24/04/2024

همه چیز در باره خرید راکت تنیس برای مبتدیان

  • توسط مریم
  • 20/07/2019
  • 0
خرید-راکت-تنیس-برای-مبتدیان

این مقاله برای تمام بزرگسالانی که از راکتهای مخصوص بزرگسالان در تنیس استفاده میکنند، مفید می باشد. در این ورزش هر شخصی که وزنی بالاتر از 85 فوت داشته باشد باید از راکت های بزرگسالان استفاده کند. به هر حال چنانچه قصد خرید راکتی برای مبتدیان را دارید، در مقاله همه چیز در باره خرید راکت تنیس برای مبتدیان همراه ما باشید.

مبتدی، متوسط یا حرفه ای؟

راکتهای تنیس معمولاً در یکی از فیلدهای مبتدی، متوسط و حرفه ای دسته بندی می شوند که شاخص خوبی برای تفکیک آنها و انتخاب ما به شمار میرود اما برخی از مبتدیان تنیس با راکتی از سطح متوسط احساس راحتی بیشتری می کنند. راکتهای مبتدیان عموماً قدرتمند هستند و ممکن است کنترل آن برای یک ورزشکار مبتدی سخت باشد.

دو نوع راکتی که به عنوان مبتدی نباید به سراغ آنها بروید. مساله ای که آنها را از سایرین متمایز میکند المان هایی ست که بر قدرتشان تاثیر می گذارد:

  • راکتهای سنگین با سر سبک و قدرت پایین، میتواند برای یک بازیکن حرفه ای مناسب باشد.
  • راکتهای سبک (وزن کمتر از 9.5 انس) و قدرتمند، که مخصوص اقلیت بازیکنانی است که این ورزش را به طور مرتب انجام نمی دهند و به همین دلیل قدرت بدنی پایین تری به نسبت سایر بازیکنان تنیس خواهند داشت. این راکتها به این دسته از بازیکنان در بالانس قدرت کمک کرده و آن را افزایش می دهد تا ضربات چرخشی خوبی برای بازیکن خود به همراه داشته باشد.

با اینحال هنوز گستره وسیعی در خرید راکت تنیس پیش رو خواهیم داشت. در ادامه مسائلی را که در این راه به کمک شما خواهد آمد را با شما در میان می گذاریم.

جنس و قیمت

اگر قیمت برای شما مقوله ای قابل توجه باشد، نباید هیچ گونه نگرانی به خود راه دهید چرا که با قیمت های متنوعی رو به رو خواهید شد. شما میتوانید با مبلغی در حدود 20 یا 30 دلار راکتی مناسب تهیه کنید. اینگونه راکتها که اغلب از آلمینیوم ساخته میشوند سبک تر هستند و قدرتی متوسط به آنها میدهد.

آلمینیوم به شدت انعطاف پذیر است و برای بازیکنی که ضرباتی پرقدرت دارند، نتیجه کار با این راکت کاملا قابل پیش بینی ست و همین موضوع می تواند توصیف خوبی برای انصاف بازیکنان به حساب بیاید. اگر تصور می کنید که خیلی زود میتوانید به سطح بازیکنان حرفه ای برسید، احتمالاً راکتی از جنس گرافیت را مناسب تر میدانید که قیمتی از 70 دلار تا بالای 300 دلار دارند.

توان و نیرو

فاکتورهای اصلی تاثیرگذار بر میزان توان و نیروی راکتها، سایز سر راکت و میزان انعطاف پذیری قاب آن می باشد. این در حالیست که کشش تارهای پایینی نیز یکی از المان های تاثیرگذار شناخته شده اما در واقع این موضوع باعث پرواز بیشتر توپ میشود آن هم نه به خاطر قدرت بالاتر بلکه به این خاطر که اگر رشته ها شل بسته شده باشند، توپ دیرتر از آنها جدا می شود و پرواز طولانی تری را از خود به نمایش می گذارد. کشش تارها در قسمت میانی راکتهای ارزان قیمت به صورت یکسانی نیست و احتمالاً شما هم باید برای دفعات اول از راکتی با کشش متوسط استفاده کنید. این مساله باعث می شود که سایز سر راکت و انعطاف آن مساله اصلی در تعیین نیروی راکت نباشد.

سایز بزرگتر سر  نیروی بیشتر و نقطه تمرکز نیروی بزرگتری در اختیار شما می گزارد اما قدرت کنترل شما را کمتر میکند. اغلب راکتها در سه سایز اصلی: مدیوم (متوسط) با ناحیه ضربه 85 – 95 اینچ مربع، مدیوم پلاس با ناحیه ضربه 95 – 105 اینچ مربع و یک سایز بزرگتر از 105 مترمربع ساخته می شوند. اگر توان ورزشی شما متوسط است میتوانید از راکتهای مدیوم پلاس استفاده کنید در غیر اینصورت سایزی مابین 105 تا 115 اینچ مربع را انتخاب کنید. راکتهای بزرگتر، قدرت شما را در ضربات بیش از حد بالا میبرد و همین مساله باعث می شود تا توپ در ضربات بیشتر از معمول پرواز کند. بازیکنان حرفه ای کمی وجود دارند که از راکتهایی با سایز بزرگ استفاده کنند و این درحالیست که اغلب مبتدیان از اینگونه راکتها استفاده می کنند. سایز مدیوم و مدیوم پلاس بیشتر مناسب بازیکنان سطح متوسط و پیشرفته می باشد.

برای مبتدیان انعطاف پذیری به اندازه سایز بزرگ مهم نخواهد بود. شاید در ابتدا کنترل و قدرت پایین این نوع راکتها ملموس باشد، اما زمانی که ضربات محکم تری بتوانید بزنید و توپ را در چند متری هدف فرود بیاورید این مساله دیگر نمیتواند برایتان نگرانی به وجود آورد. تمام راکتهای آلمینیومی به نحوی انعطاف پذیر هستند، اما راکتهای گرافیتی رده بندی ای از انعطاف پذیر تا سخت دارند. عموماً هرچقدر ضخامت قاب بیشتر باشد، سختی آن بیش تر است اما جنس و نحوه ساخت آن نیز بر این مساله تاثیر مستقیم دارند. در صورتی که میخواهید یکی از راکتهای گرافیتی را خریداری کنید، قابی که از سختی متوسط برخوردار است می تواند بهترین گزینه شما در خرید راکت تنیس برای شروع باشد.

راکت تنیس برای مبتدیان

راکت تنیس

 

طول

طول استاندارد راکت برای بزرگسالان 27 اینچ است و راکتهای کوتاه تر برای نوجوانان و کودکان ساخته می شوند. راکتهای بلندتر سالها پیش و به دلیل قابلیت افزایش نیرو و دسترسی بازیکنان در مدت بازی، پدید آمدند. بحث های متعددی پیرامون طول راکتها و تاثیر آن بر نیروی بازیکن و نحوه سرویس زدن صورت گرفته است. چنانچه قد بلندی ندارید، یک اینچ طول بیشتر نیز میتواند بر نحوه بازی شما تاثیر بگذارد. اما طول نباید برایتان به مساله مهمی در انتخاب و خرید راکت مناسب تبدیل شود. راکتهایی با طول مابین 27 و 28 اینچ میتواند انتخابی مناسب به شمار رود اما طول بیشتر از آن انتخاب عاقلانه ای برای بازیکنان تازه کار نخواهد بود.

وزن

اگر راکت خیلی سبک باشد ارتعاش زیادی در نتیجه برخورد توپ با راکت به دست شما منتقل می شود. اگر همگی از قدرت بدنی کافی برخوردار بودیم، راکت هایی با وزن 14 انس یا بیشتر میتوانست جزو بهترین انتخاب ها باشد اما برای یک تنیسور تازه کار، راکتی با 12 انس نیز سنگین است. تنیسورهای مبتدی میتوانند از راکت هایی با وزن 10 -11.5 انس استفاده کنند. این وزن بهترین انتخاب برای آنها خواهد بود و حتی ممکن است در مسیر پیشرفت خود نیز لزومی به کنار گذاشتن این راکت های سبک احساس نکنند.

تعادل

منظور از تعادل یا بالانس یک راکت تناسب میان وزن راکت در قسمت بالایی (سر راکت) و قسمت پایین آن (دسته راکت) می باشد. نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد. بسیاری از بازیکنان حرفه ای راکت های سنگینی را ترجیح می دهند که به نسبت سر سبک تری دارند تا نیروی اضافی را منتقل نکرده و مانورپذیری توپ را افزایش دهد. اما اینگونه راکت ها نسبت به راکت هایی که سر سنگین تری دارند، ثبات کمتری نیز خواهند داشت. در هر صورت بهترین بالانس راکت تنیس مبتدیان آن هایی هستند که نسبت 5 داشته باشند.

تست راکت در بازی

مسلماً تست کردن راکت ها به منظور دیدن وضعیت احتمالی آنها در زمین کار آسوده ای نخواهد بود. اما بد نیست تا چند راکت را در موارد زیر امتحان کنید:

  • آیا راکت در اثر ضربه توپ محکم است؟
  • متوجه صدای آزار دهنده یا لرزش در راکت می شوید؟
  • آیا راکت در ضرباتی مانند سرویس یا فورهند برایتان سنگین نیست؟
  • آیا راکت مورد نظر شما به نسبت بقیه مانور پذیری بهتری دارد؟
  • با کدام یک از راکت ها میتوانید پرتابی عمقی داشته باشید اما توپ را به اوت نفرستید؟

چنانچه یک راکت آلمینیومی 30 دلاری میخرید، احتمالاً فرصتی برای تست آن در اختیار نخواهید داشت مگر آنکه راکت یکی از دوستانتان را برای تست قرض بگیرید، اما در صورتی که قصد خرید یک راکت گرافیتی را از یک فروشگاه تخصصی دارید حتماً مهلتی برای تست آن نیز خواهید داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار