29/03/2024

رافائل نادال: نمی‌توانم بگویم از بین من، فدرر و جوکوویچ کدام یک بهترین است

  • توسط مینا
  • 03/01/2019
  • 0

رافائل نادال گفته است در حال حاضر او تنیسور بهتری از راجر فدرر است اما این را هم گفته که چنین چیزی تنها در وضعیت کنونی صدق می‌کند. اما این تنیسور اسپانیایی از اظهار نظر درباره اینکه آیا می‌تواند در انتهای دوران بازی خود میراث بزرگتری از اسطوره سوییسی تنیس و رقیب خود یعنی راجر فدرر به جا بگذارد طفره رفت.

رافائل نادال نمی تواند بین خودش، فدرر و جوکوویچ مقایسه انجام دهد

رافائل نادال تا این مقطع از دوران بازی خود در ۱۹ رویداد گرند اسلم به مقام قهرمانی رسیده است و از این نظر تنها یک قهرمانی گرند اسلم با رکورد فدرر فاصله دارد. هرچند، نادال که اکنون ۳۳ سال دارد، پنج سال از فدرر کوچکتر است و به راحتی فرصت دارد تا در سال‌های آتی و زمانی که دیگر فدرر بازنشسته خواهد شد، به رکورد قهرمانی‌های خود در رویدادهای اصلی فصل تنیس اضافه کند. البته نادال در این راه با یک رقیب قدرتمند و حتی جوان‌تر از خودش یعنی نواک جوکوویچ صربستانی روبه‌رو است. اما فدرر و نادال، این دو اسطوره بزرگ ورزش تنیس برای بیش از یک دهه در صدر این مسابقات قرار داشتند و هیچکس نتوانست به گرد پای آنها برسد تا آنکه جوکوویچ از راه رسید و البته کمی بعد هم اندی ماری توانست دردسرهای برای این دو نفر ایجاد کند. اما در نهایت، در تمام این سال‌ها همواره این بحث در میان هواداران تنیس وجود داشته است که از بین نادال و فدرر کدام یک بهترین تنیسور تاریخ محسوب می‌شود. اما رافائل نادال نیز همیشه حواسش هست تا در مصاحبه‌های مربوط به مقایسه خودش با فدرر و اینکه کدام بازیکن از دیگری برتر است، حرفی نزند که به خاطر آن جنجال به پا شود. رافا نادال به تازگی در یک مصاحبه با نشریه اکیپ فرانسه در رابطه با همین مقایسه گفته است:

اینکه بین من و فدرر کدام یک بهتر است به فرم ما در همان لحظه بستگی دارد. اگر من وضعیت خیلی خوبی داشته باشم از او بهتر خواهم بود اما در طرف مقابل شرایط عکس هم وجود دارد. اگر فدرر در بهترین فرم خود باشد از من بهتر خواهد بود. درست این است که بگوییم در حال حاضر بین من و فدرر هیچ تفاوت واضحی وجود ندارد. می‌پرسید چه کسی بهترین بازیکن تاریخ بوده است؟ اگر بخواهم راستش را بگویم باید جواب بدهم که نمی‌دانم.

رافائل نادال

اما در میان علاقه‌مندان به ورزش تنیس، این تصور وجود ندارد که بازیکن شماره یک حال حاضر دنیا یعنی نادال بتواند تا سن فعلی فدرر بازی کند. استاد سوییسی حالا دیگر ۴۰ ساله است و همینطور هم به کار خود ادامه می‌دهد. اما قهرمان ۱۲ دوره مسابقات تنیس اوپن فرانسه امیدوار است تا در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو بتواند مدال طلا را از آن خود کند. اما فراتر از آن رویداد، نادال تصور نمی‌کند که بتواند در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کند هرچند که احتمال رقابت در آن رویداد را به طور کامل رد نکرده است. نادال می‌گوید:

منطق می‌گوید که من در المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور نخواهم داشت اما شما باید منطق را نابود کنید. اگر قبلاً کسی به من گفته بود که آیا ممکن است در سال ۲۰۱۹ چنین عملکردی را نشان بدهم می‌گفتم که غیرممکن است. همچنین قطعاً اگر کسی در سال ۲۰۰۹ از همین پرسیده بود که آیا در سال ۲۰۲۰ هم به میدان خواهم رفت می‌گفتم نه.

نادال همچنین در ادامه صحبت‌های خود بازهم درباره رقابتش با فدرر و نواک جوکوویچ و در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه کدام یک از آنها بهترین است گفت:

با تمام قلبم به شما جواب می‌دهم که نمی‌دانم. این سؤال آسانی نیست زیرا کار که آنها انجام می‌دهند بر روی خود من هم تأثیر بزرگی خواهد گذاشت. من می‌خواهم باور داشته باشم که اینطور نیست، که انگیزه‌ام را برای خودم حفظ کنم و دستاوردهای من به آنها ارتباطی ندارد. اما نمی‌توانم این سؤال را به صورت صد در صد پاسخ بدهم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار