19/04/2024

راجر فدرر مسابقات مسترز شانگهای چین را با پیروزی آغاز کرد

  • توسط مینا
  • 08/10/2019
  • 0

راجر فدرر ، مرد شمارۀ سه رده‌بندی تنیس مردان، کار خود را در مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی شانگهای چین با پیروزی آغاز نمود.

پیروزی راجر فدرر در تنیس شانگهای

در روز سوم برگزاری رقابت‌های مسترز شانگهای، راجر فدرر سوئیسی توانست با پیروزی برابر حریفی از اسپانیا به دور سوم و مرحلۀ یک هشتم پایانی این تورنمنت آسیایی صعود کند. قهرمان دو دورۀ مسابقات مسترز شانگهای در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ در نخستین دیدار خود در این رقابت‌ها موفق به شکست آلبرت راموس وینولاس از اسپانیا شد تا به دور بعد این مسابقات صعود کند. راجر فدرر در دیداری که یک ساعت و بیست و شش دقیقه به طول انجامید توانست در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۲ و ۷-۶ (۷-۵) برابر وینولاس به پیروزی رسیده تا راهی مرحلۀ یک هشتم نهایی شود. استاد سوئیسی مصمم است در شانگهای به قهرمانی برسد تا بدین ترتیب او به ۲۹امین جام خود در مسترزها دست یابد. مرد شمارۀ سه دنیای تنیس، در دیدار برابر رقیب اسپانیایی‌اش عملکرد بسیار خوبی در سرویس‌هایش داشت و توانست در ۹۱% از سرویس‌های نخست خود به پیروزی برسد که این آمار برای وینولاس به ۶۰% می‌رسید. همچنین فدرر توانست ۸ سرویس خود را مستقیما به امتیاز تبدیل نماید که در این بخش عملکرد تنیسور اسپانیایی به ۷ ضربۀ اِیس ختم می‌شد.

همچنین راجر فدرر موفق شد ۲ از ۵ فرصت بریک پوینت خود را سیو و تبدیل به امتیاز کند که در این آیتم، وینولاس موفقیتی نداشت. فدرر در ست نخست عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشت و وینولاس در واقع مقهور بازی خوب این تنیسور کارکشتۀ سوئیسی شده بود. اما حکایت ست دوم بازی بکلی فرق داشت و دو بازیکن، تنیس نزدیکی را به نمایش گذاشتند. در ست دوم فدرر تنها با تکیه بر تجربۀ بالای خود و در تای بریک توانست وینولاس را مغلوب کند تا راهی دور یک هشتم پایانی شود. راجر فدرر پس از صعود به دور یک هشتم پایانی در نشست خبری پس از این بازی حاضر شد و گفت:

من در شروع این دیدار و در ست نخست عملکرد خوبی داشتم و با تمرکز و انرژی بالایی که گذاشتم توانستم این ست را با اختلاف خوبی ببرم. وقتی شما از آن‌سوی این کرۀ خاکی به سوی دیگر آن سفر می‌کنید، ناخودآگاه در روزهای نخستِ این چنین تورنمنت‌هایی نمی‌توانید تمام عملکرد خود را به نمایش بگذارید. همیشه در چنین رویدادهایی، ممکن است در بازی‌های نخست دچار مشکل شوید و رفته رفته از بازی‌های بعد با شرایط مسابقات خو بگیرید. در مجموع معتقدم که عملکردم در اولین دیدارم، مثبت و راضی‌کننده بود.

راجر فدرر در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

بازی محکم و جانانه‌ای به‌خصوص در ست دوم بود. در مقاطعی از بازی و به دلیل عملکرد خوب حریفم دچار مشکلاتی شدم. خوشحالم که در ست دوم شانس هم تا حدی یار من بود و بازگشت خوبی به مسابقه داشتم. دیدارهای اول هر تورنمنتی سخت و دشوار است و از اینکه توانستم به دور بعد صعود کنم، بسیار خوشحالم.

راجر فدرر

وینولاس و فدرر یکبار دیگر و در سال ۲۰۱۵ نیز مقابل هم در مسترز شانگهای قرار گرفته بودند که در آن دیدار تنیسور اسپانیایی توانسته بود به پیروزی برسد. در دور دوم مسترز شانگهای در سال ۲۰۱۵، آلبرت راموس وینولاس موفق شده بود با حساب ۲-۱ برابر فدرر به پیروزی برسد و دست این تنیسور پرآوازه را از قهرمانی در آن مسابقات کوتاه کند. حال با پیروزی استاد سوئیسی مقابل وینولاس، آن هم در چهار سال بعد، می‌توان گفت که فدرر به نوعی انتقام و حذف تلخ آن رویداد را نیز از تنیس باز اهل کشور اسپانیا گرفته است. راجر فدرر دربارۀ آن مسابقات می‌گوید:

وینولاس در آن سال بسیار عالی کار کرد و هر از گاهی در مورد آن مسابقات فکر می‌کنم. من شانس این را داشتم که در آن بازی به پیروزی برسم و ست نخست را هم با امتیازات کمی و در تای بریک واگذار کردم. من باید در آن مسابقه به پیروزی می‌رسیدم که در نهایت خلاف این اتفاق رخ داد. در کل نمی‌توان از بازی خوب او نیز در آن دیدار چشم‌پوشی کرد و همه اتفاقات خیلی سریع در شانگهای رخ داد. یادم می‌آید سه سال قبل و در مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۲ موفق شدم برابر او به پیروزی برسم، ولی مهم نیست که چه اتفاقی در آنجا افتاد. امروز می‌دانستم که وینولاس تا چه حد حریف خطرناکی است و با درس‌هایی که از بازی چهار سال پیش گرفته بودم، دیگر غافلگیر نشدم و توانستم به پیروزی برسم. خوشحالم که موفق به کنترل مسابقه شدم و در نهایت نیز پیروز از زمین خارج شدم.

راجر فدرر در دور بعد و برای صعود به مرحلۀ یک چهارم پایانی باید به مصاف برندۀ دیدار دیوید گوفین از بلژیک و میخائیل کوکوشین از کشور قزاقستان برود. گوفین که شانس سیزدهم قهرمانی در این مسابقات به حساب می‌آید در دیدار نخست خود موفق به پیروزی ۲-۰ و با نتایج ۶-۲ و ۶-۳ مقابل ریچارد گاسکۀ فرانسوی شده بود. کوکوشینِ قزاق نیز در روز دوشنبه توانسته بود در دو ست پیاپی و با امتیازات ۷-۶ (۷-۴) و ۶-۴ برابر میومیر کچمانوویچ از کشور صربستان به برتری برسد تا در دور بعد مقابل گوفین قرار گیرد. گوفین به نسبت کوکوشین حریف سخت‌تری برای فدرر محسوب می‌گردد. اگرچه در تقابل‌های رودرو و در ۱۰ مسابقه‌ای که این دو تنیسور مقابل یکدیگر انجام داده‌اند، فدرر با حساب ۹-۱ پیش افتاده است، اما تنیسور بلژیکی در سال ۲۰۱۷ و مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات پایان فصل Nitto ATP Finals موفق به شکست راجر فدرر شده بود. تنیسور ۳۸ سالۀ سوئیسی عزم خود را برای سومین قهرمانی‌اش در شانگهای چین و ۲۹امین تاج‌گذاری خود در مسترزها جزم کرده است تا بتواند پیش از برگزاری مسابقات Nitto ATP Finals در سال ۲۰۱۹، بار دیگر قدرتش را به رخ حریفانش بکشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار