28/03/2024

آموزش تنیس | ترفندهای آموزشی سرویس زدن در تنیس

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 29/11/2020
  • 0
سرویس زدن در تنیس

یکی از مقوله‌های آموزشی تنیس را می‌توان به سرویس زدن اختصاص داد چرا که نقش مهمی در امتیازگیری و روند بازی خواهد داشت. در راستای مطالب آموزشی تنیس که توسط تیم تحلیلی نویسندگان تنیس فارسی برای شما تهیه می‌شود، در این مطلب ترفندهای آموزشی سرویس زدن در تنیس می‌پردازیم.

ورود به سایت بتکارت

در تنیس فارسی بخوانید: انتخاب بهترین مربی تنیس برای کودکان

چگونه سرویس زدن در تنیس منجر به کسب امتیاز می‌شود؟

سرویس ، شروع یک امتیاز در بازی تنیس می باشد. بازیکنی که سرویس را می زند زننده و بازیکنی که سرویس را دریافت می کند گیرنده سرویس نام دارد. چندین نوع سرویس در تنیس مانند فلت ، تاپ اسپین ، اسلایس ، کیک و دیگرموارد وجود دارد. از آنجایی که هر امتیاز با زدن سرویس شروع می شود ، پیشرفت در آن ضروری می باشد.

یک سرویس عالی بوسیله ایستادن درست ، گرفتن پوزیشن درست و پرتاب درست توپ می باشد. به علاوه قدرت نیز می تواند اضافه شود اگر سرویس زننده قادر باشد حرکات بدن مناسب(خم کردن زانو و پیچ دادن بدن )، چرخش مناسب راکت و تماس مناسب انجام دهد. مهم تر از همه سرویس به عنوانی یک سلاح برای بدست آوردن امتیاز باید دارای دقت و عمق باشد.

سرویس زدن در تنیس

بیشتر بدانید: بخش اول دلایل عدم موفقیت در یک بازی تنیس

پرتاب سرویس یکی از مراحل مهم در بازی تنیس بشمار می رود. یادگیری نحوه صحیح پرتاب سرویس، دقت و ثبات در حرکت ایجاد خواهد نمود. پرتاب سرویس، یکی از مراحل بسیار مهم در بازی تنیس بشمار می رود، آموزش نحوه ی صحیح پرتاب سرویس، باعث دقت و ثبات حرکت سرویس بازیکن تنیس می گردد.

چه چیز می تواند در زمین تنیس، از یک پرتاب سرویس مأیوس کننده، دلسرد کننده تر باشد؟

سرویس را نمی توان بیش از اهمیت آن برای کل بازی ارزش گذاری نمود.

سرویس به سه روش طبقه بندی می شود: یک اسلحه، یک ضربه که به وضوح توپ را به حرکت می اندازد، و یا یک حرکت که در واقع امتیاز شما را یکی پس از دیگری کم می کند.
آنچه که بسیاری از بازیکنان متوجه نمی شوند این نکته است که آنها می توانند از سرویس بعنوان یک سلاح استفاده کنند و نه یک الزام، و این اهمیت بسیار زیادی دارد.

آیا تجهیزات دست دوم تنیس نیاز ما را برطرف می‌کند؟

سرویس زدن در تنیس

آیا پرتاب های شما اشتباه هستند؟

اکثر مواقع، بازیکنانی که با هماهنگی سرویس های خود دست به گریبان اند، اغلب در پرتاب سرویس دچار مشکل می شوند. اگر آنها نتوانند توپ را در یک نقطه ی صحیح و بر پایه ی انسجام فرود آورند، نقطه ی تماس تغییر نموده و بدین ترتیب، به یک سرویس بدون ثبات و غیر منسجم تبدیل خواهد شد.

من بازیکنانی را دیده ام که بواسطه ی سرویس های اشتباه خود، از فرط نا امیدی اشک ریخته اند. یک خطای دوبل به خطای دیگر منجر می شود، اولین سرویس که به اوت زده می شود، یا به تور برخورد می کند، خطا های بیشتری را بدنبال دارد، با این وجود، در بعضی مواقع، بازیکن می تواند با کاهش سرویس های غلط، به سادگی توپ و زمین بازی را در اختیار خود قرار دهد.

سرویس یک ضربه ی نسبتا پیچیده است که به هماهنگی عالی دست و چشم، و یک حس استادانه از زمان بندی نیاز دارد. تنیس یک ورزش تکنیکی است و سرویس یکی از سخت ترین ضربات برای بازیکنان در تمام سنین و سطوح مهارت بشمار می رود.

پرتاب سرویس خود را اصلاح کنید

اولین مرحله جهت بهبود سرویس، اصلاح نحوه ی پرتاب است. پرتاب سرویس اساس و شالوده ی یک سرویس است که حریفان تان را مرعوب نموده و یا حداقل شما را قادر می سازد که از تمامی خطاهای دوبل خودداری کرده و در در واقع، اولین سرویس خود را بر یک پایه ی ثابت و صحیح بزنید.

سرویس زدن در تنیس

اهمیت زدن اولین سرویس در تنیس چیست؟

ما می دانیم که وارد کردن اولین سرویس در محدوده ی سرویس، حتی در صورتیکه در حداکثر سرعت راکت نباشد، به شما کمک می کند تا ریتم بازی را به نفع خود تغییر داده و حریف را وادار کنید که در طول مسابقه حالت دفاعی بخود گیرد.

شما می توانید هر پایگاه داده ای را که تمایل دارید بررسی کرده و در این راستا، با تجزیه و تحلیل مسابقه متوجه خواهید شد که درصد اولین سرویس ها، آمار بسیار مهمی را در ارتباط با درصد برنده اثبات می نماید.

مجدداً مسابقه را تماشا کنید و درصد نخستین سرویس ها را یادداشت نمایید، به این ترتیب، بلافاصله متوجه خواهید شد که بازیکنی که بطور دایم نخستین سرویس را میزند، در اکثریت و یا تمامی سرویس های خود، برنده می شود.

۵ روش برای حرفه‌ای شدن در تنیس که باید بدانید

پیشرفت در زدن سرویس از طریق پرتاب های مناسب و صحیح

بدین ترتیب، همزمان با کار جهت بهبود سرویس، تلاش می کنیم که به دو هدف ساده و اولیه دست یابیم :

◾ما می خواهیم که در اولین تلاش، در ضربات نسبتا محکم سرویس و فرود آنها موفق شوید.
◾ما می خواهیم که آنچه را که از خطاهای دوگانه احساس می کنید، فراموش نمایید ، زیرا آنها بسیار نادر هستند.

با گفتن این موارد، اکنون در نظر داریم همزمان با بهبود پرتاب سرویس، برخی از توصیه های طیف وسیعی از تنیس بازان حرفه ای را مورد توجه قرار دهیم:

بیشتر بخوانید: ماهیت ورزش تنیس چیست؟

نکته ی اول در پرتاب سرویس تنیس: آرامش و تمدد اعصاب در هنگام پرتاب سرویس

سرویس زدن در تنیس

آرامش هنگام پرتاب سرویس _ بسیاری از بازیکنان و تنیس بازان حرفه ای اذعان می نمایند که در واقع، سروصداهای محیط، سرویس زدن را با مشکل مواجه می سازد. به این معنی که در صورت عدم تمرکز بر سرویس ها، پرتاب هایشان منحرف خواهد شد و مشکلات شان پیچیده تر خواهد گردید. همچنان که توپ را به منظور زدن سرویس پرتاب می کنید، آرامش خود را حفظ نموده و بر سرویس تمرکز کنید و نه بر باد، نمره، و یا فریاد های برخاسته از جایگاه تماشاچیان.

در سرویس زدن در تنیس شما باید بیش از اندازه بر روی مقوله تمرکز تمرین کنید چرا که اگر تمرکز داشته باشید به احتمال قوی با رعایت نکات آموزشی، سرویس شما موفق خواهد شد؛ ولی در صورت عدم تمرکز و کوچکترین حواس پرتی حتی اگر تنیسور شماره یک جهان نیز باشید، باز هم سرویس شما با ناکامی رو به رو خواهد شد. پس در وهله اول در زدن سرویس، تمرین تمرکز را در دستور کار خود قرار دهید.

برترین شرکت‌های سازنده توپ تنیس (بخش اول)

نکته ی دوم در پرتاب سرویس تنیس: موقعیت توپ در دست

سرویس زدن در تنیس

به نحوه ی صحیح نگه داشتن توپ در دست توجه کنید. توپ می بایست بین انتهای انگشت شست و انتهای دو یا سه انگشت دست قرار داشته باشد. شما باید آن را براحتی در این چنگک نگه دارید. توپ باید بتواند به آسانی از کف دستتان جدا شود. یک ضرب المثل قدیمی در مورد تصور پرتاب یک تخم مرغ، در اینجا نسبتا بخوبی نتیجه می دهد. همچنانکه در حال پرتاب توپ هستید، مطمئن شوید که توپ در انتهای نوک انگشتان شما قرار دارد.

همگام با تمرینات پرتاب، سعی کنید توپ را همزمان با قطع تماس انگشتان دست، در یک زمان دقیق رها کنید. این تمرین آنگونه که بنظر می رسد، مشکل نیست، اما بسیار مهم است. توپ باید همزمان انگشت شست و دو تا سه نوک انگشت را رها کند. با تمرین زیاد می توانید در این بخش از پرتاب مهارت لازم را کسب کنید. مثلا برای تمرین این شیوه ی موقعیت یابی، راکت خود را بر روی زمین قرار دهید، و یا یک CD را به اندازه ی سطح راکت در سمت راست پای چپ خود بر روی زمین بگذارید. شما باید بتوانید توپ را به سمت سطح راکت یا CD پرتاب کنید، این تمرین را چندین مرتبه تکرار کنید.

به محض اینکه بر این موقعیت تسلط یافتید، می توانید اطمینان حاصل کنید که توپ را در موضعی پرتاب کرده اید که بازوی راست تان قادر است با حداکثر کارایی به آن ضربه وارد نماید.

نکته ی سوم در پرتاب سرویس تنیس: از خم کردن بازوی پرتاب کننده ی سرویس خودداری کنید

اکثر بازیکنان و افراد حرفه ای در هنگام تعلیم این مورد، به بازیکنان توصیه می کنند که بازوهای خود را مستقیماً با آرنج بسته نگه دارند. بازوی خود را مانند یک منجنیق در نظر بگیرید که توپ را با قدرت به هوا پرتاب نموده و همزمان با بالا رفتن آن، انگشتان خود را تا حدودی مانند یک گل باز کنید. حرکت بازوی شما به سمت بالا می بایست به اندازه ای باشد که بتوانید جهت پرتاب، از ارتفاع مناسب برخوردار شوید.

بیشتر بخوانید: آموزش بازی و چگونگی استفاده از ضربه های مختلف

نکته ی چهارم در پرتاب سرویس تنیس: از ارتفاع پرتاب سرویس صحیح اطمینان حاصل کنید

سرویس زدن در تنیس

اگر پرتاب سرویس شما بسیار پایین باشد، بنابراین، سرعت بازوی کشیده بسمت موقعیت را افزایش دهید. شما باید همچنانکه بازویتان را بطور مستقیم نگه داشته اید، توپ را هم تراز با چشم رها کنید. این تکنیک همچنین به شما کمک می کند که در پرتاب سرویس، ارتفاع معقولی داشته باشید.

انجام این تکنیک همچنین، باعث می شود که در جریان بازی، توپ بسیار زود، و یا با تاخیر رها نگردد، زیرا در این صورت، توپ با فاصله ی بسیار زیاد در جلوی شما و یا در عقب تان پرتاب می شود، که هر دو مورد باعث ایجاد موقعیت غیر طبیعی بدن برای زدن ضربات سرویس می گردند. به یاد داشته باشید: بازوی مستقیم +توپ رها شده هم تراز با چشم = پرتاب در ارتفاع و موقعیت صحیح

نکته ی پنجم در پرتاب سرویس تنیس: در هنگام زدن سرویس، سر خود را پایین نیندازید

سرویس زدن در تنیس

همچنانکه اکنون موقعیت مستقیم بازو و رهایی توپ در سطح هم‌تراز با چشم را مورد توجه قرار می دهید، باید به شما یادآوری کنم که می بایست همیشه در حال تماشای توپ باشید.

امکان دارد که نتوانید توپ را در طرفین یا هر نقطه که حرکت سرویس خود را آغاز کرده اید، مشاهده کنید، اما بمحض اینکه توپ پرتاب شد، باید دقیقاً بدانید که در کجا قرار دارد. شما هرگز نباید زیر چشمی به حریف، یا به زمین، و یا به یک گنجشک در باریکه ی زمین نگاه کنید.

چشمان شما تا زمانی که تماس رخ دهد، باید بر روی توپ متمرکز باشد. به هر حال، در این مرحله، بارها چشم از توپ بر می دارید، زیرا بیش از اندازه عصبی بوده و برای سرویس هایتان بسیار برنامه ریزی کرده اید. آرامش خود را حفظ نموده و توپ را مد نظر قرار دهید. عصبی نباشید و یک برنامه ی عظیم در یک هزارم ثانیه برای پرتاب توپ ترتیب دهید.

در تنیس فارسی بخوانید: آشنایی با زمین تنیس و تجهیزات آن

امیدار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
همچنین شما عزیزان می‌توانید از سایر مطالب آموزشی، دانستنی‌های دنیای تنیس و اخبار روز دنیای تنیس
در سایت تنیس فارسی استفاده نمایید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار