23/04/2024

برای اولین بار، چهرۀ راجر فدرر بر روی سکه‌های سوئیسی نقش بست

  • توسط مینا
  • 03/12/2019
  • 0

کشور سوئیس به پنیرهای خوش‌طعم، ساعت‌های رولکس خوش‌ساخت، بانک‌ها و همچنین ورزشکاری چون راجر فدرر در دنیا معروف است.

چهره راجر فدرر بر روی سکه سوئیسی

مردم سوئیس و مخصوصاً شهری همانند بازل، بی‌اندازه به راجر فدرر علاقه‌مند هستند. اسطورۀ ۳۸ ساله‌ای که نام ورزش این کشور و به خصوص تنیس آن را در جهان جاودانه ساخته است. راجر فدرر چند ماه پیش و در مسابقات ۵۰۰ امتیازی بازل سوئیس موفق به کسب دهمین قهرمانی‌اش در این تورنمنت شد تا با نام خود و کشورش رکورد دیگری را به یادگار بگذارد. استاد سوئیسی با ۲۰ قهرمانی در گرند اسلم‌ها، برترین تنیسور مرد تاریخ از این حیث به شمار می‌‌آید. او همچنین با ۲۸ قهرمانی در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی و تصاحب ۱۰۳ جام قهرمانی در تورهای حرفه‌ای ATP، از برترین چهره‌های ورزشی جهان و احتمالا مشهورترین فرد سوئیسی تاریخ قلمداد می‌گردد. شهرت و علاقۀ وافر سوئیسی‌ها به تنیسور محبوب‌شان به حدی رسیده که آن‌ها به تازگی نام و چهره فدرر را بر روی سکه‌های کشورشان حک کرده‌اند. حال مردم این سرزمین می‌توانند سکه‌هایی که چهرۀ فدرر روی آن نقش بسته است را در اختیار و یا در جیب‌هایشان داشته باشند. این سکه‌ها که ارزش هر یک از آن‌ها به ۲۰ فرانک می‌رسد، از جنس نقره است. برای اولین بار در تاریخ این سرزمین، تصویر فردی زنده و به خصوص یک ورزشکار بر روی پول ملیِ سوئیسی‌ها نقش می‌بندد.

راجر فدرر همچنین دارای یک رکورد منحصر‌به‌فرد دیگر در دنیای تنیس می‌باشد. او به مدت ۳۱۰ هفته، صدرنشین جدول رده‌بندی تنیس مردان بوده و شاید به این زودی‌ها تنیسوری پیدا نشود که بتواند رکورد جالب توجه او را بشکند. فدرر سال ۲۰۱۹ را هم با رتبۀ شمارۀ ۳ جهان به پایان رساند تا برای پانزدهمین مرتبه، فصل را در بین سه بازیکن برتر رنکینگ به پایان رسانده باشد که بازهم این یک رکورد دیگر در بین تنیسورها به حساب می‌آید.

راجر فدرر

فدرر با ۳۸ سال سن، مسن‌ترین تنیسور تاریخ است که موفق شده در چنین سن و سالی در بین سه تنیسور برتر رنکینگ ATP قرار گیرد. در خارج از میادین تنیس، فدرر در سال ۲۰۰۳ بنیاد خیرخواهانه‌ای را با نام خود در کشورش تاسیس نموده است. این بنیاد، فعالیت‌های بشر دوستانه‌ای را در سرتاسر جهان انجام می‌دهد. شهرت فدرر تنها محدود به مرزهای سوئیس نشده است. او در سال ۲۰۱۹ و در تورنمنت هالۀ آلمان موفق به دهمین تاج‌گذاریش در این مسابقات شد. در سال ۲۰۱۲، مسئولان شهری هاله به خاطر دستاوردهای بزرگ فدرر، نام یکی از خیابان‌‌های این شهر را به نام این قهرمان سوئیسی نام‌گذاری کرده‌اند. در سال ۲۰۰۷، تمبر یادبودی در شهر بازل که زادگاه این قهرمان بزرگ به حساب می‌آید نیز منتشر شده است.

جالب است بدانید که سوئیسی‌ها قصد دارند سکه‌های بیشتری را با نام و چهرۀ فدرر حک نمایند. طبق تصمیمی که در شورای اقتصاد این کشور گرفته شده است، آن‌ها در سال ۲۰۲۰ سکه‌هایی به ارزش ۵۰ فرانک و البته با طراحی متفاوتی از تصاویر فدرر ضرب خواهند کرد. پیش‌فروش سکه‌های ۲۰ فرانکی منقش به چهرۀ راجر فدرر از روز دوشنبه (دوم دسامبر) آغاز شده و تا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت. برآورد اولیه حکایت از آن دارد تا ۵۵ هزار عدد از این سکه‌ها فروخته خواهد شد. گفته شده اگر استقبال از این نوع سکه‌ها در بین مردم سوئیس رواج پیدا کند، بانک مرکزی این کشور اجازۀ ضرب ۴۴ هزار عدد دیگر از آن‌ها را تا ماه می سال ۲۰۲۰ صادر خواهد داد.

طرفداران راجر فدرر و علاقه‌مندان به ورزش تنیس می‌توانند این سکه‌ها را از وبسایت Swissmint خریداری نمایند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار