29/03/2024

نواک جوکوویچ یا رافائل نادال ؛ کدام تنیسور شماره یک سال ۲۰۱۹خواهد شد؟

  • توسط سروش
  • 27/10/2019
  • 0

رتبه نخست رنکینگ تنیس مردان در انتهای سال ۲۰۱۹، تنها نصیب رافائل نادال یا نواک جوکوویچ خواهد شد. مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی پاریس، نقش بسزایی در این خصوص ایفا می‌کند.

جدال نواک جوکوویچ و رافائل نادال برای جایگاه شماره یک

رقابت‌های این فصل جهان تنیس به روزهای انتهایی خود نزدیک می‌شود و تورنمنت‌های کمی باقی‌مانده تا تنیسورها در آن به بازی بپردازند. در این بین نواک جوکوویچ صرب و رافائل نادال اسپانیایی، سخت به دنبال این هستند که در پایان سال ۲۰۱۹ بتوانند در جایگاه شمارۀ یک رنکینگ تنیس مردان (ATP) تکیه بزنند. این دو فوق ستارۀ دنیای تنیس، دو بازیکن و سید برتر آخرین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی سال در شهر پاریس به حساب می‌آیند. مسابقاتی که اگر جوکوویچ بتواند در آن به قهرمانی برسد، می‌تواند فاصلۀ خود را با رقیب همیشگی‌اش نادال، در صدر جدول رقابت‌های Nitto ATP Finals کمتر از قبل سازد. تورنمنت بسیار مهم و معتبری که در از دهم تا هفدهم ماه نوامبر در سالن O۲ شهر لندن برگزار می‌گردد و نقش حیاتی در جایگاه هشت تنیسور نخبۀ راه یافته به این مسابقات در رنکینگ جهانی مردان دارد.

نادال بهترین موقعیت را برای باز پس‌گیری رتبه نخست رنکینگ ATP از جوکوویچ دارد و اگر در مسترز رولکس پاریس به قهرمانی برسد، با توجه به اختلاف خوبی که با تنیسور صرب در جدول انتخابی لندن دارد، می‌تواند تا حد زیادی خیال خود را بابت ایستادن در این جایگاه راحت سازد. برای جوکوویچ نیز مسابقات پاریس از اهمیت زیادی برخوردار است و فاتح شانزده گرند اسلم دنیای تنیس اگر نمی‌خواهد جایگاه خود را به نادال واگذار نماید، چاره‌ای جز قهرمانی در این تورنمنت و سپس درخشش در مسابقات آخر فصل لندن ندارد. اگر جوکر در پاریس به عنوان نخست برسد، این پنجمین قهرمانی و تاج‌گذاری این تنیسور ۳۲ ساله در این رقابت‌ها محسوب می‌گردد. در حال حاضر رافائل نادال با کسب ۹۲۲۵ امتیاز، صدرنشین جدول انتخابی مسابقات لندن بوده و دومین تعقیب کنندۀ این تنیسور اسپانیایی در این راه که همان جوکوویچ است، فاصلۀ معناداری با او دارد.

رافائل نادال و نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ با ۷۹۴۵ و ۱۲۸۰ امتیاز اختلاف نسبت به نادال در مکان دوم قرار گرفته و دنیل مدودف روس نیز با ۵۸۷۵ امتیاز در ردۀ سوم جای دارد. اختلاف ۱۲۸۰ امتیازی جوکوویچ و نادال به این معناست که حتی قهرمانی و به دست آوردن تمامی ۱۰۰۰ امتیاز مسابقات پاریس نیز به معنای تصاحب جایگاه نادال نبوده و جوکر باید در رقابت‌هایی به مراتب مهم‌تر یعنی تورنمنت فینال‌های لندن نیز به قهرمانی و یا در صورت حذف نادال در دورهای ابتدایی بتواند به مراحل نیمه نهایی یا فینال راه یابد. نواک جوکوویچ باید در ابتدا مسترز ۱۰۰۰ امتیازی پاریس را فتح کند و سپس حداکثر ۱۵۰۰ امتیاز نیز از مسابقات لندن به دست آورد تا بتواند فصل ۲۰۱۹ را با ایستادن در جایگاه اول رنکینگ مردان به پایان برساند.

رافائل نادال اگر بتواند برای نخستین بار در مسابقات مسترز رولکس پاریس به قهرمانی برسد و تمامی ۱۰۰۰ امتیاز این مسابقات را به چنگ آورد، تقریباً خیالش از بابت ایستادن و پس‌گیری ردۀ نخست مردان راحت بوده و برای پنجمین بار در پایان فصل می‌تواند در این جایگاه قرار گیرد. از این حیث نادال در کنار بزرگانی چون راجر فدرر، جیمی کانرز و نواک جوکوویچ می‌ایستد که توانسته‌اند پنج بار در انتهای فصل در جایگاه نخست رده‌بندی مردان قرار بگیرند. به همین دلیل مسابقات پاریس برای نادال بسیار پراهمیت بوده و این تنیسور سرشناس اسپانیایی می‌خواهد سومین قهرمانی خود در مسترزها را در فصل جاری این‌بار در فرانسه جشن بگیرد. نادال با کسب ۳۵ عنوان در مسترزها نیز رکوردار بوده و پس از او راجر فدرر با ۳۴ و نواک جوکوویچ با ۳۳ قهرمانی در این مسابقات ۱۰۰۰ امتیازی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند و جوکر با قهرمانی در پاریس می‌تواند هم به رکورد فدرر در قهرمانی مسترزها برسد و هم فاصلۀ خود را با نادال به یک عنوان کاهش دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار