23/04/2024

دومینیک تیم در ست‌های تعیین‌کننده سال ۲۰۱۹ تنیس، بهترین عملکرد را داشته است

  • توسط مینا
  • 13/11/2019
  • 0

وبسایت رسمی تور جهانی تنیس مردان، عملکرد بازیکنان در ست تعیین‌کننده مسابقات امسال تور ATP را مورد بررسی قرار داده است. از زمان نگارش این مطلب تا به امروز، دومینیک تیم در ست‌های تعیین‌کننده، ۵ پیروزی و ۰ شکست دیگر به کارنامه خود اضافه کرده و رکوردش در سال ۲۰۱۹ در این زمینه را به ۱۵ پیروزی و ۲ شکست ارتقا داده است.

عملکرد خوب دومینیک تیم در ست های تعیین کننده

در حال حاضر بهترین بازیکنان تنیس مردان جهان در تورنمنت Nitto ATP Finals مشغول رقابت با یکدیگر هستند. در این رقابت‌ها، بعد از ظهر روز سه‌شنبه، دومینیک تیم موفق شد در تای بریکِ ست سوم، برابر نفر اول جهان یعنی نواک جوکوویچ به پیروزی برسد تا در بازی‌های گروه بیورن بورگ دو پیروزی به ‌نام خود ثبت کرده باشد. تیم در مرحله گروهی شکست نخورده است. با وجود آنکه پیروزی تیم برابر جوکوویچ که قهرمان پنج دوره تورنمنت نهایی فصل است یک نتیجه غافلگیرکننده محسوب می‌شود اما پیروزی این تنیسور اتریشی در ست تعیین‌کننده چیزی نبود که در گذشته کمتر مشاهده شده باشد. این تنیس‌باز ۲۶ ساله تا قبل از مسابقات این فصل تنها در ۶۰ درصد از ست‌های تعیین‌کننده بازی‌های خود در مسابقات مختلف تور به پیروزی رسیده بود. اما در سال ۲۰۱۹، دومینیک تیم از ۱۷ ست سرنوشت‌سازی که تجربه کرده ۱۵ پیروزی را به نام خود ثبت کرده است. او همچنین در سه دیدار نهایی نیز برای رسیدن به قهرمانی در ست تعیین‌کننده به پیروزی رسید. در همان مسابقات فینال که در تورنمنت‌های اوپن پاریباس، اوپن چین و اوپن ارسته بانک رقم خورده بودند، تیم در صورت شکست ممکن بود ۸۰۰ امتیاز کمتر از آنچه اکنون دارد به‌دست آورده باشد. در واقع جدول عملکرد بازیکنان در ست تعیین‌کننده مسابقات فصل ۲۰۱۹ بدین صورت است:

۱. دومینیک تیم (۱۵ پیروزی و ۲ شکست، درصد برد ۸۸.۲)
۲. آندری روبلف (۱۲ پیروزی و ۴ شکست، درصد برد ۷۵.۰)
۳. کریستین گارین (۱۱ پیروزی و ۴ شکست، درصد برد ۷۳.۳)
۴. لاسلو دیر (۸ پیروزی و ۳ شکست، درصد برد ۷۲.۷)
۵. الکساندر بوبلیک (۱۰ پیروزی و ۴ شکست، درصد برد ۷۲.۷)

دومینیک تیم

نکته جالب آن است که بازیکنانی هم که در این جدول پایین‌تر از دومینیک تیم قرار گرفته‌اند بهترین فصل خودشان را سپری کردند. آندری روبلف (۷۵.۰%)، کریتسین گارین (۷۳.۳%)، لاسلو دیر (۷۲.۷%) و الکساندر بوبلیک (۷۱.۴) همگی در سال ۲۰۱۹ به بالاترین رده دوران حرفه‌ای خود در رنکینگ تنیس مردان دست یافته‌اند. آنها با عملکرد خوب خود در ست‌های تعیین‌کننده این فصل شاهد پیشرفت بزرگی بودند. پنج بازیکن فعال دنیای تنیس مردان که در تمام تاریخ بهترین درصد پیروزی در ست‌های تعیین‌کننده دیدارها را دارند در کمال تعجب حتی در بین ۱۰ نفر برتر این فهرست برای فصل جاری قرار ندارند. کی نیشیکوری (۶۰ درصد)، نواک جوکوویچ (۶۶.۷ درصد)، رافائل نادال (۶۶.۷ درصد)، اندی ماری و همچنین خوان مارتین دل پوترو در کتاب رکوردهای تور ATP پنج نفر برتر تمام تاریخ در زمینه پیروزی در ست تعیین‌کننده را تشکیل می‌دهند. نادال امسال تنها شش ‌بار در ست تعیین‌کننده به میدان رفته است که حاصل کارش ۴ پیروزی و ۲ شکست بود. هم ماری و هم دل پوترو کمتر از ۱۰ ست تعیین‌کننده بازی کرده‌اند که این کمبود به ‌خاطر از دست دادن بازی‌ها به‌دلیل مصدومیت‌های سنگین‌شان است.

تنها بازیکنی که هم‌اکنون در لندن و تورنمنت فینال‌هایNitto ATP در لندن حضور دارد و حتی نتوانسته حداقل نیمی از ست‌های تعیین‌کننده خود در سال ۲۰۱۹ را ببرد نواک جوکوویچ است. او تنها در ۴۶.۷ درصد از این ست‌ها به پیروزی رسیده است، یعنی ۷ برد و ۸ شکست. تنیسور صرب با این وجود موفق شده خود را در نبرد برای تمام کردن سال به‌عنوان نفر شماره یک با رافائل نادال حفظ کند. دومینیک تیم همچنین اولین بازیکنی است که در مسابقات امسال فینال‌های تور جهانی تنیس، به مرحله نیمه نهایی می‌رسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار