24/04/2024

آموزش تنیس | انواع ضربات در مسابقه تنیس

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 11/02/2021
  • 0
ضربات در مسابقه تنیس

اگر قصد دارید که آموزش تنیس را شروع کنید بدون شک از اولین موضوعاتی که باید به یادگیری آن مشغول شوید و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید شناخت انواع ضربات در مسابقه تنیس است که باید به خوبی آن را فرا گرفت. در این مطلب تنیس فارسی و در راستای مطالبی آموزش تنیس به انواع ضربات در مسابقه تنیس خواهیم پرداخت.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: قوانین امتیازدهی در مسابقه تنیس

در تنیس نیز همانند سایر ورزش‌های دیگر ضربات مختلفی وجود دارد که هرکدام در مکان و زمان مناسب خود باید مورد استفاده قرار گیرند. به عبارتی در آموزش تنیس قدم به قدم و با توجه به سطح یک شخص این ضربات از مبتدی به پیشرفته آموزش داده خواهد شد.

ضربات در مسابقه تنیس – سرویس زدن :

سرویس زدن در ورزش تنیس

سرویس ، شروع یک امتیاز در بازی تنیس می باشد. بازیکنی که سرویس را می زند زننده و بازیکنی که سرویس را دریافت می کند گیرنده سرویس نام دارد. چندین نوع سرویس در تنیس مانند فلت ، تاپ اسپین ، اسلایس ، کیک و دیگرموارد وجود دارد. از آنجایی که هر امتیاز با زدن سرویس شروع می شود ، پیشرفت در آن ضروری می باشد.

یک سرویس عالی بوسیله ایستادن درست ، گرفتن پوزیشن درست و پرتاب درست توپ می باشد. به علاوه قدرت نیز می تواند اضافه شود اگر سرویس زننده قادر باشد حرکات بدن مناسب(خم کردن زانو و پیچ دادن بدن )، چرخش مناسب راکت و تماس مناسب انجام دهد. مهم تر از همه سرویس به عنوانی یک سلاح برای بدست آوردن امتیاز باید دارای دقت و عمق باشد.

زننده سرویس معمولا به دو دلیل سود قابل توجهی می کند. با ترکیب قدرت و زاویه و چرخش هوشمندانه او می تواند از سرویس ها پوینت های زیادی بگیرد که اگر طرف مقابل نتواند با راکتش به توپ ضربه بزند و برنده ی سرویس شود و یا اگر به توپ برسد اما نتواند بازی خوبی بکند به آن یک ace می گویند.

و یا زننده ی سرویس می تواند باعث ضربه ی بازگشتی ضعیفی شود که ضربه ی دومش را kill می نامند. به خصوص در سطوح سریع تر، زننده ی سرویس می تواند تحویل توپش را به طرف تور انجام دهد و پوزیشن خودش را بسازد. روی تور بازیکن همیشه مجبور است که ضربه ی گذرا بزند که با زمین زاویه داشته باشد و یا از زیر خط بازی کند.

آشنایی با زمین تنیس و تجهیزات آن

اما اگر شوت و یا سرویس با فشار کمتر از میزان لازم به طرف مقابل برسد زننده ی سرویس که حالا روی تور است دست بالاتر را دارد و معمولا ضربه آسان تر به فاصله ی دور زده می شود (بازی برای یک پوینت) نه ضربه های زمینی (یک نفر برای هر برخاستن توپ بازی می کند). اولین سرویس مفید در هر سطح به عنوان سرمایه ی قابل توجه در نظر گرفته می شود.

ضربات در مسابقه تنیس

نکته سرویس زدن:

بهترین زننده های سرویس نه تنها به سختی توپ را می دهند بلکه الگویشان طوری تغییر می کند که دریافت کننده نفهمد سرویس در کجا فرود می آید. و توانایی گرفتن دومین سرویس مفید هم به همین اندازه مهم است (پس از فول اول) و معمولا با قدرت کمتر اما چرخش یا ضربه ی بیشتر همراه است.

در سایت تنیس فارسی بخوانید: یادگیری مهم ترین اصول تنیس

ضربه تنیس

ضربه ی تنیس با در حالتی شروع می شود که پایه ی راکت موازی با تور بوده و به نزدیک ترین پست تور اشاره کند. با پرتاب بازوی راکت به سمت پایین کشیده شده و شروع به حرکت های دایره ای رو به بالا و جلو می کند. توپ به بالای سر و جلوی سرویس زننده می رسد و با این حرکت بدن او چرخیده و سر راکت به شکل انفجاری به طرف توپ به حرکت در می آید.

همه‌چیز در مورد سرویس زدن در ورزش تنیس

دایره المعارف بریتانیا

برای ضربه زننده های خوب کلید پیروزی در رفتن به سمت تور و یا پشت زننده ی سرویس و یا نزدیک شده به شوت است. برای بازیکنانی که قدرتشان در ضربه های زمینی است، اولویت در مانور دادن در مقابل حریف برای موقعیت های اجتناب ناپذیری است که منجر به برنده شدن شوت در حال عبور می شود و یا جابجایی و پیش روی که منجر به انجام خطا گردد.

تمام شوت های پس از سرویس چه ضربه ای یا زمینی را می توان بصورت فورهند بازی کرد (که اگر راکت در امتداد دست دیده شود، کف دست به توپ ضربه خواهد زد) و یا بصورت بک هند که پشت دست به توپ ضربه می زند.

ضربات در مسابقه تنیس

بیشتر بخوانید: ترفندهای آموزشی برای مبتدیان ورزش تنیس(بخش اول)

ضربات در مسابقه تنیس – فورهند تنیس

فورهند با پشت راکت و چرخش شانه انجام می شود و در آن ورزشکاران با پای اصلی به طرف توپ می روند. توپ باید در جلوی پای اصلی ضربه بخورد و به حد کافی از بدن دور باشد تا آرنج به راحتی خم شده و ضربه بزند. یک حرکت چرخشی پایین به بالا تاپ اسپین را می سازد و باعث جهش های بزرگ تر می شود تا توپ به پشت زمین حریف برسد.

ترفندهای آموزشی برای مبتدیان ورزش تنیس(بخش دوم)

سبک های بازی در سطح بالا

سبک های بازی در سطح بالا با تغییر سطوح زمین فرق های زیادی می کند.  وقتی بیشتر تورنمنت های اصلی مثلا روی چمن برگزار می شوند، مزایای متفاوتی نسبت به بازی های سرویس و ضربه ی قدرتمند و ضربه های زمینی کوتاه، کنترل شده و آندر اسپین دارند که توپ در آنها پایین نگه داشته می شود.

وقتی در بازی های حرفه ای اواسط دهه 1970 سطح زمین از خاک رس نرم ساخته شد، روی ضربه های زمینی محکم و تاپ اسپین تاکید شد که به بازیکن اجازه می داد تا توپ را به خوبی در بالای تور بپیچاند و پرتاب های بلندی داشته باشد و به پشت زمین حریف بخورد. زمین هایی با سطوح سفت با سرعت متوسط و پرتاب های درست در تمام طول زمین توپ نگه دارها و خط نگه دارها را قادر می سازند تا طبق سبک ترجیح داده شده شان بازی کنند.

ضربات در مسابقه تنیس

مطالب مرتبط: 

ضربه های دیگر علاوه بر سرویس ها، درایو ها و ضربه های شلیکی عبارتند از لوب، اسماش بالای سر، نیم شلیک و دراپ شوت. لوب یک حلقه ی نرم با قوس زیاد است که به صورت دفاعی برای پوشش دادن پوزیشن های حساسی به کار می رود که ضربه ی هجومی در آن غیر ممکن است و یا به حالت هجومی برای به دست آوردن توپ در بالای تور حریف و در آوردن حریف در موقعیت دفاعی. بازیکنی که لوب هجومی بزند اغلب به طرف تور می رود اما اگر لوب به حد کافی بالا نباشد می تواند به صورت اسماش بالای سر در بیاید که زورمند ترین ضربه است.

بازیکن اغلب اسماش را برای ضربه زدن به توپ با ضربه ای شبیه به سرویس از پوزیشن نزدیک به پرتاب سرویس به کار می برد. نیم شلیک شوتی است که با پرتاب خیلی کوتاه انجام می شود و معمولا متاثر از یک ضربه ی دفاعی است که حریف نمی تواند در هوا به آن برسد. دراپ شوت که اغلب ضربه ای است با حرکت یکسان با درایو، سعی در گرفتن توپ در بالای تور با آندراسپین دارد و به ندرت پرتابی است و یا به پشت زمین حریف می رسد و او نمی تواند توپ را بگیرد و یا مجبور است برای رسیدن به توپ بدود که با این کار تعادلش را را از دست می دهد.

بک هند

ضربه بک هند بر خلاف ضربه فورهند می باشد. اگر شما راست دست باشید شما توپ را با قسمت چپ بدن خود می زنید و اگر چپ دست هستید ضربه را قسمت راست بدن خود خواهید زد.
برای اجرای صحیح آن شما باید دست مسلط و اصلی خود را پیش از زدن ضربه به راکت بازگردانید. ضربه بک هند در ابتدا می تواند ضربه ای عجیب به نظر می رسد اما به مرور و با تمرین منظم می تواند به ابزاری مناسب برای بازی تنیس شما بدل شود.

تکنیک‌های پایه‌ای تنیس

ضربه قوس دار

یک ضربه قوس دار مهارتی اضافه و لازم برای مهارت های یک بازیکن تنیس می باشد. این یک ضربه است که می تواند برای دفاع یا حمله استفاده شود. یک ضربه لاب(قوس دار) ضربه ای است که به صورت بالا وعمیق به منطقه حریف زده می شود. به طور طبیعی ، یک ضربه لاب تهاجمی زمانی زده می شود که حریف کنار تور است در حالی که در ضربه دفاعی ضربه زده می شود تا حریف را به عقب براند و شما بتوانید خود را برای دفاع بهتر اماده کنید. به عنوان نتیجه ، شما می توانید کنترل را دوباره بدست گرفته و ان را به امتیاز خود تبدیل کنید.

اُورهد

اورهد در تنیس ، ضربه ای است که مانند سرویس در بالای سر بازیکن زده می شود. اگر این ضربه درست اجرا شود می تواند منجر به امتیاز شود . اگر ضربه لاب در پایین زمین زده می ش.د اورهد نزدیک به تور و در وسط زمین زده می شود. در بعضی موارد یک ضربه ضعیف لاب می تواند با یک ضربه اورهد توسط حریف بازگردانده شود. برای دادن قدرت بیشتر به ضربه پیش از برخورد به زمین به توپ ضربه بزنید.

سرضرب

سرضرب ، ضربه ای است که بلافاصله پس از تماس توپ با زمین و پیش از بالا امدن آن زده می شود به استثناء سرویس و اورهد. در بیشتر موارد یک ضربه سرضرب زمانی است که شما نزدیک تور بازی می کنید. اگر چه این ضربه می تواند حتی در وسط زمین یا حتی روی خط نیز با توجه به شرایط زده شود.

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار