19/04/2024

سیستم چینش بازیکنان تنیس در مسابقات

  • توسط محمد رضا شیری
  • 15/07/2019
  • 0

چینش بازیکنان تنیس به این منظور استفاده می شود تا بازیکنان حرفه ای در دوره های مقدماتی باهم رقابت نکنند. بهترین مهره شخصی است که کمیتۀ مسابقات تشخیص می دهد که قوی ترین بازیکن است. چینش به این صورت است که اولین و دومین مهرۀ قوی دقیقا در دو نطقۀ انتهایی قرعه کشی ها قرار می گیرند که اگر موفق شدند تا تمام بازی هایشان را پیروز شوند در فینال به هم برسند.

چینش بازیکنان تنیس در ویمبلدن

ویمبلدن یک مسابقۀ سالیانه است که در لندن برگزار می شود و در حقیقت قدیمی ترین مسابقات تنیس جهان است، در این مسابقات برای چینش از سیستم خاصی که با اعداد و ارقام سروکار دارد استفاده میکنند نه یک کمیته.

راه یابی راجر فدرر و مارین چیلیچ که به ترتیب قهرمان و نایب قهرمان ویمبلدن 2017 شدند، به فینال مسابقات به وضوح نحوۀ عملکرد چینش بازیکنان تنیس را نشان می دهد. تنها دلیل چینش بازیکنان تنیس این است که مسؤلین نمیخواهند بازیکنان حرفه ای خیلی زودتر از مرحلۀ فینال حذف شوند و بازیکنان ضعیف تر زیاد در مسابقات حضور داشته باشند.

در آخر، بدون چینش مناسب، سوپر استار های تنیس در حاشیه می مانند و در یک چهارم، نیمه نهایی یا فینال شاهد بازی های ضعیف و غیرمتعارف خواهیم بود. البته در ویمبلدن 2017 مارین و فدرر مهره های اصلی نبودند اما نزدیک به آن ها بودند. در نتیجه مسابقه های آن ها هیجان انگیز و رقابتی بود.

تشخیص رتبه بندی ها

به گفتۀ وبسایت بازی های ویمبلدن از سال 1975 به بعد چینش بازیکنان تنیس به عهدۀ سیستم های کامپیوتری بوده است. همچنین گفته شده است که منظور از مهره های اصلی 32 بازیکن برتر سازمان تنیس حرفه ای (ATP) است، «برنامه ریزی بر اساس سطح زمین مسابقه صورت می گیرد.»

«تا قبل از تاریخ تایید استفاده از سیستم چیدن برای مسابقات قهرمانی، برای بازی های روی زمین چمن مزیت هایی قائل بودند.»

ویمبلدن در مورد چینش مسابقات 2017 توضیح داد:

  • استفاده از رتبه بندی ATP بازیکنان تا تاریخ 26 ژوئن 2017.
  • حساب کردن تمام امتیازات کسب شده در بازی های زمین چمن در دوازده ماه قبل از 26 ژوئن 2017.
  • و افزودن 75 درصد از امتیازات کسب شده در زمین چمن، دوازده ماه قبل از آن.

تاکیید ویمبلدن بر نتایج زمین چمن به این دلیل است که این مسابقات هم روی چمن برگزار می شود. (البته بعضی از مسابقات در زمین خاکی برگزار می شوند.)

چینش بازیکنان تنیس: فدرر در مقابل سیلیس

فدرر در مقابل چیلیچ

بر اساس اطلاعات وبسایت تنیس ورهوس (Tennis Warehouse)، امتیازات رتبه بندی فدرر در ویمبلدن به شرح زیر بوده است:

امتیازات سازمان تنیس حرفه ای (ATP) 4945
امتیازات کسب شد در زمین چمن 2016 900
75% امتیازات کسب شده در زمین چمن 2015 900
امتیاز کل چینش 6745

با این امتیاز فدرر سومین مهرۀ اصلی بود. اندی مری (Andy Murray) با اختلاف، حدوداً با 1000 امتیاز بیشتر از فدرر، بازیکن شمارۀ یک بود. چیلیچ هم حدوداً 1000 امتیاز از فدرر کم تر داشت و در رتبۀ هفتم بود.

نتیجه گیری

در نتیجه این رتبه بندی ها فدرر و چیلیچ هرگز در دوره های مقدماتی با هم بازی نکردند و هر دو به دور فینال راه یافتند. در دوره های مقدماتی هر دو با بازیکنانی رقابت کردند که حتی شامل سیستم رتبه بندی نبودند. در ویمبلدن و باقی مسابقات تنیس، بازیکنان رتبه بندی نشده با حضور در بعضی از مسابقه ها میتوانند در این رویداد ها هم حضور پیدا کنند. برای حضور در ویمبلدن باید در بعضی از بازی های عمومی و کوچک که در بریتانیا برگزار می شوند حضور یافت.

قهرمانی فدرر

در دور اول چیلیچ با فیلیپ کولشقایبا (Philipp Kohlschreiber) از آلمان که رتبه هم نداشت بازی کرد و در ست های پشت سرهم او را برد. فدرر هم در دور اول با بازیکن رتبه بندی نشده الکساندر دولگوپولوف (Alexander Dolgopolov) بازی کرد که وسط مسابقه به دلیل جراحت انصراف داد. در دور دوم فدرر با داسان لاوویچ (Dusan Lajovic) از صربستان و چیلیچ هم با فلورین میر (Florian mayer) بازی کردند که هردو بدون امتیاز دادن پیروز شدند. و همینطور ادامه یافت. به دلیل چینش انجام شده فدرر و چیلیچ تا دور سوم با هیچ بازیکن رتبه بندی شده ای بازی نکردند. در نتیجه آن ها در یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و قطعاً فینال به رقیبان رتبه بالا تر رسیدند. در فینال فدرر با نتایج 6-3، 6-1، 6-4 پیروز شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار