18/04/2024

بیوگرافی راجر فدرر ؛تنیسور سوئیسی

  • توسط مریم
  • 19/07/2019
  • 0

راجر فدرر کیست؟

راجر فدرر معروف ترین تنیسور حال حاضر جهان است که با توجه به این که چندین سال افتخارآفرینی داشته و عناوین و افتخارات متعددی را کسب کرده است، شاید بهترین تنیسور تاریخ نیز باشد. فدرر در حال حاضر رنکینگ سوم تنیسورهای مرد دنیاست اما رکورد ۳۱۰ هفته صدرنشینی در این رنکینگ را داشته که ۲۳۷ هفته آن به صورت پیاپی بوده است. یکصد قهرمانی گرند اسلم، چندین رکورد و مجموع درآمد ۱۲۶ میلیون دلاری، احتمالا نام فدرر را در تا ابد در تاریخ جاودانه خواهد کرد.

زندگی شخصی راجر فدرر؛ مردی از بازل با والدینی چند ملیتی با کارهای خیریه فراوان

راجر در روز هشتم آگوست سال ۱۹۸۱، در بازل از پدری دو رگه سوئیسی آلمانی و مادری آفریقایی به دنیا آمد. به دلیل چندملیتی بودن پدر و مادرش، او شهروند دو کشور سوئیس و آفریقای جنوبی است و کودکی خود را در نزدیکی مرز آلمان و فرانسه در کشور سوئیس گذراند.

فدرر علاوه بر تسلط کامل به زبان مادریش که زبان سوییسیِ آلمانی است، زبان های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی را به راحتی صحبت می کند و ایتالیایی و سوئدی را نیز کمابیش یاد گرفته است.

فدرر همانند هر شهروند دیگری در سوئیس، باید به خدمت ارتش می رفت اما پس از مدتی، برای این خدمت نامناسب شناخته شد و به جای آن، به خدمت عمرانی رفت. وی در کودکی طرفدار تیم فوتبال بازل سوئیس و تیم ملی کشورش بود و به دلیل علاقه زیادی که به ورزش ها داشت، در چند رشته دیگر مثل بدمینتون و بسکتبال نیز فعالیت می کرد.

زمانی که او در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی حاضر بود، تنیسور زن سابق سوئیس، میروسلاوا واورینک (که سپس نام فامیلی خود را به فدرر تغییر داد) را دید و به او علاقه مند شد. آن ها در سال ۲۰۰۹ با هم در مراسمی کوچک با حضور خانواده و جمعی از دوستان، در بازل ازدواج کردند. همسر فدرر که به میرکا معروف بود، در سال ۲۰۰۲ به دلیل مصدومیت از ناحیه پا، مجبور به خداحافظی از ورزش حرفه ای شد.

راجر فدرر

حاصل ازدواج راجر و میروسلاوا، دو دختر دو قلو و دو پسر دو قلو هستند که به ترتیب در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ به دنیا آمدند و هر دو زوج دوقلو او، دو قلوهای همسان هستند. راجر فدرر با نام های مستعار FedEx و استاد، شناخته می شود.

راجر فدرر سوئیس، همانقدر که در درون زمین فردی موفق به حساب می آید، در بیرون از زمین نیز به دلیل فعالیت های خیرخواهانه اش زبانزد خاص و عام بوده است. او در سال ۲۰۰۳، بنیاد خیریه ای را به قصد حمایت از کودکان بی بضاعت و تشویق آن ها به ورزش، در آفریقای جنوبی که زادگاه مادرش است، تاسیس کرد.

پس از وقوع زلزله بزرگ هائیتی در سال ۲۰۱۰، بنیاد فدرر در جریان مسابقات اوپن ۲۰۱۰ استرالیا و مسترز هند، مراسم های خیریه بزرگی برگزار کرد و تا ۱ میلیون دلار برای کمک به این افراد، جمع آوری کرد. او همینطور دو بازی بزرگ خیریه با نام “بازی برای آفریقا” تشکیل داد که در آن ها، به ترتیب در برابر رافائل نادال و استن واورینکا قرار گرفت. بازی وی با نادال که ۴ میلیون دلار عواید داشت، در مادرید و زوریخ برگزار شده و این مبلغ به بنیادهای خیریه این دو ورزشکار اهدا شد. همینطور بازی وی با واورینکا نیز که در زوریخ به انجام رسید، مبلغی حدود ۸۵۰ هزاردلار را به حساب خیریه فدرر واریز کرد. فدرر از دانشگاه زوریخ سوئیس، مدرک دکترای افتخاری دارد.

زندگی ورزشی راجر فدرر؛ او همه چیز را برده است!

قبل از سال ۱۹۹۸، مهم ترین دستاورد فدرر نوجوان، قهرمانی در بخش پسران ویمبلدون در شاخه انفرادی و تیمی بود که در سال ۱۹۹۸ به دست آمد. او همینطور به فینال جام جوانان اوپن آمریکا راه پیدا کرد اما به داوید نعلبندیان باخت. فدرر سال ۱۹۹۸ را در صدر رنکینگ تنیسورهای جوان به پایان رساند و در سال ۹۸، برای اولین بار به عنوان یک تنیسور حرفه ای در Gstaad به زمین مسابقه رفت. وی در آن جام در دور اول به لوکاس آرنولد کر باخت.

فدرر برای اولین بار در سپتامبر ۹۹ بود که وارد رنکینگ ۱۰۰ تنیسور برتر دنیا شد و در اوپن ۹۹ مارسی شرکت کرده و قهرمان اوپن فرانسه، کارلوس مویا را شکست داد. اولین فینال او در اوپن ۲۰۰۰ مارسی بود که به مارک روست که هموطنش بود، باخت. او در سال ۲۰۰۱، جام هاپمن را در کنار مارتینا هینگیس به دست عنوان زوجش به دست آورد. اتفاقی که فدرر همیشه از آن به عنوان یکی از مهم ترین تجریبات ورزشی اش یاد می کند.

اولین قهرمانی انفرادی فدرر، در مسابقات داخل سالن ۲۰۰۱ میلان بود که جولین بوته را در فینال شکست داد. فدرر در سال ۲۰۰۱ در اوپن فرانسه، برای اولین بار یه مرحله یک چهارم نهایی یک گرند اسلم رسید که به مرد شماره دو آن زمان، الکس کورتیا باخت. این مهم اما برای او، حکم رسیدن به جمع ۱۵ تنیسور برتر دنیا، برای اولین بار را امضا کرد.

مهم ترین اتفاق ورزشی فدرر اما در ویمبلدون ۲۰۰۱ رخ داد که او قهرمان ۴ دوره این مسابقات و رکورددار قهرمانی در گرنداسلم ها، پیت سامپراس را در یک بازی ۵ سته شکست داد. هرچند او در دور بعدی یعنی دور یک چهارم نهایی، از گردونه مسابقات کنار رفت.

اولین فینال مسترز فدرر در سال ۲۰۰۲ در میامی بود که این ورزشکار به آندره آغاسی کار را واگذار کرد. فدرر اولین قهرمانی مسترزش را سال بعد در هامبورگ کسب کرد که وی را در جمع ۱۰ تنیسور برتر دنیا قرار داد. او بین سال های ۹۸ تا ۲۰۰۲ به ۱۰ فینال انفرادی رسید و ۴ قهرمانی کسب کرد. همینطور او به ۶ فینال دابل نیز رسید. او در پایان سال ۲۰۰۲، رنکینگ ششم دنیا را در اختیار داشت.

شروع عملکردهای موفق فدرر، از سال ۲۰۰۳ آغاز شد که وی در تنیس ویمبلدون، توانست با غلبه بر مارک فیلیپوسیس، به قهرمانی این مسابقات دست یابد و اولین گرنداسلم خود را به دست آورد. او ۲۰۰۳ را در رده دوم رنکینگ تنیسورهای دنیا به پایان رساند.

از سال ۲۰۰۴، غلبه و تسلط راجر فدرر بر دنیای تنیس آغاز شد و او روز به روز عناوین و افتخارات بیشتری کسب می کرد، در انتهای سال ۲۰۰۴ وی به رده اول رنکینگ تنیسورها رسید و در سال ۲۰۰۶، با ۴ قهرمانی، بهترین سال ورزشی خود را تجربه کرد.

در سال ۲۰۰۴، راجر فدرر برای اولین بار به المپیک رفت و توانست به مدال طلای المپیک پکن دست یابد. او رفته رفته بهتر و بهتر می شد اما رقبای سرسختی هم برای رقابت با خود به میدان می آمدند. افرادی همچون رافائل نادال و نواک جوکوویچ که تسلط کامل فدرر را به خطر می انداختند. این اتفاق تا جایی پیش رفت که فدرر سال ۲۰۱۱ را دردر رنکینگ سوم دنیا به پایان رساند که همگی پس از یک سال ۲۰۱۰ ناامید کننده در ویمبلدون رخ داد. جایی که فدرر برای اولین بار از سال ۲۰۰۴، نتوانست به نیمه نهایی یک گرنداسم صعود کند و پس از ۶ سال و ۸ ماه، رده اول تنیسورهای برتر دنیا را از دست داد.

او البته در سال ۲۰۱۰، بار دیگر به رده اول بازگشت و ویمبلدون را نیز با شکست اندی ماری در فینال، به دست آورد و همینطور در المپیک لندن نیز به مدال نقره رسید. در سال ۲۰۱۳، مصدومیت های فراوان، فدرر را از رده دوم تا ششم رنکینگ ها به پایین کشاند اما این بازیکن، با قهرمانی در دیویس کاپ ۲۰۱۴، بار دیگر به میادین بازگشت.

وی هزارمین برد خود را در فینال مسابقات جهانی بریزبان با شکست میلوش رائونیچ جشن گرفت تا سومین نفری باشد که به این مهم دست پیدا می کند. او در سال ۲۰۱۶، مصدومیت شدیدی پیدا کرد و تقریبا تمامی سال را مشغول ریکاوری مصدومیتش بود. او حتی در این سال، المپیک را نیز از دست داد.

اما در سال ۲۰۱۷، فدرر بار دیگر به میادین بازگشت و قهرمان ویمبلدون شد، او سال سال ۲۰۱۸ به بیستمین گرنداسلم خود رسید که به نوعی یک رکورد محسوب می شود و سیصد و دهمین هفته در صدر رنکینگ تنیسورها را نیز تجربه کرد.

راجر فدرر

قهرمانی راجر فدرر در ویمبلدون ۲۰۰۳

سال ۲۰۱۹، فدرر به فینال ویمبلدون رفت که در یک بازی تاریخی، مغلوب نواک جوکوویچ شد. البته در دبی، فدرر صدمین جام دوران حرفه ایش را به دست آورد و به رکورد ۱۲۰۰ برد رسید.

فدرر، رقبای سنتی زیادی را در تنیس دارد. او برابر رافائل نادال به عنوان مهم ترین رقیبش، ۴۰ بار به میدان رفته که ۱۶ برد و ۲۴ شکست داشته است. آمار در برابر جوکوویچ هم به سود فدرر نیست و این ورزشکار سوئیسی در برابر نوله صربستانی، 22 بر 26 در مجموع بازی ها عقب است.

فدرر اما در برابر اندی ماری، رکورد ۱۴ برد و ۱۱ باخت و در برابر اندی رادیک، 21 برد و 3 باخت را دارد. او همینطور رکورد بهتری در بازی های رودر رو در برابر لیتون هویت، داوید نعلبندیان، آندره آغاسی، استن واورینکا و خوان مارتین دل پوترو دارد.

عناوین و افتخارات راجر فدرر

۵ عنوان بهترین بازیکن سال ATP (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹)

۱۶ عنوان برترین تنیسور به انتخاب هواداران ATPTourWorld (۲۰۰۳-۲۰۱۸)

۱۳ جایزه استفان ادبرگ (به انتخاب بازیکنان) (از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷)

او با ۲۰ گرنداسلم، رکورد دار مردان دنیا است که گرند اسلم های قهرمان شده توسط وی، به ترتیب به شکل زیر است:

۶ اوپن استرالیا (۲۰۰۴، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸)

۱ اوپن فرانسه (۲۰۰۹)

۸ ویمبلدون (۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۷)

۵ اوپن آمریکا (۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸)

۶ عنوان Tour Finals یا مسترز کاپ (۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱)

۱ نایب قهرمانی المپیک در شاخه تک نفره (2012)

همینطور در تنیس دوبل نیز او یک قهرمانی المپیک در سال ۲۰۰۸، یک قهرمانی دیویس کاپ در سال ۲۰۱۴ و سه قهرمانی هاپمن کاپ در سال های ۲۰۰۱، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دارد.

رکوردها و آمارهای راجر فدرر

فدرر ۱۲۲۲ برد و ۲۶۵ باخت در مجموع بازی هایش دارد که ۸۲.۲ درصد، درصد پیروزی وی است.

او دومین مرد پر افتخار تنیس تاریخ با ۱۰۲ جام است و فقط ۷ عنوان با رسیدن به جایگاه اول فاصله دارد.

وی ۲۷ رکورد در گینس دارد که از ۲۰ عنوان گرنداسلم، ۶ فصل با ۲ جام یا بیشتر، ۱۰ بار دفاع از عنوان قهرمانی، ۳۱ فینال گرنداسلم، ۱۰۰ برد یا بیشتر در یک تورنمنت (ویمبلدون)، بردن ۶ بار یا بیشتر دو جام (اوپن استرالیا و ویمبلدون)، بردن ۵ بار یا بیشتر سه جام (اوپن استرالیا، ویمبلدون و اوپن آمریکا) و حضور ۷ بار یا بیشتر در فینال سه جام از مهم ترین رکوردهای ورزشی راجر فدرر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار