19/04/2024

راجر فدرر از آموزش‌ها و تجربیات دوران جوانی‌اش می‌گوید

  • توسط مینا
  • 01/09/2019
  • 0

راجر فدرر ، اسطوره دنیای تنیس، زمانی به منظور بالا بردن توانایی خود در زمینۀ بازی در انواع مختلف زمین تنیس به یک بازیکن قدیمی استرالیایی که قادر بود در انواع و اقسام زمین‌های تنیس، بهترین نمایش‌ها را ارائه دهد مراجعه کرده بود.

تجربیات راجر فدرر

تونی روچ، برنده عنوان قهرمانی مسابقات رولاند گاروس در سال ۱۹۶۶ و همچنین پیروزِ ۱۳ عنوان دوبل مردان در گرند اسلم‌های مختلف، از یک نوع ضربه بک‌هند به صورت برش چاقو (اسلایس) استفاده می‌کرد تا به توپ ارتفاع پایینی بدهد و این ضربه اغلب حریف را مجبور می‌کرد که واکنشش به شکل یک ضربه آرام باشد. روچ سپس همین ضربات آرام را با وینرهایی والی جواب می‌داد و امتیاز کسب می‌کرد. زمانی که فدرر و روچ از سال ۲۰۰۵ الی ۲۰۰۷ با یکدیگر کار می‌کردند، روچ استفاده از این نوع ضربه را به عنوان یک سلاح تهاجمی به فدرر یاد داد. روچ استرالیایی اما قطعا از مشاهده ثمره درس‌هایش به راجر فدرر در مسابقه روز جمعه این بازیکن در یو اس اوپن، به شدت به خودش افتخار می‌کرد. فدرر در بازی مرحله سوم خود برابر دنیل ایوانز که آن را با پیروزی به پایان رساند به خوبی هرچه تمام‌تر از این تاکتیک استفاده کرد. ایوانز بریتانیایی که از پیش‌بینی سرعت و جهت ضربه چاقوی فدرر عاجز بود پس از آن به سید سوم مسابقات اجازه می‌داد که باضربه فورهند، کنترل بسیاری از رالی‌ها را در دست بگیرد و در نهایت به پیروزی برسد. فدرر پس از بازی درباره این ضربۀ خاص گفت:

این تنها ضربه‌ای بود که در دوران جوانی می‌توانستم بزنم زیرا در آن زمان از قدرت کافی در شانه‌هایم برخوردار نبودم. زمانی که سن کمتری داشتم برای حرکت کردن دچار مشکل می‌شدم. سپس زمانی که بزرگتر شدم، ضربات بک‌هندم از نظر حرکت دادن دست، شروع به تکامل کردند. اما به نوعی ضربه اصلی‌ام همواره همین اسلایس بوده است. زمانی که کار کردن با تونی روچ را آغاز کردم موفق شدم یک سطح دیگر نیز پیشرفت کنم. به نظر من روچ در تاریخ یکی از بهترین ضربات اسلایس را می‌زند. او به من توضیح داد ضربه زدن به توپ تا چه حد اهمیت داد یا اینکه ضربات اسلایس را نه فقط به صورت تدافعی، بلکه تهاجمی نیز به توپ وارد نمایم تا چه اندازه مهم است. همچنین یک نوع دیگر از اسلایس که با تغییراتی همراه است و نتایج خوبی می‌دهد را به من آموخت.

راجر فدرر

راجر فدرر که قادر بود به‌راحتی تطبیق بپذیرد، موفق شد ضربات اسلایس زیادی در مقابل ایوانز به‌کار بگیرد. این ضربه به حفظ عضلانی برای یادگیری و همچنین توانایی ذهنی برای عوض کردن نوع ضربه، پس از زدن اسلایس، نیاز دارد. اما فدرر پس از سال‌ها حضور در سطح اول مسابقات تور اکنون دانش و مهارت بالایی در اختیار دارد، مثلا از این که سرعت توپ در یک زمین خاص در استادیوم‌های مختلف تغییر می‌کند گرفته تا نحوه تاثیر رطوبت بر روی پله کردن توپ. داشتن اطلاعات بیش از حد ممکن است تحلیل و بررسی و آنالیز بیش از حد نیز به همراه داشته باشد. این که از بازیکنی مثل فدرر بخواهیم فکر کردن بیش از توانش را متوقف کند ممکن است غیرعقلانی باشد اما این فدرر با آنالیز تمام اطلاعات در واقع نوعی چالش را پذیرا می‌شود. او امیدوار است که با آمیختن سرکشی دوران نوجوانی و تجربه ۳۸ سالگی‌اش در نهایت بتواند اولین قهرمانی یو اس اوپن خود از سال ۲۰۰۸ را جشن بگیرد. فدرر در این رابطه گفت:

زمانی که سنتان بالاتر می‌رود موانع را بررسی می‌کنید و بیش از حد دربارۀ آنها فکر خواهید کرد. در طرف مقابل، زمانی که جوان هستید به این فکر می‌کنید که وارد زمین شوید و ضربات وینر بزنید. تنها به قدرت‌نمایی فکر می‌کنید. تنها در همین بخش، سعی می‌کنم تفکر جوانی‌ام را حفظ کنم و به این فکر فرو می‌روم که در آن زمان طرز تفکرم چگونه بود و نکات مثبت را از آن استخراج می‌کنم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار