28/03/2024

چگونگی و اهمیت سرویس در تنیس

  • توسط مریم
  • 02/10/2019
  • 0
سرویس در تنیس

این درست است که گویندگان تنیس دربارهء سرو بسیار صحبت می کنند اما هیچگاه درباره چگونگی آن توضیحی نمی دهند. در اینجا اشارهء سریعی می کنیم به نحوه انجام دادن سرویس در تنیس، به ویژه قواعد و علت اهمیت آن.

یک زمین تنیس را تجسم کنید. در هر نیمه سه مستطیل وجود دارد که توسط خطوط سفید ایجاد شده است.  یک مستطیل بزرگ توسط یک تور به دو قسمت تقسیم شده است. منطقهء نزدیک به تور به دو مستطیل باریک تر تقسیم شده است. وقتی بازیکنی ضربه سرو را میزند باید بیرون این محوطه سمت چپ یا راست بایستد. سرویس هایی که از سمت راست زده می شوند باید از روی تور رد شده و در مستطیل کوچک سمت چپ فرود بیاید و اگر از سمت چپ زده شود باید در مستطیل سمت راست زمین حریف برسد؛ دقیقا شبیه پینگ پونگ.

سرویس در تنیس و اشتباهات رایج

اگرچه ضربه سرو به ظاهر ساده می رسد اما در حقیقت اینگونه نیست، مسائل زیادی هستند که باعث می شوند سرویس صحیح انجام نشود، اما به جای خطا به این اشتباهات فالت گفته می شود. اگر بازیکنی فالت انجام دهد یک سرو دیگر را می تواند انجام دهد، اگر ضربه را درست بزند امتیاز معمول را می گیرد و اگر نتواند امتیاز را از دست می دهد و دیگر اجازه زدن سرو را ندارد. موضوع مهم این است که اولین سرویس، سرو اول است که بازیکن برای شروع بازی انجام می دهد. سرو دوم زمانی اتفاق می افتد که که سرو اول فالت باشد و زمانی که یک بازیکن برای یک سرویس دو بار سرو ناموفق داشته باشد، دبل فالت اتفاق می افتد.

فالت علت های مختلفی دارد. رایج ترین آنها این است که توپ به محدودهء سرویس نرسد چه به خاطر برخورد توپ به تور باشد چه به خاطر بیرون بودن از محدودهء سرویس. تنها دلیلی دیگری که من از آن خبر دارم « فوت فالت» یا «خطای پا» است، این خطا زمانی اتفاق می افتد که هنگام زدن سرویس پای بازیکن رو یا بعد از بیس لاین باشد. طبق گزارشات موجود در ویکی پدیا دلایل دیگری هم برای فالت وجود دارد که زیاد رایج نیستند. یکی از مواردی که فالت را نقض میکند زمانی رخ می دهد که توپ به تور برخورد می کند ولی از آن رد می شود و در محل درست فرود می به این اتفاق، لِت می گویند. استثنایی در اینجا وجود دارد و آن اینکه اگر در سرو اول باشید و لت اتفاق بیافتد به شما شانسی داده می شود تا سرویس را دوباره بزنید اما هنوز برایتان ست اول به حساب می آید و اگر در هنگام زدن سرویس دوم لت اتفاق بیافتد، به عنوان همان سرویس دوم می توانید ضربه را تکرار نمایید. اگر به قدر کافی تنیس تماشا کرده اید، به طور قطع دیده اید که توپ بعد از پرتاب بازیکن به تور خورده از بالای آن رد شده و در جای صحیح فرود آمده و بازیکن امتیاز سرو را برده است. بازیکنی که این ضربه را زده معمولاً دست ها را به سمت بالا می برد، این ژست به این معنا می باشد:« متاسفم، کاملاً شانسی بود». هر چند موضوع بدی نیست اما من فکر می کنم سر چشمه این کار از قانونی است که برخورد توپ با تور را برای هیچ بازیکنی خوب به شمار نمی آورد.

سرویس در تنیس

سرویس در تنیس

اهمیت سرویس در چیست؟

ضربات سرویس بسیار مهم هستند چرا که برای بازیکن زننده سرویس امتیاز قابل توجهی در بر دارند. طبق گزارش سایت آمار جهانی تنیس ATP ایوو کارلوویچ بهترین بازیکن جهان است که سرویس های اولش را به صورت صحیح و بدون خطا انجام داده و 80% سرویس های او امتیاز گرفته است. علت چیست؟ کارلوویچ یکی از سریع ترین سرورهای دنیا است. سریع ترین سرویس او 156 مایل بر ساعت سرعت داشته است. 

بهترین بازیکن مرد جهان که حتی در زمانی که سرویس حریفش کاملا درست بوده توانسته تا 35 درصد ضربه ها را به امتیاز تبدیل کند و عموماً به خوبی از پس بریک ضربات سرویس بر می آید راجر فدرر می باشد. در سرو دوم معمولاً بازیکنان محتاط تر عمل می کنند. آنها در مقایسه با سرو اول ضربه سرو را آرامتر می زنند و کمی نزدیک تر به مرکز محدوهء سرویس می ایستند. این کار از شدت ضربه تنیس می کاهد. برای مثال، راجر فدرر کسی است که بالاترین درصد امتیاز را از سرو دوم گرفته است، که 58% می باشد. بازیکنی که بالاترین درصد امتیاز پاسخ به دومین سرو را به دست می آورد، رافائل نادال با 57 درصد است.  در واقع فدرر و نادال بهترین بازیکنانی در جهان نیستندکه از سرو امتیاز گرفته اند.  در اصل، دومین سرویس در تنیس به این معنی است که بازیکن بهتر احتمالاً امتیاز را کسب می کند در حالیکه سرو اول ابزار قدرتمندی برای نشان دادن  برتری و مهارت است.

به همین دلیل است که اکثر برد های مسابقات تنیس زمانی اتفاق می افتد که دریافت کننده، گیم را می برد. چون سرویس برای کسب امتیاز المان بسیار مهمی است، سرور انتظار دارند برنده گیم باشد. کسب امتیاز زمانی که زننده سرویس نباشید، بریک گفته می شود. اگر بریک اتفاق نیافتد از نظر تئوری مسابقه تنیس می تواند تا ابد ادامه پیدا کند. جان ایسنر، بازیکن بلند قد امریکایی( قد 208 سانتی متر) بیشتر از هر کس دیگری این موضوع را به واقعیت نزدیک کرده است. سرویس های او عموماً بریک نمی شوند تا کنون 93% گیم هایی را که در آنها سرور بوده را با پیروزی به پایان رسانده است و تنها 9% از ضربات سرویس او توسط حریفانش بریک شده اند. و به همین دلیل حضور او در طولانی ترین مسابقه تاریخ تنیس در ویمبلدون 2010 در مقابل نیکولاس ماهوت عجیب نیست. مسابقه 11 ساعت به طول انجامید که البته به دلیل شرایط جوی نا مناسب و تاریکی طی سه روز برگزار شد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار