29/03/2024

تجزیه و تحلیل بازی تنیس

  • توسط آزاده یوسفی
  • 06/02/2020
  • 0
تجزیه و تحلیل بازی تنیس

هر بازیکن تنیس در هر سطح و مهارتی که قرار دارد دوست دارد تا بازی خود را بهبود ببخشد. این همان چیزی است که باعث می شود تنیس سرگرم کننده و در عین حال چالش برانگیز باشد. بازیکنان همیشه در تلاش برای صعود به به سطوح بالاتر و کسب مقام های بالاتر در کارنامه خود هستند. ما در این مقاله قصد داریم روش هایی را برای تجزیه و تحلیل بازی تنیس بیان کنیم تا طبق آن بتوان برای سطوح بالاتر از برنامه مناسبی برخوردار بود و به موفقیت های بالاتر دست پیدا کرد.

از آنجه که همه بازیکنان امکان بهره مندی از مربیان حرفه ای ندارند، این روش ها می توان راهی برای بهبود بازی بازیکنان تنیس با استفاده از آنالیز تنیس و در نهایت رسیدن به جایگاه های بالاتر باشد.

اگر مدت زمان زیادی است در این رشته ورزشی مشغول به فعالیت هستید، در می یابید که یک سفر یادگیری در پیش روی شما قرار دارد و این به معنای یادگیری تنها تکنیک ها و مهارت های جدید نیست. وقتی برای مدت طولانی است که به حرفه تنیس مشغولید متوجه می شوید که تجربه های کسب شده می تواند به شما بیاموزد که چگونه در بازی از ضربات سخت تر به توپ استفاده کنید.
حتی اگر در بازی شکست بخورید، تجربه های جدیدی در طول بازی کسب کرده اید که می توانید از آن ها برای بازی های آینده خود کمک بگیرید.

ما نیز در این جا قصد داریم اطلاعات و نکات مفیدی در ارتباط با مسابقات تنیس و نحوه تجزیه و تحلیل بازی تنیس را به شما بیاموزیم تا از طریق آن بتوانید یاد بگیرید که چه کارهایی در زمین قابل اجرا و مفید بوده و از چه کارهایی می بایست پرهیز نمود.

1- چگونه می توان در وسط زمین به آنالیز بازی پرداخت؟

1- چگونه می توان در وسط زمین به آنالیز بازی پرداخت؟

در یک مسابقه تنیس زمان کافی و زیادی برای تجدید استراتژی بازی شما وجود ندارد. زمانی که وارد زمین تنیس می شوید، می بایست به رویکردی که از قبل در سر پرورانده اید متعهد باشید.
با این حال، استراحت های کوچک میان بازی زمان خوبی است برای این که بتوانید به تجزیه و تحلیل بازی تنیس خود بپردازید.
این که شما برنده یا بازنده بازی باشید به شما کمک می کند تا ایده هایی برای دستیابی به استراتژی های بهتر یا کنار گذاشتن استراتژی های قدیمی تر داشته باشید. کافی است لحظه ای به این فکر کنید که آخرین شکست شما به چه علت رخ داده است؟ آیا بیش از حد تهاجمی بازی کرده اید؟ آیا از ضربات قوی و هدفمندی برخوردار نبوده اید؟ آیا سرعت کافی در داخل زمین برای رسیدن به توپ نداشته اید؟
شما می بایست در طول مسابقه به تجزیه و تحلیل بازی تنیس حریف و استراتژی بازی او بپردازید. اگر حریف شما برنده بازی بود، چه مهارتی داشته که توانسته بر شما غلبه کند؟

بدیهی است که برای تغییر تاکتیک های خود می بایست آگاهی لازم و کافی از نقاط ضعف و قوت خود و حریف تان داشته باشید. نباید اجازه دهید به راحتی امتیاز بازی را از دست دهید. شاید حریف شما از سرویس قوی برخوردار باشد ولی باید به این فکر کنید که چه کاری می توان انجام داد تا حریف را مجبور کنید از سرویس دوم خود استفاده کرده و شانس باخت خود را افزایش دهد.

در حقیقت هر کاری که بتوان انجام داد تا حریف نتواند امتیاز پی در پی کسب کند، شانسی برای پیروزی شما خواهد بود.
اولین قدم برای توسعه فردی در تنیس این است که بتوانید به تجزیه و تحلیل بازی تنیس و آنالیز تاکتیک ها در مسابقات بپردازید.

2- آنالیز بازی تنیس سینگل و دوبل خود

 

یک ایده خوب دیگر این است که بتوانید عملکرد خود را در بازی های دوبل و سینگل نسبت به یکدیگر بسنجید. در واقع باید بسنجید که آیا به عنوان یک هم تیمی بازی خوبی داشته و می توانید مسئولیت بخشی از بازی را برعهده بگیرید یا خیر؟
برای این کار کافی است تعداد بردهای خود را در بازی های تک نفره و دوبل بشمارید. سوالی که لازم است از خود بپرسید این است که دوست دارید در کدام نوع بازی به مهارت لازم دست پیدا کنید و همچنین در حال حاضر در بازی تک نفره بهتر هستید یا دو نفره؟

سعی کنید در هر دو بازی مهارت های قوی خود را بشناسید و از آنها برای بهبود بازی دیگر خود استفاده کنید. به طور مثال اگر در بازی دوبل در قسمت نت قوی هستید ولی در بازی سینگل اینگونه نیست، سعی کنید استراتژی خود را عوض کرده و در بازی سینگل به دنبال قوی کردن مهارت نت خود باشید.
در بازی های دوبل اگر در بخشی مهارت خاصی دارید سعی کنید به هم تیمی خود گوشزد کنید و به او یاداور شوید تا بتوانید در کنار یکدیگر از بازی خوبی برخوردار باشید. شاید این نکته نتواند به صورت خیلی تکنیکال روی مهارت شخصی شما تاثیر گذار باشد، اما می تواند باعث موفقیت بازی شما و هم تیمی تان شود.
تجزیه و تحلیل بازی تنیس اعم از سینگل و دوبل می تواند راهکاری برای کسب امتیازات بیشتر در مسابقات بعدی و بهبود وضعیت بازی شما باشد.

3- مستندسازی فرایند

3- مستندسازی فرایند

در نهایت، شما می توانید با آنالیز بازی و مسابقات تنیس، روش هایی را برای بهبود بازی خود پیدا کنید. با این حال، بسیاری از بازیکنان ممکن است برخی از مستندات را با ارزش بدانند. با ثبت و نگه داری مستندات، می توان به راحتی با مراجعه به آن ها عوامل موفقیت و عدم موفقیت در بازی را شناسایی نمود.

نیاز نیست خیلی کار خاصی انجام دهید. کافی است که دفتر کوچک برای خود داشته و روند بازی های خود را در آن ثبت نمایید. اسناد و مدارک به شما کمک می کنند تا در هر زمان لازم، آمار بازی خود را تجزیه و تحلیل کرده و علت عدم موفقیت خود را پیدا کنید.
برخی از لحظات مهم بازی و رویدادهای داخل آن را یادداشت کنید. سبک بازی خود، هم تیمی و حریف خود را یادداشت کرده و استراتژی های به کار رفته در بازی را آنالیز نمایید. یادداشت نمودن نقطه عطفی که در بازی باعث برد شما یا حریف تان شد، استفاده از تکنیک یا ضربه ای خاص و مواردی مشابه می تواند برای آینده و استراتژی های بعدی شما راهکار مناسبی باشد.

هرچه بیشتر به مستندسازی فرایند بازی بپردازید، توجه شما به انجام حرکات درون بازی بیشتر شده و می توانید ایده های خوبی را در نهایت از مستندسازی خود دریافت نمایید.

4- آنالیز فاکتورهای مهم

قطعا تمامی اتفاقاتی که در بازی تنیس روی می دهد را نمی توان مفید و راهبردی برای استراتژی های آینده در بازی تنیس در نظر گرفت.
اگر چندین بازی پی در پی را به دلیل خطای تکراری از دست می دهید بدیهی است که باید به آن توجه نمود و به دنبال عامل به وجود آمدن این گونه خطا بود. این بدان معناست که شما می بایست عوامل مهم در بازی خود را آنالیز کرده تا بتوانید با اصلاح و یا تقویت آن، تفاوتی در بازی فعلی و آتی خود ایجاد نمایید.

برخی مواقع ممکن است ضربات فورهند شما به قدری معمولی باشد که حریف بتواند به راحتی به آن پاسخ دهد. این در حالی است که تاکتیک هایی برای برد با ضربه فورهند نیز وجود دارد که در صورت تجزیه و تحلیل بازی تنیس می توان به نواقص موجود در استراتژی های فعلی خود پی برد و برای اصلاح آن تلاش کرد.

در طول مسابقات و بازی های تنیس لحظاتی وجود دارد که بینشی از ماهیت بازی شما را ارائه می دهد. اگر قصد دارید مسابقات و روند بازی خود را ثبت کنید داده های زیادی برای گرداوری وجود دارند.
در مورد هر مرحله از مسابقه فاکتورهای مورد نیاز را ثبت کنید. آیا با قدرت بازی را آغاز کردید؟ چگونه ست بازی را به اتمام رساندید؟ و غیره.
پیدا کردن لحظه های کلیدی در بازی به شما این امکان را می دهد تا مهارت های مختلف خود را تجزیه و تحلیل کنید. بخش بندی کردن بازی و پیدا کردن لحظه های کلیدی و حساس در هر بخش می تواند تجزیه و تحلیل بازی تنیس را برای شما لذت بخش تر و راحت تر کند.

5- شکست های خود را ثبت کنید

5- شکست های خود را ثبت کنید

هنگامی که در بازی شکست می خورید می توانید به سادگی روی اعمال ضعیف خود در بازی که منجر به شکست شده است تمرکز کرده و به آنالیز آن بپردازید. ایده خوبی است که پس از شکست در بازی زمانی را برای خود اختصاص دهید تا بتوانید در آن زمان به نحوه شکست خود، عوامل مربوطه و راهکاری برای جلوگیری از آن بیاندیشید.

اما به یاد داشته باشید که در این لحظه فقط روی نقاط ضعف فوکوس نکنید. بلکه تمرکز روی نقاط قوت نیز یکی از راهکارهای بهبود بازی تنیس می باشد. به طور مثال شاید در این میان استفاده از استراتژی سرویس جدید توانسته در بازی به شما کمک کند. یا شاید یک تاکتیک جدید استفاده کردید که قبلا آن را به کار نمی بردید و توانسته به نوبه خود روی بازی شما تاثیرگذار باشد.

پس لازم است علاوه بر تجزیه و تحلیل بازی تنیس با تمرکز روی نقاط ضعف و اشتباهات در شکست، روی نقاط قوت نیز تمرکز کنید.
به یاد داشته باشید استفاده از استراتژی های مختلف در بازی تنیس برای برنده شدن شما ایجاد شدن، اما این بدان معنا نیست که در صورت بکارگیری آن ها حتما برنده بازی خواهید بود.

هنگامی که به آنالیز بازی تنیس خود می پردازید خواهید دریافت که برای بازی های آتی از چه استراتژی هایی می بایست استفاده نمود تا از بازی جواب بهتری دریافت کنید.
نتیجه گیری خوب و مثبت از یک اتفاق بد در زمین بازی اعتماد به نفس بیشتری برای بازی های بعدی به شما خواهد داد.

6- از فرد دیگری برای تجزیه و تحلیل بازی تنیس خود کمک بگیرید

6- از فرد دیگری برای تجزیه و تحلیل بازی تنیس خود کمک بگیرید

همیشه نظر فرد دومی جهت آنالیز حرکات شما می تواند جنبه مثبتی داشته باشد. اگر از هم تیمی خود بخواهید که بعد از اتمام بازی نظر خود را به شما بگوید، می توانید با اشتباهات بازی خود از دید هم تیمی که تمام مدت در کنار شما بوده است به بهبود قابل ملاحظه ای دست پیدا کنید.
اگر به صورت انفرادی بازی می کنید می توانید بعد از اتمام بازی از فردی که با شما به رقابت نشسته است سوال کنید. برای اینکار لازم است ابتدا صحبتی در رابطه با بازی دوستانه خود داشته باشید تا بدین طریق مکالمه دوستانه شما آغاز شود. سپس از او بخواهید در صورتی که نقاط ضعفی در شما دیده است را بازگو نماید.

سعی کنید در مواجه با هر شخصی نام و تاکتیک های او در بازی را یادداشت کنید. سپس می توانید بازیکنان مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و استراتژی هایی که برای بازی با هر بازیکن در نظر داشتید را تجزیه و تحلیل کنید و بدین طریق بعد از مدتی متوجه خواهید شد که کدام تاکتیک مناسب بکارگیری در بازی با کدام بازیکن است.
همچنین می توانید از دوستان یا خانواده که به تماشای بازی شما نشسته اند بخواهید تا در پایان بازی به شما تحلیلی از بازی تان ارائه دهند. حتی اگراین افراد شناخت کافی با این رشته ورزشی و تاکتیک های آن نداشته باشند ممکن است به مواردی اشاره کنند که شاید تا کنون شما به آن توجه نمی کردید.

نتیجه گیری

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر شما علاقه مند به رشته ورزشی تنیس هستید طبیعتا دوست دارید از انجام آن لذت ببرید. نکاتی که در این مقاله در ارتباط با تجزیه و تحلیل بازی تنیس ارائه شد به شما این فرصت را می دهد تا بازی خود را در مدت نه چندان طولانی در بهترین سطح ممکن قرار دهید.
قطعا یک بازیکن همیشه و در همه حال نمیتواند بهترین بازی را داشته باشد. اما با رعایت نکات بالا و مستندسازی فرایند بازی خود می توانید در انتها به نتایج مثبت و رضایت بخشی دست پیدا کنید. از آنجا که همه افراد دسترسی به مربیان حرفه ای ندارند، تجزیه و تحلیل بازی تنیس و مستندسازی آن می تواند همانند یک مربی خوب برای شما عمل کرده و به بهبود بازی تنیس شما کمک نماید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار