28/03/2024

سبک برشی دایسینگ و اسلایسینگ در تنیس

  • توسط مریم
  • 15/06/2019
  • 0

اسلایس یا پس چرخش ضربه ای است که باعث می شود توپ تنیس به سمت عقب(به طرف زمین حریف) چرخش پیدا کند یعنی ضربه زننده (شما). وقتی یک ضربه اسلایس (برشی) زده می شود، توپ در ارتفاع پایین می ماند و حریف شما را مجبور می کند که برای رسیدن به توپ به شدت بدنش را بکشد. اگر بازیکنان علاقه به حمله به سمت تور و ضربات شدید داشته باشند زیاد از اسلایس استفاده می کنند. اسلایس می تواند سلاح خوبی در بازی  باشد اما معایبی هم دارد. ضربات اسلایس هرگز با سرعت زیاد حرکت نمی کنند. ضربات اسلایسی که به دلیل اعتمادبنفس پایین یا در تلاشی مایوسانه و فقط برای برگرداندن توپ در جریان بازی زده می شوند، به آرامی در هوا حرکت می کنند. درنتیجه حریف شما می تواند هر کاری که دلش می خواهد با این توپ سرگردان انجام دهد بخصوص از موضعی مسلط در بالای تور. در ادامه با روش های مختلف دایسینگ و اسلایسینگ در تنیس آشنا شوید.

کسب مهارت در ضربه اسلایس فورهند

دایسینگ و اسلایسینگ در تنیس

ضربه برشی همیشه باعث کنترل توپ می شود. مثل تمام ضربات برشی، ضربه فورهند اسلایس هم از بالا-به-پایین زده می شود به شکلی که سیم های صفحه راکت زیر توپ را خراش می دهند. دقیقا قبل از شروع چرخش به سمت جلو، سر راکت تان را تا ارتفاع شانه خود بالا ببرید، روی آن را به جلو بگیرید به طوری که سطح ضربه زننده را کت به سمت بالا باشد، و سپس با حرکت برشی، ضربه ای نرم و طولانی به زیر توپ بزنید تا ضربه اسلایس ایجاد شود.

اما این ضربه را فقط به عنوان جایگزینی برای ضربه مستقیم (فلت) یا فرفره ای (تاپ اسپین) خود استفاده نکنید. از معایب این ضربه این است که فقط در سه موقعیت زیر استفاده می شود:

·        زمانی که شما در حال تلاش برای جبران ضربه خوب و کنج حریفتان هستید (به این کار گت getگفته می شود) و نمی تواند جوری خودتان را تنظیم کنید که یک ضربه فورهند راحت و دلخواه بزنید. شما می توانید با اسلایس ضربه ای سخت به توپ بزنید و به سمت حریف برگردانید تا برای خود زمان کافی بخرید که به موقعیت مناسب خود برگردید.

·        وقتی که شما در حال حرکت به جلو و به سمت تور هستید و می خواهید یک توپ با جهش کوتاه را به گوشه زمین حریف تان بفرستید

·        زمانی که می خواهید حریف تان را با یک ضربه دراپ شات غافلگیر کنید.

پوشش دادن ضربات بکهند با اسلایس

backhand slice shot

اگر شما به شدت در زدن ضربه بک هند صاف مشکل دارید، می توانید به جای از ضربه ای کمی متفاوت که بازیکنان را به فاصله دوری از زمین می فرستد استفاده کنید، یعنی بکهند اسلایس واقعی. بسیاری از بازیکنان حرفه ای از جمله قهرمان افسانه ای استرالیایی کن رزوال، از ضربه بکهند برشی به عنوان تنها ضربه بکهند خود استفاده می کردند. این نوع ضربه با شیوه بازی شان تناسب داشت که بیشتر متکی بر کنترل بود تا قدرت.

بکهند برشی دارای فواید تاکتیکی و کاربردی زیر است:

  • ضربه برشی ساده است. شما به جای ضربه زدن روی توپ یا از میانه، از سمت زیر توپ ضربه می زنید همانطوری که در ضربه بکهند مستقیم انجام می دهید. این حتی ساده تر است.
  • ضربه برشی توپ را به آرامی به پایین می برد. یک ضربه با هر نوع چرخشی آرام تر از ضربات مستقیم و صاف حرکت می کند. ضربات برشی خیلی بالا هم پرتاب نمی شوند. این دو ویژگی می توانند حریف تان را از حالت دفاعی خارج کنند و زمان بندی او را به هم بریزند.
  • ضربات برشی در یک مسیر مستقیم و صاف حرکت می کنند. شما مجبور نیستید جوری به توپ ضربه بزنید که شکل کمان از روی تور رد کنید و بعد، همانند سایر ضربه های تان ، کاری کنید که بین خطوط زمین حریف فرود آید.

هشدار: ضربات بکهند برشی منجر به ضرباتی ضعیف می شوند. سرعت کند و مسیر مستقیم ضربه شما دو حسن بزرگ برای رقیب شما به شمار می آید: زمان بیشتر و ارتفاع ایده آل توپ که حدودا تا یک فوت بالای تور است، یک ضربه اسمش تقدیم حریف می کند تا امتیاز بگیرد.

شما در اصل وقتی ضربه بکهند اسلایس می زنید، درست به همان شکلی است که بکهند استاندارد می زنید (هر دو ضربات بکهند یک دست و دو دست)، فقط در موارد زیر تفاوت وجود دارد :

1.     زمانی که توپ به شما می رسد و شما شانه هایتان را به سمت چپ می چرخانید، راکت را به پشت و بالای شانه چپ تان ببرید. طرز ایستادن شما مانند حالتی است که در بیسبال خود را به مکان ضربه به توپ می رسانید و برای چرخاندن چوب بیسبال آماده می شوید. در این هر دو مورد، دستان شما به سمت بالا و به دور شانه چپ تان قرار می گیرد. تفاوت اصلی این است که راکت نباید در یک زاویه نود درجه و به جهت بالا اشاره کند. بلکه سر راکت  باید در یک زاویه 45 درجه به سمت دیوار عقبی اشاره کند. وقتی چرخش شما به سمت عقب کاملا انجام شد، شانه راست شما به چانه تان می چسبد و ابروی راست شما در همان جهت و به همان نقطه ای اشاره می کند که پای سمت راست شما نشان می دهد.

2.     همانطور که در شکل شماره 1 نشان داده شده است، وقتی که راکت تان را به سمت عقب می برید، آن را به شکلی بچرخانید که سطح سر راکت رو به بالا باشد. این وضعیت باعث می شود تا به راحتی و به شکلی طبیعی بتوانید سیم های صفحه راکت را به زیر انتهایی توپ بکشید و توپ به عقب بچرخانید.

3.     با یک حرکت از بالا-به –پایین به سمت جلو بچرخید. زمانی که این کار را می کنید، با دست راست خود راکت را رها کنید. در ضربات برشی، راکت به شکل دایره ای و به سمت بالا یعنی مانند یک قوس نمی آید. بلکه به سمت جلو و پایین حرکت می کند و فقط در انتهای دنباله ضربه شما دور سمت راست بدن شما می آید و این بعد از زمانی است که توپ خیلی دور شده است.

وقتی که لحظه زدن ضربه رسید، با حالت برشی راکت تان در زیر توپ، آن را لمس کنید، حتی با شانه سمت راست تان. توپ های جهشی بلند ایده آل ترین توپ ها برای ضربات برشی هستند اما شما می توانید در هر ارتفاعی از توپ، با خم کردن بیشتر زانوهایتان یا تنطیم میزان چرخش های بدنتان به سمت جلو وعقب، از ضربات برشی باز هم استفاده کنید. رویه راکت تان را مانند یک آسانسور درنظر بگیرید که برای بالا بردن توپ و رساندن آن به ارتفاع درست نیاز دارید.

4.     این کار را تا آنجا ادامه دهید که بازویی که راکت در آن دست قرار دارد، کاملا کشیده و دراز شود و سر شما در زاویه ای ملایم به سمت زمین اشاره کند. اگر شما از یک موقعیت درست و راحت این ضربه را بزنید (حدودا در مرکز خط سرویس)، راکت شما باید به سمت انتهای تور (نت پست) اشاره کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار