28/03/2024

راجر فدرر ؛ پیشتاز قهرمانی در استادیوم‌های سرپوشیده دنیای تنیس

  • توسط مینا
  • 09/11/2019
  • 0

هیچ تنیسوری به اندازۀ راجر فدرر نتوانسته به پیروزی و قهرمانی در استادیوم‌ها و تورنمنت‌های سرپوشیدۀ دنیای تنیس دست یابد. در این مطلب و به بهانۀ مسابقات فینال‌های Nitto ATP در استادیوم سرپوشیدۀ O۲ شهر لندن، قصد داریم تا شما را با آمار بازیکنان حاضر در این مسابقات و تعداد بردها و باخت‌های آنها در چنین ورزشگاه‌هایی آشنا سازیم.

افتخارات راجر فدرر

مسابقات فینال‌های Nitto ATP معتبرترین تورنمنت تنیس جهان در بخش آقایان به شمار می‌آید که بسیاری از صاحب‌ نظران این رشتۀ ورزشی، حتی آن را مهم‌تر از گرند اسلم‌ها می‌دانند. در اواخر سال ۲۰۱۹، شاهد برگزاری چهل و نهمین دورۀ این مسابقات هستیم که میزبانی آن را شهر لندن برعهده گرفته است. لندن از سال ۲۰۰۹ تاکنون میزبان این رقابت‌های مهم بوده و پیش از این کلان شهر بریتانیا، شهرهایی نظیر فرانکفورت، نیویورک سیتی، شانگهای، هیوستون، هانوفر، سیدنی، استکهلم، توکیو و حتی لیسبون هم میزبانی این بازی‌ها را برعهده داشته‌اند. اما خصوصیت بارز و مهمی که مسابقات لندن از آن برخوردار بوده این است که این رقابت‌ها در سالنی سرپوشیده و بسیار مدرن به نام O۲ برگزار می‌گردد. هشت تنیسور منتخب بخش مردان که از هشت کشور متفاوت در لندن حضور یافته‌اند، هریک از نام و آوازه‌ای خاص در جهان تنیس برخوردارند. اما سوال مهم اینجاست که عملکرد این بازیکنان در سالن‌های سرپوشیده به چه گونه‌ای بوده است؟

سه از هشت تنیسور حاضر در این مسابقات، قبلاً موفق به بالابردن جام قهرمانی این تورنمنت شده‌اند. اما هیچ‌کس به اندازۀ راجر فدرر نتوانسته به قهرمانی این بازی‌ها برسد. استاد سوئیسی با شش قهرمانی در مسابقات پایان فصل ATP که در سه شهر لندن (۲ قهرمانی)، شانگهای (۲ قهرمانی) و هیوستون (۲ قهرمانی) به دست آمده، از این حیث رکوردار است. فدرر به صورت بالقوه می‌تواند سیصدمین پیروزی خود را در مسابقات داخل سالن یا استادیوم‌های سرپوشیده به دست آورد. او با ۲۹۶ پیروزی و ۶۸ شکست، بالاترین آمار برد را در میان تمامی تنیسورهای مرد به خود اختصاص داده است و نفر دوم از این حیث، فاصلۀ معناداری با این تنیس باز ۳۸ ساله دارد. به غیر از راجر فدرر، هیچ بازیکنی هنوز نتوانسته به ۱۵۰ پیروزی در بازی‌های تنیس داخل سالن برسد و این خود نشان دهندۀ آن است که مرد سوئیسی، تا چه اندازه در این گونه استادیوم‌ها موفق عمل کرده است.

فدرر همچنین موفق به کسب ۲۶ جام قهرمانی در مسابقات داخل سالن تنیس شده که رتبۀ پنجم را از زمانی که مسابقات اوپن راه خود را به این رشتۀ ورزشی بازکرده‌اند، به خود اختصاص داده است. البته رتبه‌های بالاتر از فدرر همگی بازنشسته شده‌اند و نزدیک‌ترین تنیسور فعالی که هنوز به بازی تنیس مشغول است، اندی ماری با ۱۵ قهرمانی می‌باشد. استاد سوئیسی دربارۀ نحوۀ بازی در چنین استادیوم‌هایی می‌گوید:

شما در چنین مکان‌هایی باید بسیار سریع، فرصت طلب و انفجاری بازی کنید. سرعت‌العمل در تصمیم‌گیری‌ها نقش اساسی را در سالن‌های سرپوشیده ایفا می‌کند. بازی تهاجمی و روبه‌جلو، اساسی‌ترین کاری است که یک تنیسور باید در این‌گونه مسابقات انجام دهد.

راجر فدرر

در ادامۀ این مطلب نگاهی به آمار پیروزی‌ها، درصد برد و تعداد عناوین هشت تنیسور حاضر در مسابقات لندن خواهیم داشت که سابقۀ بازی در سالن‌های سرپوشیده را نیز دارند. ترتیب‌بندی این فهرست بر اساس درصد برد تهیه و تنظیم شده است.

۱. راجر فدرر
رکورد: ۲۹۶ پیروزی و ۶۸ شکست – درصد برد (۸۱.۳%) – تعداد عناوین: ۲۶ جام

۲. نواک جوکوویچ
رکورد: ۱۴۸ پیروزی و ۴۰ شکست – درصد برد (۷۸.۷%) – تعداد عناوین: ۱۳ جام

۳. دنیل مدودف
رکورد: ۴۰ پیروزی و ۱۸ شکست – درصد برد (۶۹%) – تعداد عناوین: ۲ جام

۴. رافائل نادال
رکورد: ۸۲ پیروزی و ۳۷ شکست – درصد برد (۶۸.۹%) – تعداد عناوین: ۳ جام

۵. استفانوس تسیتسیپاس
رکورد: ۲۷ پیروزی و ۱۴ شکست – درصد برد (۶۵.۹%) – تعداد عناوین: ۲ جام

۶. الکساندر زورف
رکورد: ۴۰ پیروزی و ۲۶ شکست – درصد برد (۶۰.۶%) – تعداد عناوین: ۳ جام

۷. دومینیک تیم
رکورد: ۴۶ پیروزی و ۳۳ شکست – درصد برد (۵۸.۲%) – تعداد عناوین: ۲ جام

۸. متئو برتینی
رکورد: ۹ پیروزی و ۷ شکست – درصد برد (۵۶.۳%) – تعداد عناوین: ۰ جام

اما جوکوویچ، قهرمان پنج دورۀ این مسابقات، خیلی هم عقب نیست. این تنیسور صرب هم از نظر تعداد پیروزی و درصد برد در مسابقات داخل سالن در رده دوم قرار گرفته است. جوکوویچ ۳۲ ساله دارای رکورد ۱۴۸ پیروزی و ۴۰ شکست است و این یعنی در ۷۸.۷ درصد از بازی‌های خود پیروز بوده است. فدرر و نادال بر اساس آمار رسمی در این زمینه خود را از دسته جدا کرده‌اند. هیچکس دیگری که در این مسابقات Nitto ATP Finals بازی کرده است نتوانسته بیشتر از ۷۰ درصد مسابقات داخل سالن خود را ببرد. نزدیک‌ترین فرد دنیل مدودف است که از موفقیت‌های خود طی دو سال اخیر در مسابقات داخل سالن برای رسیدن به جمع ۵ بازیکن برتر رده‌بندی استفاده کرده است. مدودف که امسال ۶۹ درصد از مسابقات داخل سالنش را برده در واقع ۱۲ برد و ۲ باخت کسب کرده است. این تنیسور روس سه جام از هفت جام خود در تور ATP را زیر یک سقف بالای سر برده است که تمام آنها در دو سال اخیر اتفاق افتادند.

رافائل نادال، مرد شماره یک دنیای تنیس هم بعد از دنیل مدودف در ۶۸.۹ درصد از بازی‌هایش در سالن‌های سرپوشیده به پیروزی رسیده است. این تنیسور اسپانیایی که رکورد ۸۲ پیروزی و ۳۷ شکست را در بازی‌هایش در سالن‌های سرپوشیده یدک می‌کشد، امیدوار است تا با به نمایش گذاشتن بهترین عملکردش در ورزشگاه O۲، پیروز رقابت با نواک جوکوویچ برای به پایان رساندن سال ۲۰۱۹ به عنوان مرد شماره یک دنیای تنیس باشد. پیروزی در دو مسابقه round-Robin و صعود به فینال می‌تواند ضامن صدرنشینی نادال در رنکینگ جهانی باشد، این یعنی رافا در کنار جوکوویچ، فدرر و جیمی کانرز برای پنجمین بار سال را به عنوان مرد شماره یک دنیای تنیس به پایان می‌برد. استفانوس تسیتسیپاس با رکورد ۶۶ درصد پیروزی در بازی‌هایش در سالن‌های سرپوشیده، رتبه پنجم را از این حیث در میان فینالیست‌های Nitto ATP دارد و سپس نوبت به الکساندر زوروف می‌رسد که تنها در ۶۰.۶ درصد بازی‌هایش در سالن‌های سرپوشیده، به پیروزی رسیده است. دومینیک تیم اتریشی هم در ۵۸ درصد از مسابقاتش در سالن‌های سرپوشیده به پیروزی رسیده و این در حالی است که متئو برتینی که برای اولین بار جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده تنها در ۵۶ درصد از بازی‌هایش در سالن‌های سرپوشیده برنده شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار