29/03/2024

زندگی‌نامه رنه لاکوسته ، تنیسور و خالق برند لاکوسته

  • توسط ملیسا
  • 08/04/2019
  • 0
رنه لاکوسته

رنه لاکوسته (René Lacoste) یکی از اعضای گروه افسانه­‌ای چهار تفنگدار (The Four Musketeers) تنیس فرانسه، مخترع راکت تنیس فلزی و مؤسس شرکت تولید البسه ورزشی Lacoste (با همان نشان معروف تمساح) بود.

چکیده

او که متولد 1904 در شهر پاریس فرانسه است، ورزش تنیس را در سنی نسبتاً بالا آغاز کرد اما با این وجود تبدیل به تنیسور شماره یک جهان شد و توانست در عمر هفت ساله ورزشی­‌اش، 10 عنوان معتبر تنیس را تصاحب کند. در سال­های بعد از ورزش حرفه­‌ای اقدام به راه­‌اندازی خط تولید البسه ورزشی کرد که نام خود را به همراه نماد مشهور تمساح بر روی آنها حک نمود که تا کنون نیز این لباس‌­ها با نماد تمساح تولید و عرضه می­‌شوند. وی در 12 اکتبر 1996، در سنت ژان لوز فرانسه چشم از دنیا فرو بست.

سال­های ابتدایی زندگی رنه لاکوسته

ژان رنه لاکوسته، تنیسور حرفه‌­ای و قهرمان دنیا، مخترع و طراح مد در دوم جولای 1904 در شهر پاریس فرانسه چشم به جهان گشود. لاکوسته کمی دیر وارد ورزش حرفه‌­ای تنیس شد. زمانیکه برای اولین بار دست به راکت برد و تنیس را شروع کرد تنها 15 سال سن داشت و همراه با پدرش، که تاجر معتبر و متمولی بود، در حال بازدید از کشور انگلستان بود.

زندگی وی تا آن مقطع زمانی کاملا مشخص و واضح بود. یک دانشجوی خوب که علاقه زیادی به مکانیک داشت و عزمش را جزم کرده بود تا وارد دانشکده فنی فرانسه شود. در آن زمان بود که تصمیم­ گرفت تنیس را به عنوان شغل آینده‌­اش انتخاب کند. پدر او که مردی عاقل و فرهیخته بود، پنج سال به وی فرصت داد تا به هدفش دست یابد. اما در عرض سه سال، لاکوسته تبدیل به یکی از بهترین تنیسورهای جهان شد.

 

نقاط عطف شغلی

رنه لاکوسته که هیچگاه فکرش را نمی‌­کرد تبدیل به یک ورزشکار کارکشته شود، کارش را از ابتدایی‌­ترین زمین‌­های تنیس آغاز کرد. پشتکار و تمرکز وی در این ورزش تا حدی بود که حریفان وی در داخل زمین با ضربه‌­های سهمگینش یک لحظه هم در امان نبوده و دائماً در حال حرکت بودند. به همین دلیل بود که در روزهای اوجش به وی لقب «تمساح» را داده بودند.

نقطه عطف زندگی کاری وی در سال 1925 رقم خورد، زمانیکه توانست مقام قهرمانی مسابقات آزاد فرانسه و مسابقات ویبمبلدون را کسب کند. سال بعد نیز توانست دو عنوان معتبر در مسابقات آزاد آمریکا را با پیروزی گذرانده و رقیب سرسختی چون بیل تیلدن را بدون شکست در هیچ ستی از میان بردارد.

در کل، لاکوسته که زمانی لقب برترین تنیسور جهان را از آن خود کرد، توانست هفت قهرمانی معتبر که در میان آنها دو عنوان قهرمانی مسابقات آزاد فرانسه (1927 و 1929) و مسابقات ویمبلدون (1928) قرار داشت را در کارنامه خود ثبت کند. وی همچنین از سال 1923 تا 1928 عضو تیم جام دیویس فرانسه بود.

او به دلیل دیگری نیز یکی از محبوبترین تنیسورهای فرانسه بود، زیرا بخشی از موج تسلط فرانسوی­‌ها در ورزش تنیس در دهه 20 و 30 میلادی نیز بود. لاکوسته و هم­بازی­‌های افسانه‌­ایش یعنی ژاک بروگنن، آنری کوشه و جین بوروترا پس از مدتی با عنوان چهار تفنگدار تنیس فرانسه مشهور شدند. هر چهار عضو این گروه به طور همزمان در سال 1976 در سالن مشاهیر تنیس جهان در نیوپورت رود آیلند راه پیدا کردند.

متأسفانه مشکلات سلامتی خیلی زود لاکوسته را از ورزش حرفه­‌ای دور کرد و وی را مجبور ساخت تا در سال 1929 و در اوج افتخار از تنیس خداحافظی کند.

رنه لاکوسته

 

اختراعات و خط تولید پوشاک

ذهن عاشق مکانیک رنه لاکوسته هیچگاه در پس زندگی حرفه‌­ای او در تنیس پنهان نماند. وی فردی سرسخت و به شدت کمال­‌گرا بود و به همین دلیل یک بار از سوی مربی­‌اش به دلیل تمرینات بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفت. او آنچنان سرسختانه و بدون وقفه تمرین می­‌کرد که کمتر کسی پیدا می‌­شد تا یار تمرینی وی شود. از این رو لاکوسته دست به کار اختراع اولین ماشین پرتاب توپ تنیس در جهان شد و نام آنرا «lance-balle» نامید. چند سال بعد بود که تلاش­‌های لاکوسته ثمر داد و اولین راکت فلزی تاریخ به دست او ساخته شد.

ذهن مبتکر و خلاق وی در حوزه‌­هایی خارج از تنیس نیز به خوبی کار می­‌کرد. برای مثال وی توانست یک چرخ‌­دنده پلی اورتان جدید را برای بازی گلف اختراع کند. لاکوسته در سال­های بین دهه 60 و 80 میلادی،  20 حق اختراع را به نام خود ثبت کرد.

رنه لاکوسته

 

اما این خط تولید البسه ورزشی بود که با یدک­‌کشیدن نام لاکوسته بر روی خود، بیشترین موفقیت را پس از بازی تنیس برای او به ارمغان آورد. او در زمان بازی­‌اش نیز همواره با سنت­های قدیمی موجود در زمین بازی مخالفت می­‌کرد. یکی از آنها این بود که همواره می­‌خواست به جای اینکه از پیراهن­های آستین بلند و شلوار استفاده کند، از پیراهن­‌های آستین کوتاه و شورت ورزشی در رقابت­‌ها بهره ببرد. لاکوسته پس از مدتی دریافت که اقبال اینگونه لباس‌­ها در بازار بسیار بالاست، از اینرو شرکت کوچکی را تأسیس کرد و مدت کوتاهی پس از بازنشستگی شروع به تولید البسه ورزشی تنیس کرد. تا دهه 50 میلادی، تی­‌شرت­‌های لاکوسته، که نام وی به علاوه نماد تمساح بر روی سینه سمت چپ قرار داشت، وارد بازار ایالات متحده شد.

فروش این لباس‌­ها در جهان رشد نسبتاً خوبی داشت، اما این رشد زمانی به اوج خود رسید که در دهه 80 میلادی، نام و نماد لاکوسته مترادف کیفیت و اعتبار بالا بود. در سال 1982، میزان فروش این لباس­ها به رقم باورنکردنی 450 میلیون دلار رسید.

متأسفانه لاکوسته در سال­های بعدی عمرش، همواره با بیماری­‌های مختلف دست و پنجه نرم می­‌کرد. مهمترین دلیل بیماری وی سرطان پروستات بود و در اوایل اکتبر 1996 نیز یک عمل جراحی بر روی پای شکسته‌­اش انجام داد. تنها چهار روز پس از عمل جراحی و در 14 اکتبر 1996 به دلیل سکته قلبی و زمانیکه در خواب بود در شهر سنت ژان لوز فرانسه از دنیا رفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار