23/04/2024

دنیل مدودف با پیروزی برابر الکساندر زورف، قهرمان مسابقات مسترز شانگهای شد

  • توسط سروش
  • 13/10/2019
  • 0

پروندۀ مسابقات ۱۰۰۰ امتیازی مسترز رولکس شانگهای چین، با قهرمانی دنیل مدودف در بخش انفرادی رسماً به پایان رسید.

قهرمانی دنیل مدودف در تنیس شانگهای

دنیل مدودف ۲۳ ساله از روسیه در ششمین فینال متوالی خود در تورنمنت‌های مختلف ATP در سال جاری، موفق به کسب چهارمین قهرمانی خود شد تا همچنان به فصل موفقیت‌آمیز خود در مسابقات تنیس ادامه دهد. مدودف در هشتمین و آخرین روز رقابت‌های ۱۰۰۰ امتیازی مسترز شانگهای و در بازی فینال این مسابقات، برابر الکساندر زورف قرار گرفت و طی یک بازی کاملاً برتر موفق به شکست حریف آلمانی خود شد تا به دومین مسترز خود در سال ۲۰۱۹ دست یابد. در دیداری که ۷۳ دقیقه به طول انجامید، دنیل مدودف که در جایگاه شمارۀ ۴ دنیای تنیس قرار دارد، توانست در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۴ و ۶-۱ مقابل الکساندر زورف با ردۀ ۶ جهان به پیروزی برسد تا برای نخستین بار فاتح مسابقات مسترز شانگهای شود. بدین ترتیب مدودف علاوه بر نخستین قهرمانی‌اش در این تورنمنت آسیایی، توانست به نخستین پیروزی خود برابر الکساندر زورف در پنجمین رویارویی‌اش با این تنیس‌باز جوان آلمانی برسد. در این دیدار، مدودف ۴ از ۵ فرصت بریک پوینت خود را استفاده کرد تا به ۲۹امین پیروزی خود از ۳۲ رقابتی که پس از فینال سیتی اوپن واشنگتن در آن حاضر شده است، دست یابد. دنیل مدودف پس از قهرمانی در مسابقات مسترز شانگهای چین در مصاحبه با اصحاب رسانه گفت:

قهرمانی در این مسابقات شگفت‌انگیز است؛ به این دلیل که فکر می‌کنم رقابت‌های شانگهای یکی از معتبرترین تورنمنت‌های مسترز ۱۰۰۰ امتیازی در تورهای حرفه‌ای تنیس می‌باشد. در طول ۱۰ سال گذشته، تنها سه بازیکن موفق به قهرمانی در این مسابقات شده‌اند و برایم بسیار ارزشمند است که از این پس نام و چهرۀ من نیز در تالار افتخارات این رقابت‌ها دیده می‌شود.

نایب قهرمان مسابقات گرند اسلم یو اس اوپن، در شش تورنمنتی که اخیراً در آن‌ها به رقابت پرداخته به بازی پایانی رسیده است. مدودف همچنین از ابتدای فصل تاکنون به آمار ۵۹ پیروزی و ۱۷ شکست نیز دست یافته که بیشترین تعداد پیروزی در بین تمامی تنیسورهای جهان در سال ۲۰۱۹ به حساب می‌آید. مدودف در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

در چند سال اخیر همه از این صحبت می‌کردند که دنیای تنیس نیازمند یک قهرمان و چهره‌ای جدید است و فکر می‌کنم در حد توانم توانسته‌ام به این خواسته پاسخ دهم. من بدان شکل به خاطر پیروزی‌هایم جشن نمی‌گیرم، سعی می‌کنم آرام باشم و به روند روبه‌رشدم را در مسابقات بعدی نیز ادامه دهم.

این تنیسور جوان روس به شمار انگشت‌شماری از بازیکنانِ خارج از بیگ فور (نواک جوکوویچ، اندی ماری، راجر فدرر و رافائل نادال) می‌پیوندد که موفق شده‌اند به بیش از یک قهرمانی مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی در طول یک فصل دست یابند. او در کنار الکساندر زورف به تنها بازیکنانی خارج از این جمع می‌پیوندد که از سال ۲۰۰۷ و قهرمانی دیوید نعلبندیان به این افتخار بزرگ رسیده‌اند. مدودف همچنین، دومین تنیسور مردی است که موفق به فتح دو مسترز ۱۰۰۰ امتیازی در طول یک فصل می‌شود. نیکولا داویدنکویِ سرشناس در سال ۲۰۰۹ موفق به فتح یک مسترز شده بود. این تنیسور خوش‌آتیۀ روس، پس از شکست برابر رافائل نادال اسپانیایی در فینال یو اس اوپن، در دو تورنمنت بعدی که در آن حضور یافته است در حالی موفق به کسب عنوان قهرمانی شده که حتی یک ست را نیز واگذار نکرده است. او در دو تورنمنت سن‌پترزبورگ و شانگهای در ۹ بازی به رقابت پرداخته و ۱۸ ست را با پیروزی پشت سرگذاشته است. این چهارمین بار در دوران حرفه‌ای دنیل مدودف است که وی بدون حتی از دست دادن یک ست، موفق به کسب یک قهرمانی و جام می‌شود.

دنیل مدودف

تنیسور ۲۳ سالۀ روس دربارۀ اینکه اگر کسی چندماه پیش این موفقیت‌ها را برای شما پیش‌بینی می‌کرد، چه جوابی به او می‌دادید گفت:

باور نمی‌کردم. من برای رسیدن به این جایگاه و شش فینال متوالی که موفق به حضور در آن شدم، سختی‌ها و مشقات فراوانی را تحمل کرده‌ام. خوشحالم که مزد این سختی‌ها و تمرینات سنگین را با قهرمانی در چنین تورنمنت‌هایی می‌گیرم.

مدودف پشت سر راجر فدرر، در جایگاه چهارم رده‌بندی مسابقات آخر فصل Nitto ATP Finals قرار دارد و با آمادگی بالایی که از او سراغ داریم، از همین حالا مدودف ۲۳ ساله یکی از بخت‌های مسلم قهرمانی در این رقابت‌ها که از دهم تا هفدهم نوامبر در شهر لندن برگزار می‌شود، خواهد بود. مدودف با قهرمانی در مسترز شانگهای شمار امتیازات خود در این فصل را به ۵,۸۷۵ امتیاز رساند و تنها ۱۸۵ امتیاز با جایگاه راجر فدرر (۵,۶۹۰) در مکان سوم فاصله دارد. تنیسور روس در بازی برابر زورف در بیشتر آیتم‌های این دیدار برتر بود. از جمله در بخش سرویس‌ها که همیشه نقطۀ قوت او در اکثر مسابقاتش قلمداد می‌شود. مدودف توانست در ۸۵% از سرویس‌های نخستش به برتری رسید که این آمار برای زورف به ۶۵% می‌رسید. در سرویس‌های دوم و بازگشتی نیز همین وضعیت پابرجا بود و تنیسور روس توانست ۴۵% از این نوع سرویس‌ها را به امتیاز تبدیل کند که در این بخش آمار زورف به ۲۹% می‌رسید. مدودف دربارۀ شرایط دیدار فینال می‌گوید:

پیش از این من چهار بار با ساشا بازی کرده بودم که در هر چهار مسابقه نیز مقابل او شکست خورده بودم. فکر می‌کنم نسبت به آن بازی‌ها پیشرفت خوبی داشته‌ام. من در فینال قبلی‌ام در سن‌پترزبورگ نیز توانستم مقابل برنا کوریچ در دو ست و با اختلاف خوبی به پیروزی برسم و خوشحالم که موفق شدم این روند را در بازی امروزم نیز ادامه دهم. بنظرم پیشرفتم حتی از ابتدای فصل تاکنون نیز محسوس بوده و من به مراتب بازیکن بهتری شده‌ام.

زورف نیز در پایان این دیدار گفت:

او الان بازیکن دیگری است. شما نمی‌توانید دنیل را با سال‌های قبل مقایسه کنید. احساس می‌کنم که بازی خوبی را انجام دادم و هر چه در توانم بود در این مسابقه خرج کردم. در مسیر خوبی قرار دارم و امیدوارم که حضور در این مسیر همچنان طولانی‌ مدت باشد. حضور در فینال یک مسترز برای من بسیار ارزشمند است و از اینکه توانستم در این تورنمنت، بازی‌های خوبی به نمایش بگذارم، خوشحال هستم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار