29/03/2024

نقش حرکات کششی تنیس و بهبود تکنیک ها و حرکات پا در تنیس

  • توسط مریم
  • 04/07/2019
  • 0
نیک بولتری - حرکات کششی تنیس

هنگام تماشای مسابقات شاهد تمامی روش های ضربه زدن، تنوع بی اندازه ای از استراتژی ها و انواع حرکت در زمین بازی هستید.

به جز چند استثناء غیر معمول، بازیکنان برجسته تنیس در زمین مسابقات حرکات پای سریعی را از خود به نمایش می گذارند. جورن بورگ (Bjorn Borg) با اظهار این مطلب که «تنیس را بدون تحرک نمی توان انجام داد»، به اهمیت این موضوع به خوبی اشاره کرده است. در ادامه به حرکات کششی تنیس می پردازیم.

حرکات کششی تنیس

برخلاف توانایی های طبیعی و احساسات معمول، حرکات شما موضوعی ست که واقعاً میتوانید با تمرین آنها را بهتر و بهتر کنید. یکی از مسائل کلیدی برای داشتن حرکات فوق العاده در پاها که کمتر به اهمیت آن اشاره شده است، انعطاف پذیری است.

حرکات پرپیچ و خم کودکان را در هنگام بازی کردن ببینید، آنها به طرز اعجاب انگیزی انعطاف پذیر هستند اما با افزایش سن به تدریج قابلیت انعطاف پذیری، حرکات سریع و حتی خم شدن های ساده و راحت را از دست می دهیم.

مسئله دقیقاً حفظ قابلیت انعطاف مانند کودکان است. برای برخی بازیکنان این موضوع تنها به منزله انجام حرکات و تمرینات صحیح پا برای بالابردن توان خود در ضربات می باشد.

این در حالی است که برخی بازیکنان ذاتاً از حرکات خوبی برخوردار نیستند. من به این بازیکنان پیشنهاد میکنم تا از مربیانی با متدها و تمرینات پایه خاص و انجام تمرینات سرعتی بهره ببرند. حتی برای بازیکنانی که بدن خیلی خشکی دارند ورزش یوگا می تواند کلیدی باشد تا انعطاف پذیری خود را به دست آورند و عملکرد خود را در زمین بازی ارتقا ببخشند.

فایده دیگری که از بالاتر بردن قابلیت انعطاف خواهید دید، کم شدن صدمات و آسیب های حین تمرین و بازی خواهد بود. اگر بازیکن بدنی انعطاف پذیر داشته باشد، احتمال کشیدگی ماهیچه و تاندون ها حین بازی به شدت کاهش پیدا می کند.

اگر در جستجوی راهی برای پیشرفت در بازی و بهبود موقعیت ورزشی خود هستید به شدت به شما توصیه میشود تا روزانه زمانی را برای بهبود آمادگی جسمانی و قابلیت انعطاف پذیری خود اختصاص دهید.

هر شب هنگام تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود به جای آنکه بر روی صندلی راحتی همیشگی خود بنشینید، از یک توپ بدنسازی استفاده کنید و در طول تبلیغات بین برنامه تلاش کنید تا با استفاده از این توپ حرکات کششی بیشتری انجام دهید.

هر روز پس از آنکه از خواب بیدار می شوید همان تمرین ها را برای مدت پنج دقیقه انجام دهید تا بدن خود را برای انجام فعالیت های روزانه گرم کرده باشید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید. در دورترین جای ممکن از محل کارتان پارک کنید و سعی کنید طی روز چندین بار از جای خود بلند شوید، راه بروید و از هر زمانی برای تحرک بیشتر استفاده کنید.

تمام موارد گفته شده به شما کمک می کند تا ماهیچه های خود را گرم و منعطف نگه دارید.

تنیس

تنیس

همینطور میتوانید از باندهای کشی نیز استفاده کنید. باندها را پشت در اتاق خواب خود نصب کنید و هر روز صبح بعد از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب به مدت پنج دقیقه با استفاده از آنها حرکات کششی مربوط به دست ها، پشت و شکم را انجام دهید. از آنجایی که حمل این باندهای کشی مانند حمل یک کتاب در کیفتان راحت است، می تواند گزینه خوبی برای انجام حرکات کششی در طول مسافرت ها نیز باشد.

من امسال 79 ساله می شوم و همچنان روزانه چند بار حرکات کششی را انجام می دهم.

یکی از مهم ترین فواید این کار برای من همین بوده که هنوز هم می توانم مانند یک جوان راه بروم. همچنین عکس العمل های سریعی دارم و مانند خیلی از دوستان و هم سن و سالان خود مدام احساس درد و ناتوانی نمی کنم.

اما نظم خاصی در انجام تمام برنامه های روزمره خود نیز به کار میبرم چرا که مدتها پیش متوجه شدم اگر می خواهم تا اواسط دهه نود عمر خود سالم و تندرست باشم و بتوانم کار خود را به صورت تمام وقت ادامه دهم، باید جسم خود را روی فرم نگه دارم و انعطاف پذیری خود را حفظ نمایم.

برنامه روزانه خود را برایتان مینویسم تا ببینید چگونه این کار را تا به امروز دنبال میکنم:

  • بیدار شدن از خواب ساعت 4:20 صبح- حرکات کششی با توپ ورزشی و باند های کشی
  • ادامه تمرین های کششی و نرمش در باشگاه، از ساعت 5
  • تدریس در زمین – 5:45 صبح تا 12:00 ظهر
  • نهار (دو کاسه سوپ و سالاد) به همراه چای سرد
  • جلسه کارمندان ساعت 1 بعد از ظهر
  • تدریس در زمین – 1:30 الی 6:15 عصر
  • شام ساعت 6:30 عصر
  • دوچرخه سواری یا پرتاب چند توپ گلف
  • نوشتن مقاله، جواب دادن به ایمیل ها و کار روی مشکلات کارمندان و بازیکنان
  • تماس یا ارسال پیام برای بازیکنان، مربیان، والدین و کارمندان
  • انجام حرکات کششی قبل از خواب
  • خواب – ساعت 11 شب

شاید همه نتوانند یا نخواهند برنامه ای مانند برنامه من داشته باشند و آن را اجرا کنند. اما این به معنی آن نیست که باید دست از تلاش برای افزایش سلامتی، انعطاف پذیری و در نهایت بازی خود بردارید. تنها با اختصاص دقایقی برای انجام حرکات کششی در روز و ادامه این برنامه به صورت روزانه می توانید پیشرفت خود را در زمینه های مذکور، حتمی کنید.

افراد مشتاق و بلندپرواز می توانند انجام ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتس یا تای چی را در برنامه خود داشته باشند.

اگر روزی در آکادمی آی اِم جی بولتری (IMG Bollettieri) شما را ببینم میتوانم نسخه اختصاصی تای چی خود را به شما نشان دهم. هرچند شاید این کار فایده چندانی برای شما نداشته باشد اما حتما باعث خندیدنتان خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار