خیلی ناچیز است، و در نتیجه کل تعادل تغییر کرد. چنین تاثیری در بازی تنیس هم اتفاق می‌­افتد. وقتی حریفی فقط کمی بهتر بازی کرده باشد، می‌­تواند بازی را با امتیاز ساده ۶ به ۱ هم ببرد. این به این معنی نیست که همه امتیازها ساده بودند اما حریفی که کمی بهتر بود در نهایت برنده شد.

احتمالاً آنها ۸ یا ۱۲ ضربه با کنترل در یک پوینت رد و بدل کردند و بازیکن بهتر ۱۲ ضربه را درون زمین زده و حریف فقط ۱۱ ضربه را درون زمین زده است. پس او شاید فقط کمی ضعیف­تر باشد، ولی امتیاز هیچ عدد یا قانونی بین پوینت­‌های برنده و بازنده ندارد. شما یا پوینت را بدست می­‌آورید و یا از دست می­‌دهید. پس با اینکه شما ۱۰% از حریفتان عقب­تر هستید، امتیاز پوینت مشخص برای حریف شما ۱۰۰% و برای شما ۰% است.

قهرمانی در تنیس استعداد ذاتی می‌خواهد یا تمرین؟

حالت‌های ممکن در تنیس

اولاً باید درک کنید که حتی کوچک­‌ترین اختلاف بین شما و حریف­تان می‌تواند تاثیر بزرگی بر امتیازتان بگذارد. این قضیه در ۳ موقعیت عادی خیلی مهم است.

وقتی شما جلو هستید

احتمالاً خیلی احساس راحتی می‌­کنید و شدت هیجان و استرس­تان پایین می­‌آید و همان اتفاق «۵ گرم» می‌­افتد. این قضیه فوراً تعادل را در کفه دیگر ترازو به هم می‌­زند و شما دیگر نمی‌­توانید بازی را ببرید. پس شدت هیجان­تان را حتی وقتی که امتیازتان بیشتر هم باشد بالا نگه دارید. شما هیچوقت نمی­‌توانید بگویید که در کفه سمت شما وزن بیشتری هست و تعادل ترازو به نفع شما به هم خورده است.

با مقالات آموزشی تنیس فارسی همراه باشید: ترفندهای آموزشی سرویس زدن در تنیس

عدم تعادل در تنیس

وقتی با حریف­تان مساوی هستید

یعنی هیچ کس ۵ گرم بیشتر در کفه ترازویش ندارد. پس حتی وقتی که خیلی خوب بازی کرده‌­اید و تعادل ترازو به نفع شما به هم نخورده است، به جنگیدن ادامه دهید و این سطح بازی را بالا نگه دارید.چون به محض اینکه شدت هیجان حریف­تان پایین بیاید، تعادل ترازو کلاً به نفع شما به هم خواهد خورد. و البته اگر شدت هیجان و تمرکز شما به اندازه «۵ گرم» پایین بیاید، به نفع حریف­تان تمام می‌­شود.

وقتی عقب هستید

 به این معنی نیست که حریف­تان ازشما چند سال نوری جلوتر است. احتمالاً تعادل ترازو به ضرر شما به هم خورده است و فقط «۵ گرم» به کفه ترازوی حریف­تان اضافه شده است. سطح بازی خوب را نگه دارید و باعث شوید که حریف­تان آن ۵ گرم اضافه را از دست بدهد. و یا شاید ۱۰ گرم از دست بدهد و ما می‌­دانیم که چنین اتفاقی چه تاثیری بر بازی تنیس خواهد داشت، پس شما به سرعت جبران می­‌کنید و به حریف­تان می‌­رسید.

حالا که همه­ چیز را درباره اثر ترازو می­‌دانید، به تغییرات جزئی در ترازو که هر لحظه ممکن است تعادلش را از دست بدهد دقت بیشتری خواهید کرد. اگر ترازو به ضرر شما حرکت کرد، سطح بازی­تان را تغییر دهید. مومنتوم را قبل از اینکه بیش از این پیشرفت کند متوقف کنید.

و وقتی که تعادل ترازو را به نفع خودتان تغییر می­‌دهید، مواظب باشید تا وزنه را در سمت خودتان نگه دارید. به حریف­تان فشار بیاورید و اجازه ندهید او هیچ وزنه دیگری را به کفه ترازوی شما اضافه کند. اگر این کار را بکنید مسابقات شما خیلی کوتاه‌­تر و مفیدتر خواهند بود و حریف شما هم از اینکه شما او را با سطح جدیدی از بازی تنیس آشنا کرده‌­اید خوشحال خواهد بود.

عدم تعادل در تنیس

آیا تا بحال از اینکه مسابقه خوبی نداشته­‌اید ناراحت، عصبانی و حتی نا امید بوده‌­اید؟ شما حتی راکت و توپ را احساس نکردید، حرکت‌­های شما اصلاً موزون نبودند، همه سترها را از دست دادید و حتی ضربه‌­های عادی شما کوتاه بودند؟ سرویس‌ها هم خیلی بدتر بودند.

همه ما چنین روزهایی داشته‌­ایم. پس داشتن روز بد اجتناب‌ناپذیر است. درست مثل زندگی عادی، در بازی تنیس هم می‌­توان روز بد داشت. اما نباید همه روزها به این شکل ادامه داشته باشند. من به شخصه زمانی که روزهای بد تنیس‌­ام شروع شدند، به بزرگ­ترین خوشحالی­‌هایم دست یافتم.

معمولاً وقتی که روز بدی داشته باشد چه اتفاقی می­‌افتد؟ خیلی نا امید می­‌شوید، تقصیر همه اشتباهاتتان را به گردن روز بد می­‌اندازید (که تا حدودی درست است)، خیلی احساساتی می‌­شوید و همه می­‌دانیم که در شرایط احساسی چطور بازی می­‌کنیم.

اصلاً خوب بازی نمی­‌کنیم. تصمیم‌­های بدی می­‌گیریم، همه کارها را عجولانه انجام می­‌دهیم، حواس و چشم­‌هایمان به توپ نیست و در لحظه­‌های بحرانی مسابقه خودمان را می‌­بازیم.

چرا چنین اتفاقی می‌­افتد؟ چند باور محدود کننده وجود دارد که ما درگیر آن هستیم:

اگر روز بدی دارم، در مسابقه با یک بازیکن خوب نمی­‌توانم برنده شوم. پس چرا باید بیهوده تلاش کنم؟
مورد دوم این است که: خیلی سخت است. اگر احساس همیشگی‌­ام را داشتم، همه این ضربه‌­ها را درست می‌­زدم.

هر دو مشکل باعث می‌­شوند که بازیکنان بر روی مشکلاتشان تمرکز کنند. و وقتی بازیکنی شروع به فکر کردن به این مشکلات می­‌کند وضعیت احساسی­اش بدتر می­‌شود. سطح بازی­اش افت می­‌کند و او مدرکی که بدنبالش بود را به دست می­‌آورد – حق با او بود. او پیشگویی رضایت بخشی انجام می­‌دهد. درست است که پیشگویی درست از آب در می‌اید ولی مسابقه را می­‌بازد.

عدم تعادل در تنیس

امتیازات تنیس چگونه محاسبه می‌شوند؟

هیچ کس اهمیت نمی­‌دهد که حق با شماست یا خیر. تنها مسئله مهم، نتیجه مسابقه است. پس چطور نتیجه را باید بدست بیاوریم؟

برای بدست آوردن آن، طرز فکر «برنده شدن» متفاوتی نیاز دارید. اولاً باید واقعیت را همانطور که هست ببینید و درک کنید. در واقعیت شما یک روز بد دارید. پس چه اتفاقی می‌­افتد؟ وقتی که خط‌­ها را هدف می‌­گیرید، ضربه شما احتمالاً به بیرون می‌رود. وقتی که با روش اسلایس خطرناک حمله می‌­کنید، توپ به آرامی تا فاصله زیادی حرکت می‌­کند. وقتی که سعی می‌کنید دراپ شات ویژه‌­ای را بزنید، توپ از بالای تور رد نمی­‌شود.

این واقعیت یک روز بد است، موافقید؟

به جای رویاپردازی و پروراندان آرزوی داشتن یک روز خوب، باید با آنچه که دارید بجنگید.  باید واقعیت را همانطور که هست بپذیرید و تمام تلاشتان را بکنید تا شرایط را به روش متفاوتی کنترل کنید.

یعنی شما نمی‌­توانید مسابقه را با ضربه‌­های بدون بازگشت  دراپ شات شگفت‌انگیز، ضربه کراس کورت خیلی کوتاه و امتیاز سرو دوم ببرید. شما باید چالش امروز را بپذیرید و قبول کنید که امروز نسبت به روزهای خوب، بازی سخت­تری خواهید داشت.

بدنبال میانبر و راه آسان برای بردن مسابقه نباشید. چنین راه­‌هایی مخصوصاً در روزهایی مثل امروز وجود ندارند.

شما باید تنیس محکم و درصدی بازی کنید. باید فراتر از محدودیت­‌ها بازی کنید و درصد بالایی از سرو­های اولیه داشته باشید.

شاید باید روشتان را عوض کنید. اگر روش حمله تهاجمی در بازی امروز جواب نمی­‌دهد، پس باید علی رغم روز بد ثبات­تان را پیدا کنید.

از طریق بازی و رفتارتان از حریف بپرسید: «بسیارخوب. به نظر می‌­رسد امروز با ضربه‌­های بدون بازگشت و بازی زیرکانه نمی‌توانم تو را شکست دهم. اما آیا تو می­‌توانی من را شکست بدهی؟ من هوشمندانه بازی خواهم کرد و با طرز فکر مثبت خواهم جنگید. حالا می­توانی من را شکست دهی؟»

عدم تعادل در تنیس

بعد نگاه سریعی به مشکلات بیاندازید و بدنبال راه چاره باشید.

اگر چنین احساسی ندارید، سعی کنید آن را پیدا کنید. سر جایتان بایستید، بر روی توپ و حس کردن آن تمرکز کنید. نسبت به احساستان آگاه باشید و آن موقع کمی حس بهتری خواهید داشتید.

اگر با سرو­هایتان مشکل دارید، آن را تغییر دهید. اگر فقط ۴ درصد ضربه سرو شما به درون زمین می­‌رود، سروهای با شتاب ۱۵۰ مایل بر ساعت نزنید. اگر فقط چند اینچ کم می­آورید، برای زدن سرو دوم به گوشه‌­ها نروید. سرویس آرام‌­تری بزنید، سرو اول را محکم­تر بزنید و سرو دوم را بیشتر به میانه بزنید.

آیا حریف ضربه شما را خنثی خواهد کرد؟ اگر چنین کاری هم بکند، چون شما در این شرایط بدون توجه به بازی واقعی حریف‌تان در حال خودخوری بوده‌­اید پس قرار بود بازی را ببازید. شما فرض را بر این گذاشتید که او امتیاز را تمام خواهد کرد پس امتیاز را از دست دادید. از این رو ۱۰۰% به شکست می­‌رسید.

چرا نظراتتان را در واقعیت امتحان نمی­‌کنید؟ اجازه دهید حریف آن ضربه­‌ها را بزند و ببینید چه اتفاقی می­‌افتد. با این روش شما خودتان را نمی­‌کشید و شجاعانه می­‌جنگید.

راهکار دیگری که در روزهای بد شاید به کمک­تان بیاید این است که به جای حریف،فقط روی تنیس تمرکز کنید. جنگیدن علیه حریف و مشکلاتی که شاید در روز بد با تنیس داشته باشید خیلی سخت است.

اول باید مشکلات تنیس خود را حل کنید و بعد روی بازی حریف­تان تمرکز کنید. اگر بازی تنیس شما در حد ۱۰۰% نباشد چطور می­‌توانید از حریف­تان هوشمندتر و بهتر بازی کنید؟

عدم تعادل در تنیس

مشکلات را ببینید و بعد دنبال راه حل باشید. اول بر روی بهبود تنیس خود تمرکز کنید و بعد بر روی بازی علیه حریف­تان متمرکز شوید.

البته این یک توضیح طولانی از نحوه مقابله با شرایطی از این قبیل است. برای درک اصول و روش مقابله با چنین شرایطی خیلی مفید است ولی برای راهکار عملی سریع در وسط مسابقه اصلاً مفید نیست.

دستورالعمل ذهنی برای برندگان تنیس شامل این شرایط است و به شما یاد می­‌دهد در ۶ جمله کوتاه با آن مقابله کنید. شما بلافاصله عکس العمل را به خاطر خواهید آورد و مسابقات را حتی در روز بدتان هم خواهید برد.  این قضیه چه تاثیری بر اعتماد به نفس و رتبه بندی شما خواهد داشت؟

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار