20/04/2024

یادداشت: ادغام نهادهای تنیس مردان و زنان و آتشی که راجر فدرر برافروخت!

  • توسط مریم
  • 23/04/2020
  • 0
بازگشت جسم به حالت نرمال

فقط چند ثانیه تأمل کنید. آیا من تنها کسی هستم که فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که تنیس مردان و زنان با یکدیگر متحد شده و در یک فرم متحدالشکل باشند؟ این پیشنهاد راجر فدرر بود.

پیشنهاد راجر فدرر

ایده خوبی است که تعداد مطرح شدن آن را نمی‌توان شمارش کرد. اما این بار چون راجرر فدرر این بحث را مطرح کرده و این ایده در رسانه پرمخاطب توئیتر و در ایام وقفه ناشی از شیوع بیماری کرونا مطرح شده به سرعت اظهارنظرهایی را با خود به همراه داشته است. نتیجه این شد که تمام جهان از این پیشنهاد این تنیسور مطرح سوئیسی حمایت کرد. سیمونا هالپ، تنیسور شماره ۲ زنان جهان نیز پس از این توئیت با انتشار توئیتی نوشت:

تو تنها کسی نیستی که چنین پیشنهادی دارد.

بیلی جین کینگ، اسطوره تنیس جهان نیز در توئیتی نوشت:

من (درباره نیاز به یکی شدن) موافقم و همین ایده را از اوایل دهه ۱۹۷۰ فریاد می‌زنم. یک صدا، مردان و زنان در کنار یکدیگر نگرش طولانی‌مدت من در ورزش تنیس بوده است. WTA همیشه پلن B را به خود اختصاص داده است.

رافائل نادال نیز در میان بازیکنان مرد و کارشناسانی بود که از این ایده حمایت می‌کنند و در این باره نوشت:

هی، راجرر فدرر همانطور که در جریان مباحثات ما هستی من کاملاً با این ایده موافقم که این کار برای خلاص شدن از انتقادات جهانی فوق‌العاده است و تنیس مردان و زنان باید با یکدیگر متحد شده و تحت پرچم یک سازمان باشند.

مشخصاً، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که پاندمی ویروس کرونا بدان نیاز دارد و موجب تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی شده است موجب شده تا مردم یک گام رو به عقب بردارند، نفسی عمیق بکشند و با چشمی باز حرفه‌های مربوط به خود را ببینند. کریس کرمود، رئیس اجرایی و رئیس ATP از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به خبرنگار ESPN گفت:

هنگامیکه اوضاع بسیار خوب پیش می‌رود، هیچ‌کس نمی‌خواهد در هیچ تجارتی تسلیم شود. شما نمی‌توانید جلوی تمرکز کسی برای تغییر را بگیرید. وقتی بحرانی وجود دارد شما گرایش به این دارید که مردم روی ایده‌های مختلف و تغییرات بالقوه تمرکز کنند. بنابراین ضرورت باعث جاری شدن از بسیاری از این تصمیمات می‌شود.

Roger Federer راجر فدرر

بحران مشهود است: تنیس حرفه‌ای در آستانه برگزاری تنیس ترکیبی ایندین ولز متوقف شد و هیچ تورنمنت ATP و WTA تا حداقل ۱۳ جولای برگزار نمی‌شود، تاریخی که یک هفته بعد از مسابقات تنیس ویمبلدون است و حالا این مسابقات نیز به طور کامل لغو شد. تأثیر اقتصادی این وقفه بسیار عمیق بوده است، مخصوصاً برای آن دسته از بازیکنانی که رتبه‌شان زیر ۲۰۰ رتبه بندی جهانی است. حتی وقتی حرفی از بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا مطرح نبود، مسئولان اجرایی هر دو تور ATP و WTA در ماه‌های اخیر به دنبال ایجاد یک جذابیت جدید میان تورها بودند. در مسابقات تنیس اوپن استرالیا که ماه ژانویه برگزار شد، میکی لالر، رئیس WTA با آندره گادنزی، جانشین کرمود و به علاوه مقامات استرالیایی تنیس ملاقات داشت تا درباره راهکارهایی جهت ایجاد روابط نزدیک‌تر در تورها با آن‌ها صحبت کند. بزرگترین مبحث دستورجلسه این بود: رویدادی برای مسابقات زنان همزمان با جام ATP ایجاد کنیم که اشتراکات زیادی با یکدیگر داشته باشند. لالر با ارسال ایمیلی به ESPN نوشت:

ما درباره این صحبت کردیم که جام WTA به سال ۲۰۲۲ منتقل شود و این موضوع در دست بررسی است.

واسک پوسپیسیل، نماینده کنسولی بازیکنان ATP که صراحتاً از ساختار جایزه پولی در مسابقات تنیس و عدم ادراک قدرت یک بازیکن انتقاد کرده بود در پاسخ به فدرر نوشت:

هی راجر فدرر و رافائل نادال. ایده فوق‌العاده‌ای است. از زمانی که این ایده در ماه ژانویه مطرح شد، نهاد ATP در حال کار بر روی این مسئله است.

مانع اصلی بر سر راه یکپارچه‌سازی تورها زیر یک پرچم بی‌میل بودن مسئولان تور ATP به این کار بوده است که نمی‌خواهد منابعش در اختیار تور WTA قرار گیرد. همچنین رتبه‌بندی بازیکنان ATP آن‌ها را به ادغام تورها بی‌اشتیاق می‌کند. نیک کیریوس زیاد با پیشنهاد راجر فدرر موافق نیست. . آیا کسی از اکثریت بازیکنان ATP پرسیده است که در مورد ادغام این تور با تور زنان چه فکر می‌کنند و چطور این ادغام برای مردان منفعت خواهد داشت؟ یکی دیگر از موانع برنامه ادغام ساختار حکومتی در تنیس است. این ورزش کمتر یا بیشتر توسط کمیته اداره می‌شود که این کمیته شامل ۴ نهاد مختلف اداری و ۷ سهامدار است. ۴ نهاد اداری عبارتند از: ATP، WTA، ITF (فدراسیون بین‌المللی تنیس) و هیئت مدیره گرند اسلم که برای چهار رویداد گرند اسلم معرفی شده‌اند. کرمود، که در طول دوران تصدی ۵ ساله‌اش جایزه مالی مسابقات ATP را بیشتر از ۲ برابر کرد در این باره گفت:

این ادغام برای هر دو نهاد ATP و WTA مزیت‌هایی دارد و اتفاق خواهد افتاد. اما تا آن زمان، نمی‌تواند جریان اجرایی به خود بگیرد. اگر یک تور بهتر از تور دیگر عمل کند، چرا این کار را انجام دهیم؟ هر دو نهاد باید مشوق انجام این کار باشند.

راجر فدرر، در یک توئیت دیگر گفت که او تشویق نمی‌کند که مسابقات در یک زمین ادغام شود اما تشویق او برای ادغام ATP و WTA است. او نوشت:

وجود سیستم‌های مختلف رتبه‌بندی بازیکنان تنیس، لوگوهای مختلف، وب‌سایت‌های مختلف و دسته‌بندی‌های تورنمنت متفاوت هواداران را بسیار سردرگم می‌کند.

راجر فدرر

برخی از اختلافات میان تورها و اینکه چگونه عمل می‌کنند می‌تواند به آسانی توسط این ادغام مرتفع گردد. یک لوگو، وب‌سایت، سیستم رتبه‌بندی و بانک اطلاعاتی مشترک مورد پسند بسیاری از بازیکنان قرار می‌گیرد و به طور معمول، شریک پخش مبتی بر اشتراک برای هر رویداد برای شبکه‌های معتبر جذابیت کمتری خواهد داشت. یک همکاری نزدیک همچنین درها را بر روی رویدادهای مشترک بیشتر بازخواهد کرد البته همه آن‌ها مانند ایندین ولز در بالاترین سطح قرار نخواهند داشت. اما معایبی را نیز در برخواهد داشت. شاید این ادغام به کاهش شغل‌هایی منجر شود که در ۵۰ درصد این تورها مشترک هستند و رویدادهایی با مراحل بیشتر و روزهای بیشتری برای بازی ایجاد کند. در حال حاضر تورنمنت‌هایی که در جدول حضور دارند مجبورند گلچین شوند اما همه آن‌ها دارای حقوق سهامداری هستند. مسائل دیگر، نظیر قراردادهای اسپانسری، قراردادهای رسانه‌ای و تخصیص‌ جایزه‌های پولی چالش‌های جدی هستند. کرمود در این باره گفت:

به عقیده من هدف این است که نزدیک‌تر به یکدیگر کار کنیم. مطمئناً در کوتاه مدت نمی‌توانیم یک سازمان را تشکیل بدهیم.

بحران فعلی ممکن است منجر به تشویق تورها برای پیشرفت شود و چنین موردی می‌تواند احتمال همکاری دوطرفه را بالا ببرد. از آجایی‌که این تورها جزئیاتی از بسته مولتی میلیون دلاری خود را با هدف ایجاد حمایت مالی برای بازیکنان با رتبه پایین در هر دو تور منتشر کرده‌اند، سخت است بفهمیم که چه گام عینی می‌توان در آینده‌ای نزدیک برداشت. غیرممکن است وقتی تورها دوباره از سر گرفته شوند بتوانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم و حس تقسیم سختی‌ها و نیاز به حمایت متقابل شروع به محو شدن می‌کند. از آنجایی‌که تورها تلاش می‌کنند زمین‌های از دست رفته را آماده کنند، بعید به نظر می‌رسد که یک ادغام در اولویت قرار گیرد. ادغامی که اساساً ساختار بکر بازی حرفه‌ای را تغییر می‌دهد بسیار مشکل، پیچیده و پرهزینه خواهد بود، حتی اگر در بهترین زمان خود انجام شود.

تورهای ATP و WTA حتماً تورهای مربوط به خود را دنبال می‌کنند و تورنمنت‌هایی را که برای یک حرفه چارچوبی جدید ایجاد می‌کنند تحریم خواهند کرد. این چارچوب می‌تواند تغییر در ایجاد فرصت‌های بازی و کسب دستاورد، رتبه‌بندی، بازاریابی و تماس‌های رسانه‌ای باشد. هیچ‌یک از تورهای ATP و WTA جزو اتحادیه‌های کارگری نیستند و هیچ‌یک از آن‌ها نیز نمی‌توانند تحت قانون کارگری حال حاضر ایالات متحده آمریکا قرار گیرند. بازیکنان استخدام‌شوندگان تورها (یا به طور کلی بازی‌ها) نیستند اما اگر تلاش کنند تا متحد شوند، پیمانکاران شخصی هستند که می‌توانند نسبت به قوانین نادرست را نقض کنند. انجمن بین‌المللی تنیس بدنه اداری بازی تفریحی جهان است و به علاوه مالک و یا ارتقادهنده رقابت‌های حرفه‌ای مختلف محسوب می‌شود که از آن جمله می‌توان به مسابقات حرفه‌ای ATP و WTA، تنیس جام دیویس و فد کاپ اشاره کرد. انجمن‌های ملی نظیر USTA شرکت‌های وابسته به ITF هستند و بودجه زیادی برای این سازمان ایجاد می‌کنند. این امر شرکت‌های وابسته را قادر می‌سازد تا در کنار سایر مسائل، از حالت غیرانتفاعی لذت ببرند.

وقتی اعضای هیئت مدیره مسابقات گرند اسلم یک علاقه مشترک را تسهیم می‌کنند یا نیاز به اتحاد را حس می‌کنند در مورد ۴ رقابت معتبر حرف می‌زنند. اما هر نهاد گرند اسلم نیز یک سهامدار مستقل برای خود دارد و این سهادار می‌خواهد در اتخاذ تصمیمات آزاد باشد. ارتقادهندگان مسابقات تنیس اوپن فرانسه در اواسط ماه مارس بدون مشورت با سهامداران این گرند اسلم مقرر کردند که مسابقات این فصل را تا ماه سپتامبر به تعویق بیاندازند. حتی اگر مسابقات تنیس را بتوان از سر گرفت، این برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شد که این رقابت‌ها تنها چند روز بعد از اعلام نتایج مسابقات تنیس اوپن ایالات متحده آمریکا شروع می‌شود. مقامات فدراسیون تنیس فرانسه از اقدام آنان بسیار برآشفته شدند؛ هنوز لغو شدن و به تعویق افتادن مسابقات به خاطر پاندمی ویروس کرونا ادامه دارد و مسابقات تنیس ویمبلدون از آن جمله‌اند و در کنار آن انتقادات نسبت به شیوه اتخاذ تصمیم در این مورد را نیز می‌توان دید. این شانس وجود دارد که حداقل ۳ رقابت گرند اسلم را بتوان در سال جاری برگزار کرد (مسابقات تنیس اوپن ایالات متحده آمریکا و مسابقات تنیس اوپن فرانسه). برد گیلبرت، آنالیزور ESPN در این بار اظهار داشت:

همه از تعویق رقابت‌های تنیس اوپن فرانسه ناراحت هستند اما بعد از لحظه‌ای تفکر در این مورد دریافتم که اتفاق خوبی است. به نظر من در ماه‌های اندک باقیمانده ما یک تقویم بسیار فشرده داریم که باید در مورد آن نگران باشیم. شاید ما بتوانیم با برگزاری ۳ رقابت معتبرتر در این فصل به کار تنیس در سال جاری پایان دهیم.

تنیس بیشتر از آن‌که یک ورزش تیمی باشد ورزشی انفرادی است. گلف نیز چنین ساختاری دارد و دارای نهادهای مستقلی نظیر PGA، LPGA، R&A و USGA هست که به گونه‌ای هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند تا جنبه‌های مختلف ورزشی از جمله تورهای حرفه‌ای مجزای مردان و بانوان را مدیریت کنند. کرمود در این باره گفت:

آسان است که بنویسیم ورزش تنیس به خاطر همه مسئولان اداری‌اش ناکارآمد است اما در ورزش‌های بین‌المللی وجود این مشکل، امری غیرمعمول نیست. در نهایت، وقتی شما به تغییر فکر می‌کنید همیشه مجبورید این را بپرسید که «این تغییر چه مزیت‌هایی دارد؟» اگر دستاورد ارزشمندی به دنبال داشته باشد، جواب این سؤال آن را به شما خواهد گفت.

راجر فدرر

در دوره‌ای که میان جنسیت عدم تعادل وجود دارد، تشویق افراد نامدار تنیس به رفع این عدم تعادل ایده جذابی در شرایط علی است و این ادغام و پیشبرد بازی‌های تنیس مزایایی را در بر دارد. این وقفه به مردم کمک کرده تا راه‌های بهتری را برای انجام کارهای خود جستجو کنند. اما به محض این‌که آن‌ها بتوانند کارهای خود را از سر گیرند، این افکار شاید به دست فراموشی سپرده شوند و تورهای تنیس نیز بار دیگر همان واقعیت روزانه خود را از سر گیرند. لازم به ذکر است همه این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که مسابقات این فصل تنیس به خاطر پاندمی ویروس کرونا فعلاً به تعویق افتاده و زمان مشخصی نیز برای بازگشت به این ورزش اعلام نشده است. آندره گادنزی، رئیس ATP روز گفت که او خوشبین است تا آگوست مسابقات تنیس از سر گرفته شود اما هشدار داد که شاید به خاطر ویروس کرونا مسابقات این فصل دیگر برگزار نشود. گادنزی در این باره گفت:

هیچ‌کس نمی‌داند ما چه زمانی با امنیت کامل می‌توانیم به برگزاری مسابقات بازگردیم: صحبت درباره آگوست، سپتامبر و نوامبر تنها یک فرضیه است. نمی‌توانیم روی چیزی با قطعیت نظر بدهیم که حتی نمی‌دانیم ممکن است اتفاق بیفتد یا خیر. شاید حتی مسابقات از سال دیگر آغاز شود.

گادنزی در جریان مصاحبه تلفنی از خانه‌اش در لندن با رسانه ایتالیایی گفت او امیدوار است که این فصل در ماه آگوست از سر گرفته شود. این مسئول ۴۳ ساله ایتالیایی که در ماه ژانویه مسئولیت ریاست ATP را برعهده گرفت اظهار داشت:

ما ۵۰ نسخه تقویمی را آماده کردیم که روز به روز با یکدیگر تفاوت دارد. من کاملاً خوش‌بین هستم که در پاییز مسابقات را از سر بگیریم و حتی اگر خوش‌شانس باشیم شاید در تابستان این اتفاق بیفتد. اگر مدیریت کنیم که در آگوست به فصل بازگردیم ۳ گرند اسلم و ۶ مسابقات مسترز ۱۰۰۰ را پوشش خواهیم داد وگرنه مشکلات ده برابر خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار